Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

EyesOfWar

Help! Kleine witte beestjes!

Recommended Posts

Hoi medegrowers,

 

Ik dacht dat ik deze ronde van alle ellende ging gespaard ging blijven maar deze middag tijdens het water geven

keek ik naar de aarde van één van mijn 3 planten en zag een klein wormpje zal ik maar zeggen. Ik heb zitten zoeken of het eventueel

spint of andere gekende ziektes zijn. Maar zie niet echt iets dat overeenkomt. Het is een soort larve(worm) die nog redelijk snel kruipt.

gallery_28537_11590_1566825.jpg

Welke ziekte zou het kunnen zijn, althans als het een aandoening is.

Mijn tweede gedachte is gewoon een gezond bodem leven maar aan de andere kant de voeding die ik gebruik is niet van biologische aard (canna)

 

Weet iemand raad, wat ik nu kan doen?

 

Met vriendelijke groetjes :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EyesOfWar,

je geeft van boven water?

Heb je misschien kleine vliegjes in het hok gezien?

Het zou kunnen zijn, dat je last hebt van de varenrouwmug.

Hiertegen helpen Nematoden:

http://www.ecogrow.nl/website/brimex.nsf/S...t=1&count=6

en plakstrips (tegen de muggen):

http://www.ecogrow.nl/website/brimex.nsf/s...37?OpenDocument

 

groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

De larve van de varenrouwmug is gemakkelijk te herkennen:

variëren in grote van 5-8 mm, glazig wit van kleur en hebben een herkenbare zwarte kop.

 

Varenrouwmug.jpg

 

Andere mogelijkheden zijn aaltjes, larve van thrips...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti Ik wissel af met water geven. De ééne dag boven en de volgende dag langst onder.

Ik denk wel dat het zo een wormpje moet zijn van varenrouwmug maar heb niet echt een zwart kopje gezien.

Het beestje was 2 mm schat ik. Heb ook de bladeren onderaan bekeken en gelukkig nog niks opgemerkt.

 

Zou ik eventueel een middel kunnen vinden in brico , gamma, of dergelijke om ze te bestrijden.

Omdat ik anders online moet bestellen en duurt wel al gauw sneller dan een weekje eer ik het in de brievenbus heb.

Wil graag preventief handelen.

 

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp! :shutup:

 

Met vriendelijke groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemathoden halen!!!!!!

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bioloog Ik wil dit direct gaan halen maar beschik niet over een auto, en ben woonachtig in belgie.

Zouden ze Nemathoden in Aveve(boerenbond) hebben. Ik ga morgen eens kijken daar in de hoop iets te vinden tegen larven van varenrouwmug.

 

 

Mvg :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de foto kan ik helaas niets terugvinden.

Als ze beweeglijk zijn en boven komen drijven bij het watergeven,denk ik eerder aan springstaartjes.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey volgens mij heb ik precies het zelfde

 

hele kleine (2mm) witte larven echter geen zwarte kop te zien,* (EDIT) overigens zag ik net bij watergeven dat ze wel antennes hebben, die witte beestjes.

maar het worden uiteindelijk wel een soort van vliegjes althans vorige keer tot nu toe nog niet.(waarbij ik geen duidelijke antennes kan zien).

 

zelf heb ik het al geprobeerd met nematoden 2 - 3 weken geleden maar de larven zitten er nog steeds

(echter nog geen vliegjes) ik zie ze alleen met watergeven(van bovenaf) en kom ze ook tegen als ik een klein beetje van de toplaag af haal maar dan kruipen ze snel weer onder de grond, het kan zijn dat ik de nematoden niet goed heb bewaard ,1.5 week in de koelkast op +/- 5 graden (zoals er wel op de verpakking stond) en dat het daarom niet werkte of dat ik wat langer moet wachten........

 

hopelijk kan iemand hier wat met deze info, ik wil er namelijk graag vanaf.

 

Mvg

Labdesigns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...