Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Woele

Goede luchtontvochtiger en Topshield Pro XL1 reflector

Recommended Posts

Ik heb een tentje met 400 watt erin, is 120cm bij 120 cm en 180cm hoog (dus 2.592m3). Zit 400m3 afzuiger bij en een koolstoffilter die 20% groter is. Nu raak ik zo langzaam aan bij de laatste weken van m'n eerste kweekje, merk alleen dat de LV met lamp aan soms 40% is en soms 50% en met licht uit hij al gauw boven de 60% zit met afentoe van die dagen dat die boven de 70% zit. Best een groot probleem dus als ik zodadelijk sativa's wil laten afbloeien i.v.m. toprot.

 

Dus nu is mijn vraag, welke luchtontvochtiger doet het goed? En werkt effectief op een ruimte van 120cm bij 120cm en 180cm hoog? Wil namelijk geen misskoop maken had eerst al een luchtbevochtiger gekocht, die vervolgens de lucht niet vochtiger maakte en na 2 weken gebruik kapot ging.

 

Ik ben niet al te rijk dus wil hier ook niet al te veel geld aan besteden (150 euro vind ik al een heel redelijk bedrag), wil gewoon mijn LV goed kunnen instellen zonder dat het afhankelijk is van het buiten weer.

 

 

 

EDIT: Ook ben ik geintresseerd in de Topshield Pro XL1 reflector aangezien je deze dichter bij de planten kan hangen, maar klopt dit wel? Zo ja hoe dicht kan ik ze dan op de plantjes hangen met een 400 watter? En hoe zit het met die ventilator die de wartme van de lamp wegblaast, werkt die ook echt?

 

Avlast Bedankt!

 

 

EDIT: hoeveel zal goed zijn voor 2.5m3? Iets van 10l/24u? Wil graag geen fout maken aangezien ze toch al zo duur zijn

http://shop.conrad.nl/huis-en-tuin/klimaat...ger/560074.html

dit misschien iets? Kan je instellen op intervals zodat die aangaat wanneer het te vochtig is. Weet iemand of luchtontvochtiger warme lucht produceren?

 

Deze is in ieder geval goed voor 80m3, maar ik weet niet hoeveel mijn afzuiger weg zuigt elk uu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er pas een gekocht bij scheer en foppen. was 180 euro geloof ik, als het goed is staat hij op de website.

kijk alleen uit dat sommige ontvochtigers de lucht ook verwarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je stekken of zaad ?

40 % tot 50 % is nu niet raar hoor in de zomer en in donker loopt het altijd op 70 % is wel wat hoog ik zou nog even verder vragen zometeen komt de winter er al weer aan kan je beter besteden aan een goede lamp + evsa ofzo

 

400 watt is veels te weinig in zo een ruimte als je wel de hoogte nodig heb en ze dicht op de planten wil raad ik je de gavita ir 600 watt aan de topshield heb ik niet zo veel ervaring mee en ik dacht dat de ontwerper er nu ervaring mee opdoet en nog aan verbeteren is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zaad, maar het is ook iets voor de toekomst dus zal in verder stadium ook zelf stekken snijden.

 

Ik ga deze kweek nog gewoon gebruik maken van de 400 watter, ik snap niet waarom je zegt dat dat te weinig is, is dat nou te weinig voor de Topshield of voor de m3?

 

 

@pietlut:

Heb jij dezelfde gekocht als die ik liet zien? want die staat daar namelijk te koop voor 180 euro (heb ook al winkels gezien waar ze nog geen 150 euro zijn) En staat bij dat hij gebruik maakt van koel elementen dus ik denk dat het wel goed zit :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mechanische luchtontvochtiger geeft warmte aan de omgeving af en ontrekt ook warmte aan de omgeving.

Met het ontrekken van de warmte word de lucht ontvocht.

Hoe krachtiger de ontvochtiger des te duidelijker voel je de warme luchtstroom uit de machine komen.

Voel de geen warmte uit de machine, ontvocht hij op dat moment niet of het is een prutsmachine voor de man die wel wil maar niet kan betalen. Dus dan toch weer zonde van het geld! ( goed gereedschap is het halve werk )

 

@ Woele

 

Ik ga deze kweek nog gewoon gebruik maken van de 400 watter, ik snap niet waarom je zegt dat dat te weinig is, is dat nou te weinig voor de Topshield of voor de m3?

 

Met welke kap of reflector ook is 400 w op 1.44 gering of anders gezegt weinig, namelijk 280 w / meter.

 

Je kunt prima met een Topshield Pro XL1 reflector in een 1.2 x 1.2 tentje kweken.

