Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Boefje030

Drogen

Recommended Posts

Wil toch een verslagje maken met de manier hoe ik droog..

Probeer hier niet mee te zeggen dat dit nou DE manier is, maar meer een variant op de standaard “netjes” droog manier.

Normaal maak ik een droogtoren van kratjes (zelfde soort als de mapitokweekjes HD stijl)

Maar aangezien ik toch nog voldoende bouwmateriaal over had/heb wilde ik nou even snel wat in elkaar flansen. Dus let niet op de “netheid” want dat is niet boeiend, je kan het zo mooi en duurzaam maken als je zelf wilt.

Ik heb het op deze manier gedaan zodat het ook weer snel uit elkaar gehaald kan worden als je klaar bent met drogen.

Dit is in mijn ogen de manier om niet op dezelfde plek te drogen als waar je kweekruimte/tentje staat.

Hier zijn natuurlijk genoeg voor en nadelen voor te verzinnen..

 

Allereerst een lijstje met spullen die ik gebruikt heb.

Gereedschap:

- nietmachine/ tacker

- schroefmachine/ boormachine

- decoupeerzaag

- schaar

- schroevendraaier

- boortjes

 

Bouwmateriaal:

- multiplex (planken laten maken op 22cm en 250cm lang)

- in mijn geval gipsplaat (60cm bij 260cm)

- stuk triplex (voor “verloop”)

- flenzen (250 mm en 315 mm)

- buisventilator (1200m3)

- filter (250 mm 2500m3 )

- slang (250 mm en 315 mm )

- slangeklemmen

- horregaas (koop stevige niet die “doorveert”)

- schroeven

- nietjes

- fancontroller (zou zonder kunnen )

- rubberen tegeltjes

 

Allereerst heb ik de planken op maat gezaagd zodat deze de juiste grootte heeft (logisch)

Ik heb de maten gehouden op 125 cm bij 62,5. Dit zodat ik per 1,5 plank een “bak” kan maken.

Deze schroef je in elkaar zodat je uiteindelijk een bak hebt. (let op wel voorboren in verband met splijten) ik heb dit met 2 schroeven gedaan maar je kan dit natuurlijk zelf bepalen. Zorg dat één kant van de bak (bovenkant) overal gelijk is (dus even hoog/glad) dit omdat de bovenkant dadelijk afgesloten word en hier mag geen lucht door heen komen.

 

Even voorboren

gallery_18959_13032_1234134.jpg

 

En vastschroeven

gallery_18959_13032_2106052.jpg

 

8 schroeven later is de frame van je bak af

gallery_18959_13032_462199.jpg

 

 

 

Nu de bak klaar is niet je aan de onderkant het horregaas vast. Doe dit naar eigen inzicht, ikzelf wil hem goed dicht overal hebben zodat er niks uit valt. Ik gebruik hiervoor een elektrische nietmachine zodat ik precies de hoeveelheid kracht in kan stellen zodat de nietjes er precies in komen en niet door het gaas heen, of dat ze nog uitsteken.

Knip de het uitstekende horregaas af en bewaar een stuk (voor de zuigkant van de buisventilator)

 

Horregaas, deze is van de gamma. Zou hem niet gebruiken ik vind hem te elastisch

gallery_18959_13032_2544248.jpg

 

Nieten maar

gallery_18959_13032_307942.jpg

 

Dan is ie bijna af (na de foto heb ik nog paar nietjes om het af te maken zie onderin de foto was nog niet helemaal lekker

gallery_18959_13032_1678905.jpg

 

Knip wat over is eraf

gallery_18959_13032_2816894.jpg

 

 

 

Nu is het tijd om de deksel voor de bak te maken waar de buisventilator boven op komt.

Aangezien ik tijdens het bouwen erachter kwam dat ik gipsplaat wilde gebruiken was het noodzakelijk voor mij om aan de binnenkant van de bak nog een balkje vast te schroeven want gipsplaat is maar 60 cm breed en deze valt niet precies over de bak heen (wat wel belangrijk is)

 

Gipsplaat als deksel

gallery_18959_13032_1307306.jpg

 

Balkje aan de binnenkant van de bak omdat hij anders te breed is voor het gips

gallery_18959_13032_618475.jpg

 

In het midden van de gipsplaat heb ik een gat gesneden die net zo groot is als de zuigkant van mijn buisventilator (de slang ) in dit geval 315 mm (aardig groot voor een 1200m3)

Dit heb ik gedaan door met een potlood de diameter van de binnenkant van een 315 mm flens te gebruiken, als je deze gat uitsnijd kan je precies de slang er in proppen en zal deze op stevig blijven zitten (door de ijzeren ringen in de slang)

Wat ik nog vergeet te vermelden is dat ik op de zuigkant van me buisventilator nog een stuk horregaas gemonteerd heb zodat er niks naar binnen gezogen word.

