Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vlaanders

TL bouwpakket samenstellen

Recommended Posts

Beste mensen, aangezien mijn Tneon kapot is en exotic garden mij geen antwoord stuurd, ben ik op zoek naar een alternatief. Mijn plantjes staan nu onder spaarlampjes wegens de kapotte lamp en moeten bijna de bloei in...

 

Het gaat om een micro kastje van +/- 1000x600x400. Als er een HPS in komt zou ik amper ruimte in de hoogte hebben aangezien mijn aardebak al zo'n 20cm inneemt of meer.

 

Daarom dacht ik meteen aan TL of T5. Maar ik heb er barweinig kennis van. Is het mogelijk een T5 pakket samen te stellen voor max 100€ en voor min. 150W aan licht?

 

Ik heb zelf al gezocht maar kom er niet echt uit (vind geen reflectie, prijzen verschillen op sites, .....)

 

PS: Mijn afzuiging en filter zijn beide 100m³. Hoeveel cm zou er tussen een HPS 150W en plant moeten blijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die Vlaanders,

 

Mocht ge in de buurt van Olland komen, ga dan even langs bij Leplantage in Mijdrecht. Die zijn bekend met Uw kastje en hebben allerlei licht in voorraad. Misschien uw Tneon even meenemen, met wat geluk is het herstelbaar.

Gaat dat niet lukken kijk dan even op hun website voor contactgegevens. Dan lost het zichzelf vast wel betaalbaar op :wacko:

 

Groetjes,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je het wel met een 100 of 150w Hps wel red hoor, die kan je 15cm boven je gewas hangen :wacko:

Wat ook wel grappig zou zijn, is 2x 70hps met een zelf gemaakt kap met 2 fittingen.... Mooie verdeling van het licht.

Kan wel iemand die van 2 70hps setjes af wil, moet je even pm-en <_<

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er niet gewoon een lampje kapot vlaanders? Dan gaat ie ook uit he.. Voor minder dan 100 euro heb je ook een nieuwe 150W tneon incl. 2 kleuren buizen btw. Ik heb er drie hangen en nog nooit een storing gehad.

 

verplaatst naar de micro/fluo "bouwdoos"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Chassie, smokey en whazzup,

 

Eerst en vooral allen bedankt voor de leuke en positieve reacties. Inmiddels heb ik al enkele oplossingen van verschillende kanten, waarvan een nieuwe Tneon eigenlijk het best van allemaal is...

 

Om even duidelijker te stellen wat er met de lamp is gebeurd:

 

1. Nieuwe plantjes ontkiemt en geworteld (zo'n 3 weken geleden)

2. Ik zet m'n lamp enzo aan, en er springt iets (volgens mij zijn die bloeilampen dus stuk).

3. Er komt knarsend geluid uit de ingang van het snoer in de lamp-(ballast, of wat het ook is, dat zwarte bakje)

 

Nu heb ik mijn lamp bij een vriend elektricien laten controleren (niet geheel professioneel, ik had geen lampen ofzo bij, enkel dat zwarte bakje),

 

Hij heeft alle verbindingen op dat groene plaatje gecontrolleerd en alles blijkt doorgang te hebben.

Onze conclussie was dus dat het toch aan de kabel zou kunnen liggen, vandaag een nieuwe getest. Geen geknars meer, maar ook geen licht, ook niet bij de nog steeds werkende groeilampen.

 

Ik kan de lamp toch moeilijk bij een echte elektricien binnen doen om te herstellen? Dat ligt wat moeilijker hier in België. Ook al ben ik legaal bezig, ik krijg liever geen politie langs hierthuis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vlaanders,

ik ben effe op zoek geweest en hier het resultaat:

(De onderdelen heb ik bij www.Firstlight.nl)

 

4 x 36 watt PLL = 144 watt

BestNr.: 29100640 = Fittingen 2G11 = 4 stuks a 1,20€

BestNr.: 29103130 = EVSA HFP II = 2 stuks a 25€

 

Hiermee kan je dan zoiets bouwen:

gallery_5351_8113_148514.jpg

(Deze is zelfs nog in opbouw)

 

6 x 24 watt T5HO = 144 watt

BestNr.: 29103900 = Fittingen G5 = 12 stuks a 0,5€

BestNr.: 29103340 = EVSA HFP II = 3 stuks a 25€

 

Kosten voor de reflectoren en de alu-frame komen er nog bij.

 

Je kan ook zelf de printplaat uit de T-Neon halen en deze door een EVSA vervangen, dat is dan de goedkoopste

oplossing.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vetjes, deze ga ik zeker bookmarken, erg goeie informatie tortsen! 1 vraagje, die printplaat vervangen voor een EVSA, kan ik de Tneon's dan nog koppelen? Of hoef je dan maar 1 printplaat/EVSA?

Nu, ik krijg binnekort al een nieuwe Tneon binnen, dus in feite is het opgelost, maar dit is zeker iets voor de toekomst!

 

Allen enorm bedankt, iedere keer er weer iets tegenvalt slaan jullie me er doorheen :smoke! Was het niet van jullie dan had ik het voor dit jaar opgegeven!

