Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

NAT oogsten, wat is jullie ervaring?

Recommended Posts

Hallo.

 

Uiteraard had ik bij het begin van de wietkweekverslaving al eens gelezen dat jullie de geoogste planten compleet ophangen te drogen, maar na het verwijderen van zoveel mogelijk blad!

 

Nou hadden wij die luxe ff niet, en hielp ik een maat met de oogst van 50 dames. Het had gigantisch geregend, en alles was dweil-door-nat. 's-Avonds laat alles opgehangen/neergelegd (zo open mogelijk) diverse ventilatoren aan, extra kacheltje erbij etc.

 

De volgende dag waren al die mooie toppen volledig fluffy zooi. Je kon bijna geen onderscheidt meer maken tussen toppen en blad :lol: . Het is nagenoeg niet te knippen, dus een verloren oogst.

 

Moet de wiet zo droog mogelijk binnen gehaald worden, of hadden we gewoon al het blad direct moeten verwijderen? Ik had niet gedacht dat het zo erg zou kunnen worden. Gelukkig heeft hij nog meer te staan, dus die halen we met minder tegelijk binnen zodat ze direct geknipt kunnen worden.

Ik heb alleen maar nagenoeg droog geoogst en 1x met de ochtenddauw erop die gelijk geknipt werden, en die waren ook erg compact.

 

Graag jullie reacties hierop van degene die hier ervaring mee heeft. Kan het nat naar binnen en blijft het goed door direct alle blad te verwijderen? Zou zonde zijn om nog meer te verkloten ;) .

 

Bedankt voor jullie expertise/tijd. :P

Groeten,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

nat of droog oogsten maakt voor de structuur en topopbouw niets uit,

en tja, het zijn andere volumes waar je mee werkt he, qua groote en

de bloem blad verhouding zal, zeker dit jaar :lol: niet mooi zijn,

Als ze in de weide staan de fanleaves weghalen

en dan de plant naar binnen.

 

Je kunt overwegen om het behoorlijk droog te krijgen,

zodat als je met je handen rond de stam wrijft,

alles er af valt.

betonemmer met kippengaas erover,

waar je het overtollig groen op vergruist

en dat wat top is

blijft erop liggen.

 

of anders het kristal er af wassen?

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eerder geoogste zag er goed uit, ook in verhouding met het blad (aantal). Dit WAS ook mooi, maar hoe dit in 1 nacht verandert is is bijna niet te geloven. Afknippen en de regen eraf schudden is zeker een idee. Dat met die beton-emmer lijkt me niet zo handig. We kunnen haast beter alleen de toppen eraf knippen, maar dat zou veels te veel tijd innemen in het veld, vandaar dat we het zo deden. :lol:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct in een keer kippen ,toppen in het net, dat je er niks weer aan hoeft te doen.

Niet meer d'r afhalen dan dat je kan knippen,ik knip liever dat ze wat vochtig zijn plakt het ook niet zo, als de takken een tijdje liggen dan worden ze fluffy dan wil het helemaal niet meer .

 

 

Grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, dat is duidelijk genoeg. Dat is precies wat ik heb ondervonden.

Duur lesgeld geweest zo, maar zo leren we elke dag weer wat. ;) .

We waren iets te enthousiast :lol: .

 

Thanks,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

fluffy toppen krijg je niet op eens na de oogst (al lijkt dat wel zo) dan waren ze al op de plant fluffy. wil je dat fatsoenlijk knippen dan moet je dat zeker nat doen. anders is het hopeloos.

nat oogsten maakt helemaal niks uit.. probeer wel zoveel mogelijk water van je planten af te krijgen voor je ze te drogen hangt/legt en de eerste 12/24 uur met hoge temperatuur en goeie ventalatie drogen. dan heb je geen problemen.

niet dat je toppen dan in eens niet meer fluffy zijn :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je niet te vroeg geoogst ?

