Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groenefingers

iemand ervaring met maken grondhash?

Recommended Posts

hallo mensen,

in een artikel geloof op jointje .nl, kwam ik een verhaal tegen over het maken van grondhash.

Ik geloof dat het om soorten als schimmelafghaan , en ketamamarok gaat.

Schimmelafghaan ken ik van de jaren 70, en dat was het neusje van de zalm.

Het procede bestond erin om , direkt na het oogsten, en korte droging( binnen een dag, de "aartjes"te plukken, en deze bloemdelen te persen in linnen, en vervolgens te begraven voor fermentatie gedurende drie weken.

aansluitend, de compacte bol dagelijks te kneden, en zo van restvocht te ontdoen( de substantie zou nog amaoniakgeur hebben van de rotting.

dit dagelijks kneden, en nog weken wekelijks herhalen , en verder laten drogen in donkere ruimte.

de amoniak zal tenslotte verdwijnen als indicatie dat de hash klaar is.

Kent iemand dit???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel lang geleden een keer schimmel khasjmir gerookt,daarbij kreeg ik het verhaal dat het op de weg naar hier een tijd lang onder de grond had gelegen,en dat zou normaal zijn in de regio van herkomst.

Het was raar om roken keihard met schimmel,het was nog best duur ook, 16 gulden per gram

Bij een koffiesjop in delft :) sjeees waar zijn de tijden gebleven....het rare was ...Haze had je niet in delft maar wel in rotjeknor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, inderdaad, kasmir was ook zo,n stuf! En het was kostbaar ook. De smaken kenmerken zich ook door de typische grondsmaak(aarde); dat t hard was? , dat herinner ik me niet meer, dacht zelf korreliger! Cytral was op gegeven moment ook zo populair, maar heel verschillend in kwaliteit.

Hoop dat er nog mensen reageren, ben wel erg benieuwd, of deze methode zal werken! In het recept werd gesproken van de aartjes, die geplukt werden, dat zullen dan de trychomen zijn, kennelijk de binnenbladeren niet!

Ga het zelf proberen, maar ook een met de binneblaren wel, die fermetatie spreekt me wel aan , en doet me denken aan overjarige kaas maken, ofzo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een gebruiker genaamd ozzy1408 heeft hier ook eens 2 topics over geopend en is voor gek verklaard (maarjazZ, kijk ook maar eens naar zijn methodes). Bovendien, zoals al was gemeld: De grond in Nederland is vochtig, terwijl de grond in het middenoosten (waar dit vandaan komt) zeer droog is. Zou het dus niet in Nederland proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb per ongeluk zelf een keer mn schimmel hasj gemaakt.

Zelf mn hasj gemaakt met de ice o lator geperst in persfolie en tussen 2 plaatjes staal in de bankschroef

vocht er uit vriezen in de diepvries

 

volgende fout die ik maakte was dat ik het te snel in een zakje had gestopt (vochtig en donker) en mn hasj een week later helemaal wit terug vond.

Op aanbevelen van een kennis schimmel er af geveegd goed laten drogen en echt een overheerlijke (schimmel)hasj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Candamile en klaproos,

Bedankt voor de verhalen.

Ja, wat betreft ozzy, zie ik het verband niet met gek verklaren en schimmelhash, maar ik vind de aanbeveling om geen vochtige grond te gebruiken een goede, ga het ook binnen proberen in een grote pot aarde, in een warmer klimaat( dacht ook al dat het hier nu te nat en te vochtig zou kunnen zijn.

ik heb ozzy,s artikelen hier niet gevonden, vandaar mijn vraag hier.

Scimmelstufrokers zullen toch wel geinteresserd zijn, naar het hoe en wat,... ik wel in elkgeval, ben ook gek op blauwe kaas!

Klaproos, het is toch heel leuk dat je zegt dat t zo,n heerlijke stuf was! Nou ik ga t zeker proberen dus, denk inderdaad dat de drogingstijd, of liever de rijpingstijd vrij lang zal zijn!

