Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Joenerz

Outdoor Tuinkweekje 2012 Jetzt Geht's Los!

Recommended Posts

Hallo mede outdoorkwekers!

 

Zoals al eerder vermeld ga ik ook een verslagje voor 2012 maken en hier is hij dan. (Mijn eerste verslag :lol: )

Ik maak een verslag om mezelf en andere een plezier te doen, maar natuurlijk ook om er wat van op te steken!

Zelf ben ik niet echt een ervaren kweker, heb vorig jaar wel een klein kweekje gehouden maar dat was niet veel soeps.

Maar na al een tijdje erg veel aanwezig te zijn op dit forum heb ik al veel informatie op kunnen nemen en is er toch een nieuwe hobby geboren. :D

Ik woon nog bij mijn ouders dus het is niet een al te grote kweek en er komt geen kunst licht bij kijken, ben natuurlijk al blij zat dat me ouders het toelaten.

Ik kweek voor een groot gedeelte voor de plezier en ben al blij als ik ook maar iets kan gaan oogsten :)

 

Genoeg geluld hier komt het plan :)

 

De plantjes die ik ga zetten zijn de volgende soortjes (allemaal feminised):

 

3x Frisian Dew ---Dutch Passion

2x Big Bang Auto --- Greenhouse

1x White Widow ---Spliff Seeds

1x Early Girly ---Organic Earth

1x Aurora Borealis Auto ---Organic Earth (ben hier heel erg benieuwd naar, http://www.organicearth.eu/aurora-borealis-p-5381.html)

 

De Spullen die ik al heb

 

Drie 20l potten

Drie 12l potten

Heel wat kleinere potten (van 0,5 tot 6 liter)

Canna Terra Professional aarde en Potgrond met RHP keuring voor Consument

Canna Terra Vega (groeivoeding) en Canna Terra Flores (bloeivoeding)

Hydrokorrels, worteldoek en van alles en nog wat

 

Het plan

 

2 Frisian Dews gaan in de volle grond, dit stuk grond heeft een oppervlakte van ongeveer 2,5m2

 

De 3 autoflowers komen in potten van 12liter met Canna Terra Professional (eventueel ook wat potgrond, ligt eraan hoeveel ik heb)

 

Early Girly en White Widow komen in 20l potten en de overige Frisian Dew in een 30l pot waarschijnlijk. ( de WW moet ik misschien gaan verduisteren)

 

Ik heb groei en bloei voeding van Canna en daarnaast ook bemeste aarde van Canna

 

Ik ben van plan aankomende zondag te gaan ontkiemen in spongepots en een propegator, het wordt dan een mooie dag en de weersvoorspellingen voor volgende week zien er ook goed uit :)

Ik ga niet bijlichten dus ze gaan vrij snel naar buiten, ik heb in de tuin ook nog een kas van ongeveer 2x2x2 die ik ook voor een gedeelte kan gebruiken.

Is het alsnog niet iets te vroeg om zondag te ontkiemen zonder bijlichten? Of gaan met de banaan?

 

De reden dat ik nu al dit topic heb gemaakt is omdat ik niet kon wachten en advies en kritiek is meer dan welkom!

 

Hier alvast wat plaatjes, want ja, no pics = no topic he :D

 

De zaden

gallery_32298_13867_428672.jpg

 

Wat spullen, 20l en 12l potten en overige

gallery_32298_13867_5440.jpg

 

Stuk grond voor 2 FDs (Wat je nu ziet gaat eruit, het is ongeveer 2,5m2)

gallery_32298_13867_706034.jpg

 

Canna Terra Professional! 2 x 50l

gallery_32298_13867_656270.jpg

 

Potgrond van de Welkoop met RHP keurmerk voor consument 4x40l

gallery_32298_13867_237062.jpg

 

Het is al een heel verhaal en ik hoop dat jullie door de bomen het bos nog zien :D

Ik hoop hier veel ervaring mee op te doen, een leuke oogst te behalen, en een mooi verslag neer te zetten!

 

Updates volgen snel :)

Keep it Green!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf 15 mei, Ijsheiligen, zou het in principe niet meer mogen vriezen 's nachts. Hou ze misschien in een wat grotere pot tot 15 mei, dan kan je ze indien het vriest toch nog effe binnenhalen. Als ik het weer check zie ik weinig kans dat het nog zou vriezen hoor. Gaan met die banaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet goed uit ! Je gebruikt ronde potten ! Zeer verstandig. Als je je plant groot laat worden is een ronde pot veel beter voor de wortelgroei.

