Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nerderwietje

Wederom hetzelfde bladprobleem als de eerste ronde

Recommended Posts

hé Jane-lovers,

 

@ NO-ZEM: Met die 0,6 wordt de EC-waarde bedoeld, dit is uitgedrukt in PPM = delen per miljoen (parts per million). Dus op een miljoen gemeten delen "water" worden er 0,6 delen aan spoorellementen, voedingsellementen en mineralen gevonden(dit zijn de electrisch geleidende delen). Hoe hoger deze waarde wordt hoe meer opgeloste voedingsdelen er voor de plant ter beschikking zijn (nooit hoger dan 2,2 gaan). Of je nu in 1liter water of een hele vijver gaat meten, -> volume heeft geen invloed op de PPM, het is gewoon de hoeveelheid in een miljoen deeltjes. Apro: bij de CO²-gehalte in de lucht wordt er ook in PPM gemeten.

TER BESCHIKKING: dit kan alleen maar als de wortels in een ultiem medium (=niet te nat, genoeg lucht voor de wortels, temperatuur,...),en met een perfect geballanseerde PH (=zuurtegraad met 1ph = zuur - 9ph = alkalisch / bv.: bij cola = 3ph) staan, voor onze dames zeker tussen de 5,6 - 6,7ph houden. Wanneer dit niet het geval is blijft er een deel aan reststoffen over die de wortels niet op kunnen nemen, dus ze hopen zich op zodat:

1) het medium plaatselijk (volledig) verzuurd met gevolg dat de grond meer gaat absorberen dan de plant= zout in water

2) de wortels verbranden.

 

Tijd geeft kennis. Smoke ze.

 

Kill4butzzz (wie vermoedt alles te weten -> is beperkt in kennis!)

Volgens mij klopt dit niet helemaal.

EC is de geleidbaarheid van de oplossing, dit is een indicatie voor de opgelosten zouten.

PPM, partspermillion zegt hoeveel deeltjes er zijn opgelost, per miljoen deeltjes (in ons geval water) Niet alle deeltjes zijn zouten, zo is de stikstofmest Ureum niet (goed) meetbaar als Ec waarde en zou je deze dus te veel of te weinig kunnen geven.

Meststoffen kan je dus oplossen in ppm, maar bij meting kan hieruit per meststof een hele andere Ec komen.

 

Om het werkbaar te houden, ga af op de Ec zoals die in de voedingsschema's wordt gebruikt en vergeet het begrip ppm. De aangeboden meststoffen zijn in combinatie met goed substraat over het algemeen goed uitgebalanceerd.

 

Zijn je meters geijkt? Kan het verbranding zijn door mest of bestrijdingsmiddel op het blad? Kan het schade door een insect zijn? Virus? Te koud/warm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Wat ik dus geleerd heb afgelopen weekend is dat sommige tijd te kort hebben om kennis op te doen. :wave:

 

@Amnees,..

H.P. Hydro A&B heb ik eens gebruikt op aarde,.. fiasco !

Jij draait hier wel goede rondes mee dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja perfect, ook gewoon de juiste kleur tot het einde, ik gebruik er dan wel aptus naast, maar je kunt ook perfect kweken met alleen A en B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees: blijft zeker apart, heb het in al die jaren ook nog nooit meegemaakt. Erg irritant dat ik er niet achter kom wat het is :-p

 

@osmose: gebruik altijd 11 ltr potten, enige verschil is nu dat er lightmix in zit. Deze de volgende ronde maar snel vervangen voor specialmix

 

@no-zem: aan kennis ontbreekt het niet hoor, kweek nu een paar jaar en op enige beginners foutjes na verloopt alles voorspoedig............ Tot er dus zoals nu een nieuw hokje is waar zich iets voordoet waar je je vinger niet op kunt leggen, heel irritant hahaha.

 

Vlak voor ik deze reacties plaatste viel m'n oog opeens op de kraan, en nou gaat het niet om de kraan maar zag wel dat er een heel stuk kopere waterleiding uit de muur komt. Zou dat koper er iets mee te maken kunnen hebben??????

Share this post


Link to post
Share on other sites

@osmose: gebruik altijd 11 ltr potten, enige verschil is nu dat er lightmix in zit. Deze de volgende ronde maar snel vervangen voor specialmix

 

Vlak voor ik deze reacties plaatste viel m'n oog opeens op de kraan, en nou gaat het niet om de kraan maar zag wel dat er een heel stuk kopere waterleiding uit de muur komt. Zou dat koper er iets mee te maken kunnen hebben??????

 

Je zegt het al je hebt het nooit gehad nu gebruik je lightmix en je hebt een probleem.

Kopere waterleiding kan niet de oorzaak zijn.

Maar probeer anders bij de plant die er het slechts aan toe is 15g kalk op de aarde te leggen en dan in te wateren.

Kijken wat er gebeurt...... :wave:

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
@no-zem: aan kennis ontbreekt het niet hoor,

Dat bericht was ook niet op jou gericht... :wave:

 

Maar even over je koperen waterleiding, heb zelf ooit een leiding moeten vervangen omdat er troebel water uit kwam, dit was ook te ruiken, een metaal geur.

