Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Vaporist420

Bevroren grond op bestelling

Recommended Posts

Ik heb vandaag mijn bestelling ontvangen van een voor mij nieuwe online growshop.

 

Nu had ik ook biocanna grond besteld, ik ontving het pakket en die was een klein beetje vochtig aan de

onderkant ja kon misschien door sneeuw oid.

 

Ik moest meteen weg dus heb het pakket in de gang laten staan, kom ik thuis hele plas water over

het parket ??? Kwam dus uit de doos, heb naar de grond gekeken die was kletsnat en bevroren

in het midden.

 

Ik ga er dus van uit dat die buiten heeft gelegen bij de shop (aangezien de doos voor de rest droog was),

De grond is een blubber geworden. Dit is toch slecht geregeld van die shop, of ligt dit aan mij ???

 

Ik heb ze gemaild dus ben benieuwd naar hun reactie.

 

Op de zak staat ook niet aan temperaturen blootstellen onder de 4C dus neem aan dat die grond

zowieso al onbruikbaar is ;) ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onbruikbaar in het nou ook niet meteen.

Ja het hoort niet, maar met dit weer loop je dit risico

 

Ik heb al eens bevroren stekken gehad, omdat ze 's nacht in een busje stonden.

Bevroren roofmijt, die lagen buiten bij de GS in de postbus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou in iedergeval mijn planten niet er inzetten zolang de aarde bevroren is. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie daarin geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar mijn weten is de vries erover juist goed voor je grond ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb al eens bevroren stekken gehad, omdat ze 's nacht in een busje stonden.

Bevroren roofmijt, die lagen buiten bij de GS in de postbus.

 

daar zie ik wel een probleem in.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I.v.m. de melding op de zak die niet aan temperaturen onder de vier graden bloot te stellen zou ik toch even contact opnemen met Canna. Die melding zou erop kunnen staan omdat de aarde dan uitzet en de zak kan scheuren (vochtig cocos bijv. zet sterk uit wanneer het bevriest), maar gezien de hoeveelheid water die eruit gelopen is zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat de structuur erdoor kapot gaat. Mogelijk zitten er producten in verwerkt die speciaal geprepareerd zijn, en waarvan het effect door kou teniet wordt gedaan.

http://www.biocanna.nl/contact_us.php of tel. 0162 456714.

 

naar mijn weten is de vries erover juist goed voor je grond ;)

 

Vooral als er spruitjes op staan of boerenkool. Bij vorst valt de groei stil maar gaat de omzetting van zetmeel naar suiker door, krijg je lekkere zoete groenten. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon ontdooien ik zie boer sjarel niet elk jaar 500 ton grond vernieuwen na de winter hoor

ontdooien en bekijk de grond het ergste is dat al je voeding er misschien uit gevrozen is en dat los je op door bij te voeden als het nodig zou zijn

 

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja t is wat koud buiten he

en ja dan heb je ineens een plas water op je parket.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawel hoor grond bevriest en ondooit terug kerel

 

niets mee aan vanaf jou dame er in zit is die 4° wel van toepassing nu niet er zit niets in die grond he .

 

ont dooie die handel en plante er in en dan goed kijken en voeden

 

ik denk dat gewoon de voeding er uit gevrozen is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had Canna ook maar ff gemaild en kreeg een zeer uitgebreid interessant antwoord. Thanks Pieter, fijn om te weten van dat bevriezen!

 

"Inderdaad, wij adviseren de grond niet onder de 4' C te bewaren.

Maar de reden hiervoor is dat water uitzet, indien het bevriest, waardoor de zakverpakking kan gaan scheuren.

 

Voor de grond zelf (veen) is vorst juist heel positief.

Hij komt hiermee terug, (mocht het weggeweest zijn) op volle opneembaarheid in watergehalte

Bij de ontginning van veen, moet dit eerst bevroren zijn geweest voordat het zijn maximale kwaliteit bereikt.

(het lijkt wel boerenkool he.)

 

Daarnaast heeft biocanna een biologische slow release voeding in zich die langzaam vrij komt bij (o.a.) een hogere temperatuur.

De kans is klein, maar inderdaad een deel kan uitgespoeld zijn.

