Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boshoer

Maximale efficiëntie: ruimte en (TL-)lamp

Recommended Posts

even luidop aan het denken, zonder er echt verder en dieper over nagedacht te hebben; maar ik smijt het er gewoon uit:

 

 

Stelling 1: (ik weet niet of ze klopt maar ik zeg het toch maar)

 

de meeste hps, lampen hebben een rendement van rond 90 lumen per watt (dacht ik). Een goeie TL iets van 70 per watt (dacht ik). De exacte cijfers doen er niet echt toe. Het punt is dat hps lampen iets efficiënter zijn als TL buizen. En toch zal ik het omgekeerde proberen te bewijzen.

 

 

 

De verklaring: de lichtsterkte neemt sterk af naarmate je verder van je bron gaat staan; zelfs een kleine afstand neemt drastisch veel lichtsterkte weg.

 

wikiquote:

"De intensiteit (illuminantie of irradiantie) door licht of andere lineaire golven uit een puntbron (energie per oppervlakte-eenheid haaks op de bron) is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron. Een voorwerp dat tweemaal zover weg staat ontvangt in de zelfde tijd maar een kwart van de energie."

 

 

Hieruit kunnen we concluderen dat een lichtbron die we dichter bij de plant kunnen plaatsen, ZONDER DEZE TE VERBRANDEN, het meest efficiënt zal zijn omdat er geen lichtenergie verloren gaat door een te lange afstand.

Aangezien hps lampen zeer warm worden is het moeilijk om deze op heel erg korte afstand van de plantjes te hangen. Hoewel je deze temperatuur kan controleren, is het toch minder efficiënt als een TL lamp. Koelsystemen vereisen immers welektriciteit waardoor de kostenrekening weer omhoog loopt en waardoor bovendien de efficiëntie (lumen/watt) van je lamp in principe afneemt.

 

 

Volgende stelling:

 

In plaats van een TL buis boven de plant te plaatsen kan je er één verticaal, in het midden van 4 planten plaatsen (per 4 planten een TL buis er tussen). Om uit te werken welke TL buis je net moet hangen (qua sterkte) moet je de oppervlakte berekenen van de theoretische cylinder (zie fig. 3)

 

user45118pic49085212850.gif

 

 

Ten eerste kan je op die manier je ruimte meer benutten of in kleinere ruimtes gaan kweken. Dit kan misschien een goede oplossing zijn voor veel micro kwekers.

 

 

Ten tweede benut je de capaciteit van je TL buis veel meer. Een reflectorkap zou immers de afstand van het licht dat langs de bovenkant van de lampbuis uitgestraald wordt terug reflecteren naar beneden waardoor -jawel- de afstand alweer langer wordt, waardoor je weeral wat van de efficiëntie verliest (in theorie). Ook bestaat er geen enkel soort materiaal dat licht 100% reflecteert. De vaste materie slorpt altijd wel een beetje lichtenergie op zodat het wordt omgezet in warmte.

 

 

 

wat denken jullie hier van?

 

 

p.s. Ik ga zeer binnenkort deze methode uitproberen; ik zal het zoveel mogelijk documenteren en hopelijk krijgen we leuke resultaten :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
"De intensiteit (illuminantie of irradiantie) door licht of andere lineaire golven uit een puntbron (energie per oppervlakte-eenheid haaks op de bron) is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron. Een voorwerp dat tweemaal zover weg staat ontvangt in de zelfde tijd maar een kwart van de energie."

 

 

Hieruit kunnen we concluderen dat een lichtbron die we dichter bij de plant kunnen plaatsen, ZONDER DEZE TE VERBRANDEN, het meest efficiënt zal zijn omdat er geen lichtenergie verloren gaat door een te lange afstand.

