Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gizmo71

ph te hoog in slab

Recommended Posts

ik hoop dat jullie me kunt helpen allereerst zal ik zeggen hoe ik kweek. ik zit op hydro/steenwolslabs( 42 stuks)/ 3x 600 en 4x 600 Watt/ 2x 45 nlx/ canna floris voeding / rizotonic / canna enzym/ temp met lampen aan is 25 graden(multifan aew 6,3a)/ ik heb er 1 week bloei op zitten en heb gisteren 200 ltr gespoeld met een ph van 5,5 (citroenzuur). ben nu voor de 6x bezig maar ik blijf iedere keer hangen rond de 2 en 2,1 kg. Mijn conclusie ik heb geen groene vingers. ik heb onlangs mijn hokkie aangepast zodat ik nu voor het eerst monsters kan nemen van mijn afvalwater.

 

Vorige week heb ik mijn ph in mijn gemeten en die was 7,0 heb er toen niets aan veranderd, maar dacht dat trek ik wel recht als ik ga spoelen. maar nu heb ik gespoels en de ph was zojuist 7,1. Mijn ph had ik express op 5,6 gezet omdat ik normaal gesproken 5,8 hanteer.

 

Eigenlijk weet ik het antwoord misschien zelf wel maar durf het niet echt goed, maar moet ik nu mijn ph in mijn vat drastisch gaan verlagen, want ik weet niet wat voor gevolgen dit heeft voor mijn kindjes. Ze staan er wel heel mooi bij.

 

Problemen wat ik de vorige keren had is dat de bloei in de 4 - 6 week niet goed doorzette waardoor ik altijd relatief kleine toppen had. )één voordeel was wel dat ik geen toprot had) wat is je advies?

 

wat vind je van de voeding die ik gebruik ik lees vaak over verschillende soorten voeding maar die lijken mij complexer om te gebruiken. Wat vind jij zou ik beter een ander voedinglijn moeten proberen om meer rendement te krijgen zit nu net op 50%. Oja nu ik over % heb de lv was in week 1 rond de 40-45% met de lampen uit weet ik het niet precies (niet op gelet) maar zal rond de 65% hebben gezeten( toevallig keertje gezien) ik heb toen overal handoeken opgehangen en de vloer af en toe nat gespoten ook heb ik een bionaire luchtbevochtiger gebruikt (maar dat helpt al helemaal niet) nadeel hiervan was de vele extra warmte die het apparaat afgeeft.

 

misschien wel een erg lang verhaal voor een simpel antwoord.

groetjes gizmo

oja een paar maten van me werken eigenlijk hetzefde als ik maar dan met 400 W en die zitten op circa 70%

zit er al een tijdje over te denken om op 10 x 400 watt te gaan proberen. Maar ik heb altijd begrepen dat 600W moeilijker is vanwege de grotere temp afgifte. Maar daar heb ik geen last van want mijn afzuiging is 4250m3 inblaas van buiten 1500m3 inblaas van kamertje ernaast is ook 1500m3. super toch en toch wilt het niet lukken zoals ik dat wil. :o :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel me vereerd, maar ik heb je vraagstelling iets aangepast.

Dit zeker omdat ik nog nooit een steenwol slab in mijn hok heb gehad :)

 

Verder spoel ik eigenlijk altijd pas als de drain ph te laag gaat worden, in mijn ogen dan pas nodig omdat dan je medium begint te verzuren en verzadigen. Dat lijkt me in het begin dus zeker nog niet nodig, omdat de hoeveelheid voeding dan nog klein is. Alle mediums hebben de neiging omhoog te gaan met de ph.

Nooit bij je voeding de ph drastisch verlagen, 5,5/5,6 is goed. Ik zet altijd in op 5,5 en krijg bijna 6 terug. Als die 6 nog minder gaat worden ga ik spoelen.

 

Wat voeding betreft, ik ben het helemaal zat met al dat andere, gaat allemaal het raam uit en ga weer mooi terug naar Canna. Blijf daar toch de beste resultaten mee halen.

