Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

miami vice

opticlimate

Recommended Posts

@digi, je haalt de dimlux en opticlimate door elkaar.

 

Je moet niks instellen behalve de temp en tijd. Moet je bij alle aircos. De andere instellingen mag je instellen, dat moet niet.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
1:Je opticlimate heeft waarschijnlijk overcapaciteit. Lampen bijhangen helpt dus. Je kan ook de hysterese wat aanpassen en de compressor uit-tijd wat korter maken.

 

Hysterese kun je veranderen door in het menu D11 in te stellen op een lagere waarde dan 2 (standaard) Ik zet m altijd op 1gr.

 

De compressor uit-tijd kun je veranderen van 150sec naar 90 sec in het menu onder D27 dacht ik. 15 betekent 150sec en 9 betekent 90sec.

 

 

 

2: Druk wat verlagen en de afstand tussen slangetje en sensor niet te groot maken. Kijk eens goed of de klep aan de fles dicht is boven de 450ppm.

 

 

hieruit maak ik op dat het menu minstens tot d27 gaat,of is dit van de dimlux controller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar waarom dan die 'extra' betalen?

kan je evengoed een chiller,ontvochtiger,bevochtiger,heater inlijn plaatsen en zelf afstellen aan de hand van uw logger.

dat moet je tenslotte bij de oc ook.

toch?

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhhh een split unit kan ook voorzien zijn van een thermostaat"klok programma"

Koelen.verwarmen. Ontvochtigen alles in 1.

Alleen bevochtigen is niet mogelijk...

 

En tja zoiets koop je niet bij de gamma nee.

 

1x instellen en klaar.

en dat voor de helft van een oc10000pro

 

jah..

 

 

 

 

 

 

@digi... Correct.

 

Een oc is gemaakt speciaal voor kwekers he.

In de proff markt plaatsen we zoiets niet haha..

 

Dan krijg je eerder l.b kasten met warmte wielen o.i.d

Share this post


Link to post
Share on other sites
hieruit maak ik op dat het menu minstens tot d27 gaat,of is dit van de dimlux controller?

 

Een opticlimate heeft geen plantsensor?!

 

je kan de instellingen aanpassen, dat moet niet. je linkt naar een opticlimate gebruiker die vindt dat hij teveel schommelingen heeft. Dit komt omdat hij een overcapaciteit opti heeft gekozen.

 

Als je een overcapaciteit airco koopt gaat deze instelling dus niet. de andere 27 opties heeft een gewone airco ook al niet.

 

Als je de nadelen van een gewone airco eruit filtert, dan krijg je........................een opticlimate. Kun je draaien zoals je het wil.

Dat niet iedereen daarmee overweg kan is natuurlijk een ander verhaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

het was nog vroeg he :wacko:

 

is de oc trouwens echt ontwikkeld voor gesloten systeem kwekers?

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, gesloten kweken is een van de mogelijkheden. Je kan hem ook ergens "bijhangen" waar je afzuigcapaciteit niet voldoende is. (bij uitbreiding ofzo)

 

In je huis hangen is ook een optie. Koel in de zomer en warm in de winter.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jongens eerlijk gezegt is de opticlimate het ideale luchtbehandelingssysteem ware het niet dat voor de iets grotere kweeker word het waterverbruik extreem. Daarom denk ik dat Tim gelijk heeft, was vanacht nog ff gaan googlen en idd als je de wat profesionelere airco,s neemt die hebben idd meer mogelijkheden dan de standaard airco,s bij bouwmarkten en dergelijke. bovendien vond ik een soort climaatregelaar voor airco,s op de website van carrier. Opticlimate zou perfect zijn als ze een oplossing hebben voor het waterverbruik tot die tijd ga toch maar airco ophangen ook omdat ik me hokkie wil automatiseren en het toch wel wat aandacht nodig heeft als ik daar met waterbakken, pompen en chillers aan de gang ga, en qua prijs verschild het 1 met het ander niet zoveel. Dus als zich hier op het forum geen willie wortel aandiend met de perfecte oplossing ga ik voor de airco,s!

