Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Beaker

Beaker's micro zadenkweek

Recommended Posts

Dat ziet er mooi uit man, en ook vet dat het enten is gelukt!

Die Heribei X LUI/G13 #2-moeder heeft in ieder geval flink wat vertakkingen na nog wat meer groei, dat wordt mooi :lol:,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je. Hopelijk gaat het enten van de moeders net zo mooi.

De Heribei X LUI/G13 #2 is trouwens de vader en de #1 bewaar ik als moederplant. Dit had ik verkeerd beschreven in het bericht van 27-6 en heb het aangepast.

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks gobru, ik doe mijn best :D .

 

Omdat de stek van de vader Heribei X LUI/G13 zo mooi aanslaat, heb ik besloten om de vaderplant te :rofl .

Ik heb de onderste 4 bladeren en zijscheutjes bij de stek verwijderd.

De stek zal aanstaande dinsdag op 12/12 gezet worden in de DP90.

gallery_32885_13905_498273.jpg

 

gallery_32885_13905_580178.jpg

 

Dit was dus ook de plant, waar ik de mannelijke Herijuana stek op heb geënt.

gallery_32885_13905_398415.jpg

 

De ent heb ik als laatste laten zitten om te laten zien, hoe mooi deze is aangeslagen en gegroeid :D .

gallery_32885_13905_345305.jpg

 

De herstelde wond aan de ene kant.

gallery_32885_13905_324925.jpg

 

De herstelde wond aan de andere kant.

gallery_32885_13905_295226.jpg

 

De volgende update zal over het nemen van stekken gaan (dat zal aanstaande dinsdag of donderdag zijn :blink: ).

 

:D

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond,

Vanavond heb ik van iedere dame 5 stekken gesneden.

Ik heb gebruik gemaakt van turf tabletten.

gallery_32885_13905_204822.jpg

gallery_32885_13905_142491.jpg

 

De tabletten in water gelegd met wortelstimulator en Sannie's bacto.

gallery_32885_13905_208457.jpg

gallery_32885_13905_369323.jpg

 

Na ongeveer 2 uur waren de tabletten opgezwollen en heb ik de stekjes erin gestoken. De stekjes eerst in Pokon stekpoeder gedipt en daarna 45° schuin afgesneden.

Op de bodem van de propagator ligt vochtig seramis voor een hoge lv. Ik heb de stekjes NIET besproeid.

gallery_32885_13905_527410.jpg

 

Deksel erop, schuifjes dicht en bij de moederplanten in de DR120W gezet.

gallery_32885_13905_323207.jpg

 

De stek van de vader Heribei X LUI/G13 heb ik in de DP90 geplaatst onder 2x36watt Tneon op 12/12. De DP90 staat op zijn zijkant, zodat ik iets meer hoogte heb.

gallery_32885_13905_89480.jpg

gallery_32885_13905_13266.jpg

 

En wéér afwachten nu :D .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

@b0bje: die had ik nog niet gezien, maar wel interessant :) . Ik hou het maar (eerst :rolleyes: ) bij regulier zaad. Volgens mij loop je meer kans op herma's bij het zelf maken van fem. zaad. Laat ik maar eerst zien of het mij lukt om een paar fatsoenlijke reguliere zaden te kweken :lol: . Dit is voor het eerst dat ik zaad probeer te kweken.

 

Om nog even op je vraag terug te komen:

Ga je ze zelf laten bevruchten of ga je een handje helpen ?
Ik heb dus besloten om het stuifmeel op te vangen en straks van elke dame een paar toppen met een penseeltje te bestuiven ;) . Zo hou ik ook een paar topjes over om te roken :tu .

 

@GeorgeKush: thanks :D . Ik knoei maar wat aan en tot nu toe loopt het wel lekker zo :D . Misschien een beetje langdraderig, maar ik heb alle tijd :P . Fijn dat je het interessant vindt ^_^ .

 

@Topic:

De entpoging van de Herijuana stek op de Heribei X LUI/G13 is ook geslaagd B) .

gallery_32885_13905_77405.jpg

gallery_32885_13905_470174.jpg

gallery_32885_13905_284065.jpg

De 2 uitlopers naast de stek heb ik 3 dagen na het enten weggeknipt.