Nou ik hoop nog wat reacties te horen!

Bedankt en groet , bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat hier 2 verhalen door elkaar lopen.

 

1. de schimmelkasjmir is , bij mijn weten, niet zo bedoeld.

Als er handhasj gewonnenn wordt terwijl er 's ochtends nog teveel dauw op de planten zit

wordt er vocht ingesloten wat zich later wreekt in de vorm van schimmel

 

2. Nepalese tempelballen/rollen

Dit waren strengen hasj die rond een graf gelegt werden(of begraven?)

 

3.

de grondhasj die jij bedoelt

 

4.Thai wiet- sticks.

worden nat gebonden en maanden lang opgehangen in een vochtig schuurtje

 

Bij allen is er fermentatie in het spel

 

alleen bij 3 en 4 is dit een doel.

 

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank weetje!

Weet jij toevallig , indien ik met methode 3, veel schimmel krijg, je alle schimmel rookbaar is, of wordt de hash zegmaar een beetje schoon geklopt na het drogen, voor het roken.

Zijn die schimmels niet giftig??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik moet t nog maar zien , met m,n grondhash experiment!

 

Roept ggande weg toch wat vragen op.

Heb zo,n 80 gram verse pluk kleine topjes, zoveel mogelijk ontdaan van takjes, en minimaal blad( vergelijk met goed schoon geknipt) tussen twee plankjes in de bankschroef zover als ik kon aangedraaid. topjes heb ik wel droog geplukt, maar zoals in het recept een dagdrogen in de zon, kan me daar niet zoveel bij voorstellen, dus bij mij gewoon droge pluk.

Dan met de hand een bal van gemaakt en in katoen gewikkeld, strak, en in een pot aarde, bijna droog begraven, met een kaartje erin met 7 november als opgraafdatum erin.

de pot heb ik donker op een terrarium matje van 7 watt gezet, deze heb ik normaal onder mijn kiem en stekkenkastje staan, geeft echt 20 graden plus resultaat. Nu dus drie weken wachten.

 

Toch vraag ik me af, wat de fermentatie doet met de plantdelen en vezels; volgens mij zit het er dik in, dat je die later toch moet scheiden van de trichomen, maw ik denk dat je toch moet zeven nadien wil je de plantdelen kwijt zijn, zoniet dan heb je eigenlijk niet meer dan geperste en gefermenteerde wiet, dat kan niet anders dan veel stof en bladgruis betekenen, vraag me dus af of dat wel de bedoeling is??

De fermentatie zal de smaak wel ten goede komen!

 

Denk dat ik over drei weken de ene helft ga prepareren om later te zeven en te persen, de andere helft nog enekele maande verder rijpen en kneden, tot ik een ons weeg.

 

Ik zal m,n ervaringen hier dan wel later melden!

Kan verder weinig informatie vinden over t onderwerp, dus als iemand nog wat weet, hoor ik t graag!

vast bedankt.

groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey groenefingers

Het is de bedoeling dat de plantendelen en trichomen een geheel worden. Niet zeven dus.

 

Ik heb hier een stukje dat lijkt op wat je wilt doen:

 

"Allereerst worden de aartjes van de stengels gerist en de

grote bladeren verwijderd. Neem twee handenvol aartjes en vorm

die met de hand tot een stevige bal. Deze bal rollen we zo

strak mogelijk in een stuk ongeverfd linnen. Hierna winden we

een stuk nylon touw zo strak mogelijk om de bal, zodat deze de

vorm van een worst aanneemt. Wikkel ook een aantal slagen in

de lengterichting van de gevormde worst. Zorg dat er gen al te

grote bobbels tussen de slagen door komen.

 

Leg de ingebonden wiet op een vrij vochtige, maar niet te

natte plaats. Na een week is de bal een eindje ingedroogd en

hangt het nylontouw slap. We wikkelen nu een volgende laag zo

strak mogelijk om de bal en leggen deze weer op zijn plaats.

