Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kootje1970

Hoe maak jij je scrogframe ?

Recommended Posts

Hey luitjes

 

Vind het wel leuk om te laten zien hoe ik mijn scrogframe heb gemaakt.

 

 

Benodigdheden : pvc buizen

pvc bochten

pvc klemmem

tie raps

plastic gaas.( heb wel Z,on gaasMAT genomen

 

Makkelijk te maken op maat.

 

groetje ko

 

med_gallery_13279_11154_915652.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi en simpel...

 

 

En in hoogte te stellen zie ik.

 

8/10 would bang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes, stuk minder rommelig dan bij mij. Ik weet niet hoe strak die klemmen klemmen, maar evt een verstelbaar ring (zo 1 die er uit ziet als de uitknop :)) er omheen en dan glijdt ie sowieso niet terug.

 

Voor mensen die met potten werken en dus geen bak hebben om het aan vast te maken zijn er wel wat extra benodigheden... nodig. Een bak eigenlijk anders staat het niet zo stevig op pvc buisjes.

 

Ik heb die van mij (150x90 halfpipe) uit twee stukken van dat geplastificeerde gaas, aan elkaar gebonden met binddraad. Hangt aan touw zodat ik 'm makkelijk kan verstellen, met nog wat haken en een ketting als backup. Had liever wit gaas gehad maar kon die hadden bouwmarkten in de buurt niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe maak jij je scrog-frame?

 

Ik doe het zonder frame, ik hang het gaas aan het plafond:

 

gallery_20098_7015_123028.jpg

 

Ik maak "Half-pipes" zodat alle toppen even dicht bij de lampen zitten.

Je krijgt zo veel meer bladerdek-oppervlakte.

 

gallery_20098_7015_54039.jpg

 

Na een paar weken zijn de planten dan zelf het frame geworden:

 

gallery_20098_7015_51154.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, ff off topic. Die laatste foto? Zat je toen al op 12/12 en zo ja hoeveel weken? Ziet er super uit! :)

 

Dan weer on topic. Mijn net hangt aan haken en zon groen ijzer net. Bij de haken kan ik hem verstellen hoe hol dat het net moet komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verstellen? Waarom?

 

Het gaas is een perfect halfronde circel, ong 65 cm van de lamp.

De planten groeien klem in het gaas.

De lamp kan nog iets omhoog, als het moet.

 

Hier mijn frame:

 

gallery_20098_7351_34206.jpg

 

@renessy : Dat zoeken we op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verstellen??

 

Ja, hol voor een goeie scrog en horizontaal om de toppen omhoog te houden bij een SOG.

 

Volgende ronde hier word ook weer een scrog, ja, daar heb ik wel zin in. Ga ik hem ook zo hol maken als mogelijk is.

 

En foolonthehill, alvast bedankt voor het opzoeken....

 

René

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een mooie theorie over die halfpipe scrog, maar ik betwijfel of dat zoveel extra oplevert dan een gewone scrog, alleszins niet evenredig aan de extra oppervlakte die je creeert. Waarom denk ik dat?

 

1. 90% het licht dat uit je lamp komt zal met een gewone scrog via reflectie op de wanden ook wel op je plant komen, dus ik veronderstel dat je dan minder maar zwaardere toppen zal krijgen.

 

2. Die armaturen zijn ontworpen om een mooi verspreid lichtvlak te krijgen ongeveer 50cm (ik zeg maar iets) onder de lamp, bij jou groeien de toppen bijna boven je lamp uit.. Maakt niet uit wat de afstand tot de lamp is, hier komt bijna geen direct licht dus ga je volgens mij aan de zijkanten nooit zo mooie toppen krijgen als bij een gewone scrog.

 

Maar goed, er zijn al mooie resultaten mee behaald, zonder ook natuurlijk :) maar bij mijn weten is nog nooit op een eerlijke manier getest wat het meest opbrengt.

 

 

ontopic: ik heb schroeven in de zijkanten van mijn kast gedraaid waarop mijn net gewoon neerligt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel een mooie theorie over die halfpipe scrog, maar ik betwijfel of dat zoveel extra oplevert dan een gewone scrog, alleszins niet evenredig aan de extra oppervlakte die je creeert. Waarom denk ik dat?

Je creeërt 50% meer opervlak, waarover je de toppen kunt uitsmeren, je krijgt niet evenredig meer opbrengst, maar wel meer.

 

1. 90% het licht dat uit je lamp komt zal met een gewone scrog via reflectie op de wanden ook wel op je plant komen, dus ik veronderstel dat je dan minder maar zwaardere toppen zal krijgen.

Nee, door reflectie neemt de lichtintensiteit af. Als je de lamp bijvoorbeeld drie meter hoog hangt komt je licht uiteindelijk ook wel op de planten.

Maar is een stuk minder intens.

 

2. Die armaturen zijn ontworpen om een mooi verspreid lichtvlak te krijgen

De helft van het licht straalt direct op de planten, komt geen reflector aan te pas.

De andere helft gaat via de reflector-kap, en alleen de dure modellen zeggen een uitgebalanceerde footprint te hebben.

Het speciale ontwerp van mijn armatuur is dat de kap twee keer is gebogen, niks geavanceerds aan.

Da's in een halfpipe ook niet nodig.

 

gallery_20098_7015_301542.jpg

 

bij jou groeien de toppen bijna boven je lamp uit.. Maakt niet uit wat de afstand tot de lamp is, hier komt bijna geen direct licht dus ga je volgens mij aan de zijkanten nooit zo mooie toppen krijgen als bij een gewone scrog.

Dat bepalen de planten zelf wel:

 

gallery_1115_723_161777.jpg

 

bij mijn weten is nog nooit op een eerlijke manier getest wat het meest opbrengt.

Dus wel.

Maar de resultaten zijn helaas alleen geldig voor mijn set-up (met sativa-dominante soorten die lekker lang strekken in een grote aarde-bak).

The proof of the pudding is in the eating!

Keep on scrogging!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...