Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
master_hugo

GAATJES IN BLAADJES?!?!?!?!?!?!

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb net geconstateerd dat er in enkele blaadjes van mijn planten gaatjes zitten.

 

Weet er iemand hoe dit komt? Of het slecht is voor de plant? en hoe ik dit kan stoppen.

 

Heeft er iemand antwoord???

 

P.S.

Mijn planten zijn iets groter dan 50cm, Keb ze gewoon in de volle grond staan, en doe er elke dag 25 ml B-Cuzz aardevoeding bij. (25ml : 5 = 5ml per plant)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb net geconstateerd dat er in enkele blaadjes van mijn planten gaatjes zitten.  

Weet er iemand hoe dit komt? Of het slecht is voor de plant? en hoe ik dit kan stoppen.

 

Ik lees vaak op forums dat mensen schrikken wanneer enkele blaadjes van hun buitenplanten beschadigingen of gaten vertonen.

Zolang dit niet uit de hand loopt, is er echter helemaal geen probleem.

Er bestaan massa's verschillende insecten en beestjes die ook weleens een groen blaadje lusten en het is normaal dat planten die buiten staan af en toe "bezoek" krijgen.

Het is natuurlijk belangrijk om je planten zoveel mogelijk te vrijwaren van bladluizen, spint, gaasvliegen, etcetera, en epidemies preventief aan te pakken door dergelijke bugs meteen te verwijderen wanneer je ze opmerkt.

Maar er zijn veel insecten die gewoon even aan je plant nibbelen en vervolgens verdertrekken.

Zie je dus wel insectenschade op enkele bladeren - maar vind je geen insecten - dan is je plant veilig en hoef je niet in te grijpen. :wink:

 

Ikzelf heb in mijn buitenplanten ieder jaar een hele bende kruisspinnen zitten.

Sommige maken webben - maar andere kruisspinnen gedragen zich als "sluipspinnen" en vouwen hier en daar een blad samen tot een koker, waarin ze dan op de loer zitten.

Ik laat ze doen - ze houden mijn planten volkomen spint- en bladluisvrij en fungeren als echte wietbewakers. :) Die paar gevouwen bladeren neem ik er graag bij.

 

Pizzaboy, je schreef :

ik neem aan dat je ze dan buiten hebt staan ? dan kan het door slakken komen, moet je gewoon wat zout rond de plant strooien

 

Zout is wél efficiënt tegen slakken MAAR je mag het NOOIT rond je planten strooien !

Zout wordt meestal gestrooid op "passageplekken" - slakken verbergen zich namelijkvaak op de ene plek om zich 's nachts naar een andere (groen)-plek te begeven - men strooit het zout ergens op hun traject (makkelijk te volgen door het slijm- of zilverspoor).

Zout is DODELIJK voor plantegroei in 't algemeen - indien niet meteen, toch op termijn - en 't maakt de grond ONVRUCHTBAAR.....

In de vroege middeleeuwen ontstonden er vaak territoriale geschillen tussen plaatselijke heersertjes en toen was het de gewoonte om de vijand zijn gebied te brandschatten en plunderen en vervolgens zijn landerijen met zout te bestrooien zodat er niets meer op zou groeien.... :!:

 

 

Vriendelijke groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou heb k weer wat geleerd een schoteltje ofzo met zout kan wel tog ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou heb k weer wat geleerd een schoteltje ofzo met zout kan wel tog

 

Tja Pizzaboy, veel schade kan dat niet aanrichten , denk ik.

Maar of die slakken nou ook zo vriendelijk zullen willen zijn om nét over dat schoteltje te kruipen....? :) :wink:

 

Je mag dan wél niet vergeten om het schoteltje zout weg te halen bij regen....anders heb je 't alsnog zitten.... :?

 

Groetjes, 8)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je wat slakken denken in de hemel is geen bier dus daarom drinken wij het hier :)

doe wat bier in een bakje of een schaaltje en zet dit onder de plant.. regelmatig verversen

succes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn kleine zusje heeft K2-tjes staan zo groot als struiken, en daar vielen binnen een week de gaten in oh zo groot. Bij nadere bestudering zagen we ook massa's kleine zwarte vliegjes, en zelfs een enorme sprinkhaan zat van de blaadjes te schransen !

 

Na een bezoek aan het tuincentrum (growshop is mij te duur) heb ik Spruzit van Ecostyle gekocht voor nog geen 10 euro. Het is voor gewassen en fruitteelt en werkt effectief tegen luizen, trips, wantsen, witte vlieg, rupsen en kevers.

 

Dosering 1 ml op 1 l water, bij voorkeur s'avonds toedoenen (sproeien aan de onderkant van het blad)

 

Works wonders :)

ps k maak geen reclame hoor k zeg alleen waar ik goeie ervaring mee heb :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet ik ook maar is naar uit kijken ! en wie heef tmijn post weggehaald ! ik had als eerst bij deze topic gepost ! en die is weggehaald wat is dat voor iets ???? shit man lame ass

Share this post


Link to post
Share on other sites
moet ik ook maar is naar uit kijken ! en wie heef tmijn post weggehaald ! ik had als eerst bij deze topic gepost ! en die is weggehaald wat is dat voor iets ???? shit man lame ass

 

Pizzaboy, jij was toch degene die als eerste met de tip aankwam om een plant te vergiftigen (zout rondom de plant strooien, weet je nog)?

Seraph heeft in zijn antwoord een quote opgenomen met daarin jouw tekst.

Ik heb er dus geen probleem mee als jouw reply is verwijderd. Dit voorkomt dat collega kwekers jouw advies zouden opvolgen als zij niet verder zouden lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_6678_247_55436.jpg

 

 

 

 

De boosdoener.

 

 

Als je goed kijkt zie je een klein groen rupsje

 

Hij probeerde nog te vluchten in het topje.

 

Tevergeefs !

 

med_gallery_6678_247_505976.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik niet zo goed kan kijken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie hem wel :wacko:

 

Heb ook last van beestje, schiet ze er altijd vanaf en laat ze ff echt vliegen.

 

Regelmatig controleren en als het hier bij blijft kan het geen kwaad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee Jopie.

 

 

Dat vald wel mee. Ik vind mezelf dom als ik het biet kan vinden.

Je kan het altijd nog ff om cirkelen ???????

 

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das wel een flinke zeg! :wacko:

 

Ik heb ook bij een van mijn planten last van gaatjes in de bladeren, kan alleen niks vinden dus zolang het niet erger word maak ik me nog niet druk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er op sommige lokaties ook een beetje last van ik heb al wat sprinkhanen in 2en geknipt die ik op heterdaad betrapt heb op vernieling maar als het hier bij blijft vind ik het niet erg.

 

Vorig jaar had ik allemaal van die rupsjes van een cm of 2 erin zitten die deden alleen maar de bladeren opvreten niet de toppen maar ze zaten soms wel in de toppen en met knippen was het niet zo fijn als je zo,n beestje per ongeluk in 2en knipte daarom ben ik dit jaar vies van rupsen zo gauw als ik er 1 zie is het spuiten.

 

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

heren we gaan toch geen topics van 2003 meer uit de kast halen he?????

 

Gesloten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...