Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

knockie

2 LED or LED it be

Recommended Posts

Ola!

 

Tijdje geleden ben ik begonnen met de voorbereiding van een onafhankelijke ledkweek om zo op deze manier te checken of deze momenteel wel voldoende functioneren tijdens de bloeifase waar het in het verleden nog weleens mis liep bij growen met deze vaak prijzige systemen.

 

De opstelling

 

Secret Jardin DR150

300watt unit + 348 watt unit

zwenkfan

SmsCom Twincontroller

inlaat 500m3/h box

uitlaat 500m3/h box

 

+/- 1 Mei begonnen met voorgroeien onder TL van de zaailingen. Hiervan zijn er nog een aantal over die nog geslacht moeten bepalen. Ik schat in dat er van elke soort wel een vrouw overblijft.

 

Madonna F2

Black Widow

Cali-OXSuperbud

Anesthesia

cheeseberry haze

 

De dames zijn gisteren overgepot in hun eindbestemming en zaten gruwelijk volgeworteld in de 4 literpotjes

 

ff weekje geen water en dan Blumat irrigatie aansluiten. Ik Hoop dat tijdens deze week de meeste plantjes voorbloei tonen en zal ik de lampen verwisselen, de plantjes ff laten wennen. onderkant trimmen en 2 a 3 dagen later op 12/12.

 

Foto's volgen binnenkort.

 

greetz, Knockie

Share this post


Link to post
Share on other sites

he super

weer een led kweek erbij

zijn de 300w 348w van verschillende leveranchiers?

zijn het bijde bloei lampen ?

 

schrik niet van het commentaar wat je gaat krijgen van verstokte hps kwekers

led topics dreigen daar nog wel eens op uit telopen

 

heb je de lampen al eerder gebruikt?

 

zeer veel plezier en succes met je kweek

greets the bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey knockie.

wat bots zegt . laat je niet gek maken door de hps kwekers hier :P

 

doe rustig je ding.. en maak er een mooi verslag van

 

 

 

ik zit lekker vooraan , abbotje erbij :)

 

 

 

 

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey knockie,

 

Begrijp ik nu goed dat je niet de voorgroei op de LED hebt gedaan, of heb ik dat mis!? kan er namelijk niet zo goed bij met de lampenwissel, of verwissel je de 300W voor de 348W met ander spectrum?

 

Wil je ook nog iets prijsgeven over de spectra die je gebruikt?

 

Good Luck, heb je abo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey knokkie

 

veel succes met je kweekje! kan je mss ook info gegeven welk soort led - lamp het is en zoals Trickystyle het aangeeft welk spectra ze hebben?

ik ga me lekker bij aanschuiven.

 

grtz wietjeuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om een onafhankelijke test te zien. :)

Ik heb een paar vragen.....

Welke kleuren led gebruik je??(spectrum)

Wat is het merk van de leds.(niet van het systeem maar van de leds)

Hoeveel watt gebruikt het volledige systeem.(inclusief de ventilators etc).

Ga je je voeding en watergiften aanpassen op de leds??

 

Succes

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoever hang je de unit van de planten af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te zien dat er toch nog binnen korte tijd veel reacties zijn op dit topic, goed voor de motivatie chEErs

 

@bots

 

De 300w en 348w komen van exact dezelfde leverancier. en zijn naar zeggen full spectrum en zouden dus voor groei en bloeifase geschikt moeten zijn.

Commentaar van verstokte hpskwekers (zoals mijzelf). laten we het gezellig houden, het doel van deze topic is om te kijken hoe led wel of niet werkt met onze plantjes.

De lampen zitten al sinds een maandje ofzo nieuw in doos, dit is voor mij de eerste keer dat ik met led kweek.

THNX succes ben ik nodig he he he!

 

@Elmo2007

 

Gaan we doen! ook bedankt voor het advies. Nou maar hopen dat het in 1 keer goed gaat. Als ik het zelf ver@#$% dan begin ik simpelweg overnieuw.

Geniet van de show!

 

@Trickystyle

 

De voorgroei heb ik tot nu toe inderdaad niet onder de units gedaan. Dit simpelweg omdat ik de units toen nog niet in mijn bezit had op het moment toen ik van start

ging deze ronde. Verder moest ik nog enige voorbereidingen treffen zoals zware dingen de lucht in hangen. De units wegen zo'n 9 kilo per stuk dus blaas door mn filter enz.

