Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

carpe_diem

mais vraagjes

Recommended Posts

kwil dit jaar wat proberen in/naast de mais.

met vroegbloei stekken ( NDB X IERDBEI), reguliere Deen ( Danish Gold) en Fem Nieuwe Dame Blanche.

Kzag gisteren een boer spuiten met gif op deze plantjes...ong 23 cm zie foto...en 5e bladstadium..toch :dribble: ?

gallery_22583_10086_579632.jpg

 

ik vond dat er niet bijzonder veel onkruid tussen stond.. maar blijkbaar zie ik dat verkeerd... :rofl

maar me vraag is... :D

hoe hoog moet de mais staan dat die brede spuitarmen van de boer en niet meer overheen kunnen :) ?....(kheb geen idee hoe hoog de boer ze stellen kan...)

 

IMG_9333Custom.jpg

 

en hoe zoeken jullie de mannen eruit snacht in de mais...met een rood hoofdlampje :D ? en gaan jullie elke 5 dagen op mannen jacht :blink: ? vanaf begin juli met Danish Gold denk ik... :blink:

 

kheb gelezen Knie hoogte en anderen zeggen na 6e bladstadium kan je safe planten :jump: ?

mais_calaris_dualgold.gif

 

hoe is de mais situatie bij jullie :whip: ?

 

graag jullie mening/ervaring

gr :rolleyes:

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi carpe, dinsdag is hier ook op de mais gespoten. Ik heb gehoord dat er normaal maar kan gespoten worden tot 20 juni omdat dan de mais tegroot zou zijn. kan het je helaas niet 100% garanderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mais bij ons ziet er ook ongeveer zo uit, ze staat al iets hoger, en de boer heeft er ook al op zitten spuiten.

 

Van mij is het de eerste keer dat ik planten ga zetten, en dus ook de eerste keer in de mais.

 

Kzal dit toppic zeker blijven volgen en hopelijk kom ik hierdoor wat wijzer.

 

Toen mijn mais zo groot was, zij er hier iemand op het forum dat ie nog maar in het tweede bladstadium zat en bijna in het derde.

Maar hoe je het nu juist ziet in welk stadium hij zit is mij een raadsel.

 

Normaal ist gewoon na het zesde bladstadium en na 1 juli mag het zeker niet meer.

 

 

(dat was de mais waarover ik het had)

gallery_30405_12093_635985.jpg

Edited by R. Automatic

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben bij een boer geweest, en die zei dat zodra alles toegegroeid is , dus als er geen zonlicht meer aan de grond kan

ze stoppen met spuiten, want dan komt het onkruid toch niet meer op.

vergeet niet dat een echte boer geregeld door zijn velden loopt om de planten te bekijken.

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier was de mais deze week gezaai, meestal ga ik dan na 2 weken kijken. of er nog doorheen te rijden is.

 

je weet hoe groot de banden zijn dus moet wel te zien gokken zijn denk ik..

 

 

of rijden jullie niet met je auto in de mais naar je spot.. :rolleyes: :dribble:

greetz cannabiz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Carpie!

 

Ik wacht nog even met een mais project.

Dit jaar kijk ik nog even met je mee, misschien volgend seizoen ook wat proberen.

 

Succes! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey carp kijk echt uit met mais guerilla tot half juni elke avond cannacopters

Overdags is echt btr trek een overhal aan en mensen zullen je aanzien als boer

En zoals gezegd zodra de grond geen licht meer krijgt is et spuiten over ik had altijd een deal

Met een boer uit de nuurt maar zelfs dat wil die nie meer vanwege de cannacopters..

Nogmaals kijk savonds echt uit en de boeren rijden altijd over de bestaande sporen nooit anders

Dus dan weet je waar je ze nie moet zetten s6

 

Maisvelden is echt risico geworden..wees op je hoede

Spuitarmen kunnen volgens mij afgesteld worden tot ongeveer 2 mtr hoogte maar dat zie je eigenlijk nooit want dan zijnze al lang klaar met spuiten.

 

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toen mijn mais zo groot was, zij er hier iemand op het forum dat ie nog maar in het tweede bladstadium zat en bijna in het derde.

Maar hoe je het nu juist ziet in welk stadium hij zit is mij een raadsel.

