Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

ik zat vandaag met iemand te praten die het had over het wegsnijden van de wortels van planten

op het moment dat je hele erge bladproblemen krijgt. Wat hij doet is de plant iets laten indrogen en dan de plant

met wortel en aarde en al uit de pot trekken. Dan pakt hij een groot kapmes en snijd 10 cm aarde aan iedere

kant weg en aan de onderkant zodat je nog maar een wortel kluit overhoud van een 3L potje. Vervolgens pakt

hij een nieuwe pot met nieuwe grond en stopt de plant daar in vervolgens snoeit hij de plant helemaal kort.

Geeft vervolgens een lekker dosis wortelstimulator en de plant gaat weer mooi blad aan maken na een week of

twee drie.

 

Kan dit? of is dit totale onzin? ik heb namelijk nog geen zichtbaar bewijs gezien maar het klinkt wel logisch.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoveel moeite voor 1 plantje?

 

Kan je dan niet beter 3 weken gaan groeien v.a. nieuwe stek? Of als het een mama is, zie ik het nut nog wel, Maar gewoon plantje na 6 weken ofzo niet echt toch.

 

Maar maak een mooi verslag als je het gaat proberen, ben benieuwd.

 

Groeten Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat doe ik met kamerplanten die al te lang in dezelfde pot staan

nog nooit met onze schatjes geprobeerd omdat deze relatief jong onder de :verrygood gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe het ook regelmatig als ik ze heel klein wil blijven houden. Bijna helemaal terugsnoeien met een paar blaadjes nog maar, gaat prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe het ook, werkt prima... weet alleen niet of het uit maakt, voordeel voor mij was dat ze in een kleinere pot passen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat moet lukken zorg er dan wel voor dat ze nog wat blad hebben voor de fotosynthese

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wOOt

 

het hoeft niet per sé volgens mij :D

 

Die grote bladproblemen komen meestal doordat dode wortels de pH en EC negatief beïnvloeden.

Voor ieder scheut dat je wegsnijdt sterft een deel van je wortels af, als je de moeders in aarde met een goed bodemleven hebt dan zorgt het automatisch dat de dode resten worden omgezet in voeding. Zal ongetwijfeld ook wel een verzadiging ontstaan waarop je gedwongen moet overpotten.

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat mij effe puur om het snijden van de wortels, het kort knippen van een plant is inderdaad geen

probleeem een paar groeipunten en ze gaan weer vrolijk door. Wist niet dat voor iedere groeischeut

die je afknipt er een deel van de wortels dood gaat kan nooit veel zijn want onder hps knip je

behoorlijk wat weg.

 

zijn er mensen die ervaring hebben met het wegsnijden van de wortels? Dat wat hij doet op het linkje

ziet er niet echt heel ingewikkeld uit namelijk.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe het altijd met mijn moederplantjes gewoon 4 plakjes afsnijden

en wat van de onderkant eraf nieuw aarde in de pot beetje white widow erbij en wortel stimulator en binnen een paar dagen komer er dikke vette witte wortels.

 

werkt altijd

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu zal je denken is die kerel hier weer met zn kamerplant

 

maar het is echt zo simpel als het lijkt ik begin met een arme mix en begin terug te voeden bij de eerste wortelpunt die te zien is uit de "nieuwe" pot

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood ....doet me ergens aan denken...ehhh scheur wortels...of...ehhh :wOOt

 

 

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo gaat dat,

 

beginnende kwekers die met een probleem zitten en gewoon maar aankloten en de helft van de wortels afkappen.

 

zo heb ik ook mn foutjes gemaakt.

 

 

ten eerste; bladproblemen? wil je grond af gaan kappen?

 

ten tweede; een plant in bloei maakt nog amper wortels aan in vergelijking met groei

 

 

ik denk dat het probleem een andere oorzaak heeft. dan moet je niet zoveel grond gaan afkappen, want de plant heeft elk worteltje nodig om zo goed en snel mogelijk te herstellen. het is vooraf al fout gegaan door jezelf, schimmels, kleine potten, geen voeding, teveel voeding et etc. En als je bladeren er niet gezond uitzien dan denk maar niet dat er een splinternieuw bladerdek van volwassen blaadjes nog voor je oogst op je wiet zit.

de mensen willen allemaal perfecte plantjes maar weten niet dat de natuur het nog altijd regelt, ook binnen.

je kunt planten wel een beetje oppeppen met voeding, maar plant oppeppen door grond weg te k...en nieuwe

 

 

maar wie ben ik, ik zou gewoon mn grond afkappen. ;P

 

 

 

 

ik durf er 100 Oregon Rocket zaadjes om te wedde,

 

(t zelfde als ik jou bloedtoevoer stop of je bene eraf hak) :verrygood

 

dat je plantje kapot gaat als je aan dr wortels komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wat een onzin mensen.

