Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannabusinesss

De Maïskweker

Recommended Posts

@ carpie, Welke zijn volgens jou "geschikte" Deentjes voor in de maïs? En liefst nog verkrijgbaar ;) Want heb hier namelijk momenteel enkel nog maar UK08 x Danish Gold en Royal Dane liggen... Tijd voor een bestellingkje dus :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

das een vraag die ik eigenlijk niet kan beantwoorden want heb er geen ervaring mee...

 

maar met wat ik weet...zou ik niet de deense reuzen... royal dane en henkes lolland... nemen...

deze worden te groot... ben ik bang...of je moet ze veel later zetten.. hoeveel later... geen idee....

 

blijven over de zgn mediumsized en vroegbloeiers...

NDB, LIBXLEB, LIB 30, DANISH GOLD, UK08, Danish Passion, old farmer nepal en thyphoon.

 

tja kleine autos krijgen denk ik te weinig licht :huh: ....adh47 daar probeer ik er misschien wel een paar van dit jaar...als testje...maar lijkt me eigenlijk ook niet idiaal..

 

mmm...ik hou het hier maar even bij :wave: ....maar garantie tot de deur ;) ...

 

graag op en aanmerkingen... :lol:

 

gr ;)

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe verklaar je dan dat het mais wat bij de veeboeren stond, eerder om ging als de maisplek die als laatste omging, niet bij een veeboer ?

kan toeval zijn maar toch vreemd dat het hier andersom is :lol:

 

veel boeren hebben afgelopen jaar mais vroeger gehakseld omdat er minder gras geoogst is door de droogte.

was dus gewoon gebrek aan voer zogezegt.

 

haksel mais en hooi balen daar betaal je nu de hoofd prijs voor als boer zijnde.

hier in de buurt zit een vee voer handel en die grote balen kuil hooi gaan nu voor 75 euro de baal snij mais nu voor 125 euro de ton.

 

en als je 80 koetertjes hebt staan is een zo,n baal of een ton mais nix hoor ;) :wave: :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je helemaal zeker wil zijn kun je natuurlijk altijd zelf mais gaan zetten.

een hectare niet al te best grasland zit op een 500 euro huur per jaar.

dan moet het geploegt bemest ingezaaid gespoten.

als het klaar is moet t er af natuurlijk.

dan gekulverd (vlak trekken).

en weer inzaaien met gras.

kosten plaatje tussen de 3500 en de 4500 eurie.

opbrengst weet ik zo ff niet tis maar net wat de mais prijs is(de mais verkoop je natuuurlijk gewoon als vee voer :wave: )

en als je planten ondekt worden nja pech ff verontwaardigt doen want t kost jou mais opbrengst :lol: ;) .

 

veel loonbedrijfen nemen zo iets gewoon aan dus ploegen bemesten sproeien er af halen vlak trekken en gras zaaien voor een vast bedrag.

kwestie van wat loonbedrijfen bellen en de goedkoopste eruit pikken.

en je moet natuurlijk iemand vinden die je mais af wil nemen :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus elke gek kan maar zo ff een hectare grond huren? net alsof je een auto gaat huren?

 

wat ik wel weet is dat er mais zijn die in hoogte verschillen zo zijn mijn planten een keer weg gehaald, waarschijnlijk door de boer zelf, tussen erg hoog mais iets van 3 meter hoog. Deze mais stond weid uit elkaar minstens een meter en was erg donker van kleur bijna blauw.

 

Geen idee of dit late of vroege mais was maar volgens mij had ik de goede mais te pakken..

 

Maar worden vroege soortjes niet vroeg gepoot? en late soortjes ook niet laat? in verband met hoogte omdat rukwinden nogal vervelende dingen kunnen doen met zo'n veldje. Ik heb wel eens zowat volledig plat gewaaide velden gezien, vorig jaar nog.

 

Aan de inzaaiperiode moet het een en ander af te leiden zijn. Ik ga het voor mezelf in ieder geval testen door spots te zetten in vroeg gezaaide mais als in laat gezaaide mais.

 

En ik heb ook al velden gezien waar niet word gespoten en waar het onkruid gewoon nog tussen staat.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de niet bespoten mais-velden was (als ik dat zo mag afleiden) voor de Bio-mais ?! :lol:

@ Carpe.. Ja meest geschikte soortjes voor in het mais wordt nog even flink testen...