Het licht gaat niet verloren door de grotere afstand. Als dat zo was zouden we hier op aarde in het donker zitten. Je kan een TL dichter bij de plant hangen dan een HPS doordat een TL het licht door zijn vorm over een veel grotere oppervlakte verspreidt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lichtintensiteit neemt af naarmate de afstand groter wordt. Da's fysica

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij zegt dat er lichtenergie verloren gaat door de grotere afstand, maar dat is niet waar. De hoeveelheid licht per m2 neemt weliswaar af als je verder van de lichtbron komt, maar tevens neemt het aantal m2's dat beschenen wordt toe. Per saldo heb je nog even veel licht, het is alleen beter gespreid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beter gespreid is in mijn ogen verloren energie (als het om kweken gaat toch). Licht dat gereflecteerd wordt neemt voor een deel af in intensiteit waardoor je de maximale efficiëntie van de lamp niet benut. Dichter zetten bij de planten zorgt voor minder verspreiding en garandeert dus sterker licht lijkt mij. Of maakt ik ergens een fout in mijn redenering? :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of maakt ik ergens een fout in mijn redenering? :rofl

Ja! :wacko: Je maakt een klein denkfoutje. Licht dat je spreidt is namelijk niet verloren, het is alleen meer 'uitgesmeerd'. Als je de hoogte van je lamp verdubbelt wordt een 4 x grotere oppervlakte belicht (lengte x 2 en breedte x 2). Zie ook de quote: "De intensiteit (illuminantie of irradiantie) door licht of andere lineaire golven uit een puntbron (energie per oppervlakte-eenheid haaks op de bron) is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tot de bron. Een voorwerp dat tweemaal zover weg staat ontvangt in de zelfde tijd maar een kwart van de energie."

 

Je moet dan dus 4 keer zoveel lampen ophangen om dezelfde lichtsterkte te krijgen, maar je oppervlakte is ook 4 keer groter. Het licht van de 4 lampen gaat elkaar overlappen. Dit is de reden dat de lampen in kassen zo hoog hangen. Het maakt uiteindelijk heel weinig uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan gezien Torsti nog geen nieuw topic heeft kunnen maken heb ik nog een vraag:

 

het licht gaat dus niet verloren, maar de lichtintensiteit per m2, de lux dus, neemt wel af naarmate je lamp verder van de planten staat. Een deel van het rechtstreeks licht van de lamp lekt dus tegen de zijkanten van het hok. Ook al wordt dit terug gereflecteerd door folie of zo, toch wordt een deel van de lichtenergie omgezet in warmte en verlies je toch een stuk efficiëntie? Of maakt het echt niet zo veel verschil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Boshoer,

je moet mij ook meer dan 30 seconden de tijd geven. :rofl

Energie gaat in principe niet verloren, ze wordt alleen maar omgezet in andere energie.

Hier is het dus licht in warmte (opwarming van de muren / wanden).

Het is een ongewenste form van energie.

Daarom waren Dj en ik ook op zoek naar het best reflecterende materiaal.

Ik werk nu met kunststof-spiegels. :wacko:

Het maakt wel degelijk verschil.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha sorry ik was overenthousiast!

 

Klinkt goed die kunststofspiegels!

 

Waar ik nu plots ook aan denk is het volgende: zou het niet mogenlijk zijn om (als er toch een afstand tussen de plant en de lamp zou zijn) de lamp toch van een grote, reflecterende kap te voorzien die het licht dat langs de zijkanten weglekt, terug te kaatsen richting plant? Er zijn immers sowieso plekken aan de lamp (de zijkanten) die het licht totaal weg van de plant richten.

 

Ook: zijn er speciefieke blaadjes aan de plant in de verschillende stadia van hun leven die het meeste werk verrichten/licht nodig hebben? Als je het licht vooral op die blaadjes zou kunnen focussen?

 

Klinkt allemaal nogal .. bizar, geef ik toe :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Boshoer,

aan wat voor een lamp denk dan?

Ik zou TL-buizen of PLL´s gebruiken, deze geven rondom licht,

dan heb je geen reflector meer nodig.

