Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

RaRaRawieowie

simpele TEST Lumatek reflectiekap

Recommended Posts

Hoi Allen

 

Om een goed lichtplan te maken voor mijn nieuwe hokje moet ik eerst weten wat mijn lamp (Gavita Lumatek-pro 600 w 400v) en Lumatek reflectiekap doen.

 

Het lichtbereik van mijn lumatek kap kan ik nergens vinden. het enige wat je leest is 1,2 m2.

Oke, maar hoe? 1 bij 1,2 meter of bedoelen ze 1,2 bij 1,2 meter en in welke stand moet de kap dan staan? Deep, Medium of With?

Ik kon het nergens vinden, dus zelf maar een simpele opstelling gemaakt.

 

Helaas heb ik geen Lummen en PAR meter maar het oog zegt volgens mij ook al veel.

Je moet wat als het nergens te vinden is ;)

 

Ik heb in alle 3 de standen en op verschillen de hoogtes getest;

op 50 cm, 60 cm, 80 cm en 1 meter

De test van 60 cm hoogte doe ik een foto verslag van omdat de meeste lampen op deze hoogte hangen, dacht ik ;)

de lamp zit 3 cm diep in de kap dus onderkant kap hangt op 57 cm

gallery_25058_10193_2416497.jpg

 

Op de vloer kan je goed de aftekening van het licht zien :lol: hier ben ik dan op af gegaan.

gallery_25058_10193_1946142.jpg

 

Als er andere zijn die er echte lichtmetingen gedaan hebben en zo het idiale berijk van de kap hebben kunnen opsporen GRAAG AANVULLEN met de waardes :huh: ik kon ze nergens vinden.

 

Het lichtbereik van de kap op 60 cm is 2,4 x 2,5 meter

De lamp schijnt tot 1,2 meter nog fel over dwars (de fitting, kop kant)

In de breedte schijnt de lamp nog fel bij Deep 1,2 meter, Medium 1,45 meter en With 1,7 meter

Zie de foto’s van de metingen en zie het zelf.

 

Lichtbereik Fitting, kop

gallery_25058_10193_270758.jpg

gallery_25058_10193_3322202.jpg

 

Fitting, kop fel licht

gallery_25058_10193_1888071.jpg

gallery_25058_10193_491641.jpg

 

Licht bereik en de kap op With

gallery_25058_10193_270421.jpg

gallery_25058_10193_1142251.jpg

gallery_25058_10193_2381208.jpg

 

Licht bereik en de kap op Deep

gallery_25058_10193_2549432.jpg

gallery_25058_10193_1142251.jpg

gallery_25058_10193_682265.jpg

 

Het licht bereik blijft het zelfde maar het fellere licht word een stuk smaller tussen With en Deep

 

Alle waardes:

 

50 cm hoog

Licht bereik:

2 x 2,08 meter

Fel licht:

Fitting, kop 1 meter

D=1 M=1,2 W= 1,41 meter

 

60 cm hoog

Lichtbereik:

2,4 x 2,5 meter

Fel licht:

Fitting, kop 1,2 meter

D=1,2 M=1,45 W=1,7 meter

 

80 cm hoog

Lichtbereik:

3,19 x 3,32 meter

Fel Licht:

Fitting, kop 1,60 meter

D=1,6 M=1,93 B=2,26 meter

 

100 cm hoog

Lichtbereik:

3,98 x 4,15 meter

Fel licht:

Fitting, kop 1,99meter

D=1,99 M=2,4 B=2,82

 

Als deze waardes klopppen dan doet deze kap niet onder voor de Adjust-A-Wings.

Ik hoop natuurlijk of er iemand deze bevindingen nog verder kan onderbouwen door middel van meet waardes:)

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als deze waardes klopppen dan doet deze kap niet onder voor de Adjust-A-Wings.

Ik hoop natuurlijk of er iemand deze bevindingen nog verder kan onderbouwen door middel van meet waardes:)

 

Ja dat bereik je nog wel met een spiegelkap ...beetje vouwen aan de kap.

Maar dan maak je van de spiegelkap (en de lumatek )nog geen adjust a wing.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel eens een goede en relatief-wetenschappelijke vergelijkende test van de verschillende soorten kappen willen zien.

Dat zou voor de Gavita-boys toch niet zo'n groot probleem moeten zijn....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Schenkie

Daarom word het ook eens tijd dat ze met goede meters een test hier publiceren, net wat Kees zegt

 

@Kees-A

Dat zou ik ook graag zien Kees. Maar heb heel internet afgezocht al alleen voor deze Lumatek kap maar niks te vinden.

Alleen Ajust-a-wing geef een schema met het bereik van hun kappen.