 

Maar ik denk dat je de grootte wel in de hand kunt houden.. Door eventueel inderdaad iets later te beginnen of door te toppen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat ik wel weet is dat er mais zijn die in hoogte verschillen zo zijn mijn planten een keer weg gehaald, waarschijnlijk door de boer zelf, tussen erg hoog mais iets van 3 meter hoog. Deze mais stond weid uit elkaar minstens een meter en was erg donker van kleur bijna blauw.

 

Geen idee of dit late of vroege mais was maar volgens mij had ik de goede mais te pakken..

 

ik denk van niet ;) ...volgens mij was dat suikermais...lees bericht 13 nog maar eens door....mais met grote regelafstand moet je niet hebben, volgens mij... :wave:

 

 

gr :lol:

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die heb ik hier nog nooit gezien...

Mais wat zo ver uit elkaar staat...

En nee.., zou er ook niet voor kiezen om het daar tussen te zetten. Of het veld moet zo groot zijn dat het 't wel waard is?

3 metertjes hoog is wel leuk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat je kan afleiden aan de regelafstand welke mais de boer staan heeft hoor, die heeft 1 zaaitoestel met vaste regelafstand, en zal toch wel niet voor ieder maissoortje een ander machine aanschaffen? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Carpie

 

Daar waar je naar linkt in bericht 13 is een site over kleinschalig groenten telen; het is gewoon een advies voor in je groententuin hoever je het uit elkaar moet zetten. Zelfde dus als een advies op de achterkant van een pakje bonenzaden die je in de supermarkt koopt voor in je tuin etc en dus geen info voor een akkerbouwer.

 

Als je een veld met mais tegen komt is het met 99% zekerheid te stellen dat het bedoelt is als veevoer (of het nu als korrelmais of als snijmais is)

Suikermais wordt in Nederland namelijk amper verbouwd!

De snijmais en korrelmais worden gewoon met dezelfde machine gezaaid. Aan de regelafstand valt dus niets af te leiden..

 

Korrelmais staat in de regel langer dan snijmais maar het blijft toch ook voor een groot deel afhankelijk van de natuur (bodemgesteldheid, groeiseizoen, etc etc)

 

Met soortjes die voor 1 oktober klaar zijn is de kans klein dat ze voortijdig geoogst worden door een machine.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus elke gek kan maar zo ff een hectare grond huren? net alsof je een auto gaat huren?

 

wat ik wel weet is dat er mais zijn die in hoogte verschillen zo zijn mijn planten een keer weg gehaald, waarschijnlijk door de boer zelf, tussen erg hoog mais iets van 3 meter hoog. Deze mais stond weid uit elkaar minstens een meter en was erg donker van kleur bijna blauw.

 

Geen idee of dit late of vroege mais was maar volgens mij had ik de goede mais te pakken..

 

Maar worden vroege soortjes niet vroeg gepoot? en late soortjes ook niet laat? in verband met hoogte omdat rukwinden nogal vervelende dingen kunnen doen met zo'n veldje. Ik heb wel eens zowat volledig plat gewaaide velden gezien, vorig jaar nog.

 

Aan de inzaaiperiode moet het een en ander af te leiden zijn. Ik ga het voor mezelf in ieder geval testen door spots te zetten in vroeg gezaaide mais als in laat gezaaide mais.

 

En ik heb ook al velden gezien waar niet word gespoten en waar het onkruid gewoon nog tussen staat.

 

Greetz.

 

je kunt als particulier gewoon land huren van een boer.

ik zelf huur 4 hectare (ik heb 28 shetlander ponies).

 

de mais velden met onkruit kunne biologies zijn .

of bestemt voor in een vergister.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat ik wel weet is dat er mais zijn die in hoogte verschillen zo zijn mijn planten een keer weg gehaald, waarschijnlijk door de boer zelf, tussen erg hoog mais iets van 3 meter hoog. Deze mais stond weid uit elkaar minstens een meter en was erg donker van kleur bijna blauw.

 

Greetz.

 

 

@FarGue: wat kan dit bovenstaande geweest zijn dan ;) ?...

