Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

What's Abi

Eerste kweekje ooit met wsl. veel beginnersfouten

Recommended Posts

Ik ben begonnen met mijn eerste buitenkweekje. Heb ervoor gekozen een verslagje te maken zodat ik leer wat ik fout doe en andere er op die manier wsl. ook uit kunnen leren.

Ik heb 2 plantjes staan waarvan er 1 onbekend is en 1 een PP is. Er komen waarschijnlijk ook nog autoflowers bij.

 

Zo dit is wat ik mijn tuin heb staan. U ziet de 2 babytjes, een tomatenplant, een spaanse peper, marokaanse munt, basilicum, Tijm en Peterselie.

gallery_18830_10212_908483.jpg

 

Ik heb er voor gekozen in potten te kweken om zo gemakkelijker te kunnen gaan verduisteren. (Verduisteren ga ik wsl iets later moeten doen dan begin Juli omdat ze nu nog erg klein zijn en ik ze begin Juli wsl nog niet groot genoeg ga vinden.) Ook kan ik ze dan gaan beschutten voor de regen onder de trap hier buiten. (Ook is er geen enkel plek in de tuin waar de zon lang staat, nu kan ik ze verplaatsen volgens de zon.)

De trap waaronder ze kunnen schuilen.

gallery_18830_10212_1085796.jpg

gallery_18830_10212_393959.jpg

 

De planten stonden eerst in slechte potgrond maar staan nu in Goldlabel special mix. In het begin heb ik de fout gemaakt om ze blijkbaar te veel water te geven. Volgens een forumlid hier kan je best wachten met water geven tot de grond helemaal is opgedroogd. Dat verklaard volgens hem de gele kleur van de bladeren. Hij gaf me ook de tip om met je vinger diep in het zand te voelen omdat de oppervlakte droog kan zijn terwijl het daaronder wel nat is.

gallery_18830_10212_954725.jpg

gallery_18830_10212_1060206.jpg

gallery_18830_10212_1334708.jpg

 

Ah ja, ik ben begonnen vanaf stekjes. Daarom ga ik ze nog wat wortelstimulator geven want nu groeien ze ENORM traag. Ik vermoed dat dit komt doordat de wortels nog gevormd moeten worden. Morgen rijd ik naar de growshop want hier in België kan je nergens wortelwater vinden, enkel stekpoeder en beendermeel.

 

Ik heb groei en bloeivoeding van Canna maar daar wacht ik 3 weken mee omdat er in de potgrond reeds voor 3 weken voeding zit.

 

Aangezien ik een beginner ben weet ik nog niet goed hoe ik moet omgaan met fimmen/toppen. Heb dit nu geprobeerd en hoop dat ze nu breder gaan groeien op volgende foto kan je zien hoe ik dat gedaan heb.

gallery_18830_10212_447031.jpg

Is het goed zo of zou je die 2 kleine bladjes ook nog wegnemen?

 

Zo dat was mijn eerste post, hopelijk groeien mijn kleine schatjes goed.

Alle tips zijn welkom. En ik hoop dat andere beginners iets kunnen leren uit mijn kweekverslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt inderdaad goed zien dat ze veel te nat staan/stonden. ze verbruiken amper water in het begin, vinger in de pot steken, of gewoon je pot optillen, dan weet je eigenlijk al genoeg, je HOEFT niet te fimmen of te toppen hoor, ik zou het bij een eerste keer lekker makkelijk houden, planten z'n ding laten doen, en af en toe water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat het niet hoeft. Maar wil toch al vanaf het begin het zo goed mogelijk aanpakken. En ooit moet ik toch leren toppen. Ik leer het dan precies liever nu, nu er ook nog andere dingen kunnen fout lopen. Denk je dat ik het op de juiste manier gedaan heb? Ik ga ze nu in ieder geval een heel tijdje laten groeien vooraleer ik ze nog eens top. Bedankt om mijn kweekverslag te bekijken trouwens ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je suggereert dat het beter is om een plant te toppen, waarop baseer je dit? iedereen ziet dat je stekje gewoon 3 weken stil heeft gestaan, DAAR moet je je zorgen over maken, niet over dat je perse wilt leren toppen omdat je denkt dat je plant daar beter van word, dus een topaktie op dit moment is niet zo'n "top" aktie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde trouwens nooit helemaal uit laten drogen he! Mengsel moet ten allen tijde licht vochtig blijven om je bodemleven in leven te houden.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te droge aarde verzand en kan dan helemaal geen water meer opnemen.

