Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

“Op de vensterbank”

 

Beeld je eens het scenario in van een oud vrouwtje die baat heeft bij medicinale cannabis. Dit vrouwtje wil niet naar de shop, maar vindt de cannabis bij de apotheek ook te duur.

 

Dus lijkt het haar een goed idee om zelf eens een paar plantjes te kweken. Ze woont in een flat op 5 hoog en heeft wel een balkon, maar die wil ze liever niet voor de kweek gebruiken omdat de buurman er dan bij kan. Of ze vind het niet prettig als het te veel opvalt.

 

Wel heeft ze een vensterbank die ruimte bied voor een paar potjes. Maar daar past natuurlijk geen mega wietboom in, maar wel kleine plantjes.

 

GroteFoto-DDLPMABJ.jpg

 

Het zou haar goed uitkomen als het volgende concept werkt:

 

(Om vragen te voorkomen: ik heb gewinkeld bij de Intratuin, en de bekertjes komen uit een supermarkt!)

 

*Potjes van 1,5 / 2 liter met drainage systeem (ik heb Artstone ELLA3506A) + schotel (pot € 3,99 en schotel € 1,49)

*Zaai- en stekgrond (€ 3,99)

*Potgrond (€ 7,99)

*Een kleine autoflower (ik heb AK47 Autoflower van Peperfreak & BlueStreak)

 

En dan lekker op de vensterbank tussen de geraniums!

 

 

Wie interesse heeft kan dit topic volgen, ik update graag!

 

 

Hieronder de aangeschafte spullen:

 

GroteFoto-ZQL83AT4.jpg

 

GroteFoto-4FITPCDM.jpg

 

GroteFoto-IXBX4HF3.jpg

 

GroteFoto-46TBGNJR.jpg

 

Voor nu even tot tot zover, maar zal snel een update plaatsen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik ben benieuwd, maar wat bedoel je met dat drainage systeem?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het drainage systeem:

 

De potjes hebben een rooster onderin zodat er een water reservoir onderin de pot vormt. In het midden van het roostertje zit een verdiept deel, waardoor er een kleine hoeveelheid aarde het water raakt. Zo kan de aarde het water wat onderin zit omhoog zuigen als daar behoefde aan is.

 

Als je te veel water geeft dan stroomt het reservoir over door een 2 cm hoge afvoer. Er kan dus maximaal 2 cm water in het reservoir staan.

 

Dit voorkomt overbewatering!

 

GroteFoto-MOBA4MZF.jpg

 

Je kunt deze potten trouwens ook rond en in grotere maten krijgen, is een aanrader voor je buitenplanten!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo MediQueen,

 

Heb je ook nog gedacht aan eventuele aanvullende voeding voor de grond?

Buffertabs en bacterieen en/of schimmels om het bodemleven op gang te brengen?

Volledig biologisch en het zorgt voor een gezonder en lekkerder eindproduct.

 

Ik wens je in ieder geval heel veel succes, en een mooie opbrengst.

 

Groeten BoboJonko :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb ik inderdaad over nagedacht, en dat zal ik zeker in de toekomst doen!

 

Nu doe ik het even op de "hoe zou oma dit doen" manier :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

die potten heb ik keer bij ikea gekocht maar dan met stokje en pijpje erbij dat je vanaf boven van onderen water kon geven

huh??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik begrijp wat je bedoelt haha.

 

Het is best wel handig als je het reservoir kan bijvullen.. Ga ik over nadenken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

gebruik je ook nog lampen of alleen de zon? :lol:

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik enkel de zon!

 

Er zal 's avonds wel eens licht op komen van de lamp op de gang, of plafondlamp in de ruimte zelf.

Dit zal bij ieders vensterbank wel het geval zijn lijkt mij.

 

De planten zullen bij mij achter een zonnig raam op het zuiden staan, en ik denk dat dat ook wel een must is voor de dames.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu net 2x AK47-Auto en 1x BlueStreak reguliere zaden geplant... 3-3-2012

GroteFoto-GLKGPLYO.jpg

 

GroteFoto-QY7ZHYSA.jpg

 

GroteFoto-7UQDAKEB.jpg

 

GroteFoto-L4FZM4N4.jpg

 

GroteFoto-AGWHUIUD.jpg

 

GroteFoto-PKOGJO3G.jpg

 

GroteFoto-8YWNMHQ6.jpg

 

GroteFoto-T8QSXRUF.jpg

 

GroteFoto-7SBCTO3F.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

aah,

bedankt voor de uitleg!

ziet er veelbelovend uit. maar als je voor de raam gaat kweken heb je toch kans op het strekken?