 

gr

Carpie

 

ps: hier een cbs overzicht van mais in nederland:

 

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/landbo...is-2010-art.htm

 

<H1 class=title>Areaal maïs fors afgenomen</H1>In 2010 werd op 255 duizend hectare maïs verbouwd. Dit is ruim 5 procent minder dan in 2009. Het snijmaïsareaal daalde tot 230 duizend hectare. Verder werd er ook minder korrelmaïs en corn cob mix verbouwd. Dit blijkt uit de voorlopige uitkomsten van de Landbouwtelling 2010.

 

 

Maïs voornamelijk voedergewas

Het totale areaal maïs besloeg ruim een kwart van de totale oppervlakte akkerbouw. Bijna het gehele areaal maïs wordt verbouwd als veevoedergewas (99 procent): snijmaïs (89,7 procent) vooral als rundveevoer, korrelmaïs (6,6 procent) als kippenvoer en corn cob mix (2,8 procent) als varkensvoer. Energiemaïs (0,7 procent) wordt geteeld voor de productie van biogas in vergisters. Het gaat bij snijmaïs en energiemaïs om hetzelfde gewas, maar energiemaïs wordt later geoogst :D om een lager vochtgehalte te krijgen. Suikermaïs (0,2 procent) is de soort die geteeld wordt voor menselijke consumptie.

 

 

Areaal snijmaïs

Maïs2010G1.gif

 

 

Veel minder snijmaïs

In de jaren 2006, 2007 en 2008 werd het areaal snijmaïs steeds groter. Van 2009 op 2010 is dit areaal met 12 duizend hectare (-5 procent) gedaald. In het recordjaar 2008 nam het areaal snijmaïs 242 duizend hectare in beslag. In de meeste provincies nam het areaal snijmaïs van 2009 op 2010 af. De grootste afnames vonden plaats in de provincies Noord-Holland (-11 procent) en Friesland (-11 procent). De grootste stijging had Zeeland (+1 procent).

 

 

 

Arealen maïs (exclusief snijmaïs)

 

Maïs2010G2.gif

 

Alleen toename bij energiemaïs

Van 2009 op 2010 is het areaal korrelmaïs met 10 procent gedaald tot 17 duizend hectare. Het areaal corn cob mix daalde met 5 procent tot 7 duizend hectare. Het areaal suikermaïs daalde met ruim 10 procent naar 500 hectare. Energiemaïs werd in 2008 voor het eerst als afzonderlijk gewas in de landbouwtelling opgenomen. Het areaal energiemaïs was toen 1700 hectare en dat is in 2010 toegenomen tot 1900 hectare.

 

Wim de Rooij

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook velden gezien waarbij het ene veld al in bloei stond en het andere net boven de grond kwam, het was toen juli.

 

wat me ook wel wat lijkt is die aspergevelden, maar ik weet zo gek niet eentje te zitten. Ik denk zelfs dat ik er ook nog nooit een gezien heb.

 

een aardappel veld lijkt me anders ook niet onaardig voor lowriders alleen weet ik niks over het verloop van het aardappelgewas. Lijkt mij ook niet echt een groente wat je zo ff snel kan oogsten ;)

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat me ook wel wat lijkt is die aspergevelden, maar ik weet zo gek niet eentje te zitten. Ik denk zelfs dat ik er ook nog nooit een gezien heb.

 

zien dr zo uit.. ;)

 

steken2.JPG

 

fiets routes aspergevelden:

 

http://fietsroutes.web-log.nl/fietsroutes/..._smakelijk.html

 

===================================================

AspergeteeltDe aspergeteelt in ons land is van een zeer hoog niveau. Nergens ter wereld is de gemiddelde productie per hectare zo groot als hier. Van oudsher is veel tijd en energie gestoken in kwalitatief hoogwaardige rassen. Vanwege de uitstekende zandgronden is zuidoost Nederland zeer geschikt voor de aspergeteelt.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/landbo...ie-asperges.htm

 

De aspergevelden

 

Vanaf ons boerderijterras hebt u uitzicht op onze aspergevelden. Het hele jaar zijn wij hierop aan het werk om vanaf april de lekkerste asperges te oogsten. Alleen in de wintermaanden hebben we rust.