Dus ff ruiken aan je water en je weet genoeg.. :tu

 

Grtz.N.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@no-zem: aan kennis ontbreekt het niet hoor,

Dat bericht was ook niet op jou gericht... :lol:

 

Maar even over je koperen waterleiding, heb zelf ooit een leiding moeten vervangen omdat er troebel water uit kwam, dit was ook te ruiken, een metaal geur.

Dus ff ruiken aan je water en je weet genoeg.. :P

 

Grtz.N.

 

Dan had ik hem ff verkeerd begrepen :jump:

 

Het water is gewoon schoon en fris, zat eigenlijk meer te denken dat er dan teveel metalen ofzo in het water konden zitten wat ze misschien niet zo fijn zouden vinden. Je gaat het op een gegeven moment overal zoeken haha. Tis en blijft vaag. Nog ff uitzingen dan trap ik alles eruit gaat er verse aarde in, loop ik alles nog eens na en dan maar weer nieuwe ronden nieuwe kansen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

@NO-ZEM: Sorry man, "tijd geeft kennis" -> dit was in het algemeen bedoeld, zeker niet op jou, als er iemand zich persoonlijk aangesproken moet voelen ben ik het zelf wel, wilde zeker geen pretentie uitstralen!

:lol:

@Nerderwietje: hmm, de vlekken beginnen op de grote bladeren bovenin de plant, niet op die onderaan? Ja dit is een tekort aan Calcium (Ca), mogelijke oplossingen zijn zoals OSMOSE al zei: zeewierkalkpoeder,gewoon kalkpoeder of turfgeruis op je potten gooien.

Wat ik zou doen is gewoon onafgezuurd tabwater(bij ons is de PH toch al vrij hoog -7,5) geven. Je kan desnoods nog extra zeewierconsentraat(sensi) of wortelstimulator bijvoegen, dit kan de PH in de grond nog iets vlugger laten toenemen.

 

Veel succes,

C U - kill4butzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^No hard feelings,..

Soms heb je van die dagen dat je vrij snel hapt,... en dat was er zo'n dag voor mij. :lol:

 

@Nederwietje,.. ben benieuwd of ze er nog staan, week 7 is het dan ?

Als ze er nog staan gooi er dan wat foto's op als je wilt, heb je ze eruit getrokken dan zou ik idd met een geheel vers medium opnieuw beginnen.

 

Grtz.N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey nederwietje,

na het doorlezen van je topic ben ik nu wel benieuwd of je die "zeewierkalk"-oplossing geprobeerd hebt en hoe dat verder verliep.

Is de verkleuring opgehouden?

 

Verder sterkte en suc6.

 

Groenten,

Herrertubbie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kill4butzzz: heb maar besloten dat die anderhalve week wat ze nu ongeveer nog moeten ze maar geen afgezuurd water meer krijgen en denk dat nu nog toevoegen van kalkpoeder weinig uithaald. Als deze ronde klaar is dan gaat alle aarde eruit en gaat er verse in :-) blijft alleen natuurlijk knagen hoe het ontstaan is grrrrrr haha

 

@No-Zem: ja ze staan nog en moeten inderdaad nog een ruime week misschien wel twee, ff aankijken. Veel geel blad nu en je ziet duidelijk dat de toppen niet erg aangedikt zijn. Zal van het weekend wat foto's schieten van de treurwilligen. En inderdaad hierna alles verversen :lol:)

 

@Herrertubbie: nee zoals gezegd geen kalk meer toegevoegd, alleen me water niet meer afgezuurd. Lijkt alsof het niet verder trekt maar er is al zoveel verkleurd dat je dat niet echt meer opvalt. Deze gaat te boek als slechtste ronde ooit hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Dit is een spijtige zaak man, als ze al in de afbloei staan zal alles wat je er nu nog inpomp (werk of geld) alleen de teleurstelling maar vergroten :lol: .

Ja, volgende x gewoon nieuwe schoentjes voor de dames en dit komt zeker goed, achter regen komt ............. een top-ronde.

 

Smokerz smoke & growerz grow - Kill4butzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

't valt nog mee moet ik zeggen en volgens mij zijn de toppen compact en vrij hard zo te zien.

Lekker uitzitten en dan weer lekker opnieuw beginnen, goede keus om ze er niet uit te trekken;)

 

Grtz.N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey No-Zem toppen zijn inderdaad vrij hard ze zijn alleen wat achter gebleven en niet zo aangedikt als normaal, maar ja soms zit het tegen en soms zit het mee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overvoeding als ik zo naar die laatste foto kijk.

Verdorring bladpunten en langs de randen opkrullend, kan ook komen omdat ze eerder te nat hebben gestaan.

 

Ze zijn er nog goed vanaf gekomen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild: Het rare is dat het niet is begonnen met bladpumtjes en opgekrulde blaadjes maar met vlekjes die zo groot werden dat het hele blad verdorrde. Maar ja zoals gezegd als de dames omgaan dan maar nieuwe aarde erin en nieuwe ronden nieuwe kansen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende ronde direct vanaf het begin de Ph tussen 6.3 en 6.5 houden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thankx 4 the pictures - mooie glans (herijuena???), zou ik zeker niet voor passen :lol: - :) - :) .

 

Dust yourself off and try again.

Toch veel genot Nederwietje en hoor je later ;) ,

 

GreetzzZZzzZZ - Kill4butzzz (need 2 lay low 4 a few years- - - BUTzzz then!!!!!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...