Als ik het zo lees dan zijn de toppen nog niet uitgehard aan de plant en bestaat ze nog voor een groot deel uit vocht en dat verdampt als je droogt en hou je bijna niks over

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ze zijn iets te vroeg geoogst, maar niet zo vroeg dat het allemaal zo fluffy hoort te worden, dus de enigste conclusie die overblijft is degene waar het eerste bericht over gaat; Het ophangen van de gehele planten/takken met bladeren. Ze waren in het veld mooi dik en voelden compact aan. Fluffy dames laten we uiteraard nog ff staan. :P .

Daar heb je niks aan om die te vroeg te oogsten, want niks wordt ook niet veel meer, toch? :lol: ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je ze aan een lijn hangen en een paar weken drogen dan wil het wel weer knippen,alleen dan heb je dubbel werk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, ze zijn iets te vroeg geoogst, maar niet zo vroeg dat het allemaal zo fluffy hoort te worden

 

Schijnbaar toch wel lijkt me

Als ik fluffie wiet had lag het niet aan de manier van drogen

Zeker niet na 1 dag , maak je niet teveel vergelijking met binnenwiet?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoelt toevallig niet dat er allemaal kleine droge blaadjes zich omgekruld hebben, om de toppen heen, zodat het eruit ziet als zeer bladerige wiet? Dat heb je nml sowieso als je niet fijnknipt voor je droogt (deed ik vroeger ook, dan krijg je van die typische buitenwiet, met een soort bescherming van kleine droge blaadjes om de toppen). Dat is totaal niet erg, per keer dat je wat wilt roken/dampen etc gewoon de blaadjes wegbreken.

 

Nat oogsten, als in kletsnat oogsten, maakt niets uit, plant even voorzichtig schudden van te voren helpt wel wat, maar het is binnen een dag helemaal verdampt als je ze goed geventileerd te drogen hangt. Als de fluf echt totaal onbruikbaar is, zoals ze nu is, dan kan je altijd nog hasj maken of flinke hoeveelheden boter/wietmelk. Voor verdampen is het ook minder erg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey Green lady, je hebt een klassieke fout gemaakt! Als je planten ophangt na het oogsten krijg je ze NOOIT meer geknipt. Kunt beter 10 planten pakken en die dan verwerken. Een maat van me heeft een cutter om dat soort werk te doen, daar haal je hele takken over een metalen plaat met een gleuf waaronder de messen draaien en het blad aanzuigen. Ding komt uit zwitserland. Werkt perfect heb em zien werken. Daarmee verwerk je wel 50+ planten op een dag, met het handje nog niet een kwart. Ik zal eens zoeken of daar plaatjes van kan vinden. Heb em hier ook nooit op het forum gezien, weet ook niet hoe dat ding heet ofzo.

 

En dat het fluffy wordt heeft mischien met de temp te maken. Tis overigens beter om bij lage temperaturen te drogen, geen hoge. Iedereen heeft het altijd over kacheltjes enzo, maar dat is niet zo handig. Meer kans op schimmels en je wiet gaat ervan meuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.trimpro.ca/shredder-trimmer.htm

 

hier staan voorbeelden van die soort trimmer, kan de originele niet vinden. Beetje onderaan staan ze. Het principe is dat je hele takken in 1 keer verwerkt. Niet voorknippen ofzo dus. Werkt razendsnel en is de enige handige manier om grote velden te oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorig jaar had ik de wiet ook niet meteen geknipt, omdat het te veel was.

Gaf geen probleem de dag erna (zat ik plastieken vuilniszakken)

Was wel al vrij droog toen, dus daar had jij wel pech

 

Tja, op letten volgende keer

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ey Green lady, je hebt een klassieke fout gemaakt! Als je planten ophangt na het oogsten krijg je ze NOOIT meer geknipt. Kunt beter 10 planten pakken en die dan verwerken. Een maat van me heeft een cutter om dat soort werk te doen, daar haal je hele takken over een metalen plaat met een gleuf waaronder de messen draaien en het blad aanzuigen. Ding komt uit zwitserland. Werkt perfect heb em zien werken. Daarmee verwerk je wel 50+ planten op een dag, met het handje nog niet een kwart. Ik zal eens zoeken of daar plaatjes van kan vinden. Heb em hier ook nooit op het forum gezien, weet ook niet hoe dat ding heet ofzo.

