Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jeice

Vragen over lucht toevoer/afvoer nieuwe setup

Recommended Posts

Ben bezig met brainstormen over een nieuw "projectje" en daar zou ik wel wat hulp bij kunnen gebruiken om maar meteen zo goed mogelijk van start te gaan. Aangezien ik alleen ervaring heb met mijn huidige hok die ik niet zelf heb gebouwd. Het installeren wordt door iemand gedaan maar het shoppen door mijzelf.

 

Plan:

Mammoth intense 150 3x1,5x 2,15hoog

 

De eerste ronde wil ik 2x gavita 1000 watt ophangen op een oppervlak van 2x1,5, overige meter laat ik leeg ( slaapplaats voor het vat)

Ik ga ontkiemen en laten wortelen op startblokken onder 1x gavita 300watt LEP plasma, en deze gaat ook meeverhuizen naar de Mammoth als ze op de pito gaan.

 

Tot zo ver de testronde. De ronde daarop moet het vat plaats maken voor een extra gavita 1000 watt. Mocht het kwa temperatuur niet te houden zijn, zou ik nog steeds erg content zijn met 3x800W gedimd. Het belichtingsoppervlak zou hier niet minder om moeten worden, en aangezien ik aan beide kanten al 25 cm verlies op de wanden zou dat ook niet uitmaken.

 

Doel is natuurlijk om wel met die 3000 watt te draaien vandaar mn vragen.

 

Het tentje komt op een zolder en ik heb 2 opties kwa toevoer/afvoer.

 

1. Afvoer komt op het raam gebouwd en wordt direct naar buiten geblazen. Aanvoer wordt uit de rest van het huis getrokken. Ik heb 3 roosters boven ramen op de 1e etage afgeschroefd waardoor ik 3 schachten heb van 80 cm x 1 cm. Hier wordt goed veel lucht doorheen getrokken door de afzuiger, al zou een open raam mooier zijn, maar dat is geen optie. Als ik de voordeur opendoe en de tussendeur op de begaande grond zit dicht hoor ik de lucht onder de tussendeur doortrekken en dit heb je met een open raam niet.

 

2. Ik voer de lucht van het tentje af op de zolder zelf die ongeveer 3/4 x zoveel volume heeft dan de tent. De aanvoer komt dan ook via het grote zolderraam van 1m2. Maar wat gaat dat doen met de luchtvochtigheid en temperatuur.

 

M'n 2e vraag is wat zouden jullie pakken kwa afzuiging, 3250m3 of beter gaan voor 4250m3? En wat kwa filter? Dacht zelf dat een actieve inlaat niet nodig is, die gebruikte ik nu ook niet in die ruimte, maar er stond wel meer afzuigcapaciteit. Ook weet ik niet of dit veel verschil maakt voor de temperatuur aangezien ik de inlaten onder de lampen wil plaatsen om te koelen.

 

 

Oei, dat zijn iets meer subvragen. Hopelijk vind ik verlichting middels het topic. Miskopen zijn zo 2000-2011

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optie 2 heb ik ervaring mee. Kortweg: niet doen. Ik heb een paar maanden een DR 150 in huis laten afblazen...dat levert al TE veel vocht op. Zeiknatte ramen 's ochtends en na niet al te lange tijd schimmel op de muur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord

 

Daar was ik ook al bang voor. Heb op zich goede ervaring met optie 1. Optie 2 is minder knutselwerk en ik zou dan nog steeds van mijn raam gebruik kunnen maken als invoer. Maar dat gaat em niet worden dus.

 

Er is misschien nog een optie 3 en dat is dat ik het dakraam(1m2) in tweeën deel door een halve kast te bouwen(0,5m2) en daardoor af te voeren. Verse lucht wordt dan direct daarnaast ingezogen. Rest de vraag of de lucht die afgevoerd wordt dan niet direct weer naar binnen wordt gezogen. Anders wordt het toch optie 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand over de setup of aan/af zuig opties?

 

Ik heb zelf helemaal geen ervaring met tenten en de warmte die een gavita 1000 W produceert, dus alle inbreng is welkom ook al is er niemand bekend met de specifieke setup.

 

Wil er allicht toch een actieve inzuig voorzetten met luchtverdeelslang van A&T, dan kan er als nodig ook een koel batterij voor. 3450 watt op 4,5 m2?? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

bijna 100 keer bekeken, 1 antwoord tot dusver :o

 

 

nog 1x proberen dan. de sjop zegt 3250kuub afzuig. zou het genoeg zijn voor redelijk wat watt op klein oppervlak?

 

zou boosten uberhaupt ooit mogelijk zijn, mocht ik bv een 4250 kubb afzuig halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja antwoord is in mijn ogen eigenlijk gegeven..