 

Super bedankt aan al die lieve noorderburen hier :wacko: <_<

 

Voor de topicvolgers, sorry dat ik het wat laat schieten nu, maar ik wil de kast eerst volledig op orde hebben vooraleer te updaten. Ze staan er al mooi en groot bij vind ik persoonlijk! En dat onder die paar spaarlampies... Vanaf woensdag gaan ze 12/12 en vanaf vrijdag onder de Tneon! En binnenkort wordt dat misschien 2x 150W tneon aangezien ik de andere lamp ga proberen herstellen via tortsen zijn idee hierboven :lol:

 

Groeten Vlaanders

Groeten Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vlaanders,

over een paar dagen gaat bij mij de T-Neon eruit,

dan kan ik laten zien wat ik bedoel.

In principe is er niks bij, een paar schroeven losdraaien, de print eruit en een EVSA

erin stoppen.

Het doorverbinden van de T-Neons kan dan nog steeds.

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het Tortsi,

 

dat klinkt super! Dus de "EVSA HFP II" erin? Lijkt me leuk, dan kan ik binnenkort met 300W Tneon gaan spelen :wacko:

Ik wacht vol spanning ^^

 

Groeten Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ook zelf de printplaat uit de T-Neon halen en deze door een EVSA vervangen, dat is dan de goedkoopste

oplossing.

Tneon is al elektronisch bij mijn weten, alle pll vsa's zijn volgens mij elektronisch.

 

Waarom geen 4x75 watt in de lengte torsten? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

je bent meestal erop aangewezen, wat de verschillende producenten aan ons op de markt vrijgeven.

Hier heb je dan de problemen.

De print in de T-Neon is een niet verpakte EVSA van chinees makelaardij. Door een paar soldeerpunten te verwijderen en een nieuwe

EVSA erin te plaatsen heb je een goede vervanger van de oude EVSA.

Bij T-Neon is echter het probleem, dat het om een speciale wattage gaat. Een fitting 2G11 blijft een 2G11, maar de wattage is

vrij speciaal en hier krijg je de problemen.

Het volgende probleem zijn dan nog de kleuren: 830 en 840 kan misschien nog krijgen in de standaardlengtes, maar 865en 890?

Vlaanders mag zijn lamp graag naar mij opsturen en ik ga deze repareren, absoluut geen probleem.

Volgens mij kan je alle pll´s tot 32 watt met een oude VSA opstarten, alles wat hierboven zit zou met een EVSA gestart moeten worden.

 

 

Groetels

Torsten

 

@Vlaanders: Meer als het aanbod hierboven kan ik niet doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tortsi,

 

vind ik een geweldig aanbod! Maar dan zit ik weer met 2x €20 verzendingskosten en nog de kosten van de evsa. Ik ben van plan hem tegen volgend buitenseizoen te gaan gebruiken om voor te groeien.

 

Momenteel kan ik me dit echt niet meer permiteren, ook al gaat het maar om €40 of wat meer. De kosten die ik al totaal in de kast gestopt heb lopen erg hoog op voor een student. Ik weet ook wel dat als ik nu 300W zou gebruiken die kosten er veel makkelijker weer uit te halen zijn... Maar dat is niet m'n bedoeling, ik heb geen 200 gram nodig gedurende 1 kweekje. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik doe dit puur voor mezelf, en alles wat meer is als 50gram vind ik persoonlijk mooi als het kwalitatief in orde is (en dat hoop ik bij deze dan ook te halen). Ook is m'n kastje wat te klein voor 2 lampen.

 

Je hoort misschien nog van me in het vroege voorjaar als het aanbod dan nog geld! Misschien in combinatie met enkele shop-bezoekjes!

 

Groetjes Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torten,

 

Ben je goedkoper uit als je zelf een Tneon lichtbalk maakt als dat je een kant en klare koopt?

Want die foto spreekt me wel aan aangezien ik ook Tneon kweker ben.

Ik gebruik nu een 110watt Tneon setje van Secret Jardin.

 

Maar zou er graag nog een paar bij willen hebben met in totaal 300watt (ongeveer)

Ben wel erg benieuwt hiernaar want dan zou ik misschien ook even kunnen knutselen <_<

En eventueel een topic aanmaken met een uitleg hoe ik het doe. (met hulp van jou en anderen)

 

Graag hoor ik hier wat meer over mijn intresse in gewekt als de kosten goedkoper zijn dan een kant en klare set.

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Spikey en Vlaanders,

zo een topic kan er komen,

maar meer als de spullen welke ik nu heb hoef ik echt niet.

Dus als er interesse bestaat, kunnen wij twee topics aanmaken,

eentje voor een T5-verlichting en eentje voor de pll´s.

Geen probleem!

Jullie kopen de spullen en ik geef de handleiding. <_<

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je me verteld wat ik ongeveer nodig heb voor 300watt aan Tneon verlichting B) en is dit goedkoper dan 2x een setje van secret jardin van 2x 75watt?