Weet natuurlijk niet of deze waardes kloppen maar erstaat wel wat

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is vast vloeken in de kerk, maar ik heb het idee (totaal ongefundeerd) dat deze nieuwe Lumatek-kap wel eens niet zo goed zou kunnen zijn.

Waarom?

Bij de Lumatek EVSA wordt te pas en de onpas de positieve meetresultaten van dit merk tov andere merken aangehaald.

Maar nu er toch al een tijdje deze kap op de markt is (en waarvan een meting vele malen simpeler is) blijft het oorverdovend stil...

 

Het kan natuurlijk ook gewoon heel druk zijn. Of is de meting toch complexer dan ik denk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, nou zet ik even de gavita pet op hoor ;)

 

[gavita mode]

Op 1.20 meter heb je op de diepe stand 1.20x1.20 uniform verlicht

 

Op 90 cm heb je op de medium stand 1.20x1.20 uniform verlicht

 

0p 60 cm heb je oip de brede stand 1.20 x 1.20 uniform verlicht

 

Met uniform bedoel ik: meer dan 90% uniformiteit van het lichtbeeld. Dat meet je door een groot aantal punten binnen die ruimte te meten en de gemiddelde afwijking te berekenen met een formule.

 

We hebben naturlijk ook meerdere kappen van de concurentie getest, zoals de adjustawing en de diamond em vele amerikaanse kappen, met en zonder glas. We gaan echter niet zover hier in Europa met de marketing dat we de resultaten van de concurentie gaan publiceren, we publiceren onze resultaten. Deze resultaten zijn, en dat zul je wel verwachten als ik dat zeg, beter dan die van de concurentie. Wat ik wel kan zeggen is dat we bijvoorbeeld hebben gemeten dat de adjustawing het beste presteert op afstand in de diepe stand. De Lumatek gaf echter juist op de brede stand een veel betere uniformiteit dan de adjustawing, in de medium stand een betere uniformiteit dan de adjustawing en een minimaal even goede uniformiteit op de diepe stand ver van het gewas. Nu wordt de Adjustawing over het algemeen voor dicht bij de planten gebruikt, en dan is de uniformiteit veel minder dan bij de lumatek/gavita kap, zelfs met de spreader. De spreader kost licht.

 

Een diepstraler op grote afstand geeft over het algemeen een beter uniformiteit dan een brede kap dicht bij de plant, dat is een stuk moeilijker omdat je nooit de directe straling van de lamp dicht bij het gewas kunt compenseren.

 

Kortom, met een beetje buigen maak je van een adjustawing nog geen lumatek reflector ;). Een adjustawing is geen slechte kap. De Lumatek kap hebben we gemaakt om een beter alternatief te: kleiner, makkelijker instelbaar, stabieler, asymmetrisch instelbaar voor aan de kanten, en met verwisselbare reflectorplaten.

[/gavita mode]

 

@kees: de meting van de lumatek vsa hebben we vorig jaar gedaan hoor, ruim na introductie van de lumatek (nu al weer 4 jaar geleden geloof ik zelfs!)

 

De diagrammen van de reflector heb ik al eens gepubliceerd volgens mij. Zo niet, dan hier de metingen (ze staan ook op de doos!)

 

Diep

post-5211-1275339353_thumb.jpg

 

Medium

post-5211-1275339366_thumb.jpg

 

Wijd

post-5211-1275339377_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test Rara!!

Veel mensen vergeten ook de reflectie van je doek, wanden altijd dit kaatst terug en levert je plant ook extra licht op.

Ik kweek nu met de lumatek kap ook met tevredenheid, maar ben ook zeer te spreken over de adjustawing!! Ik zie bij collega kwekers dit vooral.

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Mooi gesproken ;)

Ik heb de lumatek nu zelf hangen en kan niet ontkennen dat hij een goed licht beeld geeft zowel in de breedte als in de lengte...ondanks dat er in de lengte richting geen reflector zit.

De lumatek kap komt denk ik beter tot zijn recht wanneer hij op een verdere afstand van de plant hangt (en geen 40cm zoals ik nu heb) op een korte afstand zie je weinig terug van de verstel mogelijkheden.

 

En over de prijs...dan is het wel een concurrent van de Adjust a wing..ze zitten in dezelfde prijsklasse.

Je krijgt in ieder geval waar voor je geld...al is het alleen al voor het aluminium wat er aan de lumatek kap zit ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wazzup, dank voor de verhelderende woorden.

De test van de Lumatek EVSA heb ik met veel interesse gelezen.

Maar deze betrof de Lumatek versie met super-boost.

En die was toen volgens mij nog niet zo lang op de markt.

Ik heb er zelf een paar en de aanschaf was mede naar aanleiding van de test.

 

Maar wat ik zo mooi vind aan een vergelijkende test, is dat deze op meerdere punten gedaan wordt.