  • Januari: Rust.
  • Februari: Eerste aspergebedden worden aangeploegd en er wordt plastic folie over gelegd.
  • Maart: Planten van 1-jarige aspergeplanten. Overige bedden aanploegen en plastic folie leggen.
  • April/mei/juni: Asperges steken van de 2-jarige tot 10-jarige planten.
  • Juni/juli/augustus: Jonge aspergebedden onkruidvrij houden (handwerk).
  • September: Genieten van het mooie aspergeloof.
  • Oktober: Het aspergeloof sterft langzaam af.
  • November: Het aspergeloof wordt verwijderd.
  • December: Rust.

http://www.aspergeboerderijterstege.nl/aspergevelden.php

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Carpie.

 

Ja ik zwets niet zomaar wat; Jouw info bevestigd nogmaals wat ik in post 39 ook al vermeldde!

Als je een veld met mais tegen komt is het met 99% zekerheid te stellen dat het bedoelt is als veevoer (of het nu als korrelmais of als snijmais is)

:D

 

QUOTE(cannabusinesss @ 21 Jan 2011, 03:06 ) *

wat ik wel weet is dat er mais zijn die in hoogte verschillen zo zijn mijn planten een keer weg gehaald, waarschijnlijk door de boer zelf, tussen erg hoog mais iets van 3 meter hoog. Deze mais stond weid uit elkaar minstens een meter en was erg donker van kleur bijna blauw.

 

Greetz.

 

@FarGue: wat kan dit bovenstaande geweest zijn dan ;) ?...

 

Daar had ik overheen gelezen denk ik.. Ik denk dat hij net een veld heeft gevonden waar suikermais opstaat, 0.2 % kans zoals in je post te vinden. Een meter uit elkaar lijkt me overigens onwaarschijnlijk maar het kan bijvoorbeeld een proefveld van een blauw soort mais zijn.. Zoals bijvoorbeeld blauwe pofmais of iets dergelijks..

Suikermais wordt ook veel beter in de gaten gehouden, de boer checkt vaak hoe het gewas er bij staat en als het een proefveld of iets wat voor eerst erop staat nog vaker.. Dan wordt er niet alleen aan de buitenkant gekeken maar ook dieper in het perceel.. Dat verklaart misschien waarom zijn planten weggehaald zijn..

Hoogte zegt ook niets over soort.. 3 meter kan alle soorten mais worden..

 

Bij snijmais bijvoorbeeld gaat de boer echt niet veel en ver door het gewas lopen om te checken hoe het er bij staat..

Maar nogmaals 99% van de mais is veevoermais en dus heeft de discussie over suikermais een erg hoog gehalte "stel en als" gehalte.

 

@ cannabusinesss

 

Aspergevelden is geen goed idee zoals je al uit de post van Carpie kan opmaken..

Dit jaar zijn grote velden gevonden in aspergekwekerijen maar dit kan alleen met medewerking van een boer dus voor jou als guerilla spot is het onmogelijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit jaar zijn grote velden gevonden in aspergekwekerijen maar dit kan alleen met medewerking van een boer dus voor jou als guerilla spot is het onmogelijk!

dat dacht ik ook al :tu de ontdekte velden waren van dezelfde boer, die vroeger al xtc labs in zijn schuren heeft gehad...aldus de persberichten.. B)

 

--------------------------------------------------------------------------------------

uitgaande van dit cbs gegeven:

 

Bijna het gehele areaal maïs wordt verbouwd als veevoedergewas (99 procent): snijmaïs (89,7 procent) vooral als rundveevoer, korrelmaïs (6,6 procent) als kippenvoer en corn cob mix (2,8 procent) als varkensvoer.

 

blijft over de vraag...... is er nog iets te zeggen/afteleiden van het tijdstip van zaaien :D ?....

 

en zou je bijmesten in een maisveld B) ? en evt met wat ;) ?

 

gr ;)

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aspergevelden is geen goed idee zoals je al uit de post van Carpie kan opmaken..

Dit jaar zijn grote velden gevonden in aspergekwekerijen maar dit kan alleen met medewerking van een boer dus voor jou als guerilla spot is het onmogelijk!

Als de asperges goed doorschieten heb je een aardige camouflage.