Dit heb ik gedaan door het tussen de slang en de buisventilator te doen zodat hij stevig blijft zitten.

 

Horregaas over de zuigkant

gallery_18959_13032_199684.jpg

 

Slang erover heen en het zit vast

gallery_18959_13032_1846302.jpg

 

gallery_18959_13032_2960774.jpg

 

Buis boven op de deksel

gallery_18959_13032_2996497.jpg

 

Nu de buis op de deksel zit is het nog een kwestie van aan te sluiten op de filter (dus je blaast door de filter heen) maar aangezien mijn buisventilator flensmaten van 315 mm heeft en mijn filter een flensmaat van 250 mm is het nodig om een verloop te gebruiken. Nou heb ik geen verloop en ook geen zin om er een te kopen, dus maak ik er zelf één.

Hiervoor gebruik ik een stuk triplex plaat en zaag een gat van 250 mm uit (zelfde als de deksel van de bak, dus ook weer diameter binnenkant flens en de slang hierin proppen) en aan de andere kant schroef ik een flens van 315 mm, hierdoor verloopt hij van 315 naar 250. Dit is natuurlijk niet optimaal maar goed we hoeven geen warmte af te zuigen dus een beetje drukval maakt niet uit.

 

Gat in het triplex en hierin de slang gepropt zit als een huis (kan je ook in je hok gebruiken is echt stevig zat)

gallery_18959_13032_826687.jpg

 

Andere kant de flens schroeven en klaar is je verloop

gallery_18959_13032_413387.jpg

 

Buisventilator met verloop op de blaaskant

gallery_18959_13032_76881.jpg

 

Nu de verloop klaar is kan je de slang aansluiten op het filter.

In mijn geval had ik iets tekort slang gebruikt dus moest ik improviseren, dit is omdat ik normaal meerdere bakken op elkaar gebruik en dan kan het filter gewoon rechtop staan.

 

Bak met de buisventilator op de deksel en de blaaskant loopt naar de filter

gallery_18959_13032_1219093.jpg

 

beetje schuin het filter anders past het niet (slang is tekort) wel ff vastgesjort anders valt ie misschien

gallery_18959_13032_372799.jpg

 

 

Zoals je al begrijpt is het mogelijk om meerdere bakken op elkaar te maken. Wat wel handig is om te gebruiken tussen de bakken en ook tussen de bakken en het deksel is van dat rubberen tape (of tochtstrips) zodat er zo min mogelijk lucht tussen de bakken en het deksel word aangezogen.

Het idee van deze bak/toren is dat er actief lucht van onder de bakken aangezogen word door de buisventilator en deze lucht word door het filter heen geblazen.

Hierdoor is het mogelijk om je bak helemaal te vullen met je product. Het voordeel van deze manier is dat het heel snel droog is en dat je product door het samendrukken door het gewicht wat compacter word.

 

Nu de bak(ken) klaar zijn is het een kwestie van de bakken op iets te zetten zodat het van onder aangezogen kan worden hier gebruik ik de ruberen tegeltjes voor zodat er tegelijk ook geen trilling doorgegeven word (is toch maar voor 2 a 3 dagen maar goed zo min mogelijk lawaai natuurlijk)

En is het klaar om te vullen met je product en kan de deksel erop en je buisvenitator aan (gedimt of niet)

Wel is het verstandig om af en toe even te husselen (maar dit doe je met netjes ook).

Na een dag ofzo kan je al de producten verdelen over minder bakken (omdat het inslinkt)

Als je klaar bent met drogen schroef je alles uit elkaar en berg je je spulltjes weer op.

 

Hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen en dat jullie hier wat aan hebben.

 

Groetjes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan is dat met die kratjes toch een beter idee :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het leuk gedaan! Lekker bezig geweest. Er zijn uiteraard andere (en misschien ook wel makkelijkere) manieren maar dit is ook een goeie.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zeg: STICKY :rofl

 

maar iig heb je nu wel 1 afgerond topic :) ...

...met foto's dus Racker kan trots op je zijn... :wacko:

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er NICE uit :rofl

 

 

 

 

Groeten,

Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites
wow....

Jij maakt het je zelf wel moeilijk zeg...!

 

Oh shit zeg, maak ik het mezelf toch weer moeilijk.. hoe kan het beter dan ?

 

dan is dat met die kratjes toch een beter idee :rofl

 

Zo kan ik veel meer kwijt amnees

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zeg: STICKY :rofl

 

maar iig heb je nu wel 1 afgerond topic ;) ...

...met foto's dus Racker kan trots op je zijn... :wacko:

 

gr

Carpie

 

Meen je dit nou... ;) sticky.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp, zuig je dus door het gaas op de bodem van de bak en staat de bak iets van de grond.