Staan ze op een goede plek ? Ze moet zeker langs zuid-oost-west zon krijgen ... Vergeet niet dat je zwarte pot dan wel eens heel warm kan worden als het buiten 32° graden wordt in volle zomer.... Ik heb mijn zwarte potten wit gemaakt...

De planten in volle grond krijgen waarschijnlijk vooral regenwater en die is zuur ...wat kalkkorrels rondstrooien helpt !

Veel succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt al voor de reacties :lol:

 

@Grow.Be

Jep ik houd de 2 FDs sowieso nog de eerste 2 weken in potten dus dat komt goed, was ik er vergeten bij te melden haha

en als het alsnog slecht weer zou worden kan ik ze gelukkig ook in de nacht in me kas kwijt :D

 

@DanielTF

Thanks! Ik had eerlijk gezegd niet nagedacht over ronde of vierkante potten maar had deze gewoon gekocht, En ze hebben een goede plek, me tuin is ook naar het zuiden gericht dus dat scheelt :D

(we hebben helaas wel een redelijk grote boom in de tuin staan die als hij gaat bloeien wel wat schaduw kan gaan geven.. maarja ik doe het met deze plek :D)

Misschien dat ik mijn potten ook wit maak dan en ik denk als het echt veel/hard gaat regenen dan doe ik denk ik ook iets van plastic over de bovenkant van de pot heen zoals een sticky hier op het forum.

Ik heb ook over kalkkorrels gedacht en gelukkig hebben we dat hier ook nog maar de zuurtegraad van de grond zelf was iets van 6,5 dacht ik (volgens een testje, heb geen apparatuur namelijk) :)

 

Bedankt voor de tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de ronde en vierkante potten betreft wel dat zit zo; een plant in aarde zoekt water/voedsel met zijn wortels, hoe meer wortelaanmaak, des te meer voeding en hoe groter de plant kan worden....Een vierkante pot, daarbij zullen de wortels de weg zoeken naar de hoeken van de pot waar ze niet meer verder kunnen en dus gewooon naar boven of onder de weg zoeken. Bij een ronde pot gaan de wortels gewoon de kromming van de ronde pot mee volgen en rondjes draaien. Op die manier kunnen wortels zeer lang worden, de plant kan altijd nieuwe wortels blijven aanmaken en de volledige pot bereiken. De Aarde is tenslotte ook rond en niet vierkant.

Als je planten binnen kweekt en ze maar een metertje twintig groot worden en + - 10 weekjes in de pot staan is dat niet erg, de wortels hebben dan ruimte genoeg tot de bloei als ze genoeg volume hebben....Maar als je een plant buiten zet in mei dan gaat ze dus maandenlang groeien/bloeien en dan heeft ze wortelruimte nodig en die krijg je dan beter voor elkaar in een ronde pot !

Ik heb al het experiment gedaan en je ziet het als je oogst en je haalt de plant uit de pot. In een ronde pot zijn de wortels netjes de hele pot rondgegaan en vormen 1 groot netwerk van wortels, in een vierkante pot zijn de wortels vooral samengetroept in de hoeken van de pot en konden op een gegeven ogenblik geen weg meer uit. Je plant zal dan niet meer zo groeien....Die in de ronde pot waren altijd groter en steviger dan die in de vierkante pot !

(de haartjes op de wortels die voedsel opnemen sterven af en worden vervangen door nieuwe wortels, hoe minder nieuwe wortels, hoe minder opname van voeding)

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes met je grow!

 

@DaniëlTF Dat van die vierkant en ronde pot wist ik ook niet, maar kan mij wat er bij voorstellen.

Ik heb vierkante potten maar kan er kwarten van cirkels inzetten, dan zou het ook

nog goed kunnen komen denk ik. Alleen minder volume helaas.

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door de informatieve uitleg kan ik het me inderdaad ook wel voorstellen en een experiment zegt altijd erg veel natuurlijk :D

 

Ik ben nog wel benieuwd naar het volgende:

 

Het is het beste om Autoflowers na ontkiemen gelijk in de eindbestemming te zetten.

Maar kan dit al gelijk in bemeste Canna aarde? Ik heb bij andere gezien dat de bemeste aarde het kleine plantje teveel werd...

Is het dan niet slimmer de Autoflowers eerst toch even in een iets kleiner potje in gewone potgrond te laten en dan z.s.m. in de 12liter pot met Canna Terra Professional?

