Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Gavita PRO 1000 vs Gavita PRO 600

Recommended Posts

Ik had reeds een aantal vragen gesteld op een ander gedeelte van het forum, dit werd niet in dank afgenomen, dus hierbij een nieuw topic maar met nog wel wat achtergrondinfo.

 

Heb veel onderzoek gedaan naar de Gavita PRO 1000, ik heb ergens anders al antwoord gekregen op een aantal vragen, zo heb ik begrepen dat de Gavita pro 1000 uiteindelijk een hoger aantal micromol per watt heeft dan de Gavita pro 600 watt als ik hem op 1000watt zou afstellen. Micromol is zoals ik begrijp belangerijker dan lumen voor het kweken, want het aantal lumen is volgens de Gavita website hoger in verhouding bij de Gavita PRO 600watt dan bij de Gavita PRO 1000watt maar door het hogere micromol bij de Gavita PRO 1000 is die toch efficienter, als ik het goed heb begrepen.

 

Ik weet niet of al mijn bevindingen tot nu toe kloppen, als het niet zo is hoor ik het graag. Ik heb het hierbij niet over het hok of de overige randvoorwaarden, die wil ik hier buiten beschouwing laten.

 

Als die bevindingen wel kloppen dan rest mij de vraag, wat gebeurt er als ik de Gavita pro 1000 op 1150 watt zet, wordt dan het aantal micromol per watt hoger of lager?

 

En hoe staat er voor als ik de de Gavita pro 1000 watt afgesteld op 600watt zet vs een Gavita pro 600 watt? Zijn daar ook cijfers/testresultaten van?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou iedergeval niet permanent terug dimmen...!

dan verlies je te veel in het spectrum van de lamp en ben je dus al automatish minder rendabel aan het kweken..!

 

test resultaten heb ik helaas niet voor je, dan moeten we even op de lampen dokter wachten.....

wazzup... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt logisch. Ik was zelf ook niet van plan om permanent terug te dimmen, maar ik ben heel erg benieuwd hoe deze lamp precies werkt en of dit momenteel daadwerkelijk de beste kweeklamp is die te verkrijgen is.

 

Het wachten is op Whazzup dan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zeker gaan voor de gavita 400V...!

alleen al omdat hij naar mijn weten de enige is die 230v verbruikt maar wel een 400v lamp kan aansturen, en dus ook de hoogste output en het beste spectrum geeft... :rofl

 

maar wazzup kan je alle details geven.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeilijke vragen joh... Stuur een mailtje naar gavita zou ik zeggen, die zullen (het misschien) wel weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oude topics bumpen om een vraag te stellen wordt inderdaad niet op prijs gesteld.

 

Zoals reeds gezegd, als je een lamp dimt neemt de efficientie af. Dat wil niet zeggen dat de lamp heel inefficient wordt maar als je continu 600W nodig hebt kun je beter een 600W lamp gebruiken. Een 1000W lamp moet je niet als substituut voor een 600W lamp gebruiken. Wel handig als je planten nog wat klein zijn met als voordeel dat het licht een beetje blauwer wordt als je hem dimt. Ook handig als je in warme tijden klimaat problemen krijgt: een beetje terugregelen is dan altijd beter.

 

15% meer output is 12-15% meer licht.

 

...want het aantal lumen is volgens de Gavita website hoger in verhouding bij de Gavita PRO 600watt dan bij de Gavita PRO 1000watt maar door het hogere micromol bij de Gavita PRO 1000 is die toch efficienter, als ik het goed heb begrepen.

nee niet echt. Lumens are for humans :P

 

Bij PAR meet je alle kleuren tussen 400 en 700 nm (volgens een rechte curve), bij lumens ligt de nadruk op een beperkt spectrum rond 550 nm. Dus een lamp die met name 550 nm licht geeft zal heel erg veel lumens geven maar hoeft helemaal niet zo goed te zijn in de micromollen.

 

De Gavita Pro 1000 DE geeft geen licht maar stuurt de Philips Greenpower plus TD 1000W 400V EL lamp aan en die heeft de beste groeilicht opbrengst (in micromollen per watt) op de markt op dit moment. Ik verwacht zelfs dat dat rendement nog iets verbeterd gaat worden.

 

Overigens is er nog een goede reden om een efficiënte lamp te gebruiken: als een lamp meer energie omzet naar licht is hij minder warm, energie kan tenslotte maar één keer gebruikt worden. Een efficiënte lamp geeft dus minder stralingswarmte. Je kunt de GP 1000 in de Gavita Pro 1000 DE best op 60 centimeter van je gewas hebben (mits je klimaat goed is uiteraard).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk antwoord, kan ik iets mee, dank U :P !