 

Het probleem in week 4/6 van jouw schijnen toch een heel aantal kwekers te hebben de laatste tijd :o Week 4 komen ze niet goed door. En dat wijst zich in het eindresultaat. Lijkt me niet aan je lv te liggen.

 

ps. zelf ook fan van 400W

Share this post


Link to post
Share on other sites
hardstikke bedankt voor je reaktie. ik ben benieuwd hoe het deze x zal gaan.  :o

Ik ben van mening dat je je niet te veel met die Ph bezig moet houden , net als met de ec waarde zal de pH veranderen als het door de slab is heengeweest, het beste is om je voeding gewoon aan te houden op 5,4,-5,8 ph zoals de fabrikant van de voeding dit voorschrijft, je bent aan het kweken en niet in een laboratorium bezig, staar je niet blind op de waarden,

 

Ik zelf ben niet zon hele voorstander van doorspoelen, denk dat het toch verstoringen bij de plant opbrengt, zeker als je dan ook nog ph verandering aanbrengt.

 

Wat betreft voeding, als je vind dat je te lage opbrengs haalt kan je bij je volgende kweek ander voeding uitproberen, Bionova heeft een 1 component voeding voor hydro lijkt me makkelijk in het gebruik. Ik hoor ook hier en daar goede verhalen over Hesi. Hesi raadt een pH waarde aan van 5.8-6.2 voor haar voeding

 

Ik zelf gebruik Bcuzz/atami

 

Hydro voeding A/b

Hydrobooster

Bloeistimulator

atami clean (voor druppelaars)

 

rond week 5 Pk 13/14 gebruiken !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat ik dan niet begrijp is dat ik een aantal mensen ken die op dezelfde manier kweken als ik, (met het enigste verschil dat zij 400 watters gebruiken) en die halen circa 70% rendement. En mijn ph in mijn matten blijft rond de 7 schommelen, en ik krijg deze niet naar beneden. Ik maak mijn voeding de laatst tijd aan met een ph van 5,6, maar nu merk ik wel dat deze steeds steeds omhoog gaat in mijn vat. Het probleem is volgens mij dat door die hoge ph bepaalde voedingsstoffen niet vrij opneembaar zijn voor mijn plant.

 

Ik vind het een beetje frusterend omdat ik vanalles heb geprobeert maar steeds zonder resultaat. :o

 

Het overstappen naar een andere voeding zou een optie kunnen zijn maar voordat ik dat doe overweeg ik om misschien op aarde te gaat kweken. Ben nu ergens begonnen op aarde als dat goede resultaten oplevert dan ben ik denk ik verkocht. Want daar hoor en lees ik alleen maar positieve verhalen over.

 

in ieder geval bedankt voor je reaktie. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat ik dan niet begrijp is dat ik een aantal mensen ken die op dezelfde manier kweken als ik, (met het enigste verschil dat zij 400 watters gebruiken) en die halen circa 70% rendement. En mijn ph in mijn matten blijft rond de 7 schommelen, en ik krijg deze niet naar beneden. Ik maak mijn voeding de laatst tijd aan met een ph van 5,6, maar nu merk ik wel dat deze steeds steeds omhoog gaat in mijn vat. Het probleem is volgens mij dat door die hoge ph bepaalde voedingsstoffen niet vrij opneembaar zijn voor mijn plant.

 

Ik vind het een beetje frusterend omdat ik vanalles heb geprobeert maar steeds zonder resultaat. :o

 

Het overstappen naar een andere voeding zou een optie kunnen zijn maar voordat ik dat doe overweeg ik om misschien op aarde te gaat kweken. Ben nu ergens begonnen op aarde als dat goede resultaten oplevert dan ben ik denk ik verkocht. Want daar hoor en lees ik alleen maar positieve verhalen over.

 

in ieder geval bedankt voor je reaktie.  :)

Der spelen zowie zo hier 2 zaken, belichting en voeding cq pH, wat betreft de lampen , het kan zijn dat je geen goede verdeling van het licht hebt, ik las dat je toch een vrij groot oppervlak moet belichten met die paar 600 watt lampen, het gebruik van meerdere 400 watt lampen (zorg dan voor een zelfde totale wattage als je nu gebruikt) zal een bettere spreiding van het licht tot standkomen, 600 watt lampen is toch meer om het aantal lumen per m2 te verhogen en niet zo zeer een groter oppervlak te belichten.