Spectrum stond helaas niet op de doos beschreven. ik weet dat er een aantal verschillende leds inzitten o.a. uv-a en IR, dit staat vermeld op de site waar ik de units heb besteld.

Ik denk niet dat de leverancier daar specifiek iets over loslaat maar kan een poging wagen. Beetje vreemde vraag eigenlijk want ik ga ook niet bij philips vragen wat voor nieuwe chip er in

de allernieuwste TV zit en hoe de samenstelling daarvan is.

Ik wil weten of het beeld goed is :)

 

@Wietjeuh

 

Ik hoop een goed spectrum anders heb ik oorlog hier met mn chick lolz

 

@Dokkie

 

Hey doc! Leuk dat je ook meekijkt. De Exacte kleuren weet ik niet, dus zal dadelijk eens proberen om foto's te uploaden kun je zelf tellen :P

Het merk vande leds weet ik niet.. moet ik ze daarvoor openschroeven? de systemen gebruiken max 300 incl voeding en fans voor de 1 watt model en 348 all inclusive voor de unit met de toegevoegde 3watt bloeileds.

Ik zal mn stroommeetapperaatje er wel ff tussenhangen deze week. Die geeft het zeer nauwkeurig aan.

Voeding geef ik zowiezo schraal en heb deze run gekozen voor een nieuwe aanpak kwa watergift. Ik ga mij wagen aan een blumat irri, puur omdat ik zomers normaliter nooit kweek en de buren echt niet tot enige last wil zijn.

zodra ik mn tentje opengooi dan stinkt het nu al giga namelijk.

Blumat doe ik alleen schraal water. heb gisteren na overpotten 2 buffertabs per 25 liter er bij ingepropt en nog geen fles voeding aangeraakt tot nu toe. Misschien 1 keer per week kwart dosering green sensation,

deze geef ik dan met de hand en niet via blumat.

 

Owja mijn substraat is lightmix. Ik pot over wanneer de plantjes dit laten zien dat het nodig is.

 

@Amnees

 

De units ben ik van plan als ze daadwerkelijk hangen deze op zo'n 50cm te houden. Ligt een beetje aan de lichtverdeling. Ik zorg er voor dat ze niet onnodig tegen de wand van mn tentje stralen. volgens mij heb ik namelijk niets aan reflectie.

 

Slo nu ff kijken hoe ik ook alweer foto's upload. Zal ff de plantjes en de units in beeld brengen dan.

 

GELUKT

 

gallery_20710_7421_558035.jpg

[img

gallery_20710_7421_626368.jpg

gallery_20710_7421_364556.jpg

gallery_20710_7421_837830.jpg

gallery_20710_7421_166383.jpg

 

en hoe de plantjes er nu bij staan

gallery_20710_7421_531584.jpg

 

5 weekjes terug

gallery_20710_7421_1992061.jpg

 

 

 

 

 

greetz!!

 

knockie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was vandaag even bij een led-leverancier en heb hem eens gevraagd wat zo'n custom-bakkie nou zou moeten kosten. Toen ik hem het verhaal een beetje uitlegde, vertelde hij mij, dat er ook filters waren, zodat er een bepaald spectrum gemaakt kan worden. Hiermee zou je dus een groei en een bloei-filter kunnen maken, en dus met 1 led-bak kunnen volstaan, heeft iemand hier al ervaring mee?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

 

vandaag de units opgehangen en laat de plantjes ff paar dagen wennen aan het paarsige licht om daarna in de bloei te gooien.

 

gallery_20710_7421_1645416.jpg

 

gallery_20710_7421_1413520.jpg

 

volgende update over een weekje

 

greetz, knockie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er mooi uit ben benieuwd man

 

grzz rr33

Share this post


Link to post
Share on other sites
Planten groeien beter onder LED-verlichting

 

Planten blijken veel beter te groeien onder LED-verlichting dan onder zonlicht. En daardoor is het mogelijk om overal ter wereld high-tech groentefabrieken neer te zetten. Volgens het PlantLab in Den Bosch een oplossing voor het voedseltekort.

