Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Joenerz

Wortels groeien snel omhoog

Recommended Posts

Zoals de titel al aangeeft groeien de wortels erg snel omhoog bij mijn Frisian Dew in haar 45l pot. (bij de Early Girly is het ook maar een stuk minder)

Het is vooral toegenomen na het verpotten.

 

Hier wat foto's :

gallery_32298_13867_2684736.jpg

 

gallery_32298_13867_713968.jpg

 

Volgens mij is het niet zo erg, de wortels groeien verder wel gewoon goed, maar komt dit ergens door?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie vraag, zag het net bij mijn balkonplant ook. Ik heb er een schepje aarde opgedaan zodat je het niet meer zag :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij... sprong die 4 dagen later de pot uit.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan zijn dat de bovenlaag van de grond natter is dan de onderlaag. Dus groeien de wortels naar vocht toe.

Keertje wat meer water meegeven is dan de oplossing lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij mij... sprong die 4 dagen later de pot uit.....

Ik dacht ook gezien te hebben dat hij zich 's nachts verplaatste... :verrygood

:rolleyes:

 

Had ook al aarde toegevoegd maar het was binnen een dag alweer naar boven gegroeid!

Het zal wel komen doordat ze eerst in een te kleine pot stond waardoor de wortels misschien meer ruimte zijn gaan zoeken in de hoogte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

chineze zaadjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach... zolang er onder uit de pot ook wortels groeien is het wel goed... :dope:

je plant gebruikt dan het hele medium :verrygood

als je zwart/wit folie op je aarde legt groeien er ook wortels naar boven....das prima...hoe meer ze gebruikt hoe beter.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
chineze zaadjes?

Hahahhaaa :rolleyes: :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is alleen maar goed, denk dat ze de kans krijgen omdat ze niet wotrden verbrand door direct zonlicht met dit kutweer.

 

Ik zou het afdekken met gras of ander plantenrestmateriaal, of effe wat brandnetels plukken ofzo zodat de zon ze niet sloopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zal kijken of ik het ga afdekken,

maar ze groeien toch niet echt verder. Ze hebben ook veel schaduw van de planten zelf.

De planten drinken wel lekker veel :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gister een Henkes Lolland vrouw uit het mais getrokken om bij mij in de tuin verder te groeien. Ik had 4 zaden ontkiemt van een kruising Afghani-x-Erdpurt X Early Durban en alle 4 mannen zelfs de 4e stond ook in het mais en heb ik ook terug gehaald.

 

Van de Henkes bleef er akelig weinig van de kluit over de grond was nog steeds te los om voldoende kluit mee te krijgen het viel gewoon uit elkaar met alle wortels erin natuurlijk. Maar tot mijn grote verbazing vandaag met 26 graden in de volle zon houd ie mooi stand! Ik heb haar wel een flinke plens regenwater gegeven met Rhizotonic en een drupje groeivoeding. Misschie en kluitje van 2 ongeveer een Liter of 2 inhoud voor een plant van bijna een meter! Ik hoop dat ze niet in de tress schiet en herma word ofzo.

 

Iemand ervaring mee met wortelschade?

 

Greetz

 

ps. De kruising die ik wil maken is;

 

Afghani-x-Erdpurt X Early Durban

X

Henkes Lolland

 

Lijkt me een erg leuke kruising :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net.. als bij stekken maken.....

 

flink terug snoeien... anders trekt ze het niet met de verdamping....

zeker met dit weer...

 

zaadjes :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed zie lijkt het mij alsof je met verpotten de kluit te hoog in de

grotere kuip hebt gezet. Ik meen de "oude" kluit boven de nieuwe grond uit

te zien komen. Heb je ook met verpotten de boel ook flink ingewaterd gehad?

 

 

gr, Zappie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee zap,

 

Misschien had ik de kluit wel iets dieper moeten doen, maar wat je nu ziet is als het goed is toch allemaal "nieuwe aarde".

Had er al flink wat aarde bovenop gegooid na het verpotten en volgens mij was hij voor het verpotten ook niet zo erg geworteld bovenop.

 

Ik had wel de nieuwe laag aarde in de pot nat gemaakt maar de kluit zelf niet.

Verder doen ze het nog altijd prima dus ik denk niet dat het problemen veroorzaakt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ carpe

De dag na de plaatsing in de kuip deed ze het erg goed nergens last van in de volle zon tot de volgende dag in de ochtend ik de plant betrapte op een flinke kater :)

 

Toen heb ik hem in de schaduw gezet en nu doet ie het perfect. Hij heeft weinig blad omdat de onderkant aangevreten is door konijnen dus snoeien kan niet echt. Zijtakken heeft ie ook nog niet echt. In de schaduw doet ze het goed.

Soms schuif ik m een uurtje in de zon en dan weer in de schaduw, soms komt ie ook in de halfschaduw te staan. Ik probeer hem te dwingen om wortels te schieten zodat ze zo snel mogelijk de groei kan hervatten om daarna te gaan bloeien want we gaan zo augustus in.

 

bedoel je iets met je laatste woord? ''zaadjes ;) "

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...