 

 

ik kan me niet voorstellen dat een moederplant bij de wortels gekapt moet worden

 

ik wil ook geen nieuwe blaadjes aan mn plant, liever scheuten, en die komen er sowieso aan, als je tenminste van de wortels afblijft en ze kans geeft zich te ontwikkelen.

 

en Pierre Paf.. je leeft in de omgekeerde wereld

 

 

je kunt een stek of tak afbreken.. leeft de plant in zn geheel verder :verrygood

 

je kunt een stuk wortel afsnijden.. en de plant is verlamd ergens

 

bij een beestje kun je een poot uittrekken, leeft die verder

 

maar je kunt m ook gewoon kapot make.

 

 

Hét gaat er hier om, hoe meer wortels je weghaalt des te meer schade je toebrengt aan de plant.

verpotte of overpotte planten doen t goed, kapotte niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sry outtapower maar.. heb je het zelf weleens uitgeprobeerd?

 

Dan was je niet meer zo stellig denk ik :wOOt

 

grote mama, kleine pot... wortels afsnijden en los maken en je kunt eeuwig met dezelfde plant doen maar dat is allemaal wel heel erg expert denk ik :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet mij een beetje aan Bonsai technieken denken, (http://www.kwekerijroos.nl/Verpotten.html) maar die zijn vaak al wat ouder met uitgeputte grond. Aan de andere kant kan ik me niet herinneren ooit een (buiten) wietje succesvol verplant te hebben. Misschien ligt dat aan de penwortel (ik werk meest met zaad) en kan het bij planten uit stekken weer wel. Wellicht iemand die een plantje wil offeren voor het goede doel?

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas mogen we volgens mij niet wedden op het forum anders was ik de weddenschap graag met je aangegaan :verrygood

Ik heb het hier over moeders en niet over planten in de bloei effe goed lezen dus outtapower en het gaat juist over

als je je grond verneukt hebt of als deze is uitgeput. En schijnbaar kan het wel want er zijn toch echt mensen die

deze methode toepassen op hun moeders.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staan een aantal topics over het houden van moeders hier op het forum waarin vaak wordt geadviseerd om je moeders niet langer dan 1 jaar te houden. Dus overpotten of nieuwe moeder groeien vanuit stek, mits je dezelfde genetica wilt bewaren. Zo heb ik de teksten begrepen :)

 

Mijn situatie is dat ik moeders nog geen 1 jaar heb staan onder TL, geen tekorten of overschotten heb, 60L kuipen met organisch voeding(dieet), bodemleven en ik knip er relatief weinig vanaf, 20stekken per maand ongeveer. :verrygood

 

Nogal logisch dat als je continue stekken snijdt dat de grond eerder leeg is qua voeding en dat je dan genoodzaakt bent om over te potten, maar om dan niet continue een groter pot te gebruiken je dus met beleid wortels gaat snoeien om dit mogelijk te maken.

 

Post van waarde DeVlaming over moeders :P

Hoe lang kun je door blijven stekken

 

Plus nog wat info over soorten wortels van je plant

Root.system

 

Roots are:

* Carbon pumps that feed soil organisms and contribute to soil organic matter

* Storage organs

* Chemical factories that may change soil pH, poison competitors, filter out toxins, concentrate rare elements, etc.

* A sensor network that helps regulate plant growth

* Absorptive network for limiting soil resources of water and nutrients

* Mechanical structures that support plants, strengthen soil, construct channels, break rocks, etc.

* Hydraulic conduits that redistribute soil water and nutrients

* Habitats for mycorrhizal fungi, rhizosphere and rhizoplane organisms

gallery_24676_9355_10176.gif

 

@Outtapower

heb je wel alle posts gelezen voordat je ging schrijven? :wOOt

Het gaat om moeders houden dus geen bloeiende planten. Zoek eens wat topics op die specifiek gaan over moeders verzorgen en misschien dat het iets duidelijker wordt :)

 

 

 

salu2

Pierre Paf

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke how to do it ;)

 

toobig.jpg

 

 

after.jpg

 

klip.jpg

 

 

chopper.jpg

 

newsoil.jpg

 

 

rootball.jpg

 

backin.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi fotoverslag ;)

Het jouwe?

 

Bij tijm, rozen, munt en basilicum is het naar mijn ervaring enkel positief om dit 1maal te doen vr groei/bloei.

Was van plan dit komend najaar met een peperplant te doen en hem zo te laten overwinteren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal bij een wietplant, maken ze de meeste wortels aan in de groei, in de bloei maken ze ook nog enkele wortels maar niet te vergelijken met hoeveel wortel ze in de groei aanmaken

 

kloot maar aan:P

 

had je nog een foto van even daarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kloot maar aan:P

Nogmaals, dit zijn moederplanten dus nix bloei...(moeders voor stekken)

 

Op opengrow is er een figuur die z'n moeders in bierbekertjes houd :lol:

Erg fraai om te zien.

gallery_1057_627_120314.jpg

link

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...