 

 

coole link! en ik krijg eerlijk gezegd steeds meer vertrouwen in ""het andere licht". De plantjes waren maar heel eventjes onder de indruk hiervan.

 

Ze staan er lekker vitaal bij en het lijkt zelfs dat ze gewoon doorgroeien ondanks de verandering van het licht.

 

Waarschijnlijk verwijder ik de onderste noden niet of maar bij een aantal. Ze zijn zo lekker gedrongen en heb een reveg onder led in mn planning welke ik ook aansluitend op dit topic zal posten.

 

wat zouden jullie doen? trimmen of gewoon zo laten?

 

greetz knockie

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb hier helaas nog niet veel verstand van, ben pas met mijn 1e kweek bezig, in mijn planning staat voor begin 2011 een led-bak met een filter eronder, welke dus een 600W HPS moet gaan nabootsen, wou er een 300W led-bak van maken, of denk je dat ik groter moet gaan!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Hey Trickystyle,

 

Dar klinkt zeker intressant, maar helaas kan ik je hierbij geen goed advies geven. Dit is namelijk ook mijn eerste poging

om met led te kweken. Wel geeft mijn gevoel als hardnekkige HPS kweker dat de oppervlakte en wattage ongeveer hetzelfde kwa m2 het beste is onder het motto "licht is gewicht".

 

Sinds vandaag staat de klok op 12 12, kwa groei heb ik geen twijfel i.c.m. de led units. Dit gaat aanzienlijk beter dan met fluor t5 of PLL. namelijk scherper blad, kortere internoden en gezondere looks.

 

Wel zag ik met minimale voeding al verbrande bladpuntjes en daar is Knockie allergisch voor :whistling Dat van weinig voeding

nodig klopt dus op zeker.

 

ik zit op 2 buffertabs per 25 liter pot waarin ik zo'n 30 liter heb gevuld ;) normaal zouden er volgens omschrijving 1 tab per 5 liter nodig zijn tot en met week 4 bloei. Ik hou deze ronde aan met 33% als max van de dosering voeding die ik normaliter onder HPS aanhoud. Het wordt dus maximaal 1/3 van de helft van de maximale dosering aangegeven op de flesjes.

 

hopen dat ik de groei wat onder controle kan houden met 5 verschillende soortjes en diverse pheno;s. maja kan altijd nog knakken :P

 

volgende update nadat alles geslacht heeft laten zien en evetuele vervangers regelen voor wanneer het aantal dames toch nog tegenvalt.

 

thnx voor de replies.

 

greetz knockie

 

img0326.th.jpg

img0318zr.th.jpg

img0323c.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zien er goed uit

 

ben benieuwd hoe de bloei verloopt

 

succes knockie

 

laters da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man, ff een vraagje. wat is de reden dat je de afstand 50cm houd?

 

Zelf heb ik het ook is gedaan met led. heb de 1e 6 weken met led gedaan, en laatste 2,5 week onder een hps. ging helemaal goed, resultaat lekker wietje heerlijk zacht. ook goed droog gewicht.

 

Moet idd bekennen dat het groeien onder led extreem snel ging, ook de peper en tomaat houden er wel van, en de binnen bramen, kon ik iedere week snoeien. Maar heb zelf het afbloeien nog niet onder led geprobeerd.

 

Ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen.

 

 

Groeten Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus ze staan nu 12 dagen onder led licht als ik het goed begrijp?

Wel een beetje vroeg om conclusies te trekken...

Waaronder heb je ze dan laten groeien?

 

Volgens mij knal je tegen dezelfde monochromatische muur als de rest.

Indien ik jou was begon ik nu met wit licht bij te lichten.

Waarom zit er eigenlijk nooit groen in die systemen?

 

Wegens de schaarste van energie,

maar overvloedigheid van wouten,

hoop ik dat je het tegendeel bewijst :P

 

Succes

 

Aurèle

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey man, ff een vraagje. wat is de reden dat je de afstand 50cm houd?

 

Zelf heb ik het ook is gedaan met led. heb de 1e 6 weken met led gedaan, en laatste 2,5 week onder een hps. ging helemaal goed, resultaat lekker wietje heerlijk zacht. ook goed droog gewicht.