Ik adviseer je daarom direct met voeding te beginnen te geven en de evt. resterende voeding in de biocanna Terra te behouden als buffer en deze niet eerst op te maken als plantenvoeding.

 

Kortom:

Ik verwacht geen problemen met de kwaliteit van de grond voor de komende teelt

Ik verwacht ook geen probleem met de voeding, de komende teelt

 

Als er al een probleem is, dan is het wel dat de grond (te) nat is.

Laat de biocanna dus goed op temperatuur komen en laat het eventueel 2 dagen onbeplant in de ruimte staan bij 24'C. De grond kan dan iets uitdrogen voordat je het beplant. Eventueel gronddoorwoelen, zodat droge bovenkant en natte onderkant een keer gemengd wordt.

Daarna moet de teelt probleemloos verlopen.

 

Laat de grond niet in zijn geheel uitdrogen, want veen in het algemeen wordt dan waterafstotend. Waarschijnlijk ooit wel eens gezien dat de grond als een losse pot in een pot staat. Dan is de grond te ver uitgedroogt geweest.

Is zo'n grond te herstellen?

Ja, nat maken en nu komt het, en laten bevriezen!! (niet met plant natuurlijk)

Op die manier kun je grond eeuwig hergebruiken, wat in de natuur ook gebeurt met veen gronden. We noemen het winter.

Wel de overmaat aan voeding uitspoelen trouwens, mocht je dit ooit gaan doen."

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Groen Gif

 

Bedankt voor het navragen, ik heb idd van de gs ook al gehoord dat het geen kwaad kon !

 

Ik ga gewoon zoals je al aangaf de potten al vullen, zal allemaal wel goed komen dan.

 

Iig ook thnx voor je adviezen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze grond blijft een drama :wacko:

 

Bij het vullen van de potten had ik al een duizendpoot gekild, ik dacht er is maar eentje verdwaald.

 

Nu zie ik net eentje lopen in een pot, moet / kan ik hier iets aan doen ? het is net bij een plant die wat vreemd uitziet al de hele grow

geen idee of het daardoor komt.

 

Het gaat om deze soort:

 

duizendpoot2.jpg

 

Ze zijn echt supersnel dus ik denk dat ik deze plant maar even apart zet totdat ik iets weet B) Vangen zit er niet in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vaporist, maak je maar geen zorgen, duizendpoten zijn insecteneters dus zie ze als een voordeel B)

aan de andere kant, als ze in je potten zitten zou het goed kunnen dat hun prooi ook in je potten zit en die dus wel schadelijk is :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb maar een klein tentje 60x60 en heb niets gezien verder, zeker geen vliegjes oid.

 

Verder ook geen problemen buiten wat te weinig nitraat van de biocanna.

 

Ik zag net wel een klein wit bolletje zitten in de desbetreffende pot, was geen perliet iig, ik denk dat ik deze plant maar even naar

de prullenbak verhuis voordat het eitjes zijn.

 

hier even een foto van het blad van die plant, geen idee of het door iets in de grond kan komen ?

 

gallery_16826_11374_633616.jpg

 

gallery_16826_11374_1085947.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn beste weten staat die temperatuur op de zak vanwege het bodemleven. Komt de temperatuur onder de 4 graden en gaat het zelfs vriezen dan kill je een hoop bacs waardoor de grond minder 'levendig' is.

Nadeel kan zijn dat het even duurt met opstarten tot de aarde weer in goede staat is. Mijn inziens los je dit probleem makkelijk op met een potje Bacto van Bac of iets dergelijks. Nog mooier is als je zelf een goed lopende composthoop hebt en je uit het midden waar het in de winter gewoon lekker op temp blijft een handje of wat wegneemt en dit door je grond gaat mengen.

 

Ik heb nu ook een aantal zakken in de garage liggen op voorraad omdat ik altijd voor een paar rondes aarde haal bij de GS. Die grond is uiteraard bevroren geweest, dit doe ik altijd zo en heb hier zelf verder nooit last van ondervonden.

 

Zet het voor dat ik het gebruik een dag bij de verwarming. Wat ik zeggen wil dat vriezen mag in ieder geval geen kwaad kunnen. Die duizendpoot heb ik nog nooit eerder gezien bij iemand die in potten kweekt. Zou die biocanna wellicht iets te bio zijn.

 

Mzzls Northern

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...