Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Paulo-Camino

zaad en resistentie tegen toprot?

Recommended Posts

Goede avond mensen, dit jaar was mijn eerste buitenkweek dus ik ben er vrij nieuw in.

 

Ik had een klein veldje plantjes guerilla staan, echter is een groot deel verloren gegaan aan toprot :) Evengoed nog wel een kleine 200gram kunnen oogsten van de planten die er nog goed bijstonden hoor. Nu heb ik in een van die plantjes wat zaden in de toppen gevonden, Dit was wel meteen een van de mooiste plantjes die er tussen stonden en aangezien deze al het vocht zonder enkel teken van rot overleeft heeft is het wel een sterk plantje. Zou ik deze zaden dan volgend jaar uit kunnen laten komen en als het een vrouwtje is deze laten bestuiven door een geselecteerd leb27 mannetje? En dan bedoel ik, denken julie dat daar dan nakomelingen uitkomen die een beetje vocht kunnen hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed gekeken naar herma"s?

 

resistente soorten bestaan niet....

das:

450px-Efeteling_-_Sprookjesbos_-_The_Netherlands.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah dankje nu sta ik weer voor paal :)

Nee even serieus, weet ik, heb het mischien fout verwoord alleen ik kon even geen betere verwoording verzinnen. Het is toch wel zo dat de ene plant er minder snel last van krijgt dan een ander?

 

Ik zal m'n vraagstelling een beetje aanpassen, "kan het dan dat er nakomelingen uitkomen die beter geschikt zijn voor de kweek in ons buitenklimaat"

 

Er zaten geen herma's tussen in ieder geval heb ik dat heel erg goed gecheckt elke keer als ik op de spot kwam, er zat alleen een mannetje tussen die ik te laat opmerkte (ivm vakantie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

in het algemeen geld: hoe minder conpact de toppen zijn hoe minder rot...

 

rot komt door hoge lv langdurig.....

slakke bestrijding is ook van belang in de bloei...op slakke spoor hecht zich de schimmel makkelijk...

zie ook voor meer beschermende middelen...preventies...

 

http://www.wietforum.nl/Botrytis-Cinerea-t79148.html

 

http://growguide.wietforum.nl/index.php/Toprot

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

De lemon Leb27 pheno is een zeer resistent soortje, dus probeer die te bemachtigen.

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lib30 vond ik een soortje wat erg goed tegen natte voetjes kan... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

leb27 heb ik al in handen, vandaar dat het me leuk leek om deze te kruizen met de zaden van de plantes van mn guerilla kweek :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrouwtje waar ik de zaden uit had was een heribei en het mannetje, het enige mannetje iig die het geweest kan zijn aangezien ik die te laat opmerkte, was een pure power plantje. Of iemand anders moet in de buurt een mannetje hebben staan alleen de grootste kans is toch wel dat het van mijn te laat opgemerkte man kwam. Die ppp vond ik alleen niet echt goed werken buiten, heribei ging een stuk beter. Mischien dat ik maar beter gewoon een goede heribei kan selecteren volgend jaar en deze kruizen met een leb mannetje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heribei is FEM

daar kan je beter niet verder mee kweken... :)

die Fem zaadjes zijn bedoelt om wiet mee te kweken en op teroken.. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:) okee... Ik hoor vaak mensen zeggen dat als je zaden uit feminised plantjes neemt dat de kans groot is dat het herma's worden, hoezo eigenlijjk? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goeie fems kan je ook mee verder kweken.

 

Namaste :huh:

 

http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=915981

bricht 18...

 

zoals je ziet:

je collega mod en breeder van Heribei, Knutsel, denkt daar anders over...of zou het geen goed fem soortje zijn...?...jammer dat Knutsel geen antwoord meer geeft...zal wel een goede reden hebben...

 

wat is een goede Fem :) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Dat geldt niet voor iedereen.Goeie breeders checken eerst alles uit, voordat ze femzaden op de markt gooien.

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
goed gekeken naar herma"s?

 

resistente soorten bestaan niet....

das:

450px-Efeteling_-_Sprookjesbos_-_The_Netherlands.jpg

 

Wie heeft jou het sprookje verteld dat dit niet zo is dan? Wel degelijk mogelijk, maar niemand doet het ;)

Er zijn weinig commerciele kwekers in de tuinbouw meer die geen resistente soortjes er bij hebben..