 

Wat betreft voeding, pH gaat altijd omhoog als je het in het vat laat staan, reactie met lucht, hetzelfde heb je met het afvalwater, (note pH7 is pH neutraal) Het absoluut continue een optimale pH hebben is een idyle,

 

Als tussendtijdse oplossing kan je gebruiken maken van een luchtpomp dit ter verhoging van zuurstof en co2 in het water, het gebruik van CO2 tabs en of bacterial van nomercy, Met meer zuurstof en Co2 in je voedingswater kunnen je planten meer voeding opnemen.

 

Het PH in je voedingsvat zal door de beluchting wel omhoog gaan, gewoon om de paar dagen weer afzuren,

 

Mijn afvalwater heeft ook een ph van 6-7, maar plantjes gaan als een raket.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loopt alleen je PH op in je matten , je drain of ook in je vat ?

Ik heb een stukje gelezen waar ze advies gaven om je ph eerst lager te stellen dan wat je wilt , en dat dan te verhogen naar de gewenste waarde.

 

Maar je kan best tevreden zijn met 2.1 op 90 stekken hoor , das echt niet te weinig. Meer opbrengst kan je alleen krijgen wanneer je nog meer licht geeft , want licht is gewicht B)

 

Daarnaast kunnen er als je twee dezelfde hokken naast elkaar hebt , ook verschil zitten - het ene hok is het andere niet namelijk.

 

Succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn vat loopt ie ook op, maar die doe ik iedere x bijsturen. Ik hou mijn ph nu op 5,6 maar ik heb het alweer een tijdje niet meer gemeten omdat alles er gewoon goed uit ziet.

 

Die 2,1 had ik op 126 stekke. Ik heb nu 1 bak weggehaald en die lamp er bij de andere rij bakken er tussen geplaatst.

 

Waar het mij om te doen is dat een maat van me met dezelfde spullen 3.8 kg trok en ik niet kan begrijpen hoe deze grote verschillen ontstaan. Helaas hield hij niks bij.

Maar de volgende x ga ik toch eens proberen extra co2 dmv tabs toe te voegen zoals Kitsunegari al aanraadde. Kan in ieder geval geen kwaad lijkt me.

 

Ben benieuwd wat er deze x vanaf komt. Ik hoop in ieder geval 2 kg meer is altijd meegenomen :lol:

nog 3 wekies B)

 

 

gr gizmo

Share this post


Link to post
Share on other sites
In mijn vat loopt ie ook op, maar die doe ik iedere x bijsturen. Ik hou mijn ph nu op 5,6 maar ik heb het alweer een tijdje niet meer gemeten omdat alles er gewoon goed uit ziet.

 

Het telkens bijsturen van je Ph is niet goed! Wat Johnno aanbeveelt is veel beter. Eerst afzuren naar 5.3 en daarna met Ph plus weer bijsturen naar boven. De theorie erachter is dat alle bicarbonaten worden opgelost bij 5.3. Daarna is je Ph vrijwel stabiel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk op één hok met slabs. Dit gaat prima, meet nooit in slabs, of in afvoerwater. Ik heb zelf een voedingcomputer gemaakt en gebruik 2 componenten voeding van Canna. ;) Voor de lv moet je in het begin rekening houden dat je je afzuiging niet te hoog hebt staan. Het liefst uit. Begin met 1 of twee lampjes op 18 uur en voer langzaam je EC op.

De PH moet je in je vat op 5.7 houden. Verander niet te snel, dat is niet goed.

Op deze wijze haal je goede resultaten. Met PP haal ik de laatste 4 oogsten 500 gram per 600Watt lamp droog en heel netjes geknipt!!

 

Let ook goed op wat er gebeurt met je voeding, mijn computer regelt continu bij maar jij zult het met de hand moeten controleren. Je PH verandert door temperatuur en processen met je voeding (zoals boven al gezegt) veranderen je waardes ook.

