Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

LetItGrow

Bouw T5 kast 59x118x120 + een watersysteem ?

Recommended Posts

Nou ik ben dus bezig met T5, moet zeggen heb alles een beetje onderschat :D

Maar heb ondertussen al een hoop info gevonde ;)

 

Nou om te beginnen wat gaat het worden ..

 

 

Binnenmaat kast 59Lx118Bx120H

 

Afzuigsysteem

Fan 425m3

Carboriginal filter 500 m3

 

Luchttoevoer

Ben ik ook nog niet over uit, wat zijn nou de voordelen van actief inblazen en wat zijn de nadelen ? ik nijg namelijk richting actief inblazen

 

Licht enzo

Lampen T5 HO 54watt kleuren moet ik nog even over rondneuze :lol:

8x reflectoren

4x EVSA Vossloh Schwabe 2x54 Watt

20x Fittingen .. paar extra voor de zekerheid

 

PH+EC meter... iemand aanbevelingen ?

Davin DV 11 T Fancontroller +Thermostat

 

Reflectie: Reflectie folie.. Maar ik zit toch echt te twijfelen of ik niet wat extra geld moet uitgeven aan spiegelplaten ( het zag der zo mooi uit bij torsti's verslag)

natuurlijk wat vijferfolie

 

Schakelkast ?? Ben ik ook nog niet over uit hoe ik dat wil gaan realiseren, dat komt zodra alles in het hok klaar is.. ik roep hierbij ook de hulp op van mijn medekwekers want ik ben echt een leek als het daar over gaat :D

 

 

Nu zit ik nog met een paar vragen :)

ik wil dat de wortels zich prettig voelen natuurlijk :lol:

maar wat is nou de beste keus daarvoor, zo een elektrische mat, of een verwarm kabel ?

Ik ben der ook nog niet echt uit over hoe ik water wil geven... maar ik kweek het liefst op aarde dus ik denk dat het een eb+vloed systeem wordt.

Als dit teminste niet te veel boven me budget uitkomt en anders blumats ??

Reacties en ervaringen hierover zijn welkom :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kast zelf begint al enig vorm te krijgen :lol:.

 

gallery_25984_9900_101402.jpg

 

het montuur dat ik ga maken is 117cm lang en 55 breed dus moetten de deuren gelijk met schaniere aan de buitenste balken

Iemand tips voor de niet geurdoorlatende deur(en) ? :wacko

 

 

Groetjes

 

LetItGrow!

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er een filter opzit komt

 

er geen geur uit je kast .

 

das de beste die ik al gehoord het geur dichte deuren hihihihi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man,

Ik zou je aanraden eens te gaan kijken op het onderwerp van ´De Bouwdoos´op het forum.

Veel goede info daar over bouwen van het perfecte hok.

Mijn persoonlijke inschatting:

 

Licht: ik snap het niet; refelctoren, 20 fittingen, 4 ESVA´s?. Beste lijkt mij gewoon 1 x 400 of 600 watter

Afzuiging met 500 kuub carboriginal is prima, alleen nog een ± 500 kuub afzuigertje erbij, als je het kan betalen raad ik je een Lemmens aan.

Passief in is prima, actief is alleen om vacuum te voorkomen in grotere ruimtes volgens mij nodig. Ik heb zelf ook alleen passief in, werkt perfect.

Zorg dat de frisse lucht BOVEN in je hok binnenkomt en óók weer wordt afgezogen.

Als je kassie binnen staat hoef je niet met bodemverwarming te werken hoor, zorg gewoon dat het niet onder de ± 17 a 18 graden wordt snachts.

Eb en vloed is niet zo handig op potten met aarde. Gezien het kleine oppervlak zou ik gewoon lekker met een gietertje werken, andere met klein vaatje met een dompelpompje.

Koop een tensiometer zodat je weet hoeveel water je precies moet geven, werkt perfect en scheelt $$.

 

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi LIG,

 

Potten:

Aangezien je met T5 werkt hou je de planten best onder de 70cm.

Dat de wortels dus een beetje belemmerd worden is hier eerder een voordeel dan een nadeel.

Met regulier zaad start ik in 1l potjes en pot na de geslachtsbepaling over in 4-6l potten.

Met gefeminiseerd zaad kan je direct starten met 4-6l potten.

 

Controller:

Ik heb al veel negatieve ervaringen over Davin gelezen ;)

Ik zou voor een andere controller gaan.

G-Tools heeft bijvoorbeeld een heel betrouwbare...

 

Reflectie:

Hoewel zulke spiegelplaten natuurlijk het onderste uit de kast halen,

zullen in het begin jou kwaliteiten als kweker voor het meeste gewicht in de weegschaal zorgen.

Wandreflectie vind ik hier dan ook geen proiriteit.

Matte witte verf doet zijn werk goed genoeg en dan is er nog AD-folie, radiatorfolie, reflectiefolie voor terraria enz...

 

Schakelkast:

Hier moet je kiezen of je met stekkers en wandcontactdozen gaat werken of

met een modulair systeem in een verdeelkastje met een DIN-rail.