Neem dan als je met een 400 w wil kweken de Topshield Pro XL1 reflector uitvoering zonder ventilator.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Topshield

 

Ik heb al een 600 watt EVSA gekocht, dus ga zodadelijk toch op 600 watt kweken. En over die luchtontvochtiger heb je helemaal gelijk, maar weet jij dan een goede luchtontvochtiger voor mijn tentje? Of is diegene die ik had voorgesteld goed genoeg? Lijkt me wel namelijk

 

dit is trouwens wat info over de luchtontvochtiger vernoemd in het eerste bericht:

 

Geschikt voor ruimtes tot 200m3 ;Unieke vormgeving met overzichtelijk bedieningspaneel ;Electronische regeling ;Hygrostaat sensor ;Vorstwachter functie ;Ontvochtigingscapaciteit tot 10 liter per 24 uur ;Afneembare watertank van circa 2,9 liter met waterpeilaanduiding en controle lampje ;Mogelijkheid van directe aansluiting op de waterafvoer ;Geluidsnivo 41 dB ;Werkingstemperatuur 5 - 35 ?C ;Wasbare stoffilter ? opnieuw te gebruiken ;Comfortabel handvat ;Transportwielties ;Koelmiddel R134a ;Kleur wit/grijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de link aan geklikt. :(

 

Als je naar de inhoud van de watertank kijkt zie je dat die 2.9 liter is. De maximale capaciteit is 10 l / 24 uur.

Verder naar de specificaties gekeken is het niet verstandig om een apparaat als dit te kopen om de luchtvochtigheid in je tentje op pijl proberen te houden.

Je hebt een luchtontvochtiger in je kamer of tentje nodig als het buitens huis te vochtig is.

Als je de tent met lucht ververst of minimaal onder druk moet houden trek je de vochtige lucht naar binnen.

 

Als je de temperatuur in je tentje hoger houd dan buiten verlaag je de luchtvochtigheid mits je tentje vol water staat.

Een overcapaciteit van een ontvochtiger kan makkelijker de vochtige instromende lucht aan.

 

Wat ik je graag wil meegeven:

 

Geef, koop, investeer net iets meer dan je nodig denkt te hebben.

Dat voorkomt dat je twee keer koopt en dus te samen een goed apparaat zou kunnen hebben in plaats van twee keer het niet hebben.

 

Tip:

 

Ik heb eerst gehuurd om te testen hoe groot de capaciteit moet zijn.

Ik had anders ook drie keer te veel geld uitgegeven!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de watertank, dit had ik opgezocht en je kan via een slang de tank uitbreiden dus ik was van plan er een 10 liter emmer onder te zetten. Aangezien die 10l/24uur zuigt bij optimale omstandigheden neem ik dit ook niet echt serieus. Maar er staat dat hij goed is voor 200m3 en mijn tentje is vele malen kleiner.

 

Mijn ontvochtiger houd de lv met de lamp aan rond de 50%, maar zodra de lamp uit gaat stijgt deze gauw naar 60% a 70%. En het gaat mij ook om het drogen in de tent, dan moet het donker zijn en is de lv dus rond de 60% a 70%, ik heb al geprobeerd met goedkope rotzooi om de lv omlaag te krijgen maar dit lukt niet.

 

De kamer waarin de tent staat is de lv ong 60%, op de ontvochtiger staat dat hij 200m3 aan kan. Ik weet niet precies hoe groot de kamer is, maar ong 2 meter hoog. Dus als ik 10x10x2=200m3 dus zelfs als lengte en breedte 10 meter zou zijn moet deze ontvochtiger toch nog goed zijn werk kunnen doen? Mijn kamer is ongeveer 5x5x2=50m3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag me eigenlijk af of het niet beter is een airco te gebruiken ipv een ontvochtiger,

deze ontrekt ook vocht en heeft de mogelijkheid om de warmte af te voeren ipv toe te voegen.

 

zoals ik al zij de meeste ontvochtigers hebben een verwarmingselement vlak naaste de koeling om de vocht sneller af te voeren.

 

hoe dan ook ze werken wel goed als je ruimte maar afgesloten is. ik kreeg het voor elkaar een lv van 30 te bereiken in een kast terwijl hij niet eens helemaal perfect was afgesloten in korte tijd, temperatuur liep wel op tot 35 graden.

 

een airco voor het drogen zou ideaal zijn (perfecte temperatuur a 17 graden en ontvochtigen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar bij de beschrijving van de ontvochtiger staat Koelmiddel R134a, dus komt daar geen koele lucht uit dan?

 

Inderdaad misschien is een airco dan wel een veel beter idee alleen deze hebben geen hygrostaat ingebouwd en moet ik dus telkens aan en uit zetten, zelf dacht ik eerst ook of het beter was om een airco te kopen.