Dit herhalen we nog eens na twee tot drie weken. Vervolgens

laten we de ingebonden wiet nog minstens twee tot drie maanden

rijpen.

 

Binnenin de bal zal een schimmelvorming ontstaan, die de

aartjes doet verpoederen. Dit poeder wordt door de aanwezige

THC aan elkaar gekit tot een zwarte, op hasjies gelijkende

substantie.

 

Voor het gebruik verwijderen we touw en doek en snijden de

worst in de lengte doormidden. We gebruiken het binnenste

deel, dat eert nog enige tijd moet beluchten om de ammoniak-

dampen die bij het proces zijn vrijgekomen te laten verdwij-

nen."

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cann...ivation11.shtml

 

Heb het zelf nooit geprobeerd maar ben wel geinteresseerd wat het bij jou wordt. Als ik het volgens bovenstaand stukje zou proberen dan zou ik als laatste stap de hele zooi fijnmaken zodat alle ammoniak de kans krijgt te verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi space cboy,

dank dank, ja dat lijkt me hetzelfde principe, wat jij hier beschrijft!

Grappig toen ik het vorige bericht geplaatsd had , dacht ik later dat het zeven na de fermentatie van drie weken, wel een afwijken was van het originele plan; ernstig bezorgd ben ik de kelder afgedaald, en heb mijn bal uitgegraven, die was nog slechts een paar dagen weg.

Ik wilde checken hoe t proces er voor stond, en of ik nog iets anders kon bedenken.

 

De bal was een stuk warmer dan de omgevingsgrond, dat was dus een goed teken.

Ik heb de bal open gemaakt, even ruiken en de struktuur bekijken, zag nog geen schimmel, en geen rot.

Mijn gedachten over het fermenteren; indd de plantdelen en trichomen moeten samen, de fermentatie zou er voor zorgen dat de plantdelen op den duur verschrompelen en omgezet worden, o.m. in suikers, bij groenten is het juist dankzij dit proces dat eigenlijk een soort voorverteren is, dat eindprodukt veel gezonder en lekkerder wordt, bovendien is,t een conserveringsmethode, langer houdbaar.

 

Ik heb de bal opnieuw opgerold, en nogmaals tussen twee plankjes in de bankschroef geplaatsd, er kwam opnieuw vocht uit, nu veel donkerder dan de eerste persing( toen was t nog groen en vers. ik heb aan de plas geroken, iets zoetig nog nauwelijks amoniaklucht, kein beetje pisserig wel, maar viel erg mee.

Ik dacht , zoveel mogelijk inwendigvocht weg persen, en tevens de lucht eruit, denk dat dit wel erg belangrijk zal zijn, tegen rot metname.

De aarde in de pot mag naar mijn idee best een beetje vochtig zijn, waarschijnlijk werkt vocht in de grond als een medium voor de broei, en regelt meer de omgevings temperatuur. Doet me ook denken aan compostering, alleen wordt dan alles afgebroken.

 

Ik heb de bal die nu zeker de helft in volume is afgenomen nog een laag extra katoen gegeven, en omwonden met tuintouw, terug in de pot, en er wat tegeltjes opgelegd, beetje massa, ahw. Ga nu elke week een keer kijken, dat lijkt me geen kwaad kunnen.

 

ergens las ik van een sweatcure, waarbij het plantenspul wordt samengebonden en omwikkelt met kranten , en met ventilatie openingen, de pakketten worden in een warm gestookte ruimte gelegd om het zweten te optimaliseren dat voor de fermentatie nodig is, hoe heet weet ik niet, zal geen sauna zijn maar t is wel iets om nogeens over nate denken.

Dit proces duurt dan een dag of vier, als je de pakketten vervolgens openmaakt zie je dat de plant al sterk verkleurd is, dat de chlorophyl is afgebroken. dan volgt het nacuren tijdens het droogproces, uitdampen ed. zoals bij alle drogingsvormen.

