Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nederwierie

Plukken kleine crimineel werkt averechts'

Recommended Posts

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenlan...verechts%27.ece

 

'Plukken kleine crimineel werkt averechts'

 

door Raymond Korse vrijdag 20 mei 2011 | 09:36 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 20 mei 2011 | 09:39

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

DEVENTER/ARNHEM - De criminaliteit zal niet afnemen, maar juist toenemen als het Openbaar Ministerie kleine criminelen nog meer financieel gaat uitkleden.

In feite worden mensen dubbel gestraft. Dat zegt strafrechtadvocaat Jan Vlug uit Deventer. Hij ergert zich aan 'de stoere praatjes' van het Openbaar Ministerie.

 

Vlug reageert op het voornemen van het parket in Arnhem om dit jaar met een speciaal 'afpakteam' juist bij de kleinere criminelen nog meer werk te maken van zogenoemde ontnemingsvorderingen. De gedachte daarachter is dat crimineel geld teruggevorderd moet worden. Dat zou volgens justitie de criminaliteit verminderen, zo maakte hoofdofficier van justitie Nicole Zandee van Arnhem maandag bekend.

 

Dat criminelen worden gestraft is logisch. ,,Maar justitie moet eens ophouden met die stoere praatjes. Dat gaat er bij de burger in als koek, maar in de praktijk pakken ze mensen die niets hebben. En dat leidt alleen maar tot meer criminaliteit'', aldus Vlug. Om zijn betoog te onderstrepen, pakt hij zonder al te veel zoekwerk dossiers uit enkele ladenkasten. ,,In deze zaak lag er een ontnemingsvordering die de rechtbank ook wat te gortig vond: de vordering is ook aangehouden.'' Het gaat om een kleine zelfstandige, die vanwege teruglopende inkomsten een hennepplantage begon. ,,Dom'', zegt ook Vlug. ,,Maar vervolgens gaat justitie helemaal los. Hij huurt die loods zes jaar, dan gaan ze er zo maar vanuit dat hij dan ook zes jaar hennep heeft verbouwd. Vijf oogsten per jaar, 500 plantjes per oogst, 28 gram per plant, 2370 euro per kilo. In totaal moet hij dus 252.980 euro betalen. Geen schijn van kans dat hij dat ooit bij elkaar krijgt.''

 

Het vervolg als hij wordt veroordeeld laat zich raden: acceptgiro, herinnering, deurwaarder, extra kosten en uiteindelijk de cel. ,,Dat kost 298 euro per dag en als hij eruit komt, moet hij nog steeds betalen. Terwijl de straf 80 uur dienstverlening is, twee weken papierprikken. Dat staat toch niet meer in verhouding.''

 

Het gevolg merken Vlug en de collega's van zijn strafpleiterskantoor, dat veel 'kleine criminelen' bijstaat. Ze zien nu al dat mensen juist een wietplantage beginnen in de hoop dat ze daarmee de ontnemingsvordering kunnen betalen. ,,En de man die de Jumbo in februari vorig jaar in Deventer overviel, deed dat ook omdat hij op de huid gezeten werd door het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Het arrestatieteam kwam bij zijn ouders, bij zijn vrouw en kinderen, hij kon geen stap zetten. Ze moeten die grote jongens pakken. Wietkwekers zijn doorgaans geen criminelen, maar mensen met problemen. Die pakken ze aan, maar de coffeeshop mag het wel verkopen en het komt met duizenden kilo's het land binnen.''

 

Hij pakt er nog een dossier bij. ,,Hier, een ontnemingsvordering van 26.500 euro. Bij een jongen die niks heeft. Dan wordt de druk een keer zó groot, dat ze wat gaan doen.''

 

Het OM is er echter van overtuigd dat de criminaliteit daalt door geld af te pakken. Uitgangspunt is dat criminaliteit niet mag lonen. De Gelderse methode wordt landelijk zelfs als 'best practice' gezien. Het OM heeft zich tot doel gesteld dit jaar 6,5 miljoen euro te innen, een half miljoen meer dan vorig jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oud nieuws toch de grote jongens gaan vrij uit en pissen in hun broek van het laggen terwijl de kleine man/ hobbyist keihard genaait word.

en dus meer geld gaat genereren duhh.