 

gr M.V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Digi,

 

De OC is ontwikkeld met het uitgangspunt de mogelijkheid tot gesloten kweken. Doorgaans is het semi gesloten maar met 125mm rond naar buiten bij 16m2 verdampend oppervlak is technisch semi gesloten maar die beperkte doorlaat heeft nauwelijks enige invloed op het klimaat, de ontvochtigings functie is dan noodzakelijk.

 

Veel mensen onderschatten hoeveel ontvochtigings capaciteit er benodigd is om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen, met een profi Dryfast heb je al gouw de grootste unit nodig en die kost ook al 2000,-. De marktplaats ontvochtigers hebben nagenoeg geen enkele invloed, 2-3% verlaging van de luchtvochtigheid per unit op een ruimte van 16m2.

 

Ik wil hiermee alleen al even aangeven dat er vaak gedacht wordt van zet er wel een drogertje bij en dat draait altijd uit op een teleurstelling, een huiskamer ietsjes droger maken is wat anders als een ruimte die continu vocht produceert.

 

Over de opties wil ik alleen even kwijt dat in de standaard instelling de OC doet wat hij moet doen, 80% van de gebruikers veranderd hier niets aan. Als het in de zomermaanden blijkt dat de nachttemperatuur te hoog blijft zet je de cool at night functie aan (optie D:4), wil je twee kamers koelen met een 3 weg klep (optie D:07), vind je de grafiek van je logger iets te heftig op en neer gaan pas je de hysterese aan (optie D:11). De helft van de opties zijn voorgekomen uit verzoeken van gebruikers, als wij het simpel kunnen implementeren doen wij dat. Je moet dus niets maar kan een hoop, hier hoeft niets extra voor betaald te worden.

 

 

Tim,

 

De optie die jij als voorbeeld aandraagt is niet zo simpel uit te voeren als je het hier neerzet. Ik heb voor de tijd van de OC met zo een beetje alle denkbare systemen en standaard AC componenten een vergelijkbaar systeem gemaakt met split units. Ik dacht net zoals jij het wel even te doen met bestaand spul, als je over omslachtig praat is dit daar wel het voorbeeld van. Als je niet zelf de code van de software kan aanpassen wordt dit echt een lastig verhaal.

 

Het probleem zit het hem namelijk in de aansturing van de nacht. Ontvochtigen (verdamper wordt koud) ruimte koelt af, temp wordt te koud en nu? Verwarmen? (4weg klep komt in actie 3 minuten rust en verdamper wordt condensor en wordt heet) ondertussen geen ontvochtiging. Dit spel gaat alleen goed als er tegelijk verwarmt en ontvochtigd kan worden en dat is niet mogelijk met een split unit. Daarbij komt het het instellen om de hoek kijken, hoe programmeer je de los te kopen thermostaat met klok programma? Ontvochtigen in de nacht of verwarmen in de nacht? Beide? Hoe? Als de lucht droog genoeg is hoe weet deze thermosaat klok dit? Er zit immers geen hygrostaat in.

 

Ik wil hiermee alleen maar even aangeven dat het allemaal niet zo makkelijk is als er gedacht wordt, jij zal zo een systeem prima draaiend kunnen krijgen maar dat is alleen maar omdat je de wegen kunt bewandelen die daarvoor benodigd zijn er er de kennis (jouw vakgebied) voor hebt. Een doorsnee kweker krijgt dit nooit voor elkaar en een technisch bekwaam persoon zal er nog een aardige klus aan hebben om heb goed draaiend te krijgen als hij al aan de juiste spullen kan komen.

 

Die 2000euro die jij als voorbeeld gaf is dat voor jou inkoop of de prijs die een eindgebruiker doorkrijgt van een installatie bedrijf met programmeerbare klok, installatie etc? Ik heb thuis namelijk een Panasonic 8kW multi split systeem waarvoor ik 7800euro moest betalen bij de detaillist zonder inbouw/aansluiten. Ik heb deze nu direct bij de importeur voor de helft gekocht, nog steeds voor 3700euro zonder inbouw wel 4 jaar geleden ondertussen.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zozoo...