 

Normaal ist gewoon na het zesde bladstadium en na 1 juli mag het zeker niet meer.

 

Dat was ik :D

 

Ja carp, ik zou eerder zeggen dat jouw mais eerder in het vierde bladstadium zit.

 

Qua tijdstippen, het gif mag toegepast worden tot het 6de bladstadium,volgens de fabrikant

 

In dat bladstadium is de maïs dus kniehoog, en dat valt rond 20 juni (en daarbij dan nog 10 dagen veiligheid geteld, kom je op 1 juli).

Dus als rond 20 juni het onkruid verdort is, zit je wel veilig.

 

Maar dit jaar is alles wel wat anders door de droogte, hoorde laatst dat dat gif nu blijkbaar niet goed werkt door de droogte. Misschien spuiten ze nu meer of langer in het jaar? Geen idee...

Allesins, als je nu naar de mais kijkt, super veel natuurlijke open plekken door zaadjes die niet gekiemd zijn door de droogte! Volzetten die handel :dribble:

 

greetz

 

(en hopelijk komt ook hier geen slotje op, want het was toch jouw mais he? :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het geheim zit hem onder de tractor :D

Als hij met zijn assen de planten knakt en ze komen niet meer overeind, dan zijn ze te hoog, en dat zal dus niet gebeuren! Dan zijn er 3 rijen mais kapot per rit van de ene naar de andere kant. Die armen kunnen redelijk ver de hoogte in.

 

Er zijn ook vele velden waar ze helemaal niet spuiten. je moet er inderdaad pas gaan planten als alles redelijk dicht gegroeid is, beter iets later dan iets te vroeg :rolleyes: . Voorbij kniehoogte is het altijd veilig om ze te planten. Voorbij heuphoogte; dan trek je je helemaal de kolere om die planten eruit te krijgen :dribble:

 

De boeren hier in de buurt hebben gemiddeld 40ha land met mais te staan, dus die gaan echt niet alle velden af wandelen om te kijken. Wat ik wel heb meegemaakt is dat ze de hef achter de trekker gooien en bij de velden langsgaan, en achterop de hef gaan staan die een maat/collega dan in de hoogste stand zet om zo over de velden te kijken naar "spots". Ga dus nooit in het eerste veld planten en zorg dat je op een locatie zit waar tussen elk maisperceel bomen staan! Plant nooit in een enkel veld, want die worden het makkelijkst gecontroleerd :)

 

Succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carpe, bij ons hebben ze nu pas gezaaid! :dribble: Dus ik zit met net zo veel vragen als jij :D

Het klopt dat sommige boeren hun spuitgedrag anders is als de rest, aangezien ''mijn'' boer er mee stopt voordat hij kniehoog is...

Zo hebben hun net als ons meningsverschillen..

 

Ikzelf ben van plan elke week één nachtje te pakken om alles af te lopen! Mannenjacht :)

Ik neem daarvoor gewoon een klein zaklampje mee, gewoon proberen zo veel mogelijk naar een stuk te schijnen waar het minst zou kunnen leven denk ik?

Er zijn maar weinig optie's met mais :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer wordt de mais eigenlijk geoogst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een paar planten thuis houd van het soort dat je gaat zetten,als die geslachts kenmerken tonen weet je ook dat je naar de mais moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wanneer wordt de mais eigenlijk geoogst?

 

Vanaf midden september.

 

Als je een paar planten thuis houd van het soort dat je gaat zetten,als die geslachts kenmerken tonen weet je ook dat je naar de mais moet.

 

Dat begrijp ik niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vanaf midden september.

 

Het is goed dat je VANAF zegt, want dit kan nogal verschillen per type mais, en per boer.

 

 

 

Dat begrijp ik niet?

 

Hij bedoeld er mee, dat als je geslacht gaat zien thuis je weet dat je als de wiedeweer naar je spot moet om mannen te verwijderen. ( En niet elke dag op en af hoeft te gaan :dribble: )

Maar daar zit ook een addertje onder het gras! Want weet je wel dat je lichturen hetzelfde zijn als in je tuin?

Is de plant in je tuin niet al een stadium verder omdat die betere verzorging heeft? :rolleyes:

 

Als je alleen op het forum al kijkt zie je dat Danish gold ook niet bij iedereen dezelfde tijd afbloeid...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is goed dat je VANAF zegt, want dit kan nogal verschillen per type mais, en per boer.

