Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Johnny_Sack

Probleem met jonge stekken

Recommended Posts

Er is iets goed mis met mijn stekken. Ik ben na 2 dagen niet gekeken te hebben even wezen kijken. Zag er niet goed uit. Een rare verbranding, bladverkleuring van binnen uit. En verbranding van de oude als nieuw aangemaakte bladeren. Heb zoiets nog nooit eerder gezien. Is anders dan normale verbranding door te hoge EC.

 

 

Ik heb mijn PH meter geijkt voordat ik aan deze ronde begon dus hoge PH kan het niet zijn. Ik heb ze ingewaterd met 1,5 ml per liter rizotonic dus daar ook geen overdosis van. Te nat? Zou kunnen, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Heb gewoon de potten ingewaterd met 1,5 liter wat ik de vorige paar rondes ook heb gedaan. Schimmels had ik stiekem al getest op mijn 5 buiten planten en was daar zeer tevreden over. Te warm is het niet? Temp is gemiddeld met nog maar 1 400 watt lamp aan iets van 23 graden met lamp aan en 19 met lamp uit. Wortels te warm lijkt me daarom ook onwaarschijnlijk. morgen even gedeminiseerd water halen om de EC in de potten te meten.

 

De aarde is van het merk martina, gebruik het al 2 rondes en nooit problemen mee gehad. Is geen all mix zover ik weet. Al lijkt het wel verbranding.

 

Wie o wie kan mij helpen. Heb eerder spint gehad en slechte opbrengst. Maar zo vroegtijdig problemen heb ik nog nooit gehad.

Hier de foto's:

 

gallery_5015_7010_906413.jpg

 

gallery_5015_7010_2640875.jpg

 

gallery_5015_7010_594841.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou kwa kweken heb ik niet echt veel verstand van (stekken wel ) je grond veeeelste droog? dat lijkt me het probleem als ik zo naar je foto's kijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe is het met je LV, stekken hebben in het begin een hoge LV nodig, 60- 70% of zo, misschien zit daar je probleem.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Spying: Dat lijkt zo, de potten zijn nog giga zwaar, alleen de bovenste laag is alleen wat uitgedroogd. Zou eerder te nat kunnen zijn.

 

@Djzusie: De eerste 5 dagen met alleen de 400 watt lamp aan schommelde de LV tussen de 65 en 90%, zins gisteren heb ik de de 600 watt lamp ook aangedaan en is de luchtvochtigheid nu rond de 60%. Temperatuur rond de 27 graden. Ik ga morgen maar ff een nieuwe termo en LV meter halen, dit is een goedkoop ding die ik al meer als een jaar gebruik.

 

 

Ik heb ook even op ICM gezocht en vond daar vergelijkbare bladproblemen, dit werd volgens iedereen veroorzaakt door te laag hangende lamp. Maar dat kan bij mij niet het geval zijn. ze hebben tot gister alleen maar licht gehad van 400 watt met een afstand van 100 cm tot de planten.

 

 

Zal morgen de PH en de EC van mijn aarde posten. Een sample staat nu in gedemineraliseerd water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De defecten aan het oude blad hebben iets met de moederplant te maken, niet ernstig, maar ook niet netjes van je stekboer.

Als het nieuwe blad geen scherpe puntjes heeft, ze lijken dan afgerond of aangevreten zoals op jouw foto, dan staan ze zeker te nat.

Ik geef op 10 liter potten maximaal 0.5 liter water, dat is voor de hele eerste week voldoende voor een stek.

 

Suc6 Terra peut

Share this post


Link to post
Share on other sites

meten is weten

 

kun je een pot in een emmer hangen en deze uitdrukken?

 

zodat je een beetje grondwater opvangt en gelijk kunt meten zonder twijfels

Share this post


Link to post
Share on other sites

@technogrower: Dat klopt ook gedeeltelijk, sommige stekken hadden al klein beetje hier iets van weg. Is ook te zien zien op de eerste foto in het test topic van mij. Maar de de punten van de nieuwe blaadjes worden ook bruin.

 

Te nat lijkt mij tot nu toe nog het waarschijnlijkst, maar hoe los je dit op? Gewoon verder gaan?

 

 

 

Hier nog wat pics van een plantje in een 1 liter pot met de zelfde verschijnselen.

 

gallery_5015_7010_442201.jpg

 

gallery_5015_7010_1182124.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met overbewateren is dat de wortels geen water meer op kunnen nemen en geen zuurstof waardoor de nieuwe haarwortels vrijwel direct verrotten en het water niet via het blad kan verdampen.

Het duurt daarom erg lang totdat er voldoende water uit de aarde verdampt is.

Als de situatie te lang duurt zullen alle wortels afsterven, wat je dan ziet aan het uitvallen/verdrogen van het blad.

( De beste plantenmeter is de plant zelf, als je weet wat ze wil en kan zeggen. )

 

Een mogelijke oplossing; je wortels zullen zich vrijwel niet ontwikkeld hebben zodat je de plant makkelijk kan uitgraven en in een drogere pot aarde overpot. Als er hier en daar een worteltje afbreekt is dat geen probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
meten is weten

 

kun je een pot in een emmer hangen en deze uitdrukken?

 

zodat je een beetje grondwater opvangt en gelijk kunt meten zonder twijfels

 

Ik heb dit gedaan en kwam uit op een EC van maar liefst 3.92, veel te hoog!

 

Hoe kan dit in godsnaam? Ik heb alleen ingewaterd met 1,5 ml rizotonic per liter en wat schimmels. Heb met mijn 5 buitenplanten het zelfde gedaan, staan gier perfect bij. Niets van dit alles.

 

 

Nu als de donder spoelen of kan ik nieuwe stekken en aarde gaan halen?

 

Het probleem met overbewateren is dat de wortels geen water meer op kunnen nemen en geen zuurstof waardoor de nieuwe haarwortels vrijwel direct verrotten en het water niet via het blad kan verdampen.

Het duurt daarom erg lang totdat er voldoende water uit de aarde verdampt is.

Als de situatie te lang duurt zullen alle wortels afsterven, wat je dan ziet aan het uitvallen/verdrogen van het blad.

( De beste plantenmeter is de plant zelf, als je weet wat ze wil en kan zeggen. )

 

Een mogelijke oplossing; je wortels zullen zich vrijwel niet ontwikkeld hebben zodat je de plant makkelijk kan uitgraven en in een drogere pot aarde overpot. Als er hier en daar een worteltje afbreekt is dat geen probleem.

Er komen na 6 dagen groei wortels onder de pot uit, dan hebben de wortels zich toch wel redelijk ontwikkeld? Wacht nog even reacties van het EC verhaal af en dan trek ik mijn plan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

das erg hoog ja! TE hoog

 

aarde kun je niet spoelen want het houd alle water bijna vast

 

als he alleen het oude blad zou zijn zou ik me niet heel erg druk maken maar het is hier ook het nieuwe blad he

 

het zijn er maar een paar dus ik zelf zou ff snel opnieuw beginnen.............

 

jouw keus

 

 

 

is dit verse aarde of heb je het al 2 rondes gebruikt?

 

wat was eigenlijk de ph wat je hebt gemeten in de pot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...