 

En dat het fluffy wordt heeft mischien met de temp te maken. Tis overigens beter om bij lage temperaturen te drogen, geen hoge. Iedereen heeft het altijd over kacheltjes enzo, maar dat is niet zo handig. Meer kans op schimmels en je wiet gaat ervan meuren.

 

 

Zelfde principe als de kermit dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee heeft niks met de kermit te maken. Dat ding is waardeloos. Weet niet eens of ze nog verkocht worden maar ik weet wel zeker dat je ze 2e hands kan krijgen. Van mensen die een cannacutter hebben gekocht :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar moet je een stofzuiger aan hangen aan die Kermit. Ook niet altijd even praktisch. :lol:

 

Zie hier de handigheid van zo'n Trimpro

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker een handig apparaat,gaat een stuk sneller dan met verkrampte vingers knippen;-)

volgens mij valt dat ook zelf te maken door zon draad trimmer waar je onkruid mee weg''snijd''.

zet er een rooster op en je komt al dicht in de buurt denk ik zomaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat apparaat stond ook bij de locale growshop.

Leuk om 'm een keer in werking te zien.

Dat is wel een goeie om aan te schaffen :lol: .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, dat apparaat stond ook bij de locale growshop.

Leuk om 'm een keer in werking te zien.

Dat is wel een goeie om aan te schaffen ;) .

 

green-lady

 

 

eng zeg :lol: ...dat gaat geheid verkeerd met je vingers als je er een paar uur achterstaat.....brrrr.....en de stelen blijven zitten van de fanleaves...dit drogen duurt ook erg lang...denk ik...

 

grote fanleaves met de hand plukken ....buds strippen .... en de canna cutter pro in...klaar is klara....dit red ik ook in 22 sec van het filmpje....

 

 

dit lijkt me half werk... :P .

Share this post


Link to post
Share on other sites

droog knippen is geen probleem in mijn ervaring...

vorig jaar heb ik alleen de grootste bladeren weggehaald en de rest pas vlak voor het oproken, dit jaar volg ik een artikel van DJ short losjes

ik vind droog knippen veel relaxter, heb je niet in 1 keer een enorme zooi knipwerk maar pak ik er gewoon elke avond achter de tv even een paar takjes, een schaartje en een vuilniszak bij

wel moet je een schaartje hebben met een scherpe punt(zelf gebruik ik een nagelschaartje) zodat je met de ene helft onder die omgekrulde blaadjes kunt komen

 

p.s. is niet kurkdroog btw, eerder semidroog, blaadjes verkruimelen niet maar zien er verder wel al droog uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tis overigens beter om bij lage temperaturen te drogen, geen hoge. Iedereen heeft het altijd over kacheltjes enzo, maar dat is niet zo handig. Meer kans op schimmels en je wiet gaat ervan meuren.

wat een onzin loop jij hier te vertellen joh. ga jij ergens anders de boel gek maken aub

 

droog knippen is geen probleem in mijn ervaring...

maar wel als het fluffy topjes zijn. dat is hopeloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fluffy wiet blijft fluf wat je er ook mee doet.

Nu gooi ik alles door de tumbletrimmer, helemaal tegek, tuurlijk blijft het fluf maar je heb het tenminste niet nog een keer in je handen als het droog is want dan blijft er helemaal weinig meer van over.

 

Alles gewoon klapnat in dat ding, de grote toppen als die fluf zijn ff beetje knijpen dan lijken ze droog ff ietsje steviger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat een onzin loop jij hier te vertellen joh. ga jij ergens anders de boel gek maken aub

 

Hmm... onderbouw jij dat dan ook eens netjes zeiksnor

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...