 

Bedankt Zappie en ik hoop dat mijn FD's net zo'n mooie start gaan maken als die van jou :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe altijd een bemeste aarde in een pot, dan maak ik een kuiltje in de aarde, dan doe ik daar zaai en stek grond in en vervolgens het zaadje daar weer in. Toen ik ze direct in de bemeste grond deed hadden sommige soortjes een beetje moeite met doorgroeien en kregen ze een achterstand waardoor ze niet zo groot werden. Maar de ene autoflower is er gevoeliger voor dan de andere :lol:

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, Ik had er ook al aan gedacht om het middelste bovenste gedeelte dan maar gewoon alleen potgrond te doen en daaronder de bemeste aarde!

Ik denk dat ik dat ook gewoon doe :lol:

Thanks :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joenerz, veel Outdoorplezier dit jaar.

 

Leuk dat je je eerste verslag hier wil delen :lol:

 

Ik ben ook met Cannaproducten begonnen, jaren geleden. Goede keuze.

 

Nu nog iets meer zon als afgelopen periode, dan gaat het dit jaar helemaal goedkomen.

 

Fijn weekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel outdoor plezier.

En die Frisian Dew is een fijne buiten soort.

 

Nu nog wat mooier weer en dan kunnen we gassen met die zaad.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt blowsterke en z0Dd, ik geniet ook al een tijdje van jullie verslagen dus nu mijn eigen nog haha.

 

Update!

 

Het plan was zondag te beginnen met ontkiemen maar door alle drukte en een paar dagen weggeweest te zijn is dit iets uitgesteld. (ik wil wel me zaadjes in de gaten houden en kunnen verplaatsen)

Het weer is vandaag niet al te best en voor de rest van de week ziet het er ook maar treurig uit... :lol:

 

Ondanks het weer (ik dacht wel dat het wat beter zou zijn..) ben ik vanochtend vroeg voor werk toch begonnen met ontkiemen! In de spongepots in me vensterbank.

Water + bacto over de pots, zaadjes erin, potscherven als vervanging voor korrels, en wachten!

Temperatuur in de propagator is 23 graden constant.

 

Niet heel boeiend maar hier toch enkele foto's:

 

gallery_32298_13867_1640716.jpg

 

gallery_32298_13867_2405610.jpg

 

gallery_32298_13867_2041064.jpg

 

Toen ik thuis kwam leek het iets te vochtig dus ik heb de schuifjes open gedaan en inmiddels is het al wat minder vochtig als op de foto's

Ik kan eventueel de propagator vanavond ook nog even onder 2x35w + 1x8w tl lampen zetten.

 

Nu maar even geduld hebben en hopen op beter weer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je grow :bier

Nog even wat beter weer en dan kan je knallen.

 

Groeten,

Xeor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het weer is de komende dagen bagger, maar ja hopen dat het wat beter word.

succes met de kweek.

 

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Xeor en Zappie!

Het weer is inderdaad heel erg bagger..

Volgens mij blijft het deze week 10x niks en wordt het vanaf volgend weekend wat beter.

 

Update!

 

Nu iets beter nieuws: Er is leven in zicht! :bier

 

2 Frisian Dews en 1 Big Bang steken hun hoofdje boven de grond en 2 andere FD's beginnen ook te komen!

gallery_32298_13867_265330.jpg

gallery_32298_13867_715740.jpg

 

Ik heb 2 FD's al overgepot in kleine potjes met universeel potgrond omdat er al een redelijk grote wortel onder de spongepot uit kwam. (bij de ene 2cm en andere 1 cm)

Bij de BigBang AF nog niet, ik laat hem nog even erin staan omdat ik ook nog hydrokorrels moet halen (vanmiddag waarschijnlijk) want dan gaat hij al de 12l pot in.

 

2 FD's overgepot in kleine tijdelijke potjes (een beetje een onduidelijke foto :D )

gallery_32298_13867_87201.jpg

 

Close-up van één FD

gallery_32298_13867_541900.jpg

 

Dat was hem weer! Hopelijk volgen de andere snel en gaat het zonnetje schijnen :P

 

Cheers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo joenerz ik volg je

 

Maar kijk uit dat ze niet gaan strekken zo op de vensterbank, check even of je nog een tl lampie heb liggen dat scheelt een hoop gestrek!

 

Mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Joenerz!

 

Ziet er goed uit man, ik zelf zeg altijd maar zo een goede voorbereiding is het halve werk, en jij bent goed voorbereid zo te zien! :bier

 

Ik hoop dat je iets van een lampje hebt, en anders hoop ik dat er snel beter weer aan zit te komen, want dit is echt drama weer zo :D haha

 

Ik houdt je in de gaten!