 

Het vraagt wel een hoop geduld! Ik zal hier wel updaten in nabije toekomst.

Bedankt voor je reaktie space!

groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste resten khimchi,mengen met je wiet !?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aankomend weekend, ga ik de bal opgraven, dan is het 3 weken, heb afgelopen zaterdag weer gekeken, ende vezels waren al haast verteerd, gaat dus snel. Het balletje voelt als stopverf, heel soepel kneedbaar en is toch niet vochtig meer; donkergroen, en nog geen schimmel te zien, geur is matig.

Zal kijken of ik een foto hier kan plaatsen over een paar dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/index.php?autocom=...&img=399088

 

Dit is het resultaat tot nu toe van drie weken onder de grond.

het is een homogene bal, die voellt als stopverf, de fermentatie lijkt me goed verlopen, als je het geheel openbreekt of doorsnijdt, zie je dat de vezels goed verteerd zijn, kan nog wel iets langer denk ik , maar m,n indruk is hoopvol.

het stinkt echt, naar aarde en idd aminiak, ga t beslist nog niet roken.

Verdere bijzonderheden, momenteel weegt de bal nog een 16 gram, kan natuurlijk nooit van 40 gram fluf, zoveel overhouden, maar het drogen moet nog beginnen , het uitdampen ed, zit natuurlijk toch nog vocht in, maar t goedje voelt niet vies of slijmerig, eerder paardenkeutels( ook niet echt lekker ). van schimmel zie ik geen spoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant.Ik heb hier een boek over de geschiedenis van hasj wereldwijd en zal eens kijken of ik iets kan vinden over deze manier.

 

Houd ons iig op de hoogte van de vorderingen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi twindaddy, leuk je reaktie!

Goed ga ik zeker doen.

op 5 december, sinterklaasavond zal ik eens kijken of t al rookbaar is.

Ik heb de bol in twee verdeelt, de ene gaat nog tenminste 1 week de gond in, ( heb een 10 liter pot aarde gebruikt), de andere ligt in het donker koel te ademen in een open dubbelgevouwen plastic zakje, houdt het wel in de gaten, ga voor langzaam drogen, en het balletje moet om de dag geboetseerd gedurende aantal weken om de amoniakdampen te bevrijden zeg maar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

Leuk om de foto's te zien. Het heeft echt een hash kleur zeg!

Let op dat het niet alsnog gaat schimmelen tijdens het drogen als de luchtvochtigheid hoog is en je het half in plastic hebt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi space, ja dacht ik ook al aan, dank je!

kan t net zo goed in een enveloppe doen.

Ja donker de kleur, en de struktuur ziet er echt goed uit.

Ik onderscheid 3 dominante geuren:

Een zoetheid, die je bij hash ruikt.

de typische zware aarde lucht( vochtige grond,), en de amoniaklucht, vooral als je m openbreekt.

De bal is al flink compact, en denk dat t gewicht nog aanzienlijk zal afnemen de komende weken, ben natuurlijk benieuwd wat je ervan overhoudt, uiteindelijk, en of t in de buurt komt van schimmelstuf.

 

dank voor je reaktie!

groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/index.php?autocom=...&img=405028

 

Update van mijn album grondhash in de maak! zal zo het verslag maken , eerst even kijken of de link het doet, fot in het topic krijgen lukt me maar niet.

Ok, de link werkt! heb zes nieuwe fotos!

 

We zijn ruim een maand verder sinds het opgraven van de bol; en aansluitens om de dag gekneed en belucht, om de amoniak damp te laten verdwijnen; na enkele weken valt de materie enigszins uitelkaar in brokjes , kun je goed zien op de fotos van het tweede bergje!

 

t gaat even om dat brok tussen m,n vingers, dat is nu ruim een maand bovengronds en heb ik moeten persen tussen de bankschroef om er een beetje een geheel van te krijgen!

