Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Visser

Lampen

Recommended Posts

Goedemiddag allen,

 

Voor ik begin: ik weet dat er al miljoenen (bij wijze van spreken) topic's zijn geopend over 'Lampen'.

Maar ik heb al een paar lampen geprobeerd (geen speciale growlampen) maar dat was allemaal zonder resultaat.

Ik weet ondertussen wel al dat deze lampen niet genoeg Watt hadden maar nu vraag ik me af wat het minste Watt is waar een plantje onder kan groeien?

Ik ben van plan een Spaarlamp van 125w of 200w te kopen. (wel een growlamp)

Omdat je hier geen vsa ed. voor nodig hebt wat wel een probleem is voor mij...

Zijn hier bevindingen over?

zoals: Dom idee.. of Ja bestel hem direct...

Ik ben nog nieuw en dit is mijn 1ste topic ik hoop dat ik wat reacties krijg! :)

 

Alvast bedankt,

Visser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey visser,

 

Het is inderdaad niet erg handig om andere lampen te proberen, je zal er namelijk niet veel mee opschieten.

 

Die spaarlampen kunnen wel werken volgens mij. Maar het ligt er gewoon aan hoeveel opbrengst je wil krijgen.

 

Als je voor hoeveelheid gaat zou ik sowiezo Hps Lampen kopen, kijk anders ook even in de belangrijkste topics die over licht gaan.

 

Alle soorten verlichting staan wel ergens beschreven, met daarbij voor en nadelen.

 

Veel succes er nog mee!.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen voor groeien?

Dan zou je het ook kunnen doen met een paar spaarlampen (3x 18watt, of een paar tl's )

Kijkens en de growverslagen in de Micro/fluo Hier kun je zien wat je minimale licht kunt doen.

 

(edit)

Voor afbloeien zou ik inderdaad hps pakken, maar voor de groei (als je ze buiten wil afbloeien) kan je gewoon met tl's of met spaarlampen aan de slag,. hoemeer hoe beter, maar minimaal wel 3x 18watt is mijn mening

 

Groetjes Kutkweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt ik had deze topics al zeker eens doorgelezen maar wist eigenlijk nog niet wat ik wou te weten komen..

ik heb nu 1x 25 de man in de winkel zei dat het 125w was :)

Maar moest ik er nu zo nog 2 bijkopen dan zou dit zeker moeten lukken?

Maar dan zou ik ze wel buiten afbloeien.

Maar als ik me nu eens zo een 125w of 200w zou bestellen dan kan ik mijn plant hier niet mee afbloeien? want dan vind ik dit financieel precies een beter plan en vind ik die 125w of 200w lamp precies geldverspilling als ik ze dan toch moet buiten of onder een hps moet laten afbloeien..

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Visser,

 

met "normale" spaarlampen kun je wel groeien en ook wel afbloeien. kijk maar bij Blowsterke.

Maar als je van die grote spaarlampen bedoelt, daar lees ik over het algemeen geen positieve geluiden over.

 

deze lampen hebben veel lichtverlies aan de binnenkant. Ook door de grote fitting, heb je veel lichtverlies.

 

als je echt alleen gaat voorgroeien kun je dat best onder de kleine spaarlampen, of TL-buisjes doen. en hoe meer licht (Watt) hoe sneller ze gaan.

 

Afbloeien gaat ook best onder TL, T-neon enz.

maar als je toch overweegt binnen afbloeien, bestaan er ook HPS-jes van 70, 150 en 250 Wat, kortom keuze genoeg.

 

een en ander hangt natuurlijk af hoeveel plantjes je gaat zetten, hoe groot de ruimte is etc.

 

waarom is een VSA eigenlijk een probleem voor je?

 

BTW,

 

waar vis je op? vissen is IDD ook een leuke hobby. :)

 

grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom geen tneon? scheelt toch niet veel in prijs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk maar eens naar "plug and grow" van 125W of 250W :) Is ook normale lamp (opgevouwen tlbuis) met e27 vitting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal..

Die gele neon lamp daar.. Ik weet de juiste naam niet meer maar iemand van op het forum heeft er een paar verslagjes mee gemaakt.. die zijn toch redelijk duur vind ik..

Maar goed die spaarlampen met hoge wattage zijn dus af te raden?

Eigenlijk is het voor 1 of 2 planten in een kleine kast ( h 1m28 b 43cm d 49 cm )

De kast is langs de binnenkant al volledig volgeplakt ( met aluminium tape ) met zwart-wit folie.

Er hangel al kettingen in en een lampenkap gemaakt vaan hamerslag plaat die ik waarschijnlijk ga moeten aanpassen aan mijn nieuwe lamp..

Een verluchter ( voor in de badkamer ) euhm zonder uitlaat of toevoer van lucht ( dit gaat nog voor problemen zorgen denk ik.. ) die ik om de 2uur een half uurtje laat draaien en dan ja klok voor de lamp..

 

Waarom ik een vsa'tje een probleem vind?

Ten 1ste de kostprijs

Ten 2de de aansluiting ik ken er amper iets van af..

Ten 3de meer kans op brand?

 

Nu heb ik 3mogelijkheden?

Hps met vsa

Spaarlamp ( wat al sterk wordt afgeraden )

Of t-neon?

 

Graag hulp bij de keuze nu hebben jullie een idee van mijn kleine kastje :) en mijn bedoelingen ermee..

 

En voor de genen onder jullie die het willen weten; Wedstrijdvissen :D

 

Alvast bedankt voor de hulp,

Visser

Share this post


Link to post
Share on other sites

T-neon zou ik ook aanraden ivm je geringe hoogte in je hokje. Een HPS 250 watt lamp moet al gauw MINIMAAL 20-25cm van de planten af hangen en T-neon op 5 cm; tevens is de temperatuur ook beter beheersbaar.

Als je dan het brandgevaar van een VSA (en terecht) een grote issue vindt, dan is de keuze makkelijk gemaakt lijkt me. Is ook relatief betaalbaar zo'n T-neon set.

 

Misschien is het btw voor vragen als deze handiger het in het Micro/fluo bouw en techniek gedeelte van het forum te plaatsen.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag meningen over mijn kastje? :)

Edited by Torsti
Geen handel op dit forum!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel zoals je al weet.. (ken hem..) ik heb zo een spaar lamp van 125watt, en dit lukt tot nu toe zonder problemen!

Het groeien ging goed, en met de bloei heb ik ook geen last.. :)

Voor mij ging het ook om de kostprijs... maar als ik kon zou ik ook de t-neon nemen!!

 

Plaats nog eens een fototje van de kast?

Blijkbaar was er iets niet volgens de regels in je vorig bericht! :D

 

Grtz. GP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal zeker nog eens een foto van mijn kastje achterlaten als ik heb uitgezocht hoe :D

En die neon lijkt me toch een grote investering voor een hobby kweker?

Een spaarlamp (als het bij jou lukt) lijkt een dan weer een slimmer plan om aan te kopen..

Ik heb namelijk alles om een lamp te hangen (lampenkap ed.)

Maar je kan zelf oordelen van zodra je de foto's ziet (die zullen dus wel zonder plantje zijn uiteraard :tu

Ja GP inderdaad waarvoor mijn excuses :)

 

Grtz, Visser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...