Zodat ik zelf een keuze kan maken naar aanleiding van elementen die voor mij van belang zijn.

Zoals bij een EVSA ("stroomverbruik is voor mij niet zo van belang, maar een hoge lichtopbrengst wel." Zoiets)

En dat zou ik ook graag zien bij kappen.

"Ik wil een vierkante meter gelijkmatig en optimaal belichten. Welke kap moet ik kiezen. Warmte is niet zo van belang" Zoiets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt vo0or je reactie Whazzup,

 

Dus om een idiale licht verdeling te maken moet ik uitgaan van een 1,2 x 1,2 meter en vervolgens met de hoogte en de D M W gaan spelen.

 

Ik heb een hokje van 2,4 x 2 dus kan er net 4 kwijt op den duur.

 

Begin er nu eerst met 2:) ff kijken hoe mijn klimaat het houd

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja weet je nou wat zo grappig is? Bij Gavita zijn ze helemaal gebrand op het rendement van de VSA. Dat wil zeggen: met welke vsa krijg je per watt het meeste groeilicht? Voor een grote tuinder met 10.000 lampen maakt het namelijk wel degelijk uit of de VSA een overhead heeft van 35 watt of 40 watt. 10.000 x 5 watt is namelijk toch 50 kW per uur. En dat een paar duizend uur per jaar loopt dat in de miljoenen kilowatts, en dat kost véél geld! Bij ons is de 5 watt extra niet zo enorm van belang. Tuurlijk scheelt het wel maar wij kweken in veel kleinere opstellingen. We kweken tenslotte ook geen sla of tomaten op een vierkante meter, ons gewas brengt veel meer op dan het gewas dat normaal in een kas staat. Een verwarmingsmatje bijvoorbeeld gebruikt al veel meer dan 70 watt per uur, dus dat rendement speelt bij ons minder. Wat wel speelt is de meeste lichtopbrengst. Daarvoor moet je dus een VSA hebben die de juiste output geeft aan de lamp. Met de super lumens schakelaar breng je het werkpunt van de lamp iets omhoog, wat tevens leidt tot een beter rendement. Wellicht wel een iets korter lampleven maar 10.000 uur (zoals bij de tuinders) halen onze lampen niet hoor! Dan zou je ze iedere twee jaar vernieuwen. Dus dat stroomverbruik is maar erg relatief.

 

Overigens hebben we ook het stroomverbruik gemeten uiteraard (alle meetresultaten staan in de tabel), dus je zou je eigen conclusies kunnen trekken. De lumatek is duurder dan andere vsa's, maar geeft ook een betere lichtopbrengst. De lampen lijken beter op vermogen te komen. De BAL heeft bijvoorbeeld minder stroomverbruik, maar levert ook geen 600 watt aan de lamp. De watts die je een lumatek in pompt worden effectiever omgezet naar licht volgens onze metingen (minder overhead, meer micromollen per watt). Met de Lumatek Pro (met de EL lamp) is dat zelfs nog wat beter, en heb je bovendien het voordeel dat de lamp minder snel achteruit gaat. Ik durf bijna wel te zeggen dat de Pro op dit moment het meest efficiënt is. De lumatek in 5%+ stand geeft wellicht nog iets meer licht, maar gebruikt dan ook wel ruim 5% meer stroom dan de pro.

 

Verder heb je dan nog de afweging om bij goedkopere vsa's en reflectoren gewoon meer lampen neer te hangen (dus meer dan 600 watt per m2) als je wat goedkopere VSA's gebruikt. Op 6-8 lampen scheelt dat zomaar één lamp, als je puur naar lichtopbrengst kijkt. Maar als je uiteindelijk naar de stroomrekening en de lichtopbrengst kijkt dan moet je toch echt met het systeemrendement rekenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar staat er nog zo'n test van kappen op stapel, Wazzup?

 

Ik zou dat graag zien.

Sommige kappen houden meer warmte vast.

Andere kappen zorgen voor meer spreiding.

Ik zou wel eens een mooie vergelijking willen zien, zodat een ieder een keuze kan maken die voor zijn of haar situatie de beste is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor de info en de fotos! :)

 

Weet wat me te doen staat, een lumatek aanschaffe hihi :P

 

GR junkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij Gavita zijn we niet van plan om de resultaten van de andere kappen breed te publiceren. Dat zou je wel kunnen doen als je ze, inclusief je eigen kap, door een andere instelling laat meten. In Amerika is het gebruikelijk om "head to head" te gaan in een campagne en je eigne producten af te zetten tegen de condurentie, dat is niet onze stijl. Wij hebben de metingen gebruikt om te zien hoe goed andere kappen zijn om een beter alternatief te ontwikkelen. Dat is geen goedkope kopie geworden maar een innovatief nieuw product.