 

De Gavita Pro 1000 DE geeft geen licht maar stuurt de Philips Greenpower plus TD 1000W 400V EL lamp aan en die heeft de beste groeilicht opbrengst (in micromollen per watt) op de markt op dit moment. Ik verwacht zelfs dat dat rendement nog iets verbeterd gaat worden.

 

Hoe gaat dat rendement nog verbeterd worden dan?

 

Greetingzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet precies hoe dat gaat maar waarschijnlijk worden er nog een aantal wijzigingen op de printplaat van de evsa en de software veranderd om ea te optimaliseren.

denk hierbij aan resonantie waardes, tollerantie waardes van de electrische componenten instraling van en op de evsa aansturing van de lamp enz enz.

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er een rendement verandering komt zal dat uit de lamp moeten komen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoop dat de verbetering in de lamp komt inderdaad, ik heb net 3 van zulke armaturen gekocht, zou zonde zijn als ze net verbeterd worden als ik de oude versie nog heb!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er iemand die hier meer informatie over heeft? Waar gaat de verbetering in de output plaatsvinden? In de evsa of in de bulb of in de reflector?

 

Ben nu wel benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hele syteem van de Gavita Pro geeft minimaal 10% meer als elk ander systeem.

De echte verschillen zijn zelfs nog hoger.

De proline is net uit dus momenteel hoef je nog niks te verwachten.

Dont hold your breath please. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is er iemand die hier meer informatie over heeft? Waar gaat de verbetering in de output plaatsvinden? In de evsa of in de bulb of in de reflector?

 

Ben nu wel benieuwd!

Ik had het over de lamp :tu

 

Philips heeft vorig jaar november nog een nieuwe versie uitgebracht, die we momenteel gewoon verkopen en die in je armatuur zit. Die zijn compatible met de vorige lampen en geven weer iets meer licht.

 

Met nieuwe generaties lampen komen er ook nieuwe generaties reflectoren natuurlijk, maar die kun je gewoon verwisselen. Dat moet je toch ieder jaar eigenlijk doen dus wees niet bang: je loopt niks mis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Overigens is er nog een goede reden om een efficiënte lamp te gebruiken: als een lamp meer energie omzet naar licht is hij minder warm, energie kan tenslotte maar één keer gebruikt worden. Een efficiënte lamp geeft dus minder stralingswarmte. Je kunt de GP 1000 in de Gavita Pro 1000 DE best op 60 centimeter van je gewas hebben (mits je klimaat goed is uiteraard).

 

@Whazzup,

 

Hoe warm word die 1000w dan (stralingswarmte), is dat vergelijkbaar met een "regulier" 600w armatuur?

 

Dan probeer ik nl. toch ff een Gavita Pro te scoren bij WF Shop tegen 30% reductie ... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die 1000 watter erg afraden, voor je het weet ben je nog langer aan het knippen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het hele syteem van de Gavita Pro geeft minimaal 10% meer als elk ander systeem.

De echte verschillen zijn zelfs nog hoger.

De proline is net uit dus momenteel hoef je nog niks te verwachten.

Dont hold your breath please. :)

 

heeft hij dat ook in vergelijk met het dimlux systeem..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verschil zit in de combinatie lamp-ballast en niet alleen in de ballast.

Dus het anwoord op je vraag is ja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nooit alleen de ballast.

het is de synergie tussen ballast en lamp wat de pro speciaal maakt. (daarom kan je maar 1 type lamp op de pro branden)

Dat is iets wat de concurent niet heeft.

Zeker de 1000w Greenpower EL double ended is een absolute toplamp. :)

 

Elke % meer licht is een % meer gewicht. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relatief minder warm als een normale 1000w. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, maar is dat vergelijkbaar als een reguliere 600 watter? Of eigenlijk ....

 

Momenteel heb ik 2 x 400w, maar die wil ik vervangen door 1 DE 1000w, die dimbaar is als het nodig is. Ik heb helaas maar 2 meter hoogte max.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet de 1000w ongeveer 50 a 60 cm van je planten afhouden.

Als je het topic van Polletje leest kom je dat ook tegen.

Je moet je planten kort houden of in scrog doen als je weinig hoogte hebt.

Het voordeel voor jou zal zijn dat je dit systeem in meerdere stappen kan dimmen.

Van 600w naar 1150w.

Dat geeft genoeg speelruimte om je situatie in de zomer aan te passen als je afzuiger het niet meer trekt.

In de winter gewoon knallun met 1150w. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...