Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jiffy

9 x Amnesia Haze in DR90

Recommended Posts

ik zou ze direct overpotten... medium doet veel met je plantje veel een vaag kleurtje trouwens..

Edited by gupsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal vandaag even er voor zorgen dat voordat de lamp aangaat ik wat normale foto's kan maken :lol:!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... Wat een succes :lol: ... Ik kom binnenlopen en de lamp springt echt letterlijk net aan...

 

Mijn #1 op dit moment:

gallery_36322_15111_161795.jpg

 

Betekenen die omgekrulde bladeren nog iets specifieks? (Zijn de eerste bladeren na de lobbladeren, lijken het niet te warm te hebben oid)

gallery_36322_15111_125172.jpg

 

En netjes wortelstelsel, morgen meteen naar de GS en overpotten als de lamp aangaat!

gallery_36322_15111_226414.jpg

 

Het veldje op dit moment:

gallery_36322_15111_266847.jpg

 

Links:

gallery_36322_15111_290298.jpg

 

Rechts:

gallery_36322_15111_290298.jpg

 

Het gaan denk ik Smartpots worden! De 11.7 liter variant. Die Velda vijverzakken zagen er kwalitatief echt slecht uit, maar vind je het gek voor die prijs :)

 

Ik twijfel nog over Gold Label Special Mix of Light Mix en dan bijvoeden... Ben benieuwd naar het advies van de GS in dit geval, wat ik nu heb ben ik toch wel erg tevreden over!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja, ik zie het inderdaad, "aarde"....

 

De potjes weeg ik gewoon op gevoel, dat werkt best aardig lijkt het. Het is immers nog niet zoveel gewicht dus je voelt snel het verschil tussen een droge, vochtige en verdronken ziel :lol:
Dat wegen is om de ideale water behoefte vast te stellen, die 10gr ofzo meer of minder voel je niet. Zet ze maar eens op een keuken weegschaal, potjes die hetzelfde voelen zullen niet hetzelfde wegen. Is maar een tip, en eerlijk gezegd een die je blijkbaar goed kan gebruiken (ze zijn namelijk duidelijk verzopen).

 

Ik zou ze z.s.m overpotten in ingewaterde grotere potten. Daar kun je wel al met de tensiometer testen voordat je overpot om een idee te krijgen hoe zwaar de pot is als ie optimaal vochtig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf gebruik de special mix in 18,5L smartpots en werkt heel goed, ik kweek met sannies startpack en nog geen enkel probleem gehad.

heel handig in gebruik en geen last van afzuren ofzo! ideaal voor een beginner dus !

 

Als je de special mix gebruikt zou ik de potten klaarmaken zoals het hoort(hangt af van je voeding) en dan de eerste 3 weken niets van voeding toevoegen.

Zit al veel in die grond namelijk

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ach ja, ik zie het inderdaad, "aarde"....

 

De potjes weeg ik gewoon op gevoel, dat werkt best aardig lijkt het. Het is immers nog niet zoveel gewicht dus je voelt snel het verschil tussen een droge, vochtige en verdronken ziel :)
Dat wegen is om de ideale water behoefte vast te stellen, die 10gr ofzo meer of minder voel je niet. Zet ze maar eens op een keuken weegschaal, potjes die hetzelfde voelen zullen niet hetzelfde wegen. Is maar een tip, en eerlijk gezegd een die je blijkbaar goed kan gebruiken (ze zijn namelijk duidelijk verzopen).

 

Ik zou ze z.s.m overpotten in ingewaterde grotere potten. Daar kun je wel al met de tensiometer testen voordat je overpot om een idee te krijgen hoe zwaar de pot is als ie optimaal vochtig is.