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi begin :D ik heb een tijdje overwogen big bang AF als eerste plantje te nemen maar het is toch een andere AF geworden. nu kan ik die hier toch live volgen :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vanheezik

Hee leuk!

Ja klopt ik ben bang dat ze sowieso wel wat zullen gaan strekken, de weersvoorspellingen blijven ook maar verslechteren... Maar het volgend weekend wordt het al beter als het goed is..

Ik had wel wat van licht, 2x35 watt tl white/opal maar ik mag hier thuis van niet bijlichten mijn ouders.. Ze willen het niet omdat het niet mag.

Achja het is niet mijn huis haha en ben al blij dat ik hier plantjes mag zetten.

Als ze dit weekje overleven zonder al teveel gestrek heb ik er vol vertrouwen in :P

 

@Cpt. Chronic

Thanks! Ja als ik iets van plan ben wil ik alles van te voren ook wel op een rijtje hebben waha

Maar helaas wordt bijlichten het niet, dus op naar beter weer!

 

@Rolling Stoner :bier

Danku! Ja ik had nog 2 zaadjes ervan dus daarom zet ik ze dit jaar neer,

het verbaasde me wel dat hij als eerste en het sterkst opkwam want de vorige keer was me Big Bang AF niet ontkiemd

en ik had al gelezen dat ze soms erg veel tijd nodig hebben haha.

 

De Early Girly en de andere 2 Frisian Dews beginnen ook een beetje wakker te worden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou da's een voordeel dat je thuis plantjes mag hebben. Dan zoveel mogelijk buiten

zetten op een wat beschutte plek, tegen plensbuien en veel wind als je binnen niet

met een TL bak mag.

 

 

gr, Zappie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, ik doe het er maar mee haha

 

Een kleine update want de Big Bang AF zit nu in haar 12l pot met Canna Terra Professional.

Ik heb in het midden een kuiltje met universeel potgrond omdat de Canna aarde nog te zwaar bemest is voor nu.

 

De 12l pot, haar eindbestemming

gallery_32298_13867_247995.jpg

 

Kleine Big Bang Auto :bier

gallery_32298_13867_435739.jpg

 

Met de andere kleintjes gaat het ook goed.

Bij 4 zaden is er helaas nog geen teken van leven. (1 BB auto, 1 White widow, 1 FD en 1 Aurora Borealis)

Maar ik heb geduld :D

 

Tot zover!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een kleine update omdat ik het niet kan laten :D

Het was vandaag prachtig weer hier en me plantjes hebben er buiten van genoten.

 

Inmiddels nog 3 Frisian Dews verpot (2 voor een vriend) en de Early Girly (ben heel erg benieuwd naar dit soortje!)

 

Alle plantjes overnachten nu voor het eerst in de kas aangezien daar genoeg ruimte is nu.

 

Frisian Dew nr 3 leeft ook! :P (beetje overbelicht)

gallery_32298_13867_375888.jpg

 

Early Girly

gallery_32298_13867_399445.jpg

 

Alle plantjes gezamenlijk in de kas (de 2 FD's met effen groen kaartje in de derde rij v.l.n.r. zijn voor een vriend en verhuizen van de week)

gallery_32298_13867_612452.jpg

 

Nog geen teken van leven bij 1 BB AF, de Aurora Borealis AF en de White Widow :bier

gallery_32298_13867_1447004.jpg

 

Nog even geduld en anders misschien tussen de watten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenaaavond,

 

De plantjes maken het erg goed, ze zijn niet erg gegroeid maar de progressie is lichtjes te zien, ze staan in ieder geval lekker in de kas!

Er zijn er nog steeds 3 niet ontkiemd :rofl 1 BB Auto, de Aurora Borealis Auto en de White Widow.

Vanaf morgen staan ze al ruim 8 dagen in de spongepots (redelijk vochtig, temperatuur schommelt tussen 21 en 26 graden)

 

Ik denk als ik morgen nog niks erboven zie komen ga ik eens kijken hoe het met de zaden is en leg ik ze tussen vochtige watten.

Ik ben te nieuwsgierig... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben reuzen benieuwd! (foto's) :)

 

En de overige 3 zaadjes... ik vrees het ergste, 8 dagen is wel aan de lange kant, TE nat is ook niet goed ivm rot, ik zou ze gewoon eens opzoeken!

 

Succes!

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook benieuwd en duim dat de zaadjes alsnog uit gaan komen.

 

Ik prefereer eerst tussen natte watjes en dan in de grond. Binnen 48 uur meestal een plantje.

 

Succes en meer zon toegewenst.

 

Fijne avond nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...