Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leila

Hoeveel lampen op een groep

Recommended Posts

Hello :) Misschien een dom topic maar wil t zeker weten. Ik heb een meterkast met 4groepen a 16a met een aardlekschakelaar van 40a, k ben van plan om 1groep te gebruiken voor 4 lampen a 600wat met gavita dimbare evsa´s. De andere groepen zijn voor de vaatwasser etc etc etc. Wil dus niet meer dan 1 groep gebruiken voor de lampen+De afzuiging etc komt op een andere groep op de bedrading die er al ligt. Voor de groep van de lampen wil ik vanaf de meterkast 3x 2.5 draad trekken naar boven. Is dit genoeg ? Waar ik ook aan dacht om de lampen groep te voorzien van een 20a zekering zodat ik veilig zit. Graag jullie tips

 

mvg leila :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

16 amp * 220v = 3520w maximum belastbaar.

4x 600w = 2400w

 

dus perfect mogelijk :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor je reactie

 

Waar ik aan twijfel is of de kabels 3x 2.5 vanaf de meterkast wel genoeg is.

 

gr leila

Share this post


Link to post
Share on other sites

lamp 600*4= 2400 watt

Evsa 150*4= 600 watt

totaal = 3000 watt

 

max belasting groep is 230*16= 3680 watt

 

Dat lijkt ruim voldoende maar met het opstarten van de lampen gebruiken ze meer

4 lampen + 4 EVSA kunnen op een vrije 16A groep. het is wel de max.

 

als je op save gaat doe je er 3

 

 

Max belastbaarheid kabel 2,5mm is 27 ampere = 6210 watt

Max belastbaarheid kabel 1,5mm is 20 ampere = 4600 watt

omdat jou kabel 18 uur belast gaat worden en ook weerstand opbouwd door zijn lengte moet je voor de 2,5mm gaan anders word de kabel warm en loop je risiko's

 

dit alles is ook te lezen als je de zoek funktie gebruikt :huh:

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus dat die evsa's ook softstart hebben, dus dat kan prima op 1 groep.

Voor de kabel is er een rekenhulpje, maar die ken ik niet zo uit mijn hoofd. Misschien dat een ander dat weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 16amp is prima te doen voor 4 vsa's. als je evsa's gebruikt zou ik wel een tragere automaat gebruiken.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste is het niet slim om je groep zo zwaar te belasten voor een lange tijd.

 

Ten tweede kan je zeker swinters beter om en om draaien.

Je hebt dan veel makkelijker een goed klimaat zowel dag als nacht.

 

Zomers, wanneer je wel alle 4 de lampen snachts aan wil is het handig als je een Evsa kiest met dim functie.

Dan draai je de 4 lampen tegelijk maar dan op 400w per lamp.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

advies is om niet meer dan 75% van je groep te belasten. Dat betekent niet meer dan 3x600W op een 16A groep.

 

Dat je 4 16A groepen hebt wil nog niet zeggen dat je 4x16A kan gebruiken. Dat is afhankelijk van je hoofdzekering die altijd kleiner is dan de maximale capaciteit van je aardlekschakelaar. Met 2x16A kun je al over je tax zitten met een kleine 25A hoofdzekering en ben je al aardig op weg naar de 35A. Je zal niet de eerste zijn die stomverbaasd is dat alle zekeringen er nog in ziet zitten maar de hoofdzekering eruit ligt. Dus kijk eerst eens naar je hoofdzekering en wat je er allemaal op hebt staan. Kook je bijvoorbeeld elektrisch? Elektrische boiler? Wasmachine en droger? Andere apparatuur die veel stroom gebruikt?

 

Een ander misverstand: Een grotere zekering plaatsen is veiliger. Neen. Bij een 25A hoofdzekering is de hoogst toegestane groepzekering 16A. Anders is de installatie niet meer selectief. Bovendien is er plotseling niet meer stroom doordat je een grotere zekering hebt aangesloten.

 

Als je besluit om het via twee groepen te doen moet je er rekening mee houden dat de aanvoer niet door dezelfde buis mag. Dat mag alleen bij een fornuisaansluiting als ik het wel heb. Alles wat je zelf op de groepenkast aansluit moet goedgekeurd worden. Als er later een schade ontstaat die te wijten is aan jouw (niet gekeurde) installatiewerk dan kun je je inboedelverzekering wel op je buik schrijven en ben je aansprakelijk. Weet je nog, die werfbaas met zijn zilverpapieren zekeringen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als er later een schade ontstaat die te wijten is aan jouw (niet gekeurde) installatiewerk dan kun je je inboedelverzekering wel op je buik schrijven en ben je aansprakelijk.