 

5881343.jpg

 

5974953.jpg

 

Hoezo kan het alleen met medewerking van een boer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk omdat die velden veel meer aandacht vragen.

En dat daar elke week mensen/ de boeren op het veld zelf bezig zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Lolo

Vanaf ons boerderijterras hebt u uitzicht op onze aspergevelden. Het hele jaar zijn wij hierop aan het werk om vanaf april de lekkerste asperges te oogsten. Alleen in de wintermaanden hebben we rust.

 

* Januari: Rust.

* Februari: Eerste aspergebedden worden aangeploegd en er wordt plastic folie over gelegd.

* Maart: Planten van 1-jarige aspergeplanten. Overige bedden aanploegen en plastic folie leggen.

* April/mei/juni: Asperges steken van de 2-jarige tot 10-jarige planten.

* Juni/juli/augustus: Jonge aspergebedden onkruidvrij houden (handwerk).

* September: Genieten van het mooie aspergeloof.

* Oktober: Het aspergeloof sterft langzaam af.

* November: Het aspergeloof wordt verwijderd.

* December: Rust.

 

Daarom dus; er is constant bedrijvigheid.. Misschien lukt het in de nazomer om nog een paar AF erin te doen; maar daarvoor zijn er wel geschiktere plekken te vinden!

 

De boer gaat er ongetwijfeld achter komen dat er planten staan als je deze in mei neerzet, dat bedoel ik met dat de boer ervan moet weten! Zie Carpie's post hierboven.

 

@ Carpie

Hoe bedoel je of er iets af valt te leiden van het tijdstip van zaaien?

Zaaien blijft ook weer afhankelijk van de omstandigheden.. En eerlijk gezegd weet ik niet of suikermais nou eerder of later gezaaid word; maar dat is eigenlijk ook irrelevant want het betreft maar 0.2 % van het areaal. Ook al zou het zo zijn dan nog is het onmogelijk te bepalen; sommige boeren kunnen al heel vroeg hun snijmais zaaien en in andere delen van het land kunnen ze dat misschien wel een maand later pas.. Goed boeren is vakwerk!

 

Ik principe is er genoeg aanwezig voor de plant om te groeien en bloeien.. Mocht je gevoel hebben dat ze iets te kort hebben kan je dit natuurlijk in snel opneembare vorm erbij strooien maar ik denk dat dit niet écht nodig is! Je haalt de mais weg en zet daar als vervanger wiet neer dus komt neer op +- gelijke belasting van de grond!

 

edit: Highlife; je was me net voor! Maar denk dat het wel duidelijk is nu dat aspergevelden niet geschikt zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoezo kan het alleen met medewerking van een boer?

 

Vanaf ons boerderijterras hebt u uitzicht op onze aspergevelden. Het hele jaar zijn wij hierop aan het werk om vanaf april de lekkerste asperges te oogsten. Alleen in de wintermaanden hebben we rust.

[*]Januari: Rust.

[*]Februari: Eerste aspergebedden worden aangeploegd en er wordt plastic folie over gelegd.

[*]Maart: Planten van 1-jarige aspergeplanten. Overige bedden aanploegen en plastic folie leggen.

[*]April/mei/juni: Asperges steken van de 2-jarige tot 10-jarige planten.

[*]Juni/juli/augustus: Jonge aspergebedden onkruidvrij houden (handwerk).

[*]September: Genieten van het mooie aspergeloof.

[*]Oktober: Het aspergeloof sterft langzaam af.

[*]November: Het aspergeloof wordt verwijderd.

[*]December: Rust.

 

Daarom niet, ze lopen van februarie tot november in het veld, geen kans van slagen dus. Alleen ik heb wel ergens gelezen dat ze het een jaar met rust laten ofzo zodat er veel asperges kunnen geoogst worden in een keer, maar aardappelvelden zien er precies hetzelfde uit als je het mij vraagt. Ik heb ooit zo een veld gevonden maar dat was dus een aardappel veld of ik had het mis.

Dit zou dan het tweede jaar zijn dat de asperges staan van het veld wat ik vond, wat het was kaal met her en der een plantje dat bovenkwam.

 

Hoelang moet een veld staan voordat je er uberhaupt wiet tussen kan zetten?

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...