 

Ze hebben nu al 24 uur geen water gehad, ze staan nog niet droog maar zijn ook niet vochtig if you'd ask me (en ben voor mijn gevoel erg spaarzaam overweg gegaan er mee). Misschien de kleinere wel, die zijn ook beduidend zwaarder! Maar hoezo zie je het, "aarde", bedoel je de wortelfoto? Ben ik nou zo blind offeh :) :lol: (en, hoe herken je dan een verzopen plant specifiek, dat is dan ook niet bepaald onbelangrijk om te weten...!)

 

Dat wegen is ook zeker een waardevolle tip, maar ik heb helaas hier niet de tools om het zo uit te kunnen voeren een 2-150KG weegschaal red je het niet mee! :)

 

Dus daarom ook een tensiometer gekocht die ik in één van de 11 liter potten ga steken om het een beetje in de gaten te houden :(

 

Met betrekking tot het inwateren, ik heb maar zo'n 8 uur voordat de lamp weer aanspringt... Kan het uiteraard later doen, maar hoe lang heeft dat nodig? Gewoon water afzuren op PH 6.0 en dan flink door laten lopen? Tensiometer er in en dan bij 80-90 mBar is het kassa toch? :P

 

Ikzelf gebruik de special mix in 18,5L smartpots en werkt heel goed, ik kweek met sannies startpack en nog geen enkel probleem gehad.

heel handig in gebruik en geen last van afzuren ofzo! ideaal voor een beginner dus !

 

Als je de special mix gebruikt zou ik de potten klaarmaken zoals het hoort(hangt af van je voeding) en dan de eerste 3 weken niets van voeding toevoegen.

Zit al veel in die grond namelijk

 

 

Grtz

 

Dat is wel het voordeel van de Special Mix ja, weer even drie weken niks doen... Denk dat ik er wel voor ga, en dan rustig even bekijk hoe de dames zich verder ontwikkelen. Het Sannie's starterpakket had ik graag gewild alleen overgeslagen. Misschien wel spijt van, ik had van "biotabs.eu" een starterpakket op het oog (vrijwel het zelfde) maar ik werd door de GS er op gewezen dat zij ook wel die specifieke bodemculturen hadden echter die tabletten niet. Daar kun je ook B.A.C. e.d. voor gebruiken volgens hun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het woordje "aarde" niet gezien de eerste keer dus dacht dat je de bladeren bespoten had. :)

 

Te nat staande planten kun je vrij makkelijk herkennen, dan gaan de blaadjes inclusief steeltjes bol/gebogen hangen. Als ze te droog staan gaan ze ook hangen maar meer gestrekt en vanaf de stam. Te veel wateren is bij twee vorige pogingen van mij mede oorzaak geweest voor mislukte kweekjes en zo'n beetje DE beginnersfout. Je geeft al snel te veel water vooral als ze nog zo klein zijn. Die tensiometer heb ik echt nodig en maakt het verschil. Anyway, die buigende bladerende, niet zoveel wortels, de kronkels in de bladeren, en de ongezonde kleur samen, lijkt er heel veel op dat ze te nat staan.

 

80-90 in de groei en 120-130 in de bloei hadik ergens hier gelezen, maar in de praktijk gaat dat niet zo makkelijk, is meer 40-50 even na water geven en 110-210 voor water geven. Als de tensio na licht periode ofnvlak voor lich periode nog steeds op 60-70 staat weet je dat je te veel hebt gegeven, staat ie op 150 of meer dan geef je wat meer water, staaie op 10-20 na licht periode dan zijn ze verzopen en geef je niks. Beetje aftasten dus, maar voorkomt wel extremen (te droog of veel te nat).

 

Die.tensio meter heeft vaak een tijdje nodig, soms wel enkele uren in net ingewaterde pot met nieuwe tensio, voordat ie de juiste waarde aangeeft. Inwateren kun je beter iets eerder doen normaal gesproken. Ik zou een stukje iets minder vochtige aarde (vaak is het al een beetje vochtig uit de zak) inhet midden doen, waar je de kleintjes inzet. Dan tensio er bij en dan eerst die laten stabiliseren voordat je water geeft.