 

@miami;

 

Als je je water wil hergebruiken moet je daar ter plaatse een oplossing aanvast knopen. De omstandigheden in en om een kweekruimte zijn overal anders dus zal de oplossing ook overal verschillend zijn.

 

Opties zijn; een bron

een zwembad

een beek

een leiding onder de grond

enz enz

 

Hoe creatief ben je?

 

Ik heb ook wel wat ideeen maar ik weet niet of ze werken, ik ga er eens over nadenken.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je je water wil hergebruiken moet je daar ter plaatse een oplossing aanvast knopen.

Opties zijn;

 

een bron

een zwembad

een beek

een leiding onder de grond

 

 

geen oplossing is een beek of sloot....

 

oppervlakte water verwarmen mag niet in Nederland.....dat is thermische vervuiling en dat wordt opgespoord door Milieu dienst.

bedrijven die koelwater verwarmen hebben daarvoor een vergunnig nodig en betalen een behoorlijke heffing.....het verwarmen van lucht in NL is nog heffingvrij....

Vandaar dat industrie niet meer aan watergebonden lokaties liggen...

eea komt door de blauwalg problematiek...

 

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, aan creativiteit geen gebrek, heb ook al heel wat lopen brainstormen (maanden) nu ff kijken of er hier dus wat knappe kopen zitten die met een betere oplossing komen dan ik al bedacht had. optie 1 een bron, ja weet niet de grond is hier nogal hard en droog, zal er echt water zitten en zo ja is dat wel schoon genoeg om de opti te laten draaien? lijkt mij dat er zand meekomt wat je dan eerst weer moet zuiveren. optie 2 een zwembad, ja had ik ook al aan lopen denken maar stel zet een zwembad van pakweg 3000 liter in de tuin, word het water van twee kanten opgewarmt nl de zon plus het retourwater van de opti. heb nog mijn twijfels. dacht al om een grote bak van 8x1 meter onder de tafels van de deense bodems te plaatsen, staat niemand in de weg en kan toch aardig wat liters in kwijt cq koelen, alleen zou dat de luchtvochtigheid in de ruimte niet drastisch verhogen en kan de ontvochtiger van de opti dat aan? optie 3 beek, nvt. optie 3 leiding onder de grond, gaat denk ik niet werken ivm buitentemp. heb hier geen vorst aan de grond :wacko: plus moet aardig wat meters maken om af te koelen. Maar stel gebruik een chiller, plaats die in me technische ruimte, geeft die echt zoveel warmte af dat de temp flink oploopt? zou dat eventueel kunnen afblazen? Optie 1 is nog steeds de opticlimate en in theorie denk ik dat het kan met een chiller. maar stel lukt niet, hoop geld gekost en dan alsnog een airco aanschaffen, tja keuzes keuzes keuzes. Als je nog een ideetje hebt dan hoor ik het graag van je.

 

 

gr, M.V.

 

:rofl@Carpe Diem, locatie is spanje ;) maar in de verste verte geen beek. wel de zee op 100 meter :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@carpie En als je je warme water in het riool loost? Doet m'n vaatwasser ook......

 

@miami, In een bron zit altijd een zandfilter. Een aantal andere filters is ook wel aan te raden. 100meter van de zee kan ook een optie zijn. Water genoeg lijkt me....maar of je daarbij kunt?

 

Met een chiller heb ik geen ervaring, kun je die ook buiten zetten?

 

Waar ik aan het denken was is een beetje moeilijker......

 

Stel je kan al je water opvangen van een 12uur licht aan cyclus. Bij een verbruik van 5liter/min vang je dan 300ltr per uur op. In 12 uur is dat 3600ltr.

 

Dan heb je dus 3600ltr warm water. Tijdens de nachtperiode is de koeler koud als de opti ontvochtigt. Als je met die kou weer die 3600ltr water kan afkoelen tot een graad of 17 verbruik je nog maar de helft van het water dat je normaal zou gebruiken.......in theorie dan.