 

zielig hoor justitie!! de kleine man opjagen, ik noem dat de weg van de minste weerstand nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

te gek voor woorden

dat het OM dit zomaar mag doen ook ...

 

echt niet normaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bang voor de grote jongens en klijne kwekers zijn er zat dus lekker makkelijk voor hun,zielig ja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

het slaat nergens op. . kijk in de micro fluo sectie

al die gasten met een paar plantjes in de tuin of in een kastje met een tl balk

 

moeten die mensen allemaal d`r huis uitgeflikkert worden ? omdat ze 3 plantjes hebben voor hun eigen rokertje ?

 

denk van niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die plukze wetgeveing gaat op als je kweekt voor de centen. Heb je dus 5 of minder voor eigen gebruik, dan gaat die vlieger niet op.

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar woningcooperaties kunnen...

je ook

 

 

als je maar 1 plantje hebt !!

UIT JE huis gooien

 

en dat slaat echt nergens op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk moet het zo nog een jaartje of wat doorgaan, zodat het steeds duidelijker wordt met wat voor onzin justitie bezig is. Hoe schrijnender de situatie wordt, deste groter de kans op daadwerkelijke legalisatie.

Dus eigenlijk is het goed dat een partij als het CDA nu meeregeert. Over een jaartje is iedereen de huidige bezuinigingen spuugzat, en gaan ze stemmen op partijen die zich liberaler opstellen ten opzichte van cannabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt idd logisch dat mensen in zullen gaan zien dat dit beleid niet werkt, maar het ziet er nu toch anders uit.. Mede door de propaganda die over dit onderwerp wordt verspreid zien mensen het juist als een groeiend gevaar. De stem voor een Amerikaans beleid wordt alleen maar groter. Hoe het tij gekeerd moet worden weet ik niet, maar voorlopig gaan we echt alleen maar in een neerwaartse spiraal. Zelfs nu er flink bezuinigd gaat worden, wordt dit recht gepraat door de kiezers. Het is allemaal de schuld van jarenlang links beleid en op sociale zekerheid mag best bezuinigd worden, want dat zijn toch alleen maar luie mensen. Criminelen moeten we zo lang mogelijk uitkotsen, dus opsluiten voor ieder dingetje (maar wel de verkeersboetes afschaffen, want dat vinden ze maar vervelend).

Ooit zal het kwartje wel vallen, maar ik ben bang dat het wel een gevalletje 'nadat het kalf verdronken is..' wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja maar woningcooperaties kunnen...

je ook

 

 

als je maar 1 plantje hebt !!

UIT JE huis gooien

 

en dat slaat echt nergens op

 

Daar gaat de woningbouw niet over Elmo. Ze zullen het misschien proberen, maar daar beslist nog altijd dan de rechter over. Of je laat jezelf overbluffen door de woningbouw.

Maar daar ging het bericht ook niet over.

Ik ben het overigens wel helemaal met je eens hoor. :) :lol:

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwartje van Kok zouden we ook terug krijgen ...

kwartje valt ooit ook wel .

 

Als het in Amerika nu maar de goede kant op blijft gaan met de medicinale cannabis daar

 

 

en als het daar steeds meer gelegaliseerd wordt. komt het hier ooit ook wel goed .. ooit

 

 

tot dan DOORKWEKEN !!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik tegen mijn baas zei dat zijn vrouw weleens baat zou kunnen hebben bij cannabis olie omdat zijn een kanker heeft, had hij er wel oren naar leek het mij. Daarvoor was hij zowel horizontaal als verticaal tegen het kweken van hennep. Er zijn zoveel voordelen te halen uit onze hobby, alleen is dat een onderbelicht onderwerp. Er wordt de bevolking alleen maar verteld hoe gevaarlijk het wel niet is, en dat er mega winsten mee te behalen zijn. En dat is ook zo, daar bestaat ook geen twijfel over, maar vertel ook de andere kant van het verhaal.