Al het water loopt dan zo door de pot.

Niet teveel en niet te weinig water geven.

Pot optillen idd een beproefde methode

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pot optillen, en dan wegen hoeveel hij weegt?

 

je suggereert dat het beter is om een plant te toppen, waarop baseer je dit? iedereen ziet dat je stekje gewoon 3 weken stil heeft gestaan, DAAR moet je je zorgen over maken, niet over dat je perse wilt leren toppen omdat je denkt dat je plant daar beter van word, dus een topaktie op dit moment is niet zo'n "top" aktie!

Merci voor het helpen Amnees. Wanneer is het dan wel goed om te toppen? Ik heb de plantjes trouwens nog maar een week. Maar ze groeien idd niet zo goed. Ik hoop dat ze met de wortelstimulator nu stilletjes aan wel in gang gaan schieten. Heb trouwens vandaag ook paar grote kuipen gekregen. Kunnen ze nog meer haarwortels ontwikkelen. De penwortel kan wel maar ongeveer even diep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lang weg geweest. Eventjes meerdere updates achter elkaar plaatsen.

Het duurde een tijdje voor ze begonnen te groeien. Ik vermoed doordat ze zicht eerst op wortels aanmaken hebben geconcentreerd. In het begin wat wortelstimulator toegevoegd en vanaf midden Juni zie ik ze per dag groeien. Zo zagen ze er 19 Juni uit.

gallery_18830_10471_1074815.jpg

 

De bladproblemen verdwijnen vermoedelijk omdat ze nu wel in goede potgrond staan.

 

Toen ook autoflowers gezaaid. Gekiemd in glas water na 2 dagen waren ze ontkiemt. Gezaaid in zaai en stekgrond onder TL5. In Turfpotjes zodat ik zeker geen wortels beschadig bij het verpotten.

gallery_18830_10471_129849.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 1 dag kwamen de zaailingen al bovenkijken.

 

 

Had gekozen om ze op deze manier te laten ontkiemen omdat ze dan op een constante temperatuur konden beginnen met groeien. Dan gewacht op goed weer en ze buiten gezet van zodra de regen gedaan was. In het begin wel nog gewacht met ze voor te lange tijd volle zon te geven.

 

gallery_18830_10477_262575.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 of 5 dagen na dat ik ze onder de grond had gestoken zagen ze er al volgt uit. Zoals je kunt zien iets te hard gestrekt. Volgende keer meer licht geven aan die zaailingen.

 

gallery_18830_10478_254063.jpg

 

Een week na de vorige foto's zagen men PP's er zo uit. Je kan ze dus eindelijk goed zien groeien.

gallery_18830_10478_1256868.jpg

gallery_18830_10478_809461.jpg

 

Deze foto's zijn van ergens rond den 24ste Juni trouwens.

 

Voor zij ook geïnteresseerd in de tomatenplanten en andere planten. De tomatenplant doet het bijzonder goed. Zo zag hij er toen uit.

gallery_18830_10478_347894.jpg

Je ziet ook dat de spaanse peper toen nog niet zoveel gegroeid was. Die doet het nu ook beter.

 

Vanavond of morgen update met hoe de planten er nu uitzien.

Sinds vorige week ook met voeding begonnen. Daarvoor gaf ik ze enkel bladvoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zaailingen lijken mij helemaal niet gestrekt. Ze zijn niet superlaag, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Leuke compacte stekjes heb je daar nu staan, eens benieuwd wat het nog zal worden. Ben je er al uit of je nu gaat beginnen verduisteren of niet ? Moest ik jou zijn zou ik het doen, maarja.. als je ze te klein vindt ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...