Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

blowke

hoeveelheid water verbruikt een plantje?

Recommended Posts

Beste medekwekers,ik vraag me af hoeveel water jullie gemiddeld aan jullie plantjes geven?

Ik heb op het moment 12 x 11liter potten staan op 1x1x1,8 met 600watt erbij.

Het is goed dichtgegroeid en ze zijn tussen de 90 en 100 cm groot,2 weken 18/6 gehad en nu 29 dagen op 12/12.

Ik geef 1 dag 5 liter water,1 dag 5 liter water met voeding,en 1 dag niks,dus 10 liter op 3 dagen.

Ik geef al sinds de wortels onder uit de potten komen enkel water vanonder,ik kap het er gewoon bij.

Langs boven hebben ze niets meer gehad,nu vind ik dat mijn potten droog staan,

ik heb vanonder eens gevoeld aan de pot en voel door ook niet echt nattigheid,

geef ik ze nu genoeg met die 10liter/3dagen of kan ik ze gerust wat meer geven?

De planten staan er mooi groen bij op 1 na,die begint te vergelen.

 

GRTJES

 

BLOWKE :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.blumat.nl/Webshop/202112/202208...t-digitaal.aspx

 

ik gebruik blumat digitals...das me watergeef hulpie/houvastje :verrygood ...

anders zouden ze bij mij aan de natte kant staan...

de potten zonder blumat maak ik even zwaar ...ongeveer... als de potten met... :D

gr :book:

Carpe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kosten hier bij de plaatselijke growshop 49.95 ,precies dezelfde...

En hoeveel liter geef jij dan ongeveer ? Of kun je dat zo niet zeggen.

Das slim van je om je potten dan even zwaar te maken,anders zou het duur uitvallen :verrygood

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vul 1 van de zelfde maat pot als wat je gebruikt met alleen de zelfde hoeveelheid aarde die je gebruikt en je weet hoeveel een pot weegt die droog staat :verrygood Naarmate de dames wat groter worden moet je dat gewicht wel een beetje in je schatting meenemen uiteraard.

 

Je zou ook (als je daar nog bij kunt) die ene die staat te vergelen een keer een extra waterbeurt van bovenaf kunnen geven. Ten eerst spoelen de afval stoffen mooi weg en je pot staat weer even goed vochtig. Aarde die wat vochtigger is neemt ook weer wat makkelijker nieuw vocht op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt me een heel gedoe,en dan is het nog gokken qua hoeveelheid,

dan moet je ook nog rekening gaan houden met het gewicht van de plant,...

Bij de achterste rij potten geraak je bijna niet,daar kan je dus niet meer aan voelen.

 

grtj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef ze met de hand water, en voel of de grond gewoon vochtig is, vandaag 8 planten 15 liter water, gister niks daarvoor 10 ofzo nu wacht ik gewoon tot de grond weer wat droger wordt en geef ik wat bij.... hoe doet iedereen dat met kamerplanten dan? toch ook gewoon op gevoel? toch geen bluimats of iets anders? en de kuipen zitten vol met gaatjes, dus het teveel aan water wordt naar mijn idee afgevoerd, en blijft er alleen in de pot wat de aarde vast houdt, ik kan het fout hebben? ze groeien tot nu toe perfect :verrygood maar goed het is mijn 1e x en aldoende leert men, oefening baart kunst zeg ik altijd maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het tot nu toe ook altijd op gevoel gedaan,en gekeken naar hoe de planten het doen.

Heb al verschillende rondes gedaan en altijd water van boven gegeven,

vorige ronde begonnen met vanonder te geven en had een veel beter resultaat,

deze ronde geef ik enkel vanonder water,tis daarmee dat mijn potten er zo droog uitzien vanboven,

en ik mij de vraag stelde of ze niet meer nodig hebben dan die 10liter in 3 dagen wat ik ze nu geef.