 

 

dat kan je met elke wiethok(je) in nl toch.. :huh: ?...goed installatie werk of niet... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
advies is om niet meer dan 75% van je groep te belasten. Dat betekent niet meer dan 3x600W op een 16A groep.

 

ik zou voor max 60% gaan :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup: "advies is om niet meer dan 75% van je groep te belasten. Dat betekent niet meer dan 3x600W op een 16A groep."

 

Als je nog een oude stoppenkast hebt, dan kan je aan de stoppen voelen waar de 3x600 zit. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

75% is best veilig. Het feit dat je een paar plantjes onder een lampje hebt staan wil nog niet zeggen dat dat de oorzaak van een brand is. Je kunt wel een vlam in de pan hebben of zo. Maar als het toe te schrijven is aan het gekluns met elektra dan weet je heel erg zeker dat je een heel groot probleem hebt. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die buren oplopen. Je bent een rund als je met elektra stunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het niet over brand. Alleen dat je kan voelen waar de 3x600 zit... niet loeiheet maar wel duidelijk warm.

Dan weet je dus dat je al aardig aan het belasten bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaar ook het advies 3x600W :huh:. Misschien niet praktischer maar wel veiliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max belastbaarheid kabel 2,5mm is 27 ampere = 6210 watt

Max belastbaarheid kabel 1,5mm is 20 ampere = 4600 watt

omdat jou kabel 18 uur belast gaat worden en ook weerstand opbouwd door zijn lengte moet je voor de 2,5mm gaan anders word de kabel warm en loop je risiko's

 

Je moet hierbij in je hoofd houden dat je bij de begin berekening al rekening houdt met de kabellengte.

Kan de formule zo snel even niet vinden.

Maar op safe spelen is wel zo belangrijk en daarom zou ik ook voor max 3 lampen per groep gaan.

Vooral omdat wel eens snel een lampje erbij gehangen wordt of een extra kacheltje voor in de winterperiode ingestoken wordt.

Heb al meerdere situaties meegemaakt dat ik kon opdraven voor problemen met stroom en dan lag het aan de mensen zelf terwijl ik ze van te voren heb gezegd dat "dit" en "dat" gaat.

Nu is voor mij dit geen probleem, maar wel is het een probleem dat je in de meest onmogelijke uren hiervoor kunt opdraven (als je op stap bent of net ligt te slapen).

 

Als je het doet, doe het dan goed, anders is het dweilen met de kraan open :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil t liefst mijn zekering kunnen vasthouden als deze 12 uur aanstaat :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor de vele reactie´s; Het word 3x600watt, veiligheid voor alles. liever een pond minder en geen risico en later eventueel een extra groep. En mijn zekering moet ik kunnen houden zoals die s.

 

greetz leila

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 x 600 watt is echt geen probleem hoor als je maar dik stroomdraad gebruikt. Ik draai al jaren met 4 x600w + afzuiger + ventilator op 1 aparte groep (wel met EVSA's + vertrager).

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 lampen is absoluut geen probleem, dat je zekering dan warm wordt mag ik hopen ja, anders werkt ie niet. Het is een smeltveiligheid...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 x 600 watt is echt geen probleem hoor als je maar dik stroomdraad gebruikt. Ik draai al jaren met 4 x600w + afzuiger + ventilator op 1 aparte groep (wel met EVSA's + vertrager).

 

 

Een vertrager er tussen bouwen word mij te technisch. En wat is dik? Vond 2.5 al redelijk dik!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 x 600 watt is echt geen probleem hoor als je maar dik stroomdraad gebruikt. Ik draai al jaren met 4 x600w + afzuiger + ventilator op 1 aparte groep (wel met EVSA's + vertrager).

 

 

4 lampen is absoluut geen probleem, dat je zekering dan warm wordt mag ik hopen ja, anders werkt ie niet. Het is een smeltveiligheid...

 

Welja jongens, 6x600 op een 16A B automaat die ook nog eens warm mag worden... Je kunt je wel voorstellen wat je met dit advies kunt doen he leila?

 

Jongens als je er nou geen verstand van hebt probeer dan ook geen advies te geven over zaken die veiligheid betreft. Het is in heel veel gevallen en om vele redenen bijzonder onverstandig om je groep maximaal te benutten. En wat bij jou werkt op dit moment om welke reden dan ook is nog geen garantie dat bij een ander ook werkt en veilig is. Dat hangt mede af van de installatie, de bekabeling, het type zekering of automaat en zelfs de stopcontacten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alleen het type, ook het merk kan een rol spelen.

Het goedkoopste spul van de bouwmarkt is geen a-kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...