Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HarryBarry

Verlichting in een 150 x 150 tentje

Recommended Posts

Beste,

 

Iemand een suggestie welke keuze verlichting het meest geschikt is in een tentje van L250 x B250 x H200.

Ik denk zelf aan 4 x 250W omdat je dan de beste verdeling hebt.

4 x 600 of 4 x 400 lijkt me net iets te veel voor zo'n tentje en 1 x 1000 schijnt in verhouding minder te renderen.

 

Gr en dank,

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 x 250 Watt op 6,25 m2 ? Veel te weinig.

 

Ik denk ook dat je 2.40 x 2.40 bedoelt? Ik heb nog nooit een tent gezien van 2.50 x 2.50 gezien. Dus dan heb je 5,76 m2. Ik zou gaan voor minimaal 4 tot 6 600 watt lampen gaan. Dit kan prima met voldoende afzuiging, je kunt altijd in de zomer minder lampen aan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou denken aan 4 x 600 en een 2500 m3 afzuiger met een goede regelaar, dan heb je al na 1 ronde voorlopig zat te roken.

 

succes,

chassie

 

ps maak je er ook een topicje van dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, sorry voor de verwarring Het tentje is 150 x 150 x 200 dus 2,25 m2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de tent is gekrompen :verrygood

2 x 600 watt ... maar voor een betere spreiding van het licht 3 x 400 watt

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pepertje heeft het helemaal goed. Maar als je budget niet te krap is kun je ook die 4 x 250 er in hangen. Eigenlijk is het vooral een kwestie waar je makkelijk aan kunt komen of wat je toevalling hebt liggen. De meisjes hebben niet snel te veel zon om in te liggen.

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus 4 x 250 is waarschijnlijk het meeste gunstige qua lichtverdeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk als je echt opbrengst wil je minimaal met 400 watt moet werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gaan voor 2x 600 watt met een adjust a wing...!!

geeft het meeste licht (lumen per watt) en een perfecte licht verdeling..

 

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

eehhhh stiky is mij voor. ;)

en idd.

kies altijd voor een 600 wat lamp als je kan.

waarom?

eehhhh stiky is mij....... :verrygood

 

zie onderstaand tabelletje, waarom stiky o zo juist is. :smoke

 

(bron wietforum, stiky van stijlloos)

 

Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

devlaming ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja lumen...

 

In de praktijk vind ik 400 watt gewoon super werken, zeker omdat de verdeling vaak beter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo,

tentje 150cm x150cmx200cm. :verrygood

dan is 600w in zo een tentje al redelijk wat. ;)

ik zet 25planten weg onder 1x600w

als voorbeeld een foto van een van mijn setups.

dit was een opstelling met 3 lampen.

wat je ziet zijn 5 lbrakakken van 1.33 lang en +-17cm breed & hoog.

per 600w lamp.

denk daar eens een tentje rond zo 1 cluster van 5 librabakken (oppvl 1.50m B 1.50m.)

mijn raad ervaring/ koop state of the art 600w materiaal. :smoke

1 evsa (ballast) is goedkoper dan 2

1 adjust a wing kap is goedkoper dan 2

ook veel minder technisch gedoe.

maar de vraag was licht he, niet de rest van de electro.

o ja vermijd cooltube systemen, ;)

ze houden echt wel wat lummen tegen.

en daar draait het het om.

zo veel mogelijk lummen.

niet zoveel mogelijk watt :P

100lummen +100lummen zijn geen 200 lummen.

hopelijk heb je er wat aan.

devlaming :tu

gallery_23369_9405_63613.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste allemaal,

 

Super bedankt voor alle adviezen. Ik ben eruit.

Het wordt 2x 600 watt met een Adjust-A-Wing.

Topic kan wat mij betreft slotje op.

 

Gr,

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een vierkante tent, dus 1 grote, of 4 kleinere lampen.

1x 1000W lijkt me voldoende. Hou je aan beide kanten iets over, maar je wil toch geen toppen tegen je zeiltje hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

links en rechts iets overhouden? op mijn foto's zie je dat de toppen overal even dik zijn, recht onder de lamp en daarbuiten ook. 1000 watt lamp die op 1150 watt draait is perfect voor deze ruimte. en toppen tegen de zijkant, wat is er mis mee?

