Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
beat

Weet iemand toevallig wat dit is ?

Recommended Posts

Hallo Allemaal

 

sinds dit jaar ben ik begonnen met t kweken van AK47 buiten, alleen heb ik sinds paar dagen rare strepen over een aantal bladeren zitten weet toevallig iemand wat dit is ?

gallery_34823_14314_337253.jpg

ik denk zelf niet dat t een rups of slak is geweest heb me plant heel goed naar gekeken en kon niks vinden daarnaast zijn me bladeren gewoon heel en geen aanwijzing dat er stuk er uit gegeten is

gallery_34823_14259_181191.jpg

Groetjes

Edited by beat

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn de larves van de mineervlieg, als je goed kijkt kun je ze zien zitten, deze is al aan het verpoppen vogens mij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

en moet ik daar iets aan doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

op het einde van dat rare witte kronkel lijn zie je een hele kleine ophoging daar kan je in knijpen en dan gaat het larvje dood.

 

ejb

 

op de eerste foto zie de de larv zitten ( of is het larf??!?!?) de zesde nerf van beneden gezien, zie je een geel dingetje zitten, daar mot je in knijpen met je nagel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er net denk wel 20 uit me plant gehaald met een naald hopelijk is nu alles weg is!

Is het schadelijk dat ik nu in aantal bladeren kleine gaadjes heb zitten door me naald?

Edited by beat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook gehad, heb met een steriel mesje de larv eruit gehaald, daarna bladvoeding gegeven en een knoflookplantje erbij gezet. Sindsdien doet me dame het weer voorbeeldig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een larve houd van munt zie ik aan mijn mojitoboom aka muntplant!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn de larve van de mineervlieg, wat ik altijd doe je kunt de larve zien zitten als je heel goed kijkt vaak net in of voor het einde van een "vreetspoor". Ze kunnen ook een stuk terug zijn gekropen gewoon even goed kijken. Ze zijn een paar mm groot je ziet ze zitten je herkent ze gelijk

 

Wat ik altijd doe is een satéstokje pakken of een tandenstoker en de larve eruit wippen. Pas op anders maak je een gat in je blad dat is niet te bedoeling. De larve zit net onder het "vel" van het blad dus als je er met de punt van je prikkertje voorzichtig overheen vrijft komt het velletje los en kun je de larve er zo uitwippen. Als jet het een paar keer gedaan heb zul je merken hoe je het 't beste kunt doen.

 

Het blad zal uiteindelijk bruin worden op deze plekken maar dat is niet erg. Erg veel schade kunnen deze dingen niet aanrichten als er niet teveel op een plant zitten.

 

Met het prikkertje veeg je ook luizen zo weg en kan je makkelijk tussen nieuwe internodes komen en kleine hoekjes waar die rotdingen graag zitten.

 

Greetz B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan ik met een teentje knoflook ook dat soort vliegen weg houden bij mn plantje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen flauw idee maar deze beestjes zijn nagenoeg onschadelijk, ze maken alleen vreetsporen door je blad heen maar van echte schade is eigenlijk geen sprake. Ze zitten ook vaak onderin je plantjes als ze jong zijn. Ze maken nog minder schade als dat jij soms een blaadje wegplukt omdat het er niet mooi genoeg uitziet :rolleyes:

 

Gelukkig zitten die dingen in het blad en niet in de wortels, check ook de onderkant van je blad daar zit het meeste ongedierte.

 

Greetz B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies wat je eraaan wil doen ??wat voor schade?? nauwelijks alleen een paar lelijke bladeren..grtz... en succes verders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...