 

Verder zou ik gewoon een deurtje uit hout maken. Uit één of twee stukken.

Er zijn altijd passende scharnieren te vinden...

 

Ook bodemverwarming is enkel van doen indien de kast in een onverwarmde ruimte staat :lol:

 

Het ziet er al heel mooi uit moet ik zeggen :lol:

Nu nog effe de laatste loodjes...

 

Groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zorg dat de frisse lucht BOVEN in je hok binnenkomt en óók weer wordt afgezogen.

 

 

frisse lucht moet tog ONDER het hok inkomen en er boven weer uit?? :lol:

 

;) yalliej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht ook dat de lucht juist van onderen naar binnen wordt geblazen omdat het beter circuleert en je een soort onderdruk opbouwt

vandaag gaan we even verder kitten, en knuttsele kijke wat het vandaag wordt :lol:

Wat raden jullie me aan actief inblazen ?

 

Ik wil de inblaas binnenhuis houden in een Grote hal van ongeveer 6 meter hoogte, dus niemand die daar iets van ziet neem in aan ?

Ik heb in de ruimte waar de kast zelf komt te staan geen verwarming vandaar de bodem verwarming.

Nou jongens ik hoor de reacties en tips graag :lol:

 

@R72.. Er staat duidelijk weergeven T5 ;) dus daar gaan we dan ook mee spelen. En volgens mij komt de lucht van onderen binnen ?

 

@ aurelle, jou armatuurtje daar neem ik echt een voorbeeld aan strak ding joh.. bedankt voor de tips dan zal ik even rond gaan kijken naar een andere fan. controllertje en reflectie om te beginnen gewoon reflectie folie dan maar. Ik wou met zaden gaan werken simpel weg omdat ik verhuist ben naar een dorp en ik kan helaas geen mooie stekken meer bemachtigen :) (hulp) ? potten van 15x15x20 groot genoeg ??

eens kijken of ik der wat vanaf breng.

 

@ yalliej .. Volgens mij heb je helemaal gelijk! :D

 

 

groetjesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actief inblazen lijkt me wat overdreven voor zo'n kleine kast.

Trouwens met passieve inlaten heb ik persoonlijk nog geen enkel probleem ondervonden!

Uiteraard filter vanboven en inlaten beneden...

Goeie circulatie is wel cruciaal dus vergeet vooral de fannetjes niet :lol:

 

Aan de verwarming zou ik nog niets doen.

Eerst eens draaien en zien hoe de temperaturen zich gedragen...

Misschien hoef je zelfs helemaal niets te doen!

Later kan nog elke te lage temperatuur of te hoge LV makkelijk opgelost worden ;)

 

Ik ben ook wel eens benieuwd naar het armatuur...

Misschien een fotootje :lol:

 

Groetjes,

Aurèle

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ aurelle::

Nou okee dan wordt er dus gewoon passief,

Ik wil toch echt een verwarming die de wortels warm houd, omdat ik geen verwarming in de kamer heb waar het hok staat, in de avond kan het daar echt koud worden. daarom wil ik de wortels graag in de avond lekker verwennen, scheelt ze ook weer tijd zodra de lampen aangaan.

ik moet dan ook nog enige kieren af purren en dicht kitten in de kamer ;)

 

vandaag even 2 mooie RVS luchtroosters gehaald en een rol vijver folie :lol:

toen even het kastje in de latex gedoopt :D

 

Het montuur is nog niet af, eerder gezegt er is nog niks van in huis, maar omdat aurelle nieuwsgierig is naar mijn montuurbouw kunsten. zal ik me best ga doen om deze zo snel mogelijk af te hebben.

 

Ik hoop dat dinsdag me de tijd gegund wordt om de deur af te maken,

 

oja het is even wachten op mijn reflectie materiaal :lol: want het moet uit amerika komen.

Kameraad van me is ontwerper in lichtreclame etc, en het is een speciale folie van C3 die heel moeilijk te verkrijgen is.

zal nog wel even naar de juiste naam vragen

 

Nu even roken zal dinsdag avond nieuwe foto's plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi LetItGrow,

dat wordt een mooi kassie. :lol:

Heet het reflectie-materiaal Mylar? Hier was ik ook al op zoek naar.

Maar ik ben ervan afgebleven i.v.m. de dikte van het materiaal.

 

Het is een bouwtopic, dus effe verplaatsen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ torsti, bedankt ;) tis me eerste hokje. dus wil er de tijd voor neme.

 

daar ging t in t begin mis , ben nou eenmaal drukdrukdruk.. Veel meer werk als gedacht.

gelukkig vindt ik het leuk, dus komt et wel goed :lol:

ben nu ziekjes maar toch even wat probere

De folie een maand wacht tijd, van de week horen jullie van me wat het is

 

 

gr

LIG

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_25984_9900_527823.jpg

 

gallery_25984_9900_437239.jpg

 

 

nou even wat extra foto's er op gezet ;)

zijn deze 2 inlaten voldoende ? of doe ik er beter aan om er nog een bij te nemen :lol: ?

 

 

Groetjes

 

LetItGrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe er maar 3.

