Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr Dog

reflectoren TL

Recommended Posts

beste TL kwekers,

Ik ben bezig om uit te vinden welke reflectoren er allemaal op de markt zijn en welke goed te gebruiken zijn.

Wat ik heb gevonden zijn drie reflectoren voor gebruik in aquaria, Dennerle, Juwel en Arcadia. Helaas hebben al deze reflectoren wel één kant welke langer is als de andere kant, maar mogelijk is dit eraf te knippen of zagen.

Verder heb ik wel wat andere versies gezien maar deze lijken me veel te groot om te gebruiken, wil ik de buizen een beetje fatsoenlijk dicht tegen elkaar kunnen monteren.

Wat zijn jullie ervaringen en suggesties?

 

Dank Dog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze van Arcadia, maar kwam deze tegen van SunBlaster met een (bijna te) mooi (klinkend) praatje erbij over 99.9% reflectie en nanotechnologie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dr. Dog,

ik ben jouw pm niet vergeten!

Ik was gisteren een paar uur op zoek naar de reflectoren van Aurele, maar heb deze helaas niet gevonden. :lol:

 

Ik gebruik Arcadia-reflectoren met een hart-op-hart-afstand van 7 cm.

gallery_5351_9677_147230.jpg

 

Hierdoor is er nog een gleuf van circa 2 cm tussen de buizen, de warmte kan hier opstijgen en blijft niet onder de kap hangen.

Het is nu een verlichting van meer dan 600 watt /m².

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_25117_10445_209050.jpg

Volgens mij gebruikt Aurele hier reflectoren van Dennerle, de lange kant is afgesneden, behalve bij de twee buitenste.

 

Even wat meer info, het is mijn bedoeling de zaden hieronder uit te laten groeien op 104gaats trays, deze passen met vier stuks naast elkaar.

Hierna worden de planten overgezet in koffie bekertjes met gaatjes onderin, waarna ze uiteindelijk onder SON-T komen 40-60 per m2.

Alles direct op 12/12.

 

Het plan is om voor de de tray en koffiebekertjes een zogenaamde deense kar te gebruiken, welke in de tuinbouw worden gebruikt om planten te vervoeren.

De ruimte beschikbaar per laag is ongeveer 128x53cm.

Voor de afvoer van warmte kan je de reflectoren met tussenruimten houden en/of deze perforeren en dit afzuigen met kleine ventilatoren.

In een proefopstelling met oude inbouw armaturen merk ik al dat de warmte de bovenliggende laag teveel opwarmt.

 

Vanwege de directe 12/12 en omdat ik ze heb liggen zou ik T8 36w 830 willen gebruiken.

 

Graag jullie ideeën, Dog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je wilt direct op 12/12 en vervolgens nog twee keer verpotten? Lijkt me een erg slecht idee.

40-60 per vierkante meter is wel heel veel.

Als je toch TLD gaat gebruiken, TLD Reflex (met interne reflectielaag) buizen van 36 watt zijn ongeveer even duur als reflectoren.

Gezien je plannen zou ik adviseren direct in de eindbestemming onder HPS te beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weer een zaaisel onder hps gedaan en het gaat niet makkelijk. Nadat aanvankelijk 90% van het zaad kiemde zette alleen de grootste kiempjes door. De nachttemperatuur bleek te ver weggezakt doordat ik geen goede regeling heb.

Ook merk ik dat de planten door stress te generatief raken en ik met hele harde weinig groeizame planten onder hps kom en deze niet goed genoeg groeien en daarmee vooral in opbrengst gaan achterblijven.

Ben er nu dus wel een beetje klaar mee, we gaan door met de TL opstelling.

Kan iemand me helpen met de materialen die Aurele gebruikt, het gaat om de klemmen waar je de buis mee vast klemt en de fittingen/connectoren die je op de buis zet, ik kan deze tot op heden nergens vinden.

 

dank, dog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dr Dog,

Bij Rainforest-frogs verkopen ze ook losse onderdelen voor TL verlichting. Hopelijk heb je er wat aan :D .

Succes met knutselen :blink: .

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan het helaas nog niet vinden, dus als iemand een suggestie heeft, graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

klemmen, verkopen ze ook bij de praxis veel goedkoper.

 

steekfittingen 16 MM

 

is dit wat je zoekt? beide voor T5.

 

en volgens mij worden deze reflectoren geleverd met klemmen, maar dat zijn dan weer dure oplossingen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan het helaas nog niet vinden, dus als iemand een suggestie heeft, graag!

Wat kun je niet vinden dan :D ? Als je op de link klikt in mijn vorige post, staan daar alle onderdelen voor T8.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan het helaas nog niet vinden, dus als iemand een suggestie heeft, graag!

Wat kun je niet vinden dan :D ? Als je op de link klikt in mijn vorige post, staan daar alle onderdelen voor T8.

Ik zag ff door de bomen het bos niet meer, kwam er na je post achter dat er op P3 en P4 bij de T8 verlichting, klemmen en opsteekfittingen staan. Fijn, bedankt! Ik wil nog wel even doorzoeken, lijkt me dat ze elders nog wel goedkoper zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus je wilt direct op 12/12 en vervolgens nog twee keer verpotten? Lijkt me een erg slecht idee.

40-60 per vierkante meter is wel heel veel.

Als je toch TLD gaat gebruiken, TLD Reflex (met interne reflectielaag) buizen van 36 watt zijn ongeveer even duur als reflectoren.

Gezien je plannen zou ik adviseren direct in de eindbestemming onder HPS te beginnen.

Het verpotten is inderdaad een moeilijk punt. Maar de wens is om zo efficiënt mogelijk te gaan telen.

Eén gram per watt is leuk, maar zegt nog niets, hoe lang je dat wattage inzet is wat uiteindelijk telt.

Ik zal best mijn hoofd hier en daar stoten, maar in mijn beleving het proberen waard.

 

TLD reflex is wel intressant, zou de aanschaf en later onderhoud van reflectoren uit kunnen sparen, ik ga dit even verder uitzoeken.

Ook zeker bedankt hiervoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

in bestelling bij lampdirect en firstlight

tld reflex 840 evsa's en fittingen

we gaan het eindelijk maar eens proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dr. Dog,

ben je al bezig met knutselen?

 

Jammer, dat de reflex-buizen alleen maar als T8 te krijgen zijn.

Ik zou bij deze buizen ook een onderlinge afstand van minder dan 10 cm handhaven.

 

Groetels

Torsten

 

PS: Verplaatst naar Bouw en Techniek

Share this post


Link to post
Share on other sites

tld reflex buizen roleren zwaar enorm mooie spreiding van het licht en stralen ook dieper.

 

ooit de mazzel gehad dat ze op een school ruim 700 buizen 'HADDEN' hahaha

 

vind overigens wel dat het prima voorgroei lampen zijn maar afbloeien gaat beter onder hps of je moet flink sroggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...