 

Ik ben ervoor om het te legaliseren tot 5 planten. Dus niet gedogen, gewoon toestaan. Dan vervolgens je hok of tent laten keuren door een bevoegde instantie, keuren met een certificaat en als je je tent of hok verbouwt opnieuw laten keuren. Alles uit eigen zak betalen zodat niet de gemeenschap voor de keuringskosten opdraait. Iedereen die meer planten heeft strafbaar stellen, en iedereen die geen certificaat heeft ook. Coffeeshops beter controleren en reguleren, de rotte appels eruit en weg zijn de grote kwekerijen, de georganiseerde misdaad.

 

Dat is hoe ik het zou willen zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kwartje van Kok zouden we ook terug krijgen ...

Wat dacht je van bestek 81

dat was toendertijd 125 gulden per maand! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Roosvicee, ik ben het niet helemaal met je eens.

 

Je hebt gelijk qua wat er wel niet allemaal uit onze planten gemaakt kan worden, of waar het gebruikt voor kan worden.

 

Maar om maar 5 planten te legaliseren lijkt mij ook niets, ten eerste zullen de coffeeshops hier niet van rond kunnen komen. En ten tweede moet het gewoon helemaal legaal worden, dan valt de criminaliteit voor (geloof ik) 40-50% weg, want meer dan de helft van de mensen die bestempeld word als crimineel growt of rookt weed en dat is schandalig.

 

Alleen 't zal nog wel even duren voordat het legaal word, ze willen blijkbaar niet dat de mainstream massa de (echte) realiteit van dit ongelofelijk stomme en niet werkend systeem onder ogen zien. Want dat kan destructief voor hun zijn.

 

Gr lahn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal legaliseren moet je denk ik niet willen. Wat denk je dat er dan gebeurt? Ik kan het je wel voorspellen: megakwekerijen. Afzetgebied: buitenland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan komen er maar megakwekerijen, maar ik wil de vrijheid kunnen hebben om te bepalen welke plant ik in m'n eigen tuin zet, of ik daar nou 1 van neerzet, een border vol of de hele tuin vol

daarnaast als het internationaal gelegaliseerd is(wat snel zal gebeuren als amerika eenmaal om is) dan is dat niet meer echt een probleem, dan krijgen we juist meer import uit de tropen denk ik

mischien dat nederland dan nog belangrijk blijft door de kwekers die hier jarenlang goeie kweekervaring hebben opgebouwd, maar waarschijnliojk zal de tropische import een stuk goedkoper zijn, en als het legaal is is het denk ik ook mogelijk betere kwaliteit import te krijgen, aangezien kwaliteit dan een belangrijk criterium wordt in plaats van beschikbaarheid, hopelijk krijgen we dan nog eens coffeeshops met net zoveel keuze als een italiaanse ijssalon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal heerlijk zijn een super kwaliteit haze uit india :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

achjah eigenlijk is het tijd dat de "kleine criminelen" is gaan verenigen en van zich laten horen;)

zover het mij uitmaakt grijpen ze de macht ook nog is. niet alleen hier maar wereldwijd.

slechter dan de hedendaagse politiek overal kunnen ze het niet doen! dus waarom geven we ze geen kans^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik denk eerlijk gezegt dat legaliseren er voorlopig nog niet inzet (hoop het tegendeel) maar dat komt waarschijnlijk omdat hennep zo efficient is,

wat je er allemaal niet mee kan maken en doen is ongelofelijk, dat het de hele markt overhoop gooit.

 

Als iedereen legaal mag kweken en als ze weten wat je er mee kan zullen er (denk ik) grote hennepboerderijen onstaan, waardoor er in 1 klap zoveel spullen en materialen overbodig zijn wat hennep allemaal kan vervangen (denk aan plastic, olie, eten, kleren, medicijnen etc.) Juist omdat het in feite makkelijk te kweken is.

 

En bovendien kan het je ook bewuster maken, over hoe dit systeem en alles in mekaar steekt, en dat komt de 'elite' niet ten goede.

 

Daarom zal het volgens mij nog wel een tijdje duren, of er moet in een keer een revolutie komen.

 

 

Worldwide Legalisation!

 

Lahn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...