 

Maar probeer je planten aan te voelen en ga niet steeds meten en bijregelen. PH goed, EC niet te hoog, dan proberen met hoeveelheid voedingwater en temperatuur. Voor mij werkt dit heel erg goed, en enkele vrienden van me gaan ook op deze manier heel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo, ik lees net je reaktie en ik vraag me af wat zo'n voedingscomputer kost...

 

Zou je mij kunnen vertellen welke waardes jij ongeveer aanhoud in jou kweek ( ec ph aantal x voeding...), dan kan ik een beetje vergelijken. Ik heb zelf al op verschillende manieren gekweekt maar kom toch niet echt boven de 285 gr/ lamp.

 

alvast bedankt voor je reaktie

gr gizmo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je pH in de mat te hoog is kun je die verlagen door te spoelen met salpeterzuur (meest stabiel) met een waarde van minimaal 5.0 Lagere ph waarden zijn slecht voor je plantjes.

Normaliter week je je matten in op een ph van 5.1 / 5.2 citroenzuur. Dan minimaal 24 uur vol laten staan. Je startblokken week je 12 uur in pH 5.5 salpeter en een ec van 1.2. Rizotonic is een beetje achterhaalde wortelstimulator. Beter is om House en garden Roots te gebruiken. Dat geef je de eerste 2 weken ook zo nu en dan mee met voedingsbeurten. Hou de ph van je vat de eerste weken op 5.3 / 5.4 salpeterzuur. Na de 2 de week bloei schakel je over naar pH 5.5 fosforzuur. Pas in de 6 de week bloei ga je naar een pH van 5.8 Als je de waarden in je mat wilt weten dan trek je vocht uit je mat met een spuit (growshop) recht onder de plant vandaan. Dat doe je vlak voor een voedingsbeurt. Als de waarde van je ec dan 0.2 lager is als je instuurt is het prima. Eeen pH tussen de 5.5 en 6.3 ook prima.

Tijdens de 6 de week bloei voeg je 1 keer pk 13 /14 toe (canna systeem) en begin je met exelent Explosief. Dan zou je opbrengst drastisch moeten stijgen. Theoretisch kun je een gram per watt kweken. In de praktijk is 0,75 gram per watt een goed gemiddelde. 3,4 kilo zou in jou geval haalbaar moeten zijn als jaargemiddelde.

Probeer ten alle tijde het spoelen van je mat te vermijden. Als je je vat bijstuurt aan de hand van je matmonster moet je dat stabiel kunnen regelen. Ga niet je drain water gebruiken om je mat te meten ! die waarden zijn niet representatief voor wat er in je mat gebeurt.

Ik begrijp dat je twee hokjes hebt 12 /12 neem ik aan. gezien de verhouding van je afzuig / aanzuig denk ik dat je vacuum veel te hoog is. De plant kan daardoor niet voldoende ademen (eigelijk houden ze van een hogedrukgebied). Hou je vacuum daarom zo laag mogelijk. Een ongevraagde tip: er is veel alg in omloop in stekken. Als je een groene drap op je startblokken krijgt heb je dat en is je hok besmet. Bio nova heeft daarvoor de oplossing die je eigelijk ook prefentief zou moeten gebruiken. aquabak heet het.

Als laatste: een goede3 bladvoeding tijdens de eerste twee weken zorgt ervoor dat het blad minder makkelijk doordringbaar is voor trips / spint e.d. Persoonlijk vind ik de BAC bladvoeding erg goed.

VEEL SUCCES VERDER ! Growshop Alkmaar 072- 511 75 85

HArry

 

saltpeterzuur = PH- groei

fosforzuur = PH- bloei

Edited by Onimusha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verder spoel ik eigenlijk altijd pas als de drain ph te laag gaat worden, in mijn ogen dan pas nodig omdat dan je medium begint te verzuren en verzadigen. Dat lijkt me in het begin dus zeker nog niet nodig, omdat de hoeveelheid voeding dan nog klein is. Alle mediums hebben de neiging omhoog te gaan met de ph.