 

Als ik de ontvochtiger nou in de kamer zet aangezien deze bijna geheel afgesloten is, zou dat dan ook werken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Woele,

 

Ik heb me onlangs goed verdiept in ontvochtigers en kan je enkele tips geven:

 

Uit een ontvochtiger met compressor en koelmiddel komt warme lucht. De lucht gaat eerst door een luchtfilter en vervolgens door een verdamper waar de lucht gekoeld wordt tot 9-16°C. Hierdoor wordt het dauwpunt bereikt waardoor de lucht kan condenseren. De vochtdeeltjes zullen zich afzetten op het koude oppervlak van de verdamper en worden vervolgens afgevoerd. De lucht wordt hierna in de condensator weer opgewarmd door de warmte die geproduceerd wordt om het koeleffect te behalen en wordt vervolgens weer uit het systeem geblazen.

 

Een airco is een slechte keus omdat deze echt belachelijk veel stroom verbruiken en zijn gericht op het koelen van ruimtes, niet op vochtonttrekking. Een ontvochtiger van 10l per 24u is overigens niet geschikt voor ruimtes van 200m3.

 

 

Neem altijd een overcapaciteit. De meeste goedkope luchtontvochtigers zijn op lange termijn een duurkoop omdat deze minder efficiënt kunnen werken door hun kleine capaciteit, meer geluid produceren, moet continu blijven werken om de LV laag te houden en daarom meer stroom gebruiken per opgenomen liter water.

 

Als er wordt aangegeven dat een ontvochtiger maximaal 10l per dag kan verwerken bedoelen ze daarmee in een ruimte van 32°C en een LV van 90%. Dit betekent dat je bij 20°C met een LV van 80% misschien nog maar 3-4 liter per dag uit de lucht trekt. Na een tijd onderzoeken kwam ik bij Fral uit. Het zijn wellicht niet de goedkoopste maar zover ik kan zien zijn ze kwalitatief goed tegen een relatief lage prijs. Zie ook hier het verschil in rendement tussen kleine en grote capaciteit:

 

Hier een voorbeeldje van een 18l model (comfort -18) :

gallery_22211_12556_5533.png

 

En hier een 32l model (comfort -32):

gallery_22211_12556_4658.png

 

http://www.fral.nl/ontvochtigers/Comfort.htm

 

Als je ze hier bestelt krijg je er een gratis weerstation met hygrometer en thermometer bij. :o

http://www.airsain.nl/Luchtontvochtiger

 

De werkelijkheid is dat je waarschijnlijk niet zo ver komt met €150. Ik denk dat je minstens het dubbele kwijt bent als je een beetje degelijke ontvochtiger wilt kopen, en als je het echt goed wilt doen nóg meer (Fral comfort -32 = €499 bijv).

 

Rendement zou eigenlijk voorop moeten staan bij de aankoop van een ontvochtiger.

Een random 10l ontvochtigertje van tussen de €150-€175 kan al snel maximaal 250-270w gebruiken terwijl bijvoorbeeld een 32l fral een gemiddeld gebruik heeft van 420w en een maximum van 580w. Omdat de kleine 10l ontvochtiger continu moet werken om de LV op peil te krijgen gebruikt hij veel stroom. Een grotere zoals een 32l fral verbruikt dan misschien wel meer qua vermogen, maar heeft wel een stuk hoger rendement en zal minder lang, minder vaak en minder hard aan hoeven springen waardoor je uiteindelijk minder stroom verbruikt. Dit bespaart op de lange termijn veel stroom en dus geld.

 

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt, zelf heb ik er de afgelopen dagen wel veel van opgestoken. :P

En nee ik heb geen aandelen van fral of airsain, ik verstrek enkel de kennis die ik heb opgedaan in mijn eigen speurtocht. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou kijk ! hier kan ik en hoeft toch niets meer aan toe gevoegd te worden.

 

Nu is het hoe en waarom haarfijn uitgelegd. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topshield

 

Bedankt en graag gedaan!

Zo zie je maar wat je met een paar uurtjes onderzoek allemaal wel kan leren. :o

Dit doe ik dan ook met alles dat me interesseert en zal dus wel vaker informatieve stukken schrijven. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het hebben van wat overcapaciteit in afzuiging in jouw geval meer oplevert dan een ontvochtiger.

Op het moment is de luchtvochtigheid van de buitenlucht vrij hoog,maar het meerendeel van het jaar moet het geen probleem zijn.

Nog een behoorlijk minpuntje van de airco trouwens is dat die dingen meestal nou niet echt geluidsloos zijn. :(

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm oke oke, dan ga ik geen luchtontvochtiger kopen wacht wel even en kijk wel aan hoe het gaat met de lv :( Bedankt voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...