Anders is het voor mij heel simpel en koop ik 2 setjes van secret jardin <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb onlangs vernomen dat er nogal veel problemen zijn met de 75watt bulbs. Misschien beter voor 55 gaan spikey! Dan kun je er 6 naast elkaar hangen, komt ongeveer overeen met 60x60cm (ruw gegokt, zal vast iets meer breedte in beslag nemen) en dat is toch een veelvoorkomende maat bij onze microkwekers, ik weet niet vanbuiten welke maat jouw hokje heeft, maar het zal vast niet veel verschillen?

 

Als je het zelf bouwt komt het vast een stukje goedkoper uit, volgens mij toch al gauw een kleine €100?

 

Gr Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik heb zelf nu ook 2x55watt in me kast hangen.

Mijn kast is 90breed dus er passen best een paar naast elkaar.

Zelf maken is natuurlijk veel leuker maar als het goedkoper is een kant en klare te kopen is de keus snel gemaakt.

Ik heb de verlichting helemaal niet nodig want gebruik me hok voor stekken of zaailingen en als ze eenmaal groot genoeg zijn duiken ze me tent in.

Maar ik ga in februari er even mee stoppen met kweken omdat andere dingen dan even voor gaan en daardoor heb ik weinig tijd om te kweken.

Maar nu leek het me leuk om gewoon 2 planten te scroggen zoals de meeste doen.

Dan kan mijn vrouwtje der voor zorgen als ik der niet ben B) en dan kweek ik gewoon voor eigen gebruik :whip: dan is 2 plantjes wel genoeg per ronde.

 

Maargoed we zien wel hoe het loopt <_< ben gewoon nieuwsgierig naar de kosten

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je ook 2armaturen van 2x55watt op elkaar aansluiten zonder een relais

2armaturen van 2x75 had je al een relais nodig dacht ik .

was dit aan het lezen staat wel leuke info tussen over de Tneon .

maar niet of je voor ze te koppelen een relais moet gebruiken .

zou zelf ook een Tneon willen bestellen maar ik heb er meer als 1 nodig liefst zo groot mogelijke wattage .

 

of kan ik 2armaturen van 2x75 watt plaatsen zonder aan elkaar te koppelen en zo in het stopcontact steken

elk met een aparte stekker zonder problemen .

komt dan op een stekkerblok dat 3500watt aankan en dan op de digitale tijd klok .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kan zeker intressant, ik ben zelf bezig voor een moeder/stekken kastje,

Waar 6x18watt tl in komt, (omdat ik dit nog heb liggen)

Maar als ik dat straks kan vervangen voor Tneon op een goedkope manier lijkt me dat zeker iets om over te denken.

 

Ik heb nog wel een vraag, mijn propogrator komt apart te staan, en daar moet natuurlijk ook een lampje boven,

ik wilde een 18watt tl daar voor gebruiken maar dat pas niet in het kastje. 40x35cm deze is dus alleen voor propegator

wat kan ik dan het beste als vervanging pakken?

 

Groeten Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kutkweker,

ga maar op zoek naar de 8 watt T5, deze zijn circa 29 cm lang.

Een andere optie is de PLL van 24 watt met een lengte van 32 cm.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trosti,

 

Hoeveel van die T5 Tl's van 8 watt moet ik dan nemen? het gaat puur voor het wortelen.

Ik zat zelf eerst aan spaarlamp van 18watt te denken.

 

Groetjes Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ipv de 18 watt spaarlamp(philips natuurlijk)zou ik de philips genie spaarlamp van 23 watt nemen.

Ik heb hem gisteren getest tegen 2 philips 18 watt spaarlampen en die ene 23 watt lijkt de andere 2 van 18 watt te overstemmen.

1400 lumen per lamp staat er op het doosje,en ik geloof het graag.

Een berg geel licht(2700k)wat net op een hps leek zo fel.

 

Ik stond er raar van te kijken,

die ene 23 watt overtrof bijna de 2 x 18 watt .

Zon sterke spaarlamp ben ik nog nooit tegen gekomen tot nu toe.

 

Kost 5.50 per lamp,anders zou je er voor de test 1 moeten kopen,

ik weet zeker dat die lamp je stukken beter bevalt dan de 18 watt versie.

 

Succes!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

nederwierie, Tnx,.

 

Mag ik vragen waar je deze lamp hebt gezien?

 

En maakt het nog uit voor het wortelen welke kleur licht je hebt? bedoel kan het ook met warm with?

 

Groetjes Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had hem bij de formido gekocht voor 5.50,(voor mn schuur eigenlijk)

voor de bloei periode lijken ze mij echt goed geschikt met dat felle gele licht.

Om te wortelen lukt het ook wel,

ik heb destijds een paar zaden onder een spaarlamp 18w philips met een zachte kleur 2700k met succes voor laten groeien,

dus die 23 watt met super veel licht zal de groei snelheid zeker goed doen.

 

de 18 watt is ook goed genoeg van philips,

maar als je de 18 en de 23 watt philips vergelijkt sta je versteld hoeveel feller de 23 watt tegenover de 18 watt is.

uiteraard het kastje goed reflecteren zodat het licht goed weerkaatst.

Ook is de 23 watt versie kleiner dan de 18 watt van vroeger.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...