Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pedro candido

aansluiten van afzuiging op schoorsteen waar ook verwarming op aangesloten is

Recommended Posts

Hallo,

 

ik wil mijn tentje van 1,2 m op 1,2 m op 2 m met een 600 W lamp in en 550 m3 afzuiging (torin-afzuigbox) graag aansluiten op de 1e verdieping van mijn huisje en op dezefde schouw als waar op het gelijkvloers de uitlaat van mijn gaskacheltje is aangesloten.

 

Mijn vraag is nu natuurlijk of dit veilig kan. Zal de uitlaatlucht van de kachel geblokkeerd worden door de uitgeblazen lucht van de afzuigbox of zal de lucht van de afzuigbox net maken dat de uitlaatlucht van de kachel vlot mee naar boven gezogen wordt?

 

Groeten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik toch niet durven hoor als je de co2 van je gaskacheltje in je living blaast.

 

Ikzeg niet dat het zo zal zijn maar het is een GROOT risico.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De TS bedoelt dat de afzuiger uitkomt op dezelfde afvoer, dat betekent toch niet dat je de afvoer van de kachel gewoon de kamer in legt? Lijkt mij dat dit gewoon kan zonder problemen hoor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je afblaast in je schouw gaat die lucht naar boven en beneden lijkt me. Dus ook naar je kachetlje.

Tenzij je de luchtstroom zo weet te regelen dat deze naar boven is gericht. Als je 'm dmv een soort T-stuk

aansluit denk ik dat je probs gaat krijgen met de afvoer van de gassen van je kacheltje.

 

Je kan ook een terugslagklep plaatsen zodat er nooit lucht vanaf boven je woonkamer in kan, maarja...dan zit die klep door de

druk die je afzuiger geeft altijd dicht, want dat gaskacheltje "blaast" 'm niet echt open lijkt me. Dat werkt meer op de "trek" van je schouw, right?

 

Kan je de Co2 van je gaskachetlje niet juist in je tent blazen? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties,

 

ik heb nog een metalen halve U-bocht liggen met dezelfde flens-diameter van 16 cm die ik eventueel in mijn schoorsteen kan steken zodat de lucht van de box naar omhoog gericht de schoorsteen ingaat. Als ik dit doe blokkeer ik anderzijds ook een stuk van de schoorsteen voor wat daaronder zit maar zou alle uitlaatlucht wel netjes naar omhoog gaan...

 

Greetz, :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

in theorie zou de lucht idd naar boven moeten gaan met die bocht.

 

toch zou ik je adviseren om eens je alles aangesloten hebt je kachel even af te koppelen, en testen met wat rook of een vlam in de opening.

 

zo kan je zien of je geen lucht terugblaast.

 

better safe than dead.

 

grt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

woon je beneden of boven heb je nog buren met meer gaskachels?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja...veel zal de afvoer van zo'n gaskacheltje niet nodig hebben, maar hoeveel doorvoor wél is lastig te bepalen.... Is je pijp van je schoorsteen 16cm? Kan je de uitblaas niet ergens in huis richten? Andere kamer het liefst. Van 1 lampje is het vocht en temp toch minimaal? In die kamer dan raampje open, voila.. Je stookt een kamer echt niet zomaar warm hoor met 1 x 600W..

 

Ik heb situaties gezien waarin 7x600 in huis werd uitgebladen. Raampjes open en nergens last van, maar dat even terzijde :)

Edited by DaWasIkNie

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar vergis je je in..

ga maar is hangen in de schoorsteen met je hoofd als die aanstaat,sta je nog raar te kijken wat er ontstaat na een 2tal minuten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet mogelijk om een extra pijp in je schoorsteen te plaatsen en die dan helemaal tot boven te laten lopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ criador: Inderdaad een goed idee, door de vlam van een aansteker aan het kachtelgat te houden terwijl mijn box aan staat zal ik kunnen zien hoe of de schoorsteen daar nog lucht aanzuigt of juist lucht blaast. Simpel en efficiënt, thanks voor de tip!

 

@ bubble cheese: Ik leef alleen in mijn huis, het huis heeft maar 2 verdiepingen en ik gebruik beide verdiepingen. Er is geen andere verwarming aangesloten.

 

@ dawasiknie: Ik blaas liever toch niet in huis uit omdat die planten zuurstof verslinden en zo zou ik dag en nacht alle ramen moeten open zetten om mijn huis een beetje gezond te houden.

 

@ Guerilla Goof: Als 't op een simpele manier niet lukt zal ik inderdaad zoiets moeten proberen. Ik hoop echter dat 't op een simpele manier kan.

 

Ik zal mij in elk geval een CO-alarmpje gaan halen zodat ik niet voor al te nare verrassingen kom te staan.

 

Alvast bedankt voor al de tips, wie ervaring heeft met dit soort opstelling mag natuurlijk nog raad bijgeven. Ik houd jullie in elk geval op de hoogte van hoe ik dit oplos.

 

Greetz, :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
omdat die planten zuurstof verslinden
Planten produceren juist zuurstof!

Heb je een schuin dak? Dan kun je daar eventueel een dakdoorvoer in zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat je voorzichtig bent, maar overdrijven is ook een vak.

 

Dat tentje gaat echt niet voor problemen zorgen kwa gezondheid als je dit in huis af laat blazen.

Dan zou je bij een paar flinke kamerplanten ook permanent moeten ventileren!

 

Je huis is nooit potdicht, dus er trekt altijd wel wat frisse lucht doorheen. Zorg gewoon voor wat xtra

ventilatie door roostertjes open te zetten, of een raampje/deur op een kier.

 

Tentijde van die 7x600 werd ook gewoon in huis gewoond. No problems at all bij uitblaas in huis. Zeker niet

als je ook nog 2 verdiepingen hebt. Gewoon doen!

 

Ik zou me meer zorgen maken over de Co2 uitstoot van je kachel, die je gaat belemmeren door met je schouw te

gaan rommelen, dan over de uitblaas van je tentje in huis. Gewoon lekker in huis, heb je geen warmte spot van

je uitblaas en scheelt klein beetje stookkosten :)

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitblazen in je schoorsteen gaat niet werken, ik heb hier een natuurlijke ventilatie van rond 160 waarop ik de uitblaas heb aangesloten, nou hij blaast net zo hard naar binnen als naar buiten.

 

Wel makkelijk om te controleren of je filters nog goed zijn :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een natuurlijke trek schoortsteen zoals genaamd,is niet mogelijk om in erbij uit blazaen...je gaskachel is een open verbrander

 

Dat houd in,zodra jij gaat blazen gaat de functie van je trek weg voor de gaskachel,op een bepaald punt ga je een tegendruk creeeren voor je gaskachel,in negen van de tien gevallen gaat de hoofdbrander niet meer correcte werken.!

DIt houd in dat je verbrandingsgassen op je uitmonding niet meer functioneren.EEn uitmonding is dus je schorsteen

 

Een volumestroom word in ons vak berekend in Pa-pscal

Inidien extra weerstand op Pa is de gemeten weerstand in de voorzieneing voor de afvoer is de capiciteit berust op het controleren van de beschikbare trek bij een vastgestelde volumestroom.De beschikbare trek is het resterende deel van de stilstaandtrek na aftrek van de weerstanden rond de voorziening voor de afvoer van rook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...