Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Zap

planten bestuiven nog lastig

Recommended Posts

Ik heb rond 14 augustus enkele topjes bestoven van mijn vroege bloeiers deze stonden toen zo'n 14 dagen in bloei maar omdat ik tot op vandaag geen verschil zag met de onbestoven topjes heb ik vandaag opnieuw met een wattenstokje met stuifmeel opnieuw dezelfde topjes aantgetipt.

 

Hoelang duurd het voor er zichtbaar wat veranderd zodat ik weet dat het succesvol was?

Ik heb wel eens gelezen van 3 dagen en dat je uit moet kijken dat je niet de hele plant bestuift maar het lijkt mij niet erg te lukken :lol:

 

groeten Zap

Share this post


Link to post
Share on other sites
met stuifmeel

groeten Zap

Verse stuif?

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker verse stuif, net 5 uur eerder een goed rijp takje van de manplant geknipt.

Toen de op barsten staande balletjes in een glas gedaan goed geroerd met het wattenstokje en zag het spul overal aan het glas plakken, dat geroerd met het stokje en vervolgens steeds uit het glas naar het topje en heel veel haartjes aangeraakt, ik hoop echt dat ik het goed heb gedaan :lol:

 

groetjes Zap,

Share this post


Link to post
Share on other sites

geroerd?? Toch niet met vocht he?

 

Gewoon stuiven met die hap! Of opvangen onder de man op papier en dan aanbrengen. Bestoven pistels worden al snel in enkele dagen bruin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze bestuift zijn, dan zullen de haartjes bruin worden net alsof de plant rijp is geworden... Kan enkele dagen duren ja, maar je zou bruine haren moeten zien..

 

Op zich niet altijd eenvoudig te zien, kan wel 10 dagen duren voor je goed resultaat ziet. Ook zorgen dat je stuifmeel actief is, stuifmeel niet goed bewaart kan nonactief zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de reply's , ik heb wel geroerd maar zonder water :lol:

Ik verwacht dat de eerste planten met 4/5 weken wel klaar zijn en misschien vanwege dat zaad iets langer duurd ietsje langer.

 

 

Zal ik om safe te spelen dan maar opnieuw bestuiven maar dan door er met een takje op te slaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, gebruik de methode die Whazzup voorstelde.

Dan weet je ook zeker dat je stuifmeel echt rijp is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok thanks, dan ga ik dat doen :lol:

 

groetjes Zap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt dat je "tot op vandaag geen verschil zag met de onbestoven topjes"

en dit dus weken later... 14 aug naar 5 sep = 22 dagen , 3 weken

 

We hebben het hier over outdoor planten toch ?

Hebben ze in de regen gestaan ? Dan willen die 'haartjes' er ook wel eens een beetje bruingelig uit zien , een beetje zoals ze er uitzien als ze succesvol bestoven zijn.

 

Mischien dat je daarom geen verschil ziet ?

 

Heb je al gekeken of je opzwellende zaadhoesjes ziet ?

Zou je moeten zien omdat het al 3 weken geleden is.

 

Bestuiven kan bijna niet mis gaan. Meestal is na drie dagen wel goed duidelijk dat het gelukt is (bruine haartjes).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, ik ben benieuwd of ik het nu wel voorelkaar heb, zal toch gvd niet een steriel mannetje hebben hé :huh:

 

Ik laat het nog weten, zal toch niet waar zijn dat ik dit niet voorelkaar krijg :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Het duurt meestal 1 week voor dat je wat zaad aanmaak ziet in je toppen

Elk haartje is een broedkamer zeg maar ,dus onderaan de haar gaat ze zwellen

vers stuifmeel is het beste

En met een oorwatje aanbrengen gaat prima ,niet eerst in je oor steken hehehehe

Succes en geduld is hier bij echt van belang :lol:

 

Knutsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bij mij wel goed werkte(nou ja, nog afwachten voor het zaad) was ballen plukken die zowat open gingen(waarvan de punt al open was), en die dan tussen m'n duim en wijsvinger draaien, dan kwam het stuifmeel er uit de punt uitvallen(op de top waarboven ik het deed)

ik zie nu wel al bruinwordende zaden, maar dat kan ook nog zijn van net voor mijn bestuiving(zijn geloof ik eerrst nog wel een paar ballen opengebroken dus kans op open pollinatie voordat ik bestoof)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...