 

Gr en ik kom vaker kijken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd kans op strekken..

 

Ik wil het eigenlijk zonder lamp doen, zodat "oma" het ook gewoon op de vensterbank kan kweken..

 

Maar mocht het nodig zijn dan ga ik toch maar even nadenken over een evt lamp erbij om strekken te voorkomen.

 

Mvg,

HTQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit heb ik vroeger ooit eens geprobeerd, en na 3 maanden goed verzorgen is het een teleurstelling wat je van zo'n plantje haalt.

Beter een paar lampjes aanschaffen, kijk eens bij de verschillende micro projectjes, met name die van Elmo's microtentje met philips spaarlampen.

Altijd beter dan zo voor het raam, wat doe je met de geur want ook voor het raam gaan ze meuren..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De geur vind ik heerlijk, dus dat is geen probleem. :lol:

 

Ik verwacht idd dat er weinig van af komt, maar ik wil juist kleine planten.

 

Is de bedoeling dat "oma" binnen het gedoogbeleid kan blijven.

Dus onder de 5 planten grens, en tot 30 gram max!

 

Dus maximale opbrengst per plant moet iig binnen de 30g blijven.

 

Heb trouwens nog een druppelkit aangeschaft aangezien ik nogal vaak weekendjes weg ben:

GroteFoto-DER3TZMV.jpg

Hij komt bij een lokaal tuincentrum vandaan, maar als je deze druppelkit zoekt moet je maar even op "ACD druppelkit" googlen!

 

 

HTQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu op dag 5 nog geen leven zichtbaar..

Maar ik ben er van overtuigt dat binnen 3 dagen de kiemblaadjes trots uitgestoken zijn!

 

Op dag 6: er is teken van leven!

 

Op dag 7: Foto gemaakt van het eerste leven.

GroteFoto-DPCEUN7C.jpg

 

En dan dag 8: Ben tot de conclusie gekomen dat deze manier voor ontkiemen niets voor mij is. De BlueStreak is nog niet eens open en slechts 1 AK47 Auto is boven. Dat ligt zeker niet aan de ak zaden, want die zijn goed kiemkrachtig!

 

Dus vandaar dat ik opnieuw zal beginnen met ontkiemen...

...maar dit keer op mijn oude vertrouwde manier van ontkiemen:

GroteFoto-8EC3487P.jpg

Daarna de zaadjes nog even afgedekt met een wattenschijfje... laat die worteltjes maar komen!

 

Maar helaas terug naar dag 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

altijd weer die alernatieve methodes..suxxes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke idee, maar ik ben bang dat het niks wordt.

Op de venterbank achter het raam krijgen de dames nooit genoeg licht om zich goed te ontwikkelen. Ze zullen gaan strekken als een gek. En het licht van "de lamp op de gang" is totaal nutteloos, aangezien dit geen groeilicht is. Het zal waarschijnlijk zelfs negatief zijn, angezien ze hierdoor waarschijnlijk geen stabiel dag-nacht ritme zullen hebben.

Assimilatielamp erboven, of buiten vollop in de zon is eigenlijk de enige optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vindt het hartstikke leuk HTQ :lol:

 

Bektoezeroetz :verrygood

 

[mode=ouwelul]

Ach, zo ben ik toch ook begonnen. Met zaadjes uit de wiet van de koffieshop. Import wiet want nederwiedewiedewiet was nog schaars. Hop, in een bloempot op de vensterbank van m'n kamertje en groeie maar. Het werden nog leuke plantjes ook en d'r kwamen bloemetjes. M'n moeder was helemaal trots dat ik zo goed voor m'n plantjes zorgde. En ze vond dat het wel prettig rook ook. Ik had de vrouwtjes en mannetjes bij elkaar staan en kreeg dus ook zaad in de wiet. Ik had nog niet gehoord van sensimillia. Net als binnen kweken. Dat deden ze met groenten in het westland. Komkommers en tomaten in de koude kas. Of de warme kas als d'r gaskachels in stonden. Groeilampen? Nee gloeilampen hadden we.

 

Tja, d'r is wel wat veranderd he?

