Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannaz

Luchtbevochtiger capaciteit

Recommended Posts

Vraagje.

Wil een luchtbevochtiger aanschaffen maar heb echt geen idee hoeveel l/hr ik moet nemen.

Prijzen variëren van 50 tot 600 euro, dus wil wel gelijk een goede.

Ik werk met 9x600w en 3250 afblaas, lv moet van 40% opgevoerd kunnen worden naar 70%.

Bij voorbaat dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien is het een goed idee om 2 of 3 kleinere te nemen en die over je ruimte te spreiden. zodat de lv iets gelijkmatiger door de ruimte is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou geen goedkope nemen, want die zijn niet krachtig genoeg. Je kan op marktplaats voor ongeveer 200 euro een goeie bevochtiger nemen. Die kleine dingen gaan je echt maar een paar procenten helpen. Zorg er ook voor dat er een hydrostaat bij zit, zodat jij je gewenste vochtigheidsgehalte kan instellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kunst is het laten oplossen van de waterdamp in de lucht. Die mist brengt meer narigheid dan goeds. Met je afzuiging vol aan zal het ook dweilen zijn met de kraan open.

Een bevochtiger waar het vocht al is opgelost voordat het eruit komt, werkt naar mijn mening het beste. (geen mist dus)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het eens met Racker.

 

Elke luchtbevochtiger werkt volgens mij met sonische verdamping. Deze damp wil je goed gemengd hebben met de lucht voordat dit de tent inblaast. Om druppelvorming te voorkomen.

 

Werk je met zaad dan heb je minder bevochtigcapaciteit nodig, met stekjes wil je tot ca 80% kunnen hebben in je tent/ruimte.

 

Stel de buitenlucht is 30% - 35 % dan moet de lucht die bevochtigd wordt eerst een weg afleggen in een voorbevochtigingsruimte om wateroverlast(schimmels etc) te voorkomen.

 

Er zijn verschillende methoden. Je zou het ook zonder mistmaker of sonische verdamping kunnen doen;

 

bijv. (idee)

 

- een stel in serie geschakelde bakken met buizen met vochtige grond (tuinaarde met wormen en gft afval bijv). Met een blumat bewateringssysteem kan de onderhoudsvraag verminderen. Je C02 gehalte en je luchtvochtigheid zullen stijgen. Meer bakken met vochtige grond=hogere luchtvochtigheid aan het eind. Meer bakken met rottende vegetatie en levende en stervende wormen = meer c02.

 

Aan het eind zou je bijv een bak met water kunnen bevestigen om de lucht te reinigen van overig ongedierte en stof.

 

GL!

Share this post


Link to post
Share on other sites
- een stel in serie geschakelde bakken met buizen met vochtige grond (tuinaarde met wormen en gft afval bijv). Met een blumat bewateringssysteem kan de onderhoudsvraag verminderen. Je C02 gehalte en je luchtvochtigheid zullen stijgen. Meer bakken met vochtige grond=hogere luchtvochtigheid aan het eind. Meer bakken met rottende vegetatie en levende en stervende wormen = meer c02.

 

leuk idee, maar een beetje omslachtig vind je niet.

als je gaat uitrekenen hoeveel vochtige grond je moet gaan neerzetten om een ruimte met 9 lampen te bevochtigen kun je net zo goed 5 hokken neer zetten en dan zonder bevochtigers werken..... heb je altijd meer.

en voor je co2 productie heb je een flinke composthoop nodig :spliff: het is niet zo dat die rotting e.d. je co2 dusdanig verhogen dat je er wat van zult merken.

 

kun je beter naast de snelweg een hokje zetten, meer co2 en water (h2o) ==> CH4(methaan) + 2 O2(zuurstof) → CO2 + 2 H2O (basis standaard gas verbranding)

 

of je neemt een co2 kacheltje in je tent, meteen hogere lv ;)

 

om antwoord te geven op je bevochtiger: cezio 3 tot 7 liter bevochtiger heb je ruim voldoende aan ;) klik

Share this post


Link to post
Share on other sites
en voor je co2 productie heb je een flinke composthoop nodig :spliff: het is niet zo dat die rotting e.d. je co2 dusdanig verhogen dat je er wat van zult merken.

Je hebt ineens ook geen koolstoffilter meer nodig, de geur van de compost werkt daarvoor ook bervorderend ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...