Ik probeer wel een regelmaat te vinden bij het water geven, zelfde tijdstippen,zelfde hoeveelheid,om de zoveel tijd voeding,...

Doen ze het goed,dan probeer ik de volgende ronde hetzelfde te doen,

ik zoek dat zo een beetje uit wat het beste is,ook omdat ik geen metingen doe,dus moet het een beetje op het gevoel.

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

0,5 liter per dag incl verdamping uit het medium bij 700watt/m2

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

0.5 liter/dag x 12 = 6 liter,

Dan zouden ze meer kunnen verbruiken dan wat ze nu krijgen.

Heb in het begin vaak problemen gehad met verbrande bladpunten,afstervende bladeren,...

Oorzaak lag steeds bij mezelf,teveel water,teveel voeding,...

Ik zie aan de planten dat ze het met minder,beter doen,daarom probeer ik van alles zo weinig mogelijk te gebruiken,

maar te weinig is ook niet goed.

Je zegt verdamping uit het medium,als je vanonder water geeft drinken ze het toch meteen op,niet?

en zoals ik al eerder zei,de potten staan heel droog van boven,heb je dan ook nog verdamping uit je medium?

 

 

grtj

Share this post


Link to post
Share on other sites
0,5 liter per dag incl verdamping uit het medium bij 700watt/m2

 

GrR

 

 

Zou je eens de formule kunnen plaatsen zodat we het ook kunnen uitrekenen met minder watt per m2 of meer grond per m2?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor, Je hangt 700watt/m2 op, neemt een ton van 1000liter, wat er na een week uit is deel je door 7 en dan door het aantal planten = liter/dag/plant. :verrygood Bij eb/vloed kun je dat perfect zien aan je ton.

 

Als de planten nog klein zijn komt er natuurlijk bijna net zoveel terug als dat je erin doet, maar de vraagsteller had het over volwassen planten neem ik aan.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,mijn planten staan nu 44 dagen,14d 18/6 + 30d 12/12 en zijn rond de meter groot geworden,

die zullen volgens mij dan ook wel wat meer drinken dan een plant van 50à60cm.

 

alvast bedankt voor de reakties

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_28745_12090_539.jpg

gallery_28745_12090_3937.jpg

gallery_28745_12090_22886.jpg

gallery_28745_12090_5094.jpg

 

Zo beginnen de bladeren van 1 plant eruit te zien,iemand een idee wat ze tekort komen?

De andere 11 hebben er geen last van,vandaag dag 31 12/12.

Metingen doe ik niet,week 1-3 hebben ze biovega+rhizotonic gehad (van elk 10ml/5l)

Vanaf week 4 bioflores+bioboost (van elk 5ml/5l) en dat 2 x /week,de andere dagen krijgen ze niets of gewoon water.

Deze plant staat in de achterste rij,het probleem bevind zich meer aan de bovenkant van de plant,

hij is nog mooi groen en vol maar vanboven begint hij redelijk te vergelen,

met van die donkere,zwartachtige vlekken.

Heb een blazertje in de tent hangen voor luchtverplaatsing,en deze plant heeft wel het meeste wind gevangen,

mss dat dat er iets mee te maken kan hebben.

Van ongedierte heb ik naar mijn weten geen last,ik spuit in het begin preventief met pvp,ook al zit er niks op,

en controleer heel vaak mijn bladeren.

 

grtjs blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo te zien aan de vlekken lijkt het op teveel water!

 

heb je een tensiometer? zo nee, ga met de hand halverwege de pot en voel of het vochtig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat ze teveel water krijgen,want dan zouden ze allemaal zo eruit zien,

het is maar 1 plant die dat heeft.

10l / 3 dagen,voor 12 x 11liter potten en planten van rond de 100cm groot.

De potten zijn voor zover ik kan voelen heel droog,krijgen altijd langs onder water.

Zo'n tensiometer heb ik niet maar die ga ik mij wel kopen voor de volgende ronde.

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...