[/mode]

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha nostalgie leuk leuk

 

Maar ik moet ook zeggen ik schuif even aan ik vind dit ook leuk kijken wat zoiets voor het raam gaat doen :verrygood er zijn 99% topics met planten onder licht en zo heel af en toe zie je een raamtopic das toch leuk en ook wel interesant toch ?

 

(hmm raamtopic klinkt een beetje raar )

 

Maar van deze kant hopen op veel zon en mooie plantjes succes !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat er WFers zijn die wel wat afwisseling willen qua kweekverslagen :lol:

Raam is op het zuiden, dus met een beetje geluk.... :verrygood

 

Vandaag op dag 4 van het ontkiemen zijn de zaden open.

Nu nog het worteltje eruit en even groeien en dan kunnen ze de potjes in!

 

Wel heb ik gisteravond (voordat de zaden open waren) even wat veranderd aan mijn manier van ontkiemen.

De zaden zitten nog steeds tussen twee wattenschijfjes, maar deze heb ik nu "opgehangen" omdat ik het idee had dat ze net iets te vochtig waren. Het is erg belangrijk dat er ook zuurstof bij het zaadje (kiempje) kan komen.

 

Ik heb een hoekbeugel bevestigd en daaraan de twee wattenschijfjes met inhoud aan opgehangen en er een bakje voor het uitlekken eronder gezet. Nu zullen de wattenschijfjes niet meer te nat kunnen zijn en kunnen de kiempjes zuurstof krijgen. Nu is er uiteraard wel meer kans op uitdroging dus moet de vochtigheid wel vaker gecontroleerd worden.

 

GroteFoto-RP3BWPFJ.jpg

(Het hoekbeugeltje is aan het uiteinde omhoog gebogen)

 

Op dag 5 de potjes alvast gevuld met aarde en nat gemaakt. Ook een gedeelte zaaigrond gebruikt... Zie afbeelding voor toelichting.

GroteFoto-SEDIO6X4.jpg

(verhoudingen zijn uit mijn duim gezogen, en komen niet overeen met de werkelijkheid)

 

En zo staat het er nu bij.. wachtend op de kiempjes...

GroteFoto-FFJZWG3Q.jpg

(hier zitten dus nog geen kiemplantjes in)

 

Morgen ga ik mijn volgende idee uitvoeren. Ik ga van de druppelkit een systeem maken dat mijn plantjes van onder bewaterd.

 

Omdat deze kit heel onnauwkeurig in te stellen is ga ik het volgende doen:

*De druppelaars instellen op een bepaalde druppelfrequentie.

*De druppelaars aansluiten op een buisje die de druppels rechtstreeks naar het reservoir onder in de pot leid.

*De lekwater bakjes voorzien van een afvoer en d.m.v. buisjes het overtollige water naar een emmer leiden.

 

HTQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk ik ga volgen!

 

Misschien is het een idee om aan de achterkant van je potjes (huiskamer zijde) wat reflectiefolie rechtop in te steken, zodat je het buitenlicht terug reflecteerd?

 

Ik denk dat je zo een hogere lichtopbrengst krijgt aan de achterzijde dan van het licht uit de woonkamer.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat reflecteren aan de achterkant ga ik even goed over nadenken...

Zaden zijn bijna klaar om in de potjes gezet te worden.

 

De potjes zijn nu ook echt klaar voor de kiempjes hahaha.. druppelaars aangesloten op de reservoirs onderin en het geheel in een lekbak met afvoer.. foto komt nog!

 

Heej dit is mijn 100e post op dit forum.. daar draai ik er eentje voor :verrygood

 

Dag 8... Eerste kiempje (BlueStreak) in potje geplant (middelste). En het druppelsysteem is geoptimaliseerd!

GroteFoto-DDI3SM7C.jpg

En dat is hoe het er nu bij staat..

 

Nog even een keer een volledige uitleg erbij:

Druppelaars druppelen water vanuit een 10.5 literzak.

Druppels gaan via buisjes rechtstreeks naar reservoir onderin de potjes.

Doordat in het midden van de potjes de aarde in aanraking komt met het water in het reservoir kan water opgenomen worden.

Als het reservoir vol zit dan stroomt deze over in de lekbak.

Als de lekbak te vol zit dan stroomt deze over en zal overtollig water via een slangetje in een 12 liter emmer eindigen.

 

Dag 9 vroeg (0:58) in de ochtend de AK's ook geplant :lol:

 

Dag 10: 1 AK is opgekomen! Kiemblaadjes nog niet zichtbaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...