 

Succes verder, het gaat vast wel goedkomen met je dames.

 

Ik gebruik ook Sannie's Starterspakket, oftewel kweken voor dummies. Geen gedoe met PH en EC. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat pakket van biotabs.eu ziet er hetzelfde uit volgens mij. Voor de prijs moet je het zeker niet doen want bij sannie krijg je er nog een zakje zaden bij voor de volgende ronde :)

Wel goed blijven opletten en laat je planten maar eens een dag of 2 zonder water staan zodat ze gaan zoeken naar water! The bigger the roots, the bigger the fruits lees ik hier veel :)

Ikzelf liet mijn pot vaak iets te droog komen maar nu zitten er aan de onderkant 10-tallen wortels doorheen in elke pot dus int het begin beter ietsje droger laten komen

en ze daarna bewateren. Dan terug 2 dagen niets..

En nu eerst zo snel mogelijk in de grotere pot stoppen!

 

@Sativied: haha kweken voor dummies maar het werkt toch schitterend goed!

Niet zoals vroeger water afzuren beetje voeding toevoegen PH helemaal naar de zak -> F*CK :lol:

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Sativied: haha kweken voor dummies maar het werkt toch schitterend goed!

Niet zoals vroeger water afzuren beetje voeding toevoegen PH helemaal naar de zak -> F*CK ;)

Ja werkt heel goed tot nu toe ;) Dat ph-minnen werkt gaat misschien beter als je een voedingsvat hebt of gewoon veel planten/oppervlak, maar een paar liter water afzuren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, alles overgepot in 3 gallon/11 liter Smart Pots! Ik heb uiteindelijk op aanraden van de GS maar Light Mix gebruikt. Seems that they know what they do ;)

 

Overigens, ik zit op dag 11 sinds de klok 12/12 staat (wat gedaan was op dag 5/6 nadat ze boven de aarde zijn gekomen).

 

De lamp hangt 40cm hoog ten op zichte van de hoogste top. De fan blaast lichtelijk omhoog en pakt frisse lucht via het ingbouwde "luik".

 

Zo ziet het er nu uit in een DR90 II! Precies genoeg ruimte tussen de potten voor air pruning!

gallery_36322_15111_387379.jpg

 

gallery_36322_15111_88526.jpg

 

gallery_36322_15111_210407.jpg

 

De amnees met de tensiometer:

gallery_36322_15111_193068.jpg

 

De Big Bang:

gallery_36322_15111_139957.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Jiffy,

 

Ziet er allemaal netjes uit man ;) Ben blij dat je de 3 gallon smart heb genomen want nu weet ik ook meteen dat het dus wel past in een DR90 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar twijfelde ik dus ook heel erg over, ik was heel bang dat het niet zou gaan passen... Maar gaat dus prima!

 

Alleen zat nog even te twijfelen hoe vol ik ze moest doen, tot de rand of zoals ik ze nu heb gedaan... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo als ze nu staan is prima hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nog best lastig zo zonder lamp te fotograferen ;) :D . Zal eens mijn externe flitser gaan zoeken, dat werkt vast beter...

 

Na het inwateren gisteren (niet teveel gedaan omdat ik zo weinig tijd had) staat de tensiometer nu op 90 mbar. Vannacht zal ik nog even kijken, maar ik ga denk ik nog geen water bijgeven.

 

Zoals jullie kunnen zien heb ik duidelijk één achterblijver, ik twijfel nog een beetje wat ik er mee moet doen. Ze is ook een beetje geelkleurig ;) ...

 

Het veld:

gallery_36322_15111_88343.jpg

 

Paar van de toppers :lol: :

gallery_36322_15111_404684.jpg

 

gallery_36322_15111_52796.jpg

 

En toen sprong de lamp alweer aan...

gallery_36322_15111_484093.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

jooow Jiffy..