 

gallery_23369_9405_63613.jpg

 

 

op deze ruimte kun je het dubbele draaien als je meer verlichting ophangt en de planten verder uit elkaar zet. ziet er leuk uit maar rondom heb je hele dure looppaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ik het niet mee eens,

als je de licht verdeling vergelijkt met 2x 600 met adjust a wing is die wel beter als die van 1x 1000. (vergeet het overlappende licht niet)

En als je de 1x 1150 watt pakt en dan de 2x 600 en daar de lumen van vergelijkt is het duidelijk lijkt me..!!

 

Maar ieder zijn ding he...

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep in theorie klopt dat allemaal. jammer dat ik niet iedereen in m'n schuur kan laten meekijken hoe goed 1 lamp werkt. 2x 600 watt, in 1.50x1.50, je krijgt in het midden een goede overlapping, en daar omheen zit je gewoon te kutten omdat je in principe als je de ruimte opsplitst met 1 lamp 75x150 moet belichten. dus in het midden heb je een baan die perfect gaat, aan de linker en rechterkant (of voor en achterkant net hoe je de lampen ophangt) heb je veel minder licht, dus minder leuke toppen. die lamp die ik test moet je gewoon als 1 grote zon zien die toch wel alles beschijnt. maargoed als de kweek een aantal weken bezig is moet je kunnen zien dat het niet ideaal is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap niet helemaal waar de zwakke plek zou zitten..?

de adjust a wing kan tot 1.75 breed dus zal 1.5 geen probleem zijn....

En als je dan de achterkant van de lamp (kap) zo ver mogelijk richting het doek doet dan heb je een perfecte verdeling over het hele oppervlakte en kan je ook dichter op het gewas door dat je minder stralings warmte hebt....

 

Maar het zal waarscheinlijk bijde een weg naar rome zijn, het is natuurlijk ook gewoon wat je zelf prettig vind werken...

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwah, 't is een beetje hoe je werkt en alles ophangt. 2 x 600 watt kan heel goed hoor. Als je rekening houdt met de ovelap van de lichtbundels en dus de lampen ietsje meer uit elkaar hangt dan gelijk verdeeld dan krijg je een behoorlijk nette verdeling. Vergeet niet dat licht maar 1 factor is. Je zult echt een hele goeie kwekert moeten zijn om dan nog het verschil te vinden. 1 duizend watter is op zich best aardig en ook wel logisch, maar nauwelijks goedkoper dan 2 600 watters. En bij twee lampen heb je het voordeel dat als er een lamp stuk gaat in het weekeinde, je gewoon even de overgebleven lamp in het midden kunt hangen tot je een andere lamp gevonden hebt, dus een stuk minder stress als het gebeurt. Misschien kun je dan nog overwegen om er twee Evsa's in te hangen, dan heb je nog wat extra licht in de superlumenstand. Dan hoef je je alleen nog maar zorgen te maken over de LV, de voeding, hoeveel water, beestjes, bladproblemen en wat ik verder nog vergeten ben :smoke

 

Tijd om planten te gaan laten groeien, en plezier te maken :verrygood

 

Chassie

 

PS @ de vlaming: Heel nette kweekruimte heb je daar, toppie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er kan op deze oppervlakte heel goed een LARGE Adjustawing in 2 x 600 met superspeader, actieve luchtinlaat, goede afzuiging met veel scrogg en buig , bind, knakwerk moet je wel ergens komen.

 

Mvg Azarias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien is de discussie nog niet afgelopen en zijn er toch wel wat kleine meningsverschillen. Mijn bestelling is er in ieder geval uit en zoals al eerder vermeld wordt het 2 x Adjust-A-Wing met 2 x 600W. Ga het deze keer proberen met 25 x 20L potten met een Amnesia Haze die zeker zal worden getopt. Zal wel verslag uitbrengen in de daarvoor bestemde topic. Wil de kilo gaan halen maar dat zal niet meevallen.

 

Groet,

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...