Een oplossing kan toch een vreselijk hoge EC waarde hebben ,en toch maar een PH van 6.5 bv? De EC van je drain meten verteld misschien meer over verzadiging. Maar zelfs met een vrij lage EC kan het ook mogelijk zijn dat je moet spoelen omdat er een bepaald zout in een te hoge concentratie aanwezig is ten opzichte van de andere stoffen , en een ballast vormt die de opname van andere stoffen verhindert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een oplossing kan toch een vreselijk hoge EC waarde hebben ,en toch maar een PH van 6.5 bv? De EC van je drain meten verteld misschien meer over verzadiging. Maar zelfs met een vrij lage EC kan het ook mogelijk zijn dat je moet spoelen omdat er een bepaald zout in een te hoge concentratie aanwezig is ten opzichte van de andere stoffen , en een ballast vormt die de opname van andere stoffen verhindert.

Ja, dat kan zeker. Ben ik wel achter gekomen toen ik het advies opvolgde dat ik het water gebruikt voor ice-o-later, een zeer goede voedingsstof zou zijn.

 

Niet dus

 

Maar dan zou je de samenstelling moeten kunnen bepalen en dan kan niet door alleen de ec te meten. Vandaan dat ik ook elke week mijn systeem zeker voor de helft hervul met geheel nieuwe voeding. En op slabs ed. moet je gewoon zrogen dat je een drain hebt tussen de 30 en 40 %.

Lijkt op het oog vrij veel maar dan weet je wel zeker dat de plant ook van genoeg goede voeding wordt voorzien en niet het medium gaat uitputten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies , met voldoende drain weet je namelijk veel beter wat de samenstelling van voedingsstoffen in de mat zal zijn ,namelijk ongeveer dezelfde als in je voedingsvat . Omdat je het water in de mat in feite steeds vervangt m.b.v. drain , Dus hopen zich ook nauwelijks ballast stoffen op .

 

wanneer je echt heel veel drain zou creëren , dan is spoelen ook niet nodig . Nadeel : veel voeding gaat verloren.

 

 

O ja , dat water van de ice o-lator : bevat alleen onverteerde resten van de plant toch? dat kan nooit een goede voedingsstof zijn inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precies , met voldoende drain weet je namelijk veel beter wat de samenstelling van voedingsstoffen in de mat zal zijn ,namelijk ongeveer dezelfde als in je voedingsvat . Omdat je het water in de mat in feite steeds vervangt m.b.v. drain , Dus hopen zich ook nauwelijks ballast stoffen op .

 

wanneer je echt heel veel drain zou creëren , dan is spoelen ook niet nodig . Nadeel : veel voeding gaat verloren.

 

 

O ja , dat water van de ice o-lator : bevat alleen onverteerde resten van de plant toch? dat kan nooit een goede voedingsstof zijn inderdaad.

Hier moet nog iets aan worden toegevoegt .

 

Door uitspoeling verdwijnt ook grotendeels het hele bacterie leven in je medium , dit zou je weer op peil moeten brengen na het spoelen .

 

Het belang van bacteriën wordt vaak zwaar onderschat (door mij ook tot voorkort)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar dat ik na het spoelen zowiezo voortaan een sporenmix (H&G) meegeef en altijd enzymen.

Spoel wel altijd halverwege de kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

enzymen geef je met als doel het bacterie leven weer op peil te brengen uiteindelijk, zdat belangrijke processen snel gaan verlopen .

Met bacterial kun je rechtstreeks zorgen voor die bacteriën ,veel makkelijker en goedkoper dan bv cannazym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat heb ik . Het gebruiken ervan werkt in ieder geval simpel . Maar het blijft altijd moeilijk om precies aan te geven welke faktoren/gebruikte middelen verantwoordelijk zijn geweest voor de succesvolle oogst . Maar ik denk dat het werkt , maar feiten kan ik je daarover niet geven .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat klopt . En ik vind de onderbouwing die Cees geeft over bacterial geloofwaardig . Er geldt altijd dat je bepaald produkten op de juiste manier moet gebruiken ,en onder de juiste omstandigheden.

 

bv de CO2 tabs , de werking ervan is wetenschappelijk getoetst . en er is gebleken dat ze werken ,maar alleen wanneer je de juiste ph hebt in je medium . Is de ph niet goed dan werken de tabs juist nadelig .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...