 

Ik heb t dan over een 2e radiator tegen het koelblok. (het deel wat koud wordt in de opticlimate)

 

Volgens mij hoef je dan ook minder bij te verwarmen........draai ik door?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@carpie En als je je warme water in het riool loost? Doet m'n vaatwasser ook......

 

 

de mijne ook :rofl ...maar ik zei toch oppervlakte water.... :wacko:

 

daarom ook je opgewarmde water nooit lozen in beek of ander oppervlakte water...maar in het riool....

Share this post


Link to post
Share on other sites

He maimi

Is het gewoon niet handiger om voor een ander soort verlichting

Tekiezen die minder warmte afgeeft

Dan is je klimaat ook makkelijker onder controllen te houden ??

Mvg bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, Bijverwarmen is niet nodig hier, het is nu "winter" en ongeveer 19 graden s,nachts. Opvangen en afkoelen tijdens nachtperiode had ik ook al aan gedacht, heb toen een vat gevuld met warm water (40 graden) na 12 uur was het maar graden of 4 afgekoeld. zou in theorie wel kunnen maar dan met een aquariumkoeler idd alleen 3600L opvangen waar laat je dat.....ik denk vriezer in combinatie met aquariumkoeler moet het lukken alleen zal het een en ander goed op elkaar moeten afstellen, Zal ook wel water moeten bijvullen daar er toch ook water verdampt tijdens de hele ciclus lijkt mij

 

 

gr, M.V.

 

@bots, je bedoeld led? staat nog in de kinderschoenen volgens mij en die pas ik niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@carpie, dus uit de beek halen en in het riool gooien is geen probleem :wacko:

 

@miami, Je vergeet dat de opti ook een grote chiller is.

 

of je nou in spanje woont ofniet, als je opti ontvochtigt in de nacht, is je koelblok koud. Die kou hef je op door te verwarmen. Dat verwarmen is nu gratis en je ton is ook weer koud

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites
@carpie, dus uit de beek halen en in het riool gooien is geen probleem :rofl

@Racker:

idd :wave: ...zo zou ik het ook doen...das bijna niet op te sporen... ;)

maar bij een beregenings verbod mag ook dat niet....ook dat wordt gecontroleerd....een boer die overtreed krijgt een pittige boete.....en een sloot wordt behoorlijk warm in de zomer...en een grondbron heeft minder slib in het water...

 

@ topic starter:

je kan een Spaans bedrijf toch benaderen en een offerte opvragen voor het laten slaan van een grondbron :wacko: ? Je zegt gwoon dat je je toekomstige zwembad er mee wil vullen....

Mja...mss mag het helemaal niet in Spanje...mja..dat hoor je wel van hun... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@limit.

Je hebt helemaal gelijk.

Ik kan zoiets wel aanschaffen etc. Maar ik ga ik ff niet verder op in.

Echter kom ik er nog ff op terug betreft de regelingen.

 

 

Racker

een chiller hoort buiten te staan om zijn warnte van je koelbatterij af te blazen.

Het is een heel simpel principe. Secundair oc water / primair koelmiddel r410 o.i.d

Echter kun je deze ook in een ruimte plaatsen, waar je de warmte af laat blazen.

"technische ruimte"

 

Zodoende kun je in een gesloten water systeem werken :wacko:

maarja het kost je wel wat stroom :rofl

en in aanschaf kost het ook wat. Maarja het is veiliger dan een watercircuit.

 

Want wat als er een kw leiding klapt, vooral met alle handige harry hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

genoeg stof om over na te denken miami....Ben benieuwd wat je gaat bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker/tim, is het mischien een mogelijkheid om de opti met koelvloeistof te koelen in een gesloten systeem met chiller, koelt beter dan water toch?

 

gr, miami v

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nauwelijks beter dan water. Wel goed voor corrosie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer, je schema klopt wel een beetje met zoals ik het in me gedachte had, denk dat ik het ga proberen met een aquariumkoeler zie wel of het lukt. iemand moet de eerste zijn toch. zal volgende maand beginnen met bouwen maak er wel een verslagje van kunnen jullie me wat bijsturen met het een en ander, 2 weten meer als 1 immers

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...