 

enkele waarnemingen dusver , en een rookproef!

 

Van de drie hoofdgeuren, resp aarde , zoetheid, en amoniak, is de laatste nagenoeg verdwenen, je ruikt m niet meer, heel pietsie met roken wel! de zoetheid wint , en de aardgeur veranderd nauwelijks.

De plak is knuppelhard door t persen, de fermentatie is niet meer zichtbaar, dus het enige criterium is je neus nu!

 

5 december heb ik 2 stickies gerookt, ongeveer een goede gram bijelkaar!

Oja, de massa is zo,n 7 gram van 40 gram bij de start dus er is wat winst tov gezeefde hash! MAAR!

met het roken ervaar je niet de zoetheid van hash, maar meer een mengeling van wiet en hash.

de smaak in de mond voelt zuiver, enigszins peperig , maar vooral opvallend fris, en totaal geen hoest!

Beetje neutrale smaak; hoop dat de smaak eigenlijk wel nog wat kan winnen, met de gedachte aan het recept zou ik dat kunnen verwachten aangezien er voor het rijpen gesproken wordt over maanden! Dus er komt over een tijdje weer een update!

 

Het effekt is sterk,denk niet perse minder of meer dan de hash en wiet waar ik dit van heb! Maar geen zorg op dit punt !

schimmelvorming heb ik niet geconstateerd, verwacht dit ook niet, weet niet goed waarom , maar had het dan eerder verwacht eigenlijk, en het spul wordt uiteindelijk alleen maar droger, dus elke hoop op schimmelhash lijkt me vrijwel uitgeloten.

 

de brokjes, zijn van een latere datum , en betreft een hoopje watercurewiet, die ik niet lekker vind!

je ziet dat ondanks de droge grondstof dit voor de fermentatie geen bal uitmaakt, spul is mooi donker tegen het zwarte aan, heb m vandaag geperst( wil ik niet met de brokken eindigen), ben nieuwsgierig wat het doet met der tijd! Nu even niet want de amoniak geur is nog te fors, dat si echt afteraden, en toxisch lijkt me!

 

Of t allemaal een succes en aanbeveling is??

Als experiment is t leuk tot dusver, maar t is nog te vroeg om te juichen! Rookbaar is t zeker, en absoluut niet vies! Smaak tot nu toe valt tegen behalve de frisse tonen in de mond, dat is een plus!

de hardheid zal veel mensen niet aanspreken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_32015_13107_185428.jpg

 

je klikt op afbeelding link: die selecteer je en kopieer je

in je topic klik je op het landschap icoontje en plakt hier de link in

 

grtz Weetje

 

dat het je moge smaken :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://dank jewel weetje voor het plaatsen van de foto, dat maakt t wel iets leuker! ga t nogeens proberen!

groetje bart.

ps moet je lachen om m,n experiment? ha! ik ook wel een beetje!

 

hupla, what do you mean, with african corncob buds??

 

https://www.wietforum.nl/uploads/1323290514/gal...3107_126536.jpg

 

even checken of t een plaatje wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_32015_13107_3385.jpg

 

ow, neej, dat was geen uitlachemoticon

ook geen ik lach om emoticon

 

Want besef je wel dat zo langzaam aan

jij de expert ben geworden met grondhasj.

alles en iedereen rent maar door naar voren:

op naar het nieuwste en/of nog sneller.

De grootste waarheden worden gevonden door te graven in het verleden....

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke reaktie weetje!

Zou t echt niet erg vinden, een beetje lachen, maar ik doe m,n best! :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_32015_13107_280284.jpggallery_32015_13107_138292.jpggallery_32015_13107_126536.jpg

ja, verdomd t is gelukt! ben t alleen weer vergeten!!!

 

nee ik heb t goed onthouden toch! t kopieren ging alleen niet met de muis, maar wel met bewerken in de browser! Goed dat ik t even opschrijf hier, voor als ik t niet meer weet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...