Twee lijkt me echt wel wat weinig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan koop ik nog een langere erbij voor in het midden.

Ik heb even gebelt voor de folie, het is folie van M3 en het heet ELM, naar horen prijzig

heb dan ook even gegoogled, en kan hier echt helemaal NIETS over vinden.

Als alles klaar is misschien even een soort metertje huren ofzo om te kijken hoegoed het nou echt reflecteerd ? ;)

Als het echt zoveel beter is als de andere opties zal ik me best doen om meer te bemachtigen zodat anderen er ook baat bij kunnen hebben ! :lol:

Maarja het bedrijf betaald de folie :lol: dus dats mooi meegenomen.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de blumats ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke even wat te melden :P ..

Ik ga GEEN reflectoren meer kopen

nu denken jullie vast van ... ;)

Maar mijn kameraad en ik gaan aluminium profielen bewerken met die speciale folie omdat dit 40% meer licht weerkaatst als gewone reflectoren.

 

groetjes LIG

Share this post


Link to post
Share on other sites

40%meer licht ok ..

 

ben benieuwd ;)

grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal morgen even een foto update posten van hoe het er nu allemaal voorstaat :D

Hoop extra spullen gekocht, voor de elektra gedeelte .

 

groetjes LIG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb in de ruimte waar de kast zelf komt te staan geen verwarming vandaar de bodem verwarming.

Nou jongens ik hoor de reacties en tips graag :D

 

Ik heb een verwarmingskabel door het medium (cocos) heenlopen die tijdens de donkere uren elk uur 1 kwartier aanstaat d.m.v. een timer. Het is even wat experimenteren met de timer, maar op den duur kan je de temperatuur mooi constant houden. Ik gebruik 25 watt voor een bak met 40 liter cocos. De kabel is waterdicht, dus geen risico op kortsluiting. Ik heb geen nadelige gevolgen kunnen ontdekken, de wortels groeien vrolijk om de kabel heen. Bij ter.nl kan je ze goedkoop krijgen: Verwarmingskabel. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan het verwarmen van de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik zat ook al aan zoiets te denken :lol: moet nog even kijken wat ik ga doen,

heb in elk geval 5cm dikke Issolatie platen op de bodem geplaatst eerst kijken hoe het straks met de temp zit.

heb net mijn spullen opgehaald en zie hier gallery_25984_9900_372633.jpg

 

gtools fancontroller,

D.A.T Switchbox 10amp

 

wordt wachten op de folie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

zodra ik weer geld heb zal ik de kast klaarmaken en foto's posten omdat hij 120cm hoogte heeft weet ik niet zo goed wat voor soortje ik moet kiezen.

ikzelf kan niet echt aan stekken geraken :wave: dus moet ik uit zaad kweken iemand tips

Share this post


Link to post
Share on other sites

He hallo!

 

Ten eerste: good busy! ;)

 

Ik ben zelf ook een nieuw kastje aan het bouwen (122 lang x 45 diep x 70 hoog) en ga dit gebruiken voor op de wanden. Is eigenlijk bedoeld voor montage op de achterzijde van radiatoren. Je kunt er je haar in kammen (spiegel). Maaarrr, wat mij vooral aantrok was dat het ook warmte en uv zou spiegelen. :tu Lui vragen ook maar 2,95 verzendkosten, dus dat valt ook weer mee.

 

148__320x240_3-10-05-004.jpg

 

Op mijn 122 x 40 komt 4 x 54 watt T5. Ik weet dat dat iets aan de lage kant is, maar ik vind jouw 8 x wel erg veel. Ben wel heel benieuwd hoe je armatuur voor je lampen eruit komt te zien. Moet er zelf nog aan beginnen (heb nog niet alle spullen). Dus aub veel foto's maken van jouw bouwfase :specool Had gehoopt dat er ook T5 HO reflex buizen (ingebouwde reflector) bestonden, maar helaaaassch. Denk dat ik zelf zonder reflectoren ga werken. Gewoon rondom dat glim spul.

 

Wat betreft zaden. Begin de eerste ronde lekker met een autoflower of een indica. Ligt er een beetje aan wat voor effect je zoekt welke je dan kiest. Door 1 van die 2 te kiezen hoef je je om de hoogte nog niet veel zorgen te maken en kun je je in je eerste ronde concentreren op het tunen van je nieuwe kast. Heb zelf (na mijn ADH avonturen) gespeeld met de Auto Haze van leplantage. Een verrassend mooi en heerlijk high haze resultaat. (Nog beter dan de ADH) Indica's heb ik ook wel mee gestoeid. Double Bubble Gum of zo was dat. Heerlijk zoet, verschrikkelijk stoned effect, ontzettend makkelijk plantje.

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij zijn ook erg benieuwd:P

 

succes met je bouw ( veel foto's maken het makkelijkker)

 

 

Grt,

Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij gebeurd er niet zo veel meer hier, topic laatste post 29 december 2010, en TopicStarter sinds mei 2011 niet meer online.

 

 

hierbij ook maar, topic gesloten.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...