 

Heb je idd wel een groot oppervlak, gaat dat snel zo?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ja, ik ben trots op je :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat is er mis mee om onder je lampen te drogen? gaat toch veel sneller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ racker: Ja de bakken staan iets van de grond.. en snel, ja een dag of 2, 3..

 

@ memberw, niks mis mee, maar als er geknipt word kunnen er nu plukjes weg gehaald worden en op andere lokatie te drogen liggen.. Sommige willen het zo snel mogelijk weg hebben van de kweekruimte..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drogen onder de lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo blijf je onder de 15 procent..

 

Maar ik hoop nog steeds op een mooie reactie van sticky2.0

Want die weet blijkbaar een mooie manier van drogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind dit ook maar niets eigenlijk.

als je zo x bakken op elkaar zet gaat het midden van die bakken geforceerd worden om te drogen vanwege de hoge luchtstroom en aan de kanten gaat minder/niks komen( van lucht).

misschien een vierkante bak die niet veel groter is dan de doormeter van uw afzuiger?

of een soort verloopstuk maken aan de kant van de afzuiger, en dan bedoel ik verlopen van diameter afzuiger naar oppervlakte van die bak.

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vrouwen zijn ruw omgehakt, gestript... :rofl dan mogen ze van mij rustig op de kop bijkomen aan de waslijn. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik vindt het een goede manier hoor..

 

als je je stuff snel uit je kweekruimte wilt halen, en eventueel thuis of waar dan ook moet drogen..

dan is dit een simpele oplossing, die weinig ruimte nodig heeft... en zeker niet opvallend is...

 

als ik veel moet drogen en moet verplaatsen naar een andere ruimte,

zit ik altijd te kutten met netten ophangen. zwenkventilators erop, dan nog me afzuiging monteren etc...

en de hele kamer afsluiten, zodat niemand erbij kan komen....

 

dit is lekker discreet en easy..

 

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik vindt het een goede manier hoor..

 

als je je stuff snel uit je kweekruimte wilt halen, en eventueel thuis of waar dan ook moet drogen..

dan is dit een simpele oplossing, die weinig ruimte nodig heeft... en zeker niet opvallend is...

 

als ik veel moet drogen en moet verplaatsen naar een andere ruimte,

zit ik altijd te kutten met netten ophangen. zwenkventilators erop, dan nog me afzuiging monteren etc...

en de hele kamer afsluiten, zodat niemand erbij kan komen....

 

dit is lekker discreet en easy..

 

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad tim jij snapt hem!!

 

Zo kan je veel op een snelle manier drogen, zonder dat je een heel huis vol moet hangen met droognetjes

 

vind dit ook maar niets eigenlijk.

als je zo x bakken op elkaar zet gaat het midden van die bakken geforceerd worden om te drogen vanwege de hoge luchtstroom en aan de kanten gaat minder/niks komen( van lucht).

misschien een vierkante bak die niet veel groter is dan de doormeter van uw afzuiger?

of een soort verloopstuk maken aan de kant van de afzuiger, en dan bedoel ik verlopen van diameter afzuiger naar oppervlakte van die bak.

 

 

mvg

 

Kan je vinden..

 

Eerst deed ik dit op kratjes, deze zijn dus een stuk kleiner. maar als je wat wil drogen heb je zo een hoge toren.

 

Ik denk dat het wel meevalt met jou theorie. maar goed ieder zijn mening, ik waardeer je input.

 

Beter dan alleen maar zeggen ik vind dit niks

Share this post


Link to post
Share on other sites

prima werk hoor kerel.

hou wel van een beetje creatief bezig zijn.

en ik snap niet waarom digi loopt te zeuren want ik herhaal (als je x bakken is meervoud dit is een bak enkelvoud)

als het werkt werkt het.

simpel,snel en makkelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mis de planten dude

Laat ie een keer wat zien is er geen plant te ontdekken :rofl

 

Even serieus , mooi idee

Ga ik eens uit proberen , thanx voor de tip!

 

Misschien kan er nog een flens op de afzuiger met daaraan wat geïsoleerde slang of demper ivm het geluid ?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek niet guesswho weet je toch.. :rofl

 

Tuurlijk je kan altijd nog een demper of iso er tussen.

 

Maar het gaat maar om een paar dagen en als je dit in je eigen huis of bij andere mensen thuis doet zal er geen haan naar kraaien of hoe dat ook heet.

 

Zeker als hij gedimt is valt het met geluid aardig mee, filter werkt ook als "demper"

 

Een voordeel van deze manier is is dat het een tijdelijke opstelling is (alleen filter binnen krijgen en weg krijgen is ff kut maarja)

Soort van dry and go ipv grow and go haha

Maar als je er een vaste opstelling van maakt zou ik hem ook zo stil mogelijk maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...