De planten kunnen ook vrij dicht op deze verlichting groeien.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

boring achterhaalde stelling op wf gaat nergens meer over!!

bedenk es wat nieuws.

als dan toch en toch en toch entertain me please.

staat al in meer dan 1000 topics beschreven.

 

houzgroen

macerrror

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Macerror,

als het toch zo boring is,

waarom reageer je dan?

 

Ooit zoiets geprobeerd met Fluo-verlichting?

Ik ken geen een topic met een kweek op deze manier.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Boshoer,

 

Bij de kap die ik nu gebruik zitten er 2 buizen per reflecterend deel. de zijkant van deze refelectoren zitten een stuk lager dan de buizen, dus het licht wordt vanaf daar al naar beneden en toch ook nog een beetje naar opzij gereflecteerd,

 

Wat ik wel heb getest is de mate van reflectie van diverse wandbekledingen zoals folie, witkalk latex enz. Daaruit kwam toch dat een normale spiegel het beste resultaat gaf.

Dit inderdaad om het licht wat er toch op de wanden komt toch weer zoveel mogelijk terug naar de planten gestuurd wordt.

 

ik heb dat gemeten met een luxmeter, en weet dus niet wat de opwarming van de wanden doet, alleen dat er met een meting met een spiegel het hoogst gemeten waarde uitkwam.

 

mijn volgende stap zal ook zijn de wanden voorzien van spiegels. en dan een meting doen in het hokje met de huidige spiegelfolie T.O.V. de nog te plaatsen spiegels. En dan de volgende ronde hiermee te draaien.

 

Ik weet niet zo of er bepaalde blaadjes meer of wat dan ook aan licht nodig hebben, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat alle blaadjes zo optimaal mogelijk verlicht moeten worden om hun werk te doen. Dus zoveel mogelijk licht richting de plant te sturen.

Maar dat zal de tijd moeten leren, of er een merkbaar verschil zal zijn.

 

Ik ben benieuwd hoe en wat je gaat proberen, en wat de uitkomst ervan zal zijn.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Torsti: PL-L of TL is volgens mij ook inderdaad het handigste omdat je met die zijkanten zit die geen licht schijnen.

 

Voor mijn project echter zijn deze te groot om in mijn minidoos te hangen. Ik ga het moeten hebben van een goeie CFL.

 

@ DJ

 

ik weet niet de precieze weerkaatsingseigenschappen van licht maar het lijkt me misschien logisch om er ook voor te zorgen dat de spiegels niet parallel met de muren van je hok staan maar allemaal met een verschillende hoek; misschien dat op die manier het licht meer verstrooid wordt over een grotere oppervlakte. Als je er dan nog eens er voor kan zorgen dat deze oppervlakte toevallig de oppervlakte van je plantjes zijn dan zit je dubbel goed stel ik me voor.

 

Zou je eventueel eens een test kunnen doen hoeveel lux de lamp rechtstreeks uitzendt en hoeveel lux dezelfde lamp via een spiegel uitzendt? Dan kunnen we zien hoeveel energie een spiegel opslorpt! Als dit veel zou zijn zou het ook belangrijk zijn om de spiegels in je hok op zo'n manier te plaatsen dat ze het gelekte, directe licht vd lampen meteen terugreflecteert naar de planten met zo weinig mogelijk lekkage.

 

wat ik ga proberen:

 

Ik ga de eerste 3 à 4 weken werken met een blauwe die me een omgerekende waarde van 50 000 lux op mijn plantje zal geven. De plant moet zo compact mogelijk blijven (de hoogte van mijn doos is 35 cm). Ik ga een soort "pico/fluo grow" doen ofzo

Tot als de plant mijn lamp raakt wanneer ze op haar hoogste punt hangt, zal ik een reflectorkap hangen. Als de plant nog klein is ga ik deze op de traditionele manier met de lamp erboven laten groeien. Eens ze de juiste lengte heeft gaat de kap er af en begin ik de plant in een cirkel rond de lamp te trainen.

 

ik noem het de spiral grow. En misschien later de spiral scrog of zo. Eerst nog een hoop tests doen! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...