 

De vader Heribei X LUI/G13 staat nu 6 dagen op 12/12 en hij heeft er zin in! Hij groei als een bezetene :) .

gallery_32885_13905_38952.jpg

 

De onderste 2 blaadjes en uitlopers verwijderd. Deze krijgen straks te weinig licht. Hij staat maar onder 2x36 watt en ik heb maar een kleine hoeveelheid stuifmeel nodig.

gallery_32885_13905_266593.jpg

 

De eerste ballen beginnen al te komen -_- .

gallery_32885_13905_409902.jpg

 

Donderdag 5 juli heb ik een Heribei X LUI/G13 stek op de Herijuana geënt :D . Ik denk dat ik op dit stammetje de moeders mooi klein kan houden. Ik kijk achteraf wel welke moeder uiteindelijk blijft.

gallery_32885_13905_181999.jpg

gallery_32885_13905_107332.jpg

gallery_32885_13905_19890.jpg

 

Zaterdag 7 juli heb ik ook een Cheeseberry stek op de Herijuana geënt.

gallery_32885_13905_524144.jpg

gallery_32885_13905_403200.jpg

 

Ik heb de Cheeseberry al een paar keer flink gesnoeid, maar ze blijft maar gaan :) .

gallery_32885_13905_194296.jpg

 

De stekken zien er ook nog goed uit. Nog geen worteltjes, maar ze staan ook nog maar 6 dagen in de plugs. Nog minimaal een week geduld :smoke .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je begint een beetje een dokter Frankenstein te worden B) hele dikke shit om het maar grauw te zeggen, met andere woorden zeer facinerend :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Krasi en Splifff: haha, euh ... thanks? Het enten was nieuw voor mij en ben blij dat het me lukt. Ik had al wel een beetje ervaring met clonen B) .

 

:rolleyes:

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond,

Een update over de huidige stand van zaken.

 

De stekken zien er na 12 dagen nog steeds fris en fruitig uit, maar er zijn nog geen worteltjes zichtbaar :D .

gallery_32885_13905_213957.jpg

 

De geënte Herijuana stek op de Heribei X LUI/G13 heeft afgelopen week een plastische ingreep gehad.

Ik heb alle overtollige weefsel weggesneden en daar schijnt ze geen last van te hebben.

gallery_32885_13905_212183.jpg

 

De entpogingen van de Heribei X LUI/G13 en de Cheeseberry op de Herijuana zijn ook geslaagd :) .

gallery_32885_13905_69248.jpg

 

De stam van de Herijuana gaat dus de basis worden van mijn 3-way moederplant :D .

Jammer dat de onderste vertakkingen van de Herijuana veel hoger liggen dan de geënte stekjes, dus waag ik nog een entpoging door een stekje van de Herijuana op de Herijuana te enten.

gallery_32885_13905_239778.jpg

gallery_32885_13905_466321.jpg

Als deze entpoging ook slaagt, verwijder ik de hoge uitloper, zodat de moeder uiteindelijk nog maar 3 vertakkingen heeft op ongeveer dezelfde hoogte.

gallery_32885_13905_156088.jpg

 

De vader Heribei X LUI/G13 staat nu 12 dagen op 12/12 en begint al mooie trosjes met ballen te maken.

Ik heb hem geknakt en er alvast een schaal onder geplaatst om straks het stuifmeel op te vangen.

gallery_32885_13905_111007.jpg

 

De volgende update gaat hopelijk over stekken met wortels :vape: .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey beaker !

 

bedankt voor dit mooie topic !

heb het net 2 keer gelezen :vape: allemaal zeer interessante dikke shit !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Beaker, mooie stekken man, zien er prima uit idd, zo zie ik gelijk dat ik best wat geduld mag hebben voor het wortelen, dat enten van jou is echt uiterst boeiend, bizar die plant met 2 enten erop, ziet er facinerend uit :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de stekken wel in open lucht staan dan? En niet sproeien met water enzo, anders krijgt die geen stimulatie om wortels aan te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mr. StOnEd A lOt: bedankt voor je complimenten :P . Neem plaats en enjoy, want dit topic is nog lang niet afgelopen :) .