 

Gewoon laten staan die achter blijver... kijk eens in mijn verslag op een van de eerste pagina's zie je ook een achter blijver in een 11L pot.. kijk daarna op de laatste pagina de foto waar ik dat potje bacto naast de top houd... dat is die kleine! ;)

 

Shiva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer even gespiekt, de tensiometer stond op 120 mbar dus precies het goede moment om water te geven, echter, bij het voelen met mijn vingers was het echt kurkdroog. Na veel twijfelen toch maar 1 liter per plant gegeven ( :D ;) ) om daarna de tensiometer op 40 te zien staan (direct er na, die moet uiteraard even settlen, helaas geen tijd daarvoor om dat te controleren over een uurtje). Overigens had ik nog even onder de potten gekeken maar daar kwam geen water onderuit. Ook heb ik maar 18 ml "basisvoeding aarde" meegegeven van Elixer op 9 liter water. Het groeischema raadt eigenlijk 5 ml per liter water (dus zou voor nu 45ml betekenen) aan voor de gehele kweek, echter, vond ik dat wat te veel dus wilde ik het rustig opbouwen. Wat vinden jullie?

 

De bedoeling is om 1 x schoon, 2 x met voeding, 1 x schoon, 2 x met voeding en zo opvolgend water te geven. De eerste schone beurt is uiteraard al bij het inwateren gedaan.

 

Dag 14 is net begonnen van 12/12!

 

Het veld:

gallery_36322_15111_387522.jpg

 

De achterblijfster, ze heeft wel echt duidelijk gele bladeren in het normale licht (heeft ook iets minder water gekregen):

gallery_36322_15111_353215.jpg

 

Moet ik daar nog iets aan opmerken of gewoon rustig zo behandelen als "de rest"? (sorry over mijn twijfels, ben een echte twijfelaar ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten van deze grootte HOEF je niet te wateren bij een waarde van 120Mbar, lekker laten oplopen naar de 200Mbar, dat is goed voor de wortels, die gaan dan op expeditie, met een week afbouwen naar 150 en dan richting die 120.

De achterblijver zal minder drinken en kan je zoals je reeds deed ook wat minder water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vond ik dat wat te veel dus wilde ik het rustig opbouwen. Wat vinden jullie?
Verstandig.

 

Die hele liter water was misschien wat minder verstandig. :) Ik zou ook watergeven als het "kurkdroog" aanvoelt ondanks wat de tensio zegt, maar met je huidige formaat plantjes zou tussen de 200 en 500ml genoeg moeten zijn. De bovenkant droogt wat eerder uit, dus kan al snel veel droger aanvoelen dan waar de tensio meet. Die links in het midden (waar tensio instaat) en achterin in het midden staan te nat (zie verschil met je vorige foto).

 

De kleur op die laatste foto ziet er al weer beter uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tensiometer zit 2-3 cm van de boven van de pot af, dus dat is ook wel het laagste deel waar het water kan zitten. En gezien water zakt zijn de andere lagen waar op dit moment de wortels in zitten (gezien ze net verpot zijn vanuit 10cm diepe potjes) vast niet helemaal nat. Vinger diep gestoken zeg maar maar overal droog geen aarde aan de vingers ;)

 

Voelt gewoon als beginner dat ze meer water nodig hebben, ik kijk vanavond nog wel eventjes en rapporteer dan wel even de tensio waardes en hoe het er uit ziet. Ik had gelezen dat de Smart Pots behoorlijk wat water "verslinden" en verdampen omdat ze natuurlijk ademen. En ik had die 1 liter gebaseerd uit andere topics waar ze zo groot zijn en in Smart Pots staan.