 

In huis afblazen is gewoon kut. Dus in mijn ogen gewoon altijd naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

das duidelijk, zo gaat het nu ook. allicht had iemand een creatieve oplossing..

 

maar wat betreft overige vraag om de ruimte op temperatuur te houden zijn tips ook nog steeds welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

makkelijker gezegd dan gedaan. komt nog co2 meuk bij, wordt dubbel zo duur en zou niet weten wie er ervaring mee heeft en het gaat installeren voor me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede (slimme) kweker moet alles zelf kunnen vind ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat je dat vind. Ik besteed elektra en technische meuk liever uit. Nooit gezegd dat ik een goede slimme kweker ben, zolang alles maar save is en goed werkt. kan ik er fun aan beleven en poen in mn zakken steken. Mijn vorige hok heb ik zelf niks aan gedaan, nu ben ik zelf bezig met samenstellen en zal ik weer het 1 en ander opsteken, volgende keer weer een stapje erbij. Alles op zn tijd, vaardigheid komt met de jaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad mooi.

Wat je niet weet kan je toch vragen, je wilt tips en hij geeft een goede tip.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zekers, zou mooi zijn

 

Had het al eens geopperd maar toen waren de reacties minder positief :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 1500m3 afzuiger en een 1000m3 inblazer voor 2X1000DE en 1X 600EL en temp is goed onder controlle te houden.

zomermaanden moet ik nog afwachten

 

-edit ook in een SJ 300W alleen dan geen mammoth

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dan die is nog een klein stukje lager dus, wel 1,50 breed?

 

thanks goede info, dan zal 3250 wel goed zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je wat het is..

 

Ook al heb je een grote afzuiger, als het echt warm buiten is lukt het ook niet. zeker in zo'n klein hokje creer je zo'n storm.

 

Tim weet hier wel het één en ander van

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank Amecheesia, goed vergelijkingsmateriaal

 

Boefje. ik draai sowieso van 8 tot 8 of 9 tot 9, dat scheelt. als ik idd storm ga creëren en dit heeft negatieve uitwerkingen kan ik nog voor een koelbatterij gaan voor de inlaat of de lampen dimmen tot 3x 800W. Tentje houdt natuurlijk sowieso al minder warmte vast dan een geïsoleerd hok. Maar ja, daarom was ik benieuwd of ik het dakraam evt kon combineren als in en uitlaat. Dan kan hij directer en meer koelere lucht van buiten pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb daar ook weleens aan zitten denken een raam in tweeen delen, heb alleen nooit een oplossing gevonden voor dat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij staat er in een oud topic hier op het forum wel zo'n voorbeeld boefje...

(ga me alleen niet vertellen waar)

 

Ik heb een paar jaar geleden hetzelde probleem gehad, en toen heb ik hier op het forom iemand gezien die aan- en afvoer door 1 raam deed.

Gebruikte horgaas, een bak achter het raam bouwen met een schot erin, flens voor afvoer boven in die bak gebouwd, aanvoer een flens onder in die bak.

 

Misschien dat één van de mods weet welk topic ik bedoel.... (en wellicht is het wel zoeken naar een speld in een hooiberg.. zou ook kunnen :verrygood)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen om zo'n raam op te splitsen moet dat schot toch precies tot het raam lopen en deze zie je dan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dan, ik ben niet de enige met de gedachte dus. Thx ouwestijl, je beschrijft het eigenlijk al prima.

 

Helaas is het een raam die schuin open gaat, dus enkel de onderkant is goed open. T zou misschien nog steeds kunnen met de toevoer beneden als ik de kast wat verder omlaag bouw, aangezien de koude lucht zal dalen. Verversen zal t ook wel doen, maar ben bang dat de lucht die afgeblazen wordt toch deels invloed heeft op temp en luchtvochtigheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk ik dus ook..

Maar goed je zou het eventueel kunnen testen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thx ouwestijl, je beschrijft het eigenlijk al prima.

:verrygood

 

Ik heb het toen zelf overigens niet gekopieerd.

Heb het toen anders opgelost. Me raam wel gebruikt voor de aanvoer (horgaas > plaat met flens 250)

En me afvoer heb ik toen gewoon een rond gat in me dak gezaagd, zat ik onder de dakpannen zeg maar.

Ook horgaas voor geniet (zodat er geen vuil in me slang valt enzo), flens ertegenaan geschroefd en werkte toppie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

boef als je iets van een bak wil maken op een raam, kan je veel doen met doorzichtig plexiglas (kan je op maat laten zagen en kan je evt verlijmen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...