Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Aerocool

bouw nieuwe kweekruimte

Recommended Posts

hallo,

 

ik ben bezig met het bouwen van me nieuwe kweekruimte. ik heb de beschikking over een ruimte van 2.75m x 2.5m en 2 tot 3m hoogte. de ruimte zit in de schuur en het is een mooie koele ruimte ook in de zomer.

mijn plan is om het geheel af te timmeren en te isoleren met 8cm rockwoolplaten. de vloer heb ik er vandaag al uitgetrokken en er liggen nu 10cm pur platen in en daar komen betonmultiplex platen overheen.

 

in het hok wat ik straks gebouwd heb wil ik 3 ruimtes maken. 1 technische ruimte en 2 kweekhokken. de kweek hokken worden 1.25x 110 en zn 2.8meter hoog. er komt in bijde hokken een 600watt hps tehangen. ik wil in bijde hokken een 500m3 fan maken en de warme lucht in de technische ruimte blazen. de hokken draaien om en om dus een hok licht de andere donker. de technische ruimte wordt voorzien van een hele groote luchtinlaat en een 800m3 afzuiger die wordt geregeld op de temperatuur net zoals de hokjes zelf. zal dit gaan werken? of krijg ik last van veel vocht in de technische ruimte? ik ben op het iedee gekomen omdat ik niet wil bij verwarmen in de winter. nu verwarmt de ene lamp bijde hokken en de technische ruimte als de technische ruimte boven +/- 20 graden komt dan wordt hij gekoelt door de 800m3 fan en wordt er dus verse lucht van buiten aangezogen. alle fans draaien altijd op mini snelheid om altijd ventilatie te houden.

 

ik hoor graag opmerkingen en tips.

foto`s volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom wil je de warmte weer weg zuigen??

om en om draaien doe je toch om de warmte van het ene hok voor het andere hok te gebruiken??

Ik heb trouwens nooit zelf gedaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je een vochtprobleem gaat krijgen bij je apperatuur.

Zelf draai ik ook om en om,

of het werkt hangt enkel en alleen af van je omgevingstemperatuur heb ik ondervonden.

Ik had een omgevingstemperatuur van 5°-8° in de ruimte waar de tentjes staan,

met lamp aan amper 20°,als je dan ook om en om draait,

ga je nooit geen min 18° houden in je andere ruimte.

Dus bijverwarmen zul je dan toch moeten doen,

ik moet wel zeggen dat ik 2 tentjes staan heb,

met een geissoleerd hok zal het wel anders zijn.

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus je blaast af in je tech. ruimte, maar hebt en afzuiger die verse lucht in die ruimte blaast? Dat werkt niet.

 

maak ff een tekening met wat je wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_29990_13568_7065.jpg

 

nou dit had ik in gedachten. dus de fans in de kweekhokjes op mini snelheid laten draaien zodat hij altijd lucht via de bodem plaat uit het grote hok trekt. dan komt er een temp regeling op die ik instel op 28graden dan gaat de fan in het kweek hokie harder draaien.

 

het grote hok (technische ruimte) wordt ook temp geregeld alleen hier laat ik de fan heel zacht draaien voor iets frisse lucht en onderdruk.

 

alles wordt goed geisoleerd. ik bouw eerst een frame van 9x 3.8 balken hier komt rockwool tussen van 8cm er voor komen gipsplaten en de temp buiten het hok is gelijk aan de temp buiten moet je rekenen dus nu een graad of 8

 

maar het principe is dus de lamp geeft heel veel warmte (600WATT hps) normaal gooi je dit allemaal naar buiten dat is dus wel lucht van rond de 30 graden???? als ik dit dus continu in de technische ruimte blaas zal het daar ook 30 graden worden mits goed geisoleerd. maar als ik nu dus frisse buiten lucht bij meng krijg ik dus weer frisse lucht me temp van zn 20 graden of zie ik dit verkeerd???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet de warmte van het daghok meteen naar het nachthok blazen en 12 uur later andersom. Je klimaat regelen via een voor-ruimte kan wel maar dan mag er niets instaan. Om in je kweekruimte een temp van bv 28gr/50% RH% te krijgen, heb je in je voor-ruimte veel koudere lucht nodig met veel meer vocht en dat gaat niet samen met elektrische apparatuur zoals al aangegeven.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus wat ik begrijp kan het wel maar dan moet ik de lucht niet via de technische ruimte laten gaan . maar gewoon circulatie tussen beide hokken maken? en dan nog afzuiging in bijde hokken die de lucht rechtstreeks naar buiten blazen en frisse lucht van buiten aanzuigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik dit nu is probeer. in elk hok een inlaat fan en een uitlaat fan.

tussen de hokken een licht dichte luchtdoorlaat.