 

Alleen blijf ik met het schemaverschil zitten, ik heb even een e-mail gestuurd naar Elixer om te vragen hoe dat komt en waar ik me beter aan kan houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit maar je kan natuurlijk nog altijd ff folie overleggend de komende week om het verdampen wat tegen te gaan ;)

denk dat 1L best wel veel is voor zo een plantje ;) laat ze maar wat droger worden zodat ze naar water gaan zoeken! => grotere wortels!

Share this post


Link to post
Share on other sites

jow man krasi heeft gelijk potjes droog laten trekken voor een 5 a 7 dagen. wortelt je pot door...

 

krijg je mooi plantjes van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips noted, ik ga gewoon even kijken hoe het loopt en dan post ik dat hier. Komende dagen dus geen H2O.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tensiometer staat nu op 70 mbar en de aarde is inderdaad licht vochtig maar niet nat vind ik. Onderin de pot kan het inderdaad erger zijn, qua gewicht zijn ze ook iets zwaarder dan de lege pot die ik ter referentie heb staan. Wel zie je duidelijk dat de voeding zijn ding doet, het begin van de bladeren worden donkergroen! Op veel planten waar te nemen. Of is dit iets anders?

 

Temperatuur was 28.3 graden en wordt 's nachts ineens 17.8 graden ;) . Hoe erg is dit? Want de kachel die ik heb regelt nogal onnauwkeurig vind ik persoonlijk (zit een 4-6 graden wissel in dus als je 18 instelt laat hij hem tot 14 zakken en verwarmt dan tot 25~26 graden) dus die wil ik niet erg graag inzetten.

 

Terwijl de temperatuur nu 's avonds juist stabieler ligt de laatste dagen, toen het vroor bleef hij braaf op 19.5-20 graden staan (stonden toen geen planten in).

Share this post


Link to post
Share on other sites

van de temperatuur heb ik hetzelfde.. omdat ik nr buiten afblaas is het vaak maar 14-16 graden in de nacht bij mijn tent en met lamp aan 24-26

dus in de nacht wordt het best wel fris aan hun benen en omdat het nogal een kleine ruimte is en ik er niet alle dagen ben durf ik er geen verwarming te zetten (brand). Met CV op

is het wel rond de 18°

tot nu zie ik geen enkel verschijnsel dat de planten het te koud hebben. de meeste potten zijn helemaal wit onderaan van de wortel op 1 na en dus zou ik me niet echt heel

veel zorgen gaan maken om die temperatuur maar ze elke dag verzorgen en kijken of ze iets nodig hebben. Ideale waarden zijn beter natuurlijk! ;-)

 

Als je planten groter worden en de opp. van je tent bedekt is met blad zal je zien dat het frisser wordt met de lamp aan omdat je planten koelen!

voor de rest laat je potten maar eens droog komen zodat je wortels groeien en dan water geven naar behoefte ;)

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel zie je duidelijk dat de voeding zijn ding doet, het begin van de bladeren worden donkergroen! Op veel planten waar te nemen. Of is dit iets anders?
Een betere waterhuishouding denk ik, als het te nat is kunnen ze sowieso de voeding niet goed opnemen.Maar donkergroen is meestal goed nieuws ;)

 

"Licht vochtig" klinkt al veel beter dan "nat", die kunnen met 70mbar nog wel ff zonder extra water.

 

Die temperaturen heb ik ook, laatste weken iets vaker boven de 19-20 snacht, maar al met al zie ik dezefde temps bij veel mensen in deze periode. Niet ideaal, maar wel te doen. Het is niet goed als ze binnen een half uur van 18 naar 28 (of andersom) gaan. Als dat zo is Kun je bijvoorbeeld de lamp een uurtje hoger hangen of een extra fan op de lamp rcihten aan het begin om ze wat minder snel op te warmen. En bijvoorbeeld de afzuiger uit/lager voor een half uurtje als de lamp uitgaat (blijft warmte nog ff hangen). Schommelingen zijn stressful voor de planten, maar kun je die kachel niet in een andere ruimte zetten en uit die richting de lucht zuigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...