Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dirk1965

Nieuw hok

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Mijn vorige hok (in een deel van de kleerkast begint ondertussen al uit haar voegen te barsten met mijn 2 AK47 AF daarom heb ik besloten om uit te breiden. In de tuin staat nog een ongebruikt wc-hok dat perfect dienst kan doen. Ik heb de wanden afgewerkt met (groene)gyproc en daar heb ik spiegels tegen geplakt (spiegels van ikea) de stukken rond de spiegels worden verder afgeplakt met radiatorfolie. In de muur heb ik een gat gekapt en daarin zit nu een buisventilator die 300m³ wegzuigt. Het geheel gaat verlicht worden met 6X55W PLL welke dmv 3 schakelaars in groepen van 2 kunnen geschakeld worden. De analoge klok bedient een 16A teleruptor (eentje die onder spanning kan blijven staan). Voorlopig komt er nog geen filter op de afzuiging omdat het hok toch buiten staat en niet vlakbij de tuinen van de buren. Vorig jaar met mijn skunk#1 buitenkweek had ik ook geen last van geur en dat waren veel meer planten.

https://www.wietforum.nl/uploads/1335733071/gal...3881_661488.jpg

https://www.wietforum.nl/uploads/1335733071/gal...3881_204263.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

handige harrie, leuk lente.zomer hokkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allebei.

Wordt hopelijk niet alleen in de lente en de zomer gebruikt. De boel wordt nl. langs buiten nog geïsoleerd en daarna komt er nog een verwarmingsblazer in. Zo kan dit hok heel het jaar door draaien. Als je maar weinig planten tegelijk mag hebben, moet je meerdere planten achter elkaar kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook gaaf in een wc hok :bier Succes en maak het goed voor elkaar

 

gr, Zappie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk idee

 

heb alleen ooit op een amerikaanse website ( overgrow.com) een tabel gezien over reflectie van licht van verschillende materiale.

Spiegels zijn niet zo effciënt.Ze "slurpen" licht doordat ze kennelijk wat licht absorberen.

Dus dat wc-tje zou ik van binnen met wit plastic behangen. Lang leve dubbelzijdige tape.

 

Mooi kroegverhaal : een belg zou ooit eens in zijn plee hebben gekweekt.

Afzuiger losgekoppeld van het licht , zodat de afzuiger het non stop deed.

pleepot volgegooid met aarde, een paar blokken steenwol onderin.

Ik weet niet of hij met de stortbak waterde, dat zou wel een grappige oplossing zijn geweest.

 

Zo vaak sta ik in een toilet me af te vragen of dit niet een perfect hokje zou zijn...

 

ps Overgrow.com is ooit uit de luchtgehaald, jaren geleden,..deze site bestaat hier en daar nog in restjes google cache...en sommigen hebben er wat paginas van ge-herpubliceerd.... vaak vind ik dezelfde vragen terug hier op het forum als 10 jaar geleden op overgrow werd gepost... de Spiegels als reflector zijn echt af te raden..ik geloof dat 30 a 40 % licht geabsorbeerd wordt door spiegels..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in dit hok lang problemen gehad met de luchtvochtigheid. Het werd er nl zo droog als de sahara. Ik heb lang zitten denken op een oplossing en uiteindelijk iets gevonden. Heb op de bodem een dekzeiltje gelegd dat aan de randen een stuk omhoog ligt en op die manier een soort zak gemaakt. Daarin heb ik vier zakken kiezel gestort. Vervolgens opgevuld met water tot het water net gelijk komt met de bovenkant van de kiezels. Vervolgens een stukje regenpijp in de kiezels geduwd zodat de bovenkant er een eindje bovenuit steekt. In die pijp een stuk pur-isolatieschuim als vlotter. Zo kan ik in een oogopslag zien wat het waterniveau onder de kiezels is en indien nodig bijvullen. Tot hiertoe kan ik bijna dagelijks een emmer bijvullen en staat de plant er veel mooier bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een vraagje, hopelijk kan iemand me helpen. Mijn hok wordt verlicht door 6x55w PLL lampen die gevoed worden via conventionele vsa's. Ik zou willen overschakelen op EVSA voor het rendement. Ik kwam deze tegen: Vossloh Schwabe 188130 ELXe 258.222 evsa koude start TL-D 1+2x58W, PL-L 1+2x55W. Ik zie daar staan: 1+2x55w, wil dat dan zeggen dat die evsa goed is voor 3 lampen (1+2) of zie ik dit fout?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij worden PLL lampen reeds geschakeld door een EVSA, dus dan denk ik dat je er niets op voorruit gaat.

Vraag het anders even aan Torsten die weet het vast zeker.

 

Dan nog even terugkomend op de spiegels.

 

 

heb alleen ooit op een amerikaanse website ( overgrow.com) een tabel gezien over reflectie van licht van verschillende materiale.

Spiegels zijn niet zo effciënt.Ze "slurpen" licht doordat ze kennelijk wat licht absorberen.

Dus dat wc-tje zou ik van binnen met wit plastic behangen. Lang leve dubbelzijdige tape.

 

de Spiegels als reflector zijn echt af te raden..ik geloof dat 30 a 40 % licht geabsorbeerd wordt door spiegels..

 

 

HIER heb ik geprobeerd te testen wat de onderlinge verschillen zijn, en met mijn simpele vergelijking kwam de spiegel er erg goed uit. Wel zag ik verschil tussen de dikte van de gemeten spiegels. Hoe dunner het glas, hoe beter de gemeten waardes. Dus wellicht zit er wel wat in dat glas licht absorbeert.

Voor mij was het in elk geval voldoende info om juist wel voor spiegels van 2 MM dik te kiezen. Alsmede ook voor het goed schoon kunnen maken en langere tijd dus herbruikbaar.

 

Hoe gaat het met de plantjes? laat eens wat zien daar.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn wel degelijk gewone vsa's die ze me bij die lampen verkocht hebben, ik denk dat ze geen elektronische in stock hadden en daardoor me wijsgemaakt dat die elektronische veel duurder waren. Maar als ik nu de prijs van deze zie en merk dat ik al minstens 2 PLL's per evsa kan aansluiten besef ik dat die evsa's toch beter uitkomen. Ik zal straks wat foto's nemen. Er staat op dit moment een plant in. Ik weet niet juist welk soort. Mijn vriendin was met aar zoon een paar dagen naar Amsterdam en ik had een boodschappenlijstje voor zaden meegegeven maar ze is uiteindelijk met iets anders thuisgekomen, een papieren zakje met wat zaden in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een fotootje waar je goed de nieuwe grindbodem ziet met links onderaan de 'niveaumeter' van het water.

gallery_30306_13881_623026.jpg

De 2 waterbakjes staan voor de uitstroom van de elektrische kachel zodat dat water steeds op temperatuur is.

Dit zijn de vsa's, er blaast een ventilator recht boven om ze koel te houden.

gallery_30306_13881_639369.jpg

 

Ik ben inderdaad wel tevreden over die speigels. Ze zijn makkelijk schoon te houden en als het glas niet te dik is, kan er weinig verlies optreden volgens mij. Heb dit zo gedaan omdat ik dat zelf in een verslag gezien had van iemand hier die voor een vriendin een hok met pll-verlichting gebouwd had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen het antwoord op de aansluiting van die evsa gevonden... in het topic waarnaar ik verwees met die speigels. Blijkbaar heeft torsti dezelfde evsa gebruikt voor de kast van blowsterke. Toch bedankt voor de reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...