 

linker hok licht

linker toevoer fan aan

rechter afvoer fan aan

 

rechter hok licht

rechter hok toevoer fan aan

linker hok afvoer fan aan

 

wat zeggen jullie ervan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bedoelt met licht-dicht niet lucht-dicht als ik het goed begrijp?

 

2 hoken gescheiden door een labyrint werkt goed, je vangt dan ook drukschommelingen op. Je moet dan van het ene hok naar het andere blazen en weer terug na 12uur

 

Als je een labyrint maakt zijn de 2 ruimtes technisch gezien 1 ruimte. Je hoeft dan maar een afzuiging om onderdruk te creeeren.

 

Ben wel benieuwd hoe je het klimaat afzonderlijk gaat regelen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar wat een gelul en gedoe voor 2x600W :) .

 

green-lady ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk ik vind het gewoon mooi om duurzaam te kweken. dus geen energie weg gooien aan verwarmen. kijk als ik dan toch wil verwarmen zet ik er wel een pallet kachel neer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vriend!!!! duurzaam met energie helemaal goed. :)

 

 

 

De tekening van green-lady is een beproeft concept, daar zou ik goed naar kijken. Misschien goed om dampremmende folie tussen je gips en wol te plaatsen, want het gaat nat worden bij je.

 

 

En je moet gaan nadenken over hoe je straks met veranderende weersomstandigheden omgaat, als je een warme dag hebt met regen en onweer dan is het stikbenauwd in je hokkie en kun je niet koelen en ontvochtigen. En met een weekje -19 is een lamp van 600w niet genoeg om het warm te houden. Daar zou ik nu al iets voor bedenken.

 

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nat wordt t zeker, en al helemaal in het nachthok, vandaar ook mijn vraag over de toegepaste regeling....

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke jongens bedankt voor de reacties. ik ga dus eerst nog meer onderzoek doen voordag ik echt me hok vollig ga bouwen en de hardware ga bestellen. maar ik ga nu slapen en er nog een nachtje goed over nadenken dat wil nog wel is helpen en heldere iedenen ophalen:P maar in iedergeval bedankt voor het meedenken en slaapse.

 

laterz groeten Aerocool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ik gewoon een kachel moet gaan gebruiken en 1 hok bouwen met 2x600watt erin. eerder kweekte ik ook zonder verwarming alleen toen stond me hok op een plaats waar de omgeving altijd 18graden was. en ik gebruikte 3 teneon sets 450watt totaal. en een 420m3 fan van Gtool met temp sensor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wegens last van een griepje de laatste paar dagen niks kunnen doen.

en ik ben van het 2 hokken plan afgestapt. ik heb besloten om met 2x 600watt lumatec en lumatec kappen te gaan kweken en alleen in de warme periodes van het jaar zodat ik niet of nouwlijks hoef bij te verwarmen. want iedereen weet dat verwarmen op stroom behoorlijk wat kwh kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

 

Succes er mee! denk dat je er goed over hebt nagedacht.

 

 

Als het draait zien we je wel weer :lol:

 

 

 

Greetz,

 

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon 1 hokje bouwen met een middenplaat van 100 breed en 180 hoog zodat je van beide voordelen kan genieten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Eigelijk heb ik het ook zo,

ik gebruik 1x600watt, daarmee verwarm ik de grotere kast van 2x600 watt, door de lucht van de kleine kast af te zuigen naar de grote kast.

waar vervolgens gekeken word hoe warm het is,. en daar ook de grote afzuiger op afgeregeld.

Door het zo te doen heb je wel kans dat de temperatuur in je verwarmingskast iets oploopt,

 

Ik vind dit niet zo erg elke gr die er afkomt is extra,

het levert altijd meer op dan een kachel van 1000watt

 

Ik zou de lucht idd niet in de kamer laten komen waar al je electronica hangt, maar gewoon naar je andere bloeikast afzuigen.

 

Zo doe ik het, zonder kachel,. mijn kachel kast heeft meestal een opbrengst van tussen de 350 en 400 gram.

En gebruik hem vaak voor het testen van dingen, zoals nu dwc zwembadje

 

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals al eerder geopperd is het resultaat van het originele idee in hoge mate afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Als je deze kunt buitensluiten zie ik geen onoverkomelijke problemen.

Ik zeg gewoon doen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kutkweker.

maar een vraagje wat is de temperatuur buiten jou kast? ik neem aan dat het verwarm hok wel een passiefe inlaat heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello,

 

Kom even kijken hoe het ervoor staat :lol: wel goed over nagedacht zo te zien :verrygood

Hopen op een mooi hokje

 

Grzzz HS

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben gisteren lekker aan het klussen geweest en ben aardig opgeschoten. ik zal morgen avond even proberen wat foto`s te maken en die hier te posten:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...