 

Moet idd bekennen dat het groeien onder led extreem snel ging, ook de peper en tomaat houden er wel van, en de binnen bramen, kon ik iedere week snoeien. Maar heb zelf het afbloeien nog niet onder led geprobeerd.

 

Ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen.

 

 

Groeten Johnn

 

 

Hoi JohnSell,

 

Leuk dat je al ervaring hebt met led :P

 

De reden dat ik 50 cm afstand houd is omdat ik daar het gevoel had dat de plantjes het happiest waren. Nu momenteel heb ik de units 50 cm van de grotere plantjes en 60 cm boven de kleinere plantjes hangen. Dacht dat ik aldoor een rand in de schaduw zag maar dat is achteraf het verschil van paarstint tussen de 300 en 348 watt model. Deze overlappen elkaar voor een deel.

 

Tis eigenlijk zo dat de gehele linker buitenste rand van de tent endus 3 potten alleen licht ontvangen van de 300w unit, De middenste rij van 3 pottten wordt belicht door beide units en de rechter 3 potten aan de rand krijgen alleen licht van de 348w unit.

 

zo op deze manier kan ik tijdens de bloei het verschil zien tussen deze 2 en natuurlijk vooral aan het eind van de ronde.

 

 

 

 

 

 

Dus ze staan nu 12 dagen onder led licht als ik het goed begrijp?

Wel een beetje vroeg om conclusies te trekken...

Waaronder heb je ze dan laten groeien?

 

Volgens mij knal je tegen dezelfde monochromatische muur als de rest.

Indien ik jou was begon ik nu met wit licht bij te lichten.

Waarom zit er eigenlijk nooit groen in die systemen?

 

Wegens de schaarste van energie,

maar overvloedigheid van wouten,

hoop ik dat je het tegendeel bewijst :whistling

 

Succes

 

Aurèle

 

Ey Aurèle,

 

Ze staan nu een dag of 10 onder de Led units.

Conclusies trek ik niet, ik spreek mijn persoonlijke bevindingen uit.

Ze hebben gegroeid onder 2x55w T-Neon TL armaturen 6500k.

Als ik iets uitprobeer dan lijkt het me logisch dat het niet gelijk goed hoeft te gaan, mn eerste HPS kweekje was ook niet zo'n succes.

Groen is onzichtbaar (niet opneembaar) voor de plant.

Bijlichten doe ik niet, de units hebben toegevoegde ir en uv leds.

idd hopen dat de bloei doorzet.

 

greetz, Knockie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

Gisteren toch nog een behoorlijk aantal mannen gespot. De hele middenrij is weg, en 1 pot voorste rij begon gewoon aan mezelf (mn ogen) te twijvelen. Die zijn ook slecht maar ballen zijn ballen

 

Was gisteren aant omkappen floepte ineens het licht uit hehehe, nu maar hopen dak de boel nog volkrijg. zo niet dan start ik overnieuw.

 

Zal eerst voorlopig de potten er tussenweg halen, deze zitten aangesloten op Blumat irri. Anders heb ik zo'n gruwelijk gat..

 

was paar dagen geleden al begonnen aantal stekjes te wortelen, hopen dat deze goed gaan.

 

er vallen op dit moment 4 van de 9 potten af namelijk.

 

greetz, knock

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe staan ze er nu bij? Bij een testje van me hield ik de afstand ongeveer 5cm, en daar voelde de plantjes zich ook prima bij. Internode afstand werd ook wel lekker klein. Maar ieder doet het op de eigen wijze. Dus laat maar zien... B)

 

 

gallery_26038_10429_884175.jpg

zoiets..!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is idd een mooi gedrongen plantje. Bij mij zijn de plantjes die verder van de units afstaan wat meer gedrongen maar dat kan ook zijn door het aandeel indica sativa. De plantjes staan vandaag 10 dageg op 12 12 3 zijn wat meer gedrongen endus minder hoog. Ik hoop dat deze later nog bijstrekken.

 

hier ff een kleine update van hoe ze erbij staan. De Black Widow heeft er zin in hehehe

 

gallery_20710_7421_955132.jpg

gallery_20710_7421_1749577.jpg

 

Ik probeer de units alsnog tussen de 40 en 60 cm te houden vanaf alle planten endus gemiddeld 50cm

 

greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...