Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Mijn plant is al drie weken in de bloei en heeft ineens meeldauw, nog niet zo erg, maar beginnende.

Nu heb ik van bayer biologisch spul voor schimmels en meeldauw, maar kun je dit ook nog gebruiken

als je plant al topjes vormt ?

voor appels e.d. kun je het tot vlak voor de oogst gebruiken, maar appels spoel je af he.....dit ga ik roken.

Iemand suggesties ?? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het over 1 plant, dus dan zou ik het er gewoon afhalen met een natte spons. Ik deed dit met 140 planten, en heb het perfect gered tot het einde, met op het laatst weinig meeldauw.

 

Succes, :rolleyes:

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@green lady;Werkt dat echt met een natte spons op schimmel?Moedig hoor zo n hoop planten zo behandelen :rolleyes: maar mijn respect heb je ,ik ben ook eerder voor de natuurlijke oplossing zonder chemische producten.

 

@esther-annemarieke; Volgens mijn ventje is zwavel de oplossing >Dit zit ook in dat product van bayer en kan je bvb de blaadjes mee inspuiten en zorgen dat je niet op de topjes spuit.Of zwavelverdamper gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks, ga t eerst eentje met bayer proberen en de andere afsponsen !!

heb 1 plant vanavond ook afgesponst met 1 deel melk op 9 delen water....schijnt ook te helpen ??

denk....ff op 1 proberen...laat weten of het heeft geholpen ! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@green lady;Moedig hoor zo n hoop planten zo behandelen

 

Ach, het waren misschien een stuk of 15 die het hadden, dus goed te doen :rolleyes:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bayer en vital gebruikt

Beide met goed gevolg

Vital werkt iets beter had ik het idee

 

VITAL is een plantversterkingsmiddel, samengesteld uit natuurlijke vetzuren, silicium en sporenelementen. Door regelmatige bespuiting met VITAL wordt het bladoppervlak verhard en de zuurgraad veranderd. Hierdoor wordt het ontstaan en de ontwikkeling van schimmelinfecties (zoals meeldauw) afgeremd, terwijl al aanwezige aantastingen worden ingekapseld en zich niet kunnen uitbreiden.

 

Naast klimatologische omstandigheden, is de natuurlijke weerstand van een gewas tegen dergelijke aantastingen van zeer grote invloed op het ontstaan van infecties. Een goed groeiend, sterk gewas heeft per definitie minder last van ziekten en plagen. Bij de moderne inzichten op het gebied van bescherming van de gewassen tegen allerlei infecties, nemen de maatregelen die gericht zijn op het voorkomen daarvan, een steeds belangrijker plaats in. Chemische bestrijdingsmiddelen werken nooit positief op een gewas. (En ook niet op een tuinder). VITAL is een versterkingsmiddel, geen bestrijdingsmiddel. Het wordt daarom vooral als preventieve maatregel ingezet. VITAL is een zuiver natuurproduct en niet schadelijk voor mens, dier of milieu

 

VITAL DOSERING:

Bespuiten : 10 ml. per liter water

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZWAVEL!!!!!

 

Silinal werkt niet.Exact heb ik geen ervaring mee.Als je nog ergens een flesje Protector van Advanced kan bemachtigen zit je goed.Zover ik weet hebben Star Garden in Eindhoven en Exotic Garden er nog.Misschien nog wel een paar shops,maar die zou ik zo niet weten.Protector kan je tot 2-3weken voor oogst makkelijk gebruiken zonder dat het iets aan residu achterlaat.Zwavel zou ik maximaal tot week3 spuiten,later absoluut niet.

 

Maar doe anders eens een search hier op het forum.Denk dat je raar staat te kijken hoeveel hits je krijgt :rolleyes:

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hay,

 

meeldauw is de grote vrees van elke kweker.

Preventief werken is nog steeds het beste.

Zo heb ik gelezen/gehoord dat de meldauwschimmel niet zo erg houdt van blad dat is engevreven of bespoten met zeepwater (de juiste verhoudingen ken ik jammer genoeg niet). Dit omdat de schimmel niet graag op een glad oppervlak gedijt.

Wat ook zou helpen is heermoes- of paardenstaartthee.

Heb search functie gebruikt en er staat zelfs hier uilteg :rolleyes:

 

Preventief receptje:

Voeg Equisetum (paardenstaart)toe aan kokend water en laat het ca 30 minuten trekken als thee. Verdun naar ongeveer 1 op 5 en het behandel (bespuit) het gewas ermee.

Het middel is een beschermend middel, dus geen bestrijdingsmiddel. Ook tegen grijze schimmels in stekken lijkt het remmend te werken.

Bron

 

Om het probleem op te lossen als je er al last van hebt is verwijderen van het aangetetast blad het beste, indien mogelijk.

Of zoals green doet: sponsje

 

Ik heb ook nog een vraagje:

heb namelijk gelezen dat kruisbessen en zwarte trosbessen last hebben van Amerikaanse meeldauw op de scheuttoppen en bessen als gevolg van een hittegolf. bron

 

Ik heb dit jaar men Dieselryders tussen zo'n besjes geplant. Ik had wat wit stuifpoeder opgemerkt op de bessen, de aangetaste deeltjes verwijdert en goed men Diesels in de gaten te houden.

Nu is men vraag: is deze Amerikaanse meeldauw ook overdraagbaar op de wietplantjes?

 

Have a good day!

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks voor de tips allemaal !! ;)

 

heb afgesponsd met wat water met bayer erin en alleen de besmette bladeren gedaan, de ergste bladeren verwijderd en nergens meer meeldauw !!!! BEN ZO BLIJ !!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoekfunctie...

 

 

1deel melk met 9delen water werkt ;)

Niet als het meeldauw probleem al een aardige omvang heeft bereikt natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...