Meeldauw is ook een schimmel. Zat rassen die daar resistent tegen zijn..

 

Waarom denk jij dat dit een sprookje is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd ;) ...je bent/wordt de enige kweker zonder toprot in de wereld... :tu

 

dit topic gaat over resistentie tegen toprot...zie titel :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

;) zoals ik al eerder zei soortjes met een duidelijke lemon geur zijn goed bestand tegen schimmel zoals waarschijnlijk ook Hashpplant 2 sativa pheno.

 

Namaste :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ carpe

 

Volgens mij ben jij de gene die beweerd dat het niet kan? ;)

En wie zegt dat ik die resistentie heb? En toprot = een schimmel. Of dacht je dat rot een ziekte was?

 

Is het je nooit opgevallen dat in de paarse soorten minder snel rot zit? Dat is omdat je schimmel hier minder voedingsstoffen uit kan ontrekken. Dit soort kleine dingen kunnen al een wereld van verschil maken..

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resistentie_bij_planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

conclusie: elke plant rot weg... :tu ...

 

Kheb PP rotvrij geoogst dit jaar 1 november...en je hoort mij niet zeggen dat deze PP stek enige resistentie heeft tegen toprot... ;) ...

 

als jij het wel denkt.... heb ik dus een resistente pp.. :specool

 

 

Om echt te kunnen zeggen of een bepaald soortje/feno weerstand heeft tegen toprot moet je wel heel veel planten zetten en verglijken met heel veel soortjes...en dan nog de omstandigheden buiten.....mja...ik denk dat veel breeders er een mooi verhaal van maken... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja.. maar daar heb je als kweker niet aan....bij selektie zijn zoveel meer selectie onderdelen...

 

dus ik hou het bij het zorgen dat de planten gezond zijn ( gezonde planten zijn minder bevattelijk voor ziekten)

gezond blijven...oa denk aan door rijkelijk slakken te bestrijden...zodat schimmels zich niet kunnen hechten op de niet aanwezige slakke sporen....en dan maar hopen dat de buiten omstandigheden een klein beetje meewerken... :specool ....wat enigzins te sturen is aan de keuze van je growplek....

 

tblijft moeilijk dat wild kweken... :tu

dus mijn advies aan topic starter en anderen is kijk ...lees ......en verglijk in alle kweekverslagen ...

 

en kom zo tot een soort keuze....of doe een mix van vroeg en laatbloeier en auto's....dan schiet je met hagel...en raakt je altijd wel wat ;) ....

want das toch het ultime doel...iets te oogsten :lol:

 

gr ;)

 

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolute resistentie lijkt mij met zulke genetica inderdaad onmogelijk.

 

Soorten die beter tegen rot kunnen dan andere zijn er zeker, maar geen enkele strain kan 100% resistent gemaakt worden. Ook niet bij selectie of klonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het met klonen niet gedaan kan worden lijkt me duidelijk.. Onderbouw die theorie is? Aangezien er rassen van andere soorten planten zijn die dit wel gemaakt zijn? Waarom denk jij dat dit niet met cannabis kan?

 

het feit is gewoon dat in ELK vruchtgewas, ( en siergewssen trouwens ook ) wel een aantal rassen resistent zijn gemaakt.

En bij ons zou dat dan heel toevallig niet kunnen omdat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Carpie moet zijn horizon eens verbreiden mbt cannabis soorten.Eeuwenlang wordt er cannabis verbouwd in gebieden waar hetzelfs 3 maanden met bakken uit de hemel komt zoals Noord-India & Nepal.Het is lariekoek om te zeggen dat er geen resistente soorten bestaan.Met deze soorten is het uitstekend om kruisingen mee te maken voor buiten.De Purple Peace is er een voorbeeld van, maar ook de Oldfarmer Nepal bv.

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carpie kom je, zoals jij weet :tu , ook tegen op wat leading internationale fora en Carpie heeft 2 natte zomers mee gemaakt in de laatste 2 jaar en bijna geen last gehad van toprot ...

dus praat mij niks aan waar ik geen last van heb...enne nee...ik blijf hier kweken....iedereen mag in het buitenland gaan kweken...not me :specool

 

gr ;)

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...