 

@Krasi: ook bedankt voor je reacties :D .

Jij hebt jouw stekken toch in een verwarmde propagator staan? Dan is de kans héél groot, dat het wortelen bij jou veel sneller gaat. Toen ik de stekken sneed, was het nog zomer met bijbehorende temperaturen :D . Vlak daarna ging het snel bergafwaarts met de temperaturen. Overdag is de temperatuur in de tent nu tussen 22º en 24º en 's nacht rond 18º. Ik hoop in de loop van deze week de eerste worteltjes te zien.

Als deze stekken over 2 weken nog geen wortels vertonen, ga ik een verwarmde bodem in elkaar flansen en een nieuwe poging wagen :D .

 

@MarkZ: hoezo moeten de stekken in open lucht staan? Ik heb de stekken in een propagator staan met vochtig seramis en het deksel erop. De schuifjes staan nu helemaal open. Ik heb de stekken niet 1 keer besproeid :o , maar sommige bladpuntjes beginnen nu toch iets geel te worden. Bedoel je dat ik het deksel nu van de propagator moet laten? Ze zijn 13 dagen geleden gesneden.

 

Groeten Beaker

 

Edit: ik heb net nog even gekeken en bij 3 stekjes zie ik al een worteltje :vape: . Eind deze week volgt dus een update met gewortelde stekken :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als je zo lang nadat de schuifjes open zijn nog geen wortels hebt kan je bijvoorbeeld de kap wat schuin eropzetten waardoor je een grote streep lucht hebt, dan is de luchtvochtigheid wat lager en krijgen ze wat sneller wortels.

In ieder geval mooi dat er nu een paar zijn geworteld, dan komt de rest ook nog wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenavond,

Ik heb goed nieuws en minder goed nieuws :verrygood .

Eerst het goede nieuws: de Heribei X LUI/G13 en de Cheeseberry stekken hebben mooie worteltjes geschoten :) .

gallery_32885_13905_111029.jpg

 

Het minder goede nieuws: de Herijuana stekken hebben geen enkel worteltje :huh: . Blijkbaar is dit een eigenwijs soortje m.b.t. stekken.

gallery_32885_13905_182090.jpg

 

Ik heb dus besloten dat de Herijuana deze zaadronde niet mee gaat doen :rolleyes: . Ik ga nog wel nieuwe pogingen ondernemen om stekken van de Herijuana te nemen en vervolgens te bevruchten (ik zal wat stuifmeel bewaren in de vriezer), maar alles op z'n tijd.

 

Om een mooi wortelkluitje bij de stekken te vormen, pas ik ongeveer de methode van Rataplan toe.

Ik heb van zowel de Heribei X LUI/G13 als de Cheeseberry de 3 mooist gewortelde stekjes genomen. Deze heb ik een kwartiertje in een bak gezet met een water, wortelstimulator en yucca.

gallery_32885_13905_209728.jpg

 

Daarna heb ik ze in 0,7L. potjes gedaan met stek- en zaaigrond en ± 20% wormenmest. Deze potjes vervolgens een half uurtje in dezelfde oplossing gezet.

gallery_32885_13905_236899.jpg

 

Ik heb een kunststof bak gevuld met een laag seramis, welke ik heb aangevuld met water met wortelstimulator tot net onder de bovenzijde van de seramis.

gallery_32885_13905_190758.jpg

 

De stekjes in de bak gezet met daarboven 2 x 55 watt Tneon op 40 à 50 cm.

gallery_32885_13905_308648.jpg

 

Morgen ga ik de aardebak vullen, zodat het bodemleven alvast op gang kan komen.

 

De vader Heribei X LUI/G13 heeft het prima naar zijn zin in z'n eentje.

gallery_32885_13905_13663.jpg

 

Het eerste laagje stuifmeel heb ik vandaag ook veilig gesteld. Hiervoor heb ik grotendeels de methode van Dame Blanche (R.I.P.) toegepast.

Ik heb het stuifmeel niet gezeefd, maar de bloemetjes met een pincet verwijderd, omdat het maar een klein beetje is :o .

gallery_32885_13905_329794.jpg

 

Het stuifmeel heb ik in een luchtdicht buisje gedaan. Je kunt goed zien, dat hier maar een klein bodempje stuifmeel in zit.