Idd, maar het is beter op veilig spelen he :rolleyes:

 

 

Hij bedoeld er mee, dat als je geslacht gaat zien thuis je weet dat je als de wiedeweer naar je spot moet om mannen te verwijderen. ( En niet elke dag op en af hoeft te gaan :) )

Maar daar zit ook een addertje onder het gras! Want weet je wel dat je lichturen hetzelfde zijn als in je tuin?

Is de plant in je tuin niet al een stadium verder omdat die betere verzorging heeft? :dribble:

 

Als je alleen op het forum al kijkt zie je dat Danish gold ook niet bij iedereen dezelfde tijd afbloeid...

 

azo, nu ben ik mee, dan moet "gaat zetten" => "gezet hebt" worden dus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maïs wordt meestal maar 1 keer gespoten om het onkruid te verdelgen.

Verder wordt er in snijmais niet gespoten.

Let er wel op dat er vaak bodemherbiciden bij zitten.

Deze zorgen ervoor dat nieuw kiemend onkruid doodgaat als ze het toplaagje heen groeien.

Wil je daar dan wel in planten?

Wacht beter ff of verwijder dit toplaagje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt allemaal :lol: , weer veel geleerd....logisch idd :wacko: van die as hoogte en tot de mais dicht gegroeit is kan er worden gespoten....en idd dat toplaagje wegschuiven bij overplanten...

kdenk dat het 2e helft van de maand juni wordt om te planten...in/bij de mais...

 

doen jullie eens een post hier aub.. wanneer je gaat zetten en waarom....hoe hoog het staat etc.. :D

kheb ontkiemd zo rond 20 mei...dus kan ze makkelijk op de voorgroei spot houden tot eind juni ...

kheb geen haast.... :D

gr :)

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ze binnenkort ook wegzetten in het mais, heb nu 100 stuks naast het maisveld staan in hoog gras (in bakken).

Zit te wachten tot het mais boven mijn knieën uitkomt

 

Cannabis4all

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een tip: probeer uit te zoeken of je een veldje kunt vinden met korrelmais!.Deze blijft namelijk langer staan en wordt alleen gerooid om de droge korrel.Kun je je plantjes mooi af laten bloeien mochten ze wat meer tijd nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De boeren hier in de buurt waren vandaag allemaal druk bezig op het land.

Grote geulen aan het maken voor water ivm verwachte droogte.

 

Mijn mais spot daarna ook even bekeken, daar was alles nog hoe het was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van mij staat er nu al 1 plant in de mais.

Dit weekend zet ik de andere 4 er nog bij.

 

De mais zelf komt hier al boven mij knie uit,

het is een beetje hoger dan 60 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet waar je zit, maar als het hier in het noorden boven mijn knie uitkomt is het onder folie opgekweekt, en dus niet geschikt voor onze dames omdat ze het veel vroeger oogsten.

Hier op de meeste plaatsen vanaf 3cm tot hooguit 20cm (op een uitzondering na van iets groter :) )

Voor de noordelijke growers is het nog een week of 3 wachten denk ik.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Green lady:

 

Hetzelfde verhaal hierzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op internet kom ik een loonbedrijf tegen dat zich bezig houd met het spuiten tegen onkruid op maisland. Het zou dus ook gebruikelijk zijn om voor het maiszaaien tegen onkruid te spuiten.

 

Doodspuiten

Een bewerking met Round-Up Max is de goedkoopste en meest effectieve bespuiting. Ons advies is om in het voorjaar het maïsland dood te spuiten. Op deze manier worden alle onkruiden bestreden en kan met een schoon zaaibed aan het nieuwe seizoen worden begonnen. Het voordeel van deze voorjaarsbespuiting is dat de onkruidbestrijding met minder en goedkoper middel kan gebeuren.

 

Hier in Limburg (en nog iets zuidelijker :)) staat het maïs al zeker tot de knie. Folie heb ik persoonlijk hier niet zien liggen in het voorjaar. De afgelopen 3 jaar werd hier de mais vanaf begin oktober geoogst, ik heb het een beetje in de gaten gehouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op de klei in de buurt hier is de mais 20 cm

gaat een heel slecht jaar voor de mais worden dit jaar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...