Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

chassie

hele kleine rupsjes?

Recommended Posts

Ik heb gaatjes, dit keer niet in m'n kiezen maar in m'n blaadjes: Kiek maar:

 

 

 

gallery_22580_12404_135184.jpg

 

 

Als ik door m'n loepje kijk hebben alle gaatjes in een hoekje een half transparant sliertje zitten. Het zou het monster kunnen zijn, maar misschien ook wel een stukje van een nerf (vinden ze misschien niet zo lekker, de etters).

 

Dus nu de quizzvragen:

1. wat zijn dit voor monsters?

2. Waarmee maak je ze dood ?

 

P.S dubbeloops met hagel nr2 gaat niet lukken: 80 % van die kleine ettertjes zal ik dan missen en ik denk dat ik wat meer gaatjes heb in het blad en in de tussenmuur.

 

Hellup?

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zouden inderdaad kleine rupsjes kunnen zijn. Bij mij zijn er ook al bji paar plantjes gaatjes in de blaadjes en twee plantjes geheel opgegeten.

 

Wou dat ik wist wat je er tegen kon doen. Hopen dat het snel vlinders worden :D

 

Hoop dat er iemand met oplossing komt. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal geen rups zijn geweest.

 

Die beginnen altijd aan de rand van het blad te vreten.

Het lijkt meer op schuur schade of iets dergelijks.

 

Ja toch? of niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook zo'n gaten in mijn plant.

En ook ik wist niet door wat het was.

 

Ik heb dan kb polysect of kb multisect gekocht(1 van de twee is biologisch afbreekbaar, ik denk multisect)

en daarna nooit geen last meer van ongedierte gehad

 

het helpt tegen:

* tegen wantsen

* tegen bladvretende rupsen

* tegen bladluizen

* tegen trips

* tegen dop-, schild- en wolluizen

* tegen witte vliegen

* tegen snuitkevers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Chassie,

 

Lelijk van die gaatjes in je plantjes.

Maar ik had ze wel in mijn kiezen .. en dat is veel vervelender .. eerst op de stoel .. afzien .. en vandaag de rekening voor 10 minuten afzien € 135,--

Tuurlijk helpt een schot hagel wel .. de samenstelling van de hagelpatroon maakt geen verschil!

Gewoon ... vanaf 1 ...nee , dan heeft de hagel nog niet genoeg spreiding .. een meter of 5 is beter . Haal de trekker over ... en ga op zoek naar de gaten in ................... :D

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wou dat ik wist wat je er tegen kon doen.

Meestal zie je ze wel zitten op de randen van de gaten waaraan ze zitten te vreten. Je kan ze gewoon fijnknijpen. Als je niet al te veel planten hebt is dit goed te doen. Idem met bladluis. Zodra je die zwarte volwassen krengen met vleugels ziet knijp je ze fijn. Babyluisjes kan je met een natte penseel of kwast van je plant afvegen. Als je dit goed bijhoudt heb je geen chemische middeltjes nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zal geen rups zijn geweest.

 

Die beginnen altijd aan de rand van het blad te vreten.

Hoe kom je daarbij?

 

Ik en mijn broer hebben precies hetzelfde gehad en na een speurtocht in de plant kwamen we erachter dat het kleine rupsjes zijn die zich verstoppen in opgekruide bladvingers in de planten (de bladvingers waren in de lengte opgekruld tot een soort kokertje). Wij hebben van die biologische insecten verdelger gekocht wat niet schadelijk voor ons of onze planten is en we hebben er geen last meer van gehad en nooit meer een rups gezien. Die rupsen van ons maakte ook van dat witten soort spinnenweb achting spul aan.

 

Ps, Je moet wel de rupsjes handmatig uit de blaadjes verwijderen

Greetings and Blessings,

Ganja Don :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, rupsen of wantsen.

Rupsen kun je terugvinden in je plant.

Wantsen kunnen overal zitten, en af en toe even op je plant landen om te smikkelen en smullen.

Ik zie erg veel Cicaden in de tuin deze week.

 

Link 1

Link 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zal geen rups zijn geweest.

 

Die beginnen altijd aan de rand van het blad te vreten.

Hoe kom je daarbij?

 

Ik en mijn broer hebben precies hetzelfde gehad en na een speurtocht in de plant kwamen we erachter dat het kleine rupsjes zijn die zich verstoppen in opgekruide bladvingers in de planten (de bladvingers waren in de lengte opgekruld tot een soort kokertje). Wij hebben van die biologische insecten verdelger gekocht wat niet schadelijk voor ons of onze planten is en we hebben er geen last meer van gehad en nooit meer een rups gezien. Die rupsen van ons maakte ook van dat witten soort spinnenweb achting spul aan.

 

@Ras Ganja Don

 

Geen idee hoe ik er op kom ,Het kan zijn dat er beelden uit een trip zijn blijven hangen... :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn nog klein en in de groei, dus ik denk dat ik die kb multisect wel kan proberen. Die heeft een afbraaktijd van een week of drie, dus dat kan nog ruim.

 

dank jullie allemaal voor je suggesties,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...