Dit moet toch voldoende zijn om een paar topjes mee te bevruchten met behulp van een penseeltje?

gallery_32885_13905_374275.jpg

 

Ik heb een tijdje geleden al een container gemaakt, om het stuifmeel in de vriezer te bewaren.

Een metalen potje in een kunststof Beaker :D , welke tot net onder de metalen deksel gevuld met water en in de vriezer geplaatst.

gallery_32885_13905_263576.jpg

 

Het potje gevuld met een laagje rijstkorrels tegen vocht/condens.

gallery_32885_13905_57394.jpg

 

Het buisje met stuifmeel in het potje met rijstkorrels en de dop er weer op gedraaid en weer terug in de vriezer.

gallery_32885_13905_182177.jpg

 

Hopelijk kan ik nog 1 of 2 van zulke buisjes met stuifmeel verzamelen, zodat ik wat suifmeel kan bewaren om later ook de Herijuana te bevrchten (mocht het me lukken om deze succesvol te stekken).

 

:dope:

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood :rolleyes: nog steeds lekker bezig hierzo ! doe maar verder ik volg elke stap :dope:

 

die Herijuana stekjes hebben misschien gewoon wat meer tijd nodig ? ze zien er alleszins nog wel gezond uit toch ?

 

wat een mooie invriesmethode !

 

your the nutty professor !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie update, ook het bewaren van het stuifmeel doe je bedachtzaam, mijn stekken zijn een beetje verkeerd gegaan, teveel water in het perlite en teveel licht van de plasma, er leven er nog een paar, ik kijk het even aan nog.

Bij jou ziet het er goed uit, ook de ongewortelde ogen gewoon gezond, ik kan zowiezo nog een hoop leren hier :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas zowiezo op met stuifmeel

het komt echt overal

en op alle planten als je niet goed op past

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mr. StOnEd A lOt: Thanks :) . De Herijuana stekken heb ik al weggegooid :verrygood . Ik heb ze nog uit de pluggen getrokken, om te kijken of er al een begin was gemaakt met wortels aanmaken. Geen enkele wortelvorming :rolleyes: . Volgende keer beter :huh: .

 

@Krasi: Ook bedankt. Alle credits voor het bewaren van het stuifmeel gaan naar Dame Blanche (R.I.P.). I'm just a copycat :o .

Jammer van je stekken man. Ik had boven die van mij geen lamp hangen. Ze kregen indirect licht mee van de lampen boven mijn planten. Probeer het de volgende keer eens onder TL, en dan de lamp(en) 40 à 50 cm. boven je propagator.

Ik vind het wel een eer dat JIJ meent hier nog een hoop te leren :dope: .

 

@Elmo2007: Ik zal er mee oppassen :) . Ik probeer straks een paar topjes te bevruchten m.b.v. een penseeltje. Als dit toch mis gaat en de planten vol komen te zitten met zaad, zou ik dat geen ramp vinden :D .

 

@Topic: morgen ga ik 1 Cheeseberry stek en 1 Heribei X LUI/G13 stek verpotten naar het 50L. aardebakje. Deze ga ik scroggen.

Update volgt.

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Beaker, ieder zijn vakgebied, ik heb ze nu onder t-neon staan, maar de temperatuur gaat zo snel omhoog, het wordt zomaar 35C in de propagatorbak, misschien toch maar eens een TL-armatuurtje aanschaffen of een lichtere T-neon, ik ehb er nu 2x75watt boven hangen, en de lamp zo`n 50cm erboven, ook heb ik de propa een beetje afgedekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het tentje, waar je stekken nu in staan, is toch ± 120x60 cm.? Als je je armatuur nu helemaal links hangt en de propagator met stekken helemaal rechts in het tentje, zodat deze niet rechtstreeks onder de lamp staan, maar "indirect" licht vangen? Dan loopt de temperatuur toch niet zo hoog op in de propagator? Zuig je het tentje ook wel af? Anders zou ik toch voor 2x18 watt TL gaan :verrygood .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie tip Beaker, ga ik proberen, ja ik zuig het tentje af met een klein filter/afzuiger combinatie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...