Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Voed op maat

Recommended Posts

Iemand enig idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooohhhwww PH is het weer zover, je weet dat je niet op het forum mag komen als je geblowd hebt :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door dat zoveel mogelijk aan het bodemleven over te laten, die organismen geven de voeding af wanneer de plant erom vraagt, en bufferen het als de plant er geen nood aan heeft. Uiteraard zorgen dat er niet teveel "reserve" is zodat ze het nog kunnen bufferen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voed op maat..

 

heb grote schoenen bedoel je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Door dat zoveel mogelijk aan het bodemleven over te laten, die organismen geven de voeding af wanneer de plant erom vraagt, en bufferen het als de plant er geen nood aan heeft. Uiteraard zorgen dat er niet teveel "reserve" is zodat ze het nog kunnen bufferen.

 

geld alleen voor organisch

niet voor mineraal!

 

maar hoe doe je dat?

wie het weet mag het zeggen

ik hou me mond..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist hoe doe en zie je dat?

Het is een spreuk van admo,niet geheel onbekend hier.

 

Stel dat alles gezond is,wat en waar is dan het eerste te kort?

 

@memberw;jij komt ook altijd lekker uitgebreid in he'...en dat met wat voorkennis :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je het laat afhangen van je watergift.

er is water nodig in het bodemleven, geef je geen water krijg je tekorten, anders niet, mits er genoeg voeding in de aarde zit.

 

Ik merkte dit zelf ook, best wat voeding in de aarde en gaf ook vanalles mee en had geen tekorten.

toch kreeg ik af en toe een geel blad onderin, door deze te vergelijken met andere kwam ik er achter dat er minder vocht in de pot zat.

 

zit nu einde week 7 en nog steeds geen tekorten, zelfs de bladeren worden niet echt geel, wat van mij best mag.

 

Ik heb wel enige vorm van overvoeding ondervonden, dit kwam ten uiting door de vergeling van de bladpuntjes. Uiteindelijk stabilizeert het bodemleven alles en zorgt ervoor dat je plant niet teveel zal opnemen. Hierdoor werden de bladpuntjes dan ook niet erger.

 

conclusie er hoeft geen tekort te zijn in een bodemleven mits deze toerijkend is.

Zorg ervoor dat er genoeg positieve bacterien in de grond zitten Bacto

Genoeg regulatoren, dit zijn er veel

Enzymen om het e.e.a. om te zetten.

en genoeg aminozuren vitaminen en eiwitten (pro active)

 

als je er dan voor zorgt dat je aarde de ph in balans houd ben je klaar volgens mij :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed gezien pol maar dat is dus een water te kort :lol:

 

In mijn aarde beleving heb ik ervaren dat waneer er te veel voeding op vooraad is de plant eerder klaar/rijp is.

Hier onder zie je duidelijk verschil in,

A.bloei

B.kleur

gallery_22925_8436_198340.jpg

De plant met te veel voeding buffer is nog groen maar klaar,terwijl ze al eerder aan de pk zat.

Der zuster heeft duidelijk een herfst jasje aan,maar is nog vol op aan het puisten.

Ze ontrekt voeding uit het blad omdat het gewoon weg niet meer is,of er genoeg aan heeft.(N)

 

De eerst schutbladeren vertonen als eerste dit te kort en voor mij het sein om hoger met de Ec te gaan.

 

En dan ben ik weer die rare maar PH schommelingen moet,op mijn manier. ;)

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus jij geeft lagere ec

tot aan ongeveer week 5

dan worden de schutbladeren geel

wat voor jou het sein is de ec te verhogen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stel dat alles gezond is,wat en waar is dan het eerste te kort?

TIJD.

 

Er ZIJN ideale omstandigheden, binnen die parameters ga je inderdaad de maximale opbrengst halen voor die plant mogelijk. Voor iedere parameter is een sweetspot. Binnen de biologie kan je van alles té veel hebben, precies goed zou beter zijn.

 

Een heel ver gesimplificeerde grafiek;

Yield%20response%20curve1.JPG

 

Kuch kuch;

PLANT4.GIF

ps: wiet is C4 net als 5% van alle planten op de wereld. Derhalve heeft het toevoegen van CO2 vrijwel geen nut daar deze is aangepast op lage CO2 waarden. Wat wel een voordeel kan zijn bij het toevoegen van CO2 is het verbeteren van het klimaat, iets wat wel STERK opbrengstverhogend werkt.

 

s-curve.gif

 

(dit hele stukje was wel interessant: http://www.islandnet.com/~see/weather/alma...3/alm03may.htm)

 

Oh deze nog even voor het verschil tussen C3 en C4;

c4.jpg

Punt zit hem hier in. C3 is minder efficient in lage CO2 concentraties omdat het enzym rubisco wat gebruikt wordt om CO2 chemisch op te nemen uit de gasfase tevens gebruikt kan worden om zuurstof te transporteren, en daar zit het probleem. In de atmosfeer zit 20% zuurstof, waardoor er een hoop rubisco'tjes bezet zijn met zuurstof. Bij C4 planten is er ook rubisco, maar dat komt niet in contact met de atmosfeer en de intracellulaire concentratie van zuurstof is niet echt hoog dus daarom heeft het bij C4 planten weinig zin om CO2 toe te voegen, behalve om het goed op peil te houden natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Chriet, maar dan wel met de juiste voeding he'..

 

Scherp andwoord kees!

Te veel,is balast,en op maat is beter.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

een constante grond ec zou perfect zijn?

 

(dmv meten op peil te houden en af te stemmen op het moment in de totale cyclus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voeding laat ik in het midden ;)

De PH moet schommelen :lol:

Dan houd de plant het op peil :D

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan worden de schutbladeren geel?

Kijk, hier moet je wel boven op zitten he'..

Bij vertonen van....zijn ze nog niet geel!

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik knal de EC al omhoog als ik ook maar een enkel klein blaadje ergens onder het bladerdek geel zie worden met een volle 0.1

 

trouwens PH heb je me pm nog gehad?

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan krijgt hij of geen licht of krijgt de plant algeheel te weinig stikstof wat door verschillende dingen kan komen.

 

(niet persé een indicatie dat de plant dus meer van ALLES nodig heeft hé)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat er wel om dat je de setup en spullen waarmee je werkt,kent en vertouwd!

 

Je kan als je wil ze tot het einde groen houden...ook de schutbladeren.

Bloei voeiding bestaat altijd uit een NPK alleen in een andere verhouding.

Met 18liter hebbie een aardige buffer aan N Als ik snel naar een hoge Ec ga blijfen ze(langer dan week 5)groen.(genoeg N)

Maar dan bloeien ze wel minder mooi af als met een afbouwende N :lol:

Die ze zelf opmaakt uit de buffer.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladeren hebben geen eeuwige levensduur hé...

 

Op een gegeven moment is het op. (levensduur is wel langer dan 8wk doorgaans hoor)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...