 

Een kap zou juist wat warmte moeten vasthouden om de lamp op temperatuur te laten komen. Te veel koelen is ook niet goed. Je moet alleen die warmte niet met een fan uit die kap gaan blazen en verspreiden over je gewas. Wat verder van het gewas en dieper qua stand geeft uniformer licht en minder klimaatproblemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, als de lamp niet op temperatuur komt verlies je een groot deel aan de lichtopbrengst

 

ben het helemaal met je eens dat het koelen van een lamp helemaal niet goed is :)

alleen door er lucht langs te blazen is al niks, daarom zijn cooltubes ook inefficiënt

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat eens een onafhankelijke test doen met een lumatek kap en gavita evsa, en een simpele BAL armatuur, ben ik benieuwd. je kunt met honderden berichten je product aanprijzen maar het gaat enkel en alleen om de feiten. ik roep niet dat de een beter is dan de ander, maar zou het TOCH eens GRAAG door een onafhankelijk iemand getest willen hebben, en dan bedoel ik niet een forumlid die z'n lampje en kapje gratis krijgt in ruil voor wat reclame.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar zou het TOCH eens GRAAG door een onafhankelijk iemand getest willen hebben, en dan bedoel ik niet een forumlid die z'n lampje en kapje gratis krijgt in ruil voor wat reclame.

 

 

Volgens mij ben ik daar mee bezig met de (evsa gavita pro en lumatek kap vs hamerslag kap en philips vsa) :)

En ik ga geen reclame maken in ruil voor een lichtsetje, zou wel triest zijn :)

Ik ben onafhankelijk zeker van Doc :)

Is ze produkt goed vermeld ik het is het niet zo zal ik dit ook zeker doen, ben niet omkoopbaar :) (alhoewel een mammoth en 18 lampen :P ) nee zonder gekheid zo zit ik dus zeker niet in mekaar.

Ik zou er zo een BAL naast hangen om te testen ook, maar it is deze ronde niet de afspraak.

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar zou het TOCH eens GRAAG door een onafhankelijk iemand getest willen hebben, en dan bedoel ik niet een forumlid die z'n lampje en kapje gratis krijgt in ruil voor wat reclame.

 

Volgens mij ben ik daar mee bezig.

Ik ben onafhankelijk zeker van Doc :)

 

:).............. :P :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was goed bedoeld he :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

K zou zegge volg me......... Niet echt een test of tog wel, adjustwing 2 x 600, industria 2 x 600 wat en dan zometeen nog 2 lumatek met uiteraard een evsa lumatek dimmable of ze ook noemen wille en of een bal en een dimnmable met een de kap van lumatek... hihih Al moet wel eerlijk bekennen dat k nog zwaar in de bouwfase zit! Zolang de zomer duurt... :) En uhm onafhankelijk ben ik zeker. :) Krijg niks nada nopes gesponserd. :) Dit alles voor een medicenale rokerd al zou de test pro genoemd kunnen worden.... al kunnen we ook van elke kap cq e. vsa 1 nemen denk dat me vrouw dat een fijner gevoel zou geve :P

 

Gr junK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@1eklaswietjunk

 

tsssss en dat reisje naar parijs tellen we zeker niet meer mee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

K dacht dat we afgesproke hadden t daar niet over te hebben? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij Gavita zijn we niet van plan om de resultaten van de andere kappen breed te publiceren. Dat zou je wel kunnen doen als je ze, inclusief je eigen kap, door een andere instelling laat meten. In Amerika is het gebruikelijk om "head to head" te gaan in een campagne en je eigne producten af te zetten tegen de condurentie, dat is niet onze stijl.

Misschien begrijp ik het verkeerd, Wazzup. Maar dan corrigeer je me vast.

 

Bij de Lumatek EVSA's testen jullie toch juist wel zelf?

En gebruiken jullie wel degelijk een campagne waarin je je eigen produkt af zet tegen de concurrentie!

Waarom zou ditzelfde dan niet voor de kappen kunnen gebeuren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de reden dat ik zeg, hang er een BAL naast, is omdat ik gehoord heb dat doc/whazzup eens zijn uitgedaagd om deze kap/evsa naast een BAL te hangen, toen bleek dat de BAL meer lumen produceerden dan deze kap/evsa, maar dat was zogenaamd onmogelijk en dat moest dan maar bij hun zelf getest worden.

 

jaja testen in je eigen ruimte, dat is dus niet onafhankelijk.

 

maargoed ik geloof niemand op z'n blauwe ogen, dit zijn weer verhalen die rond gaan, en ik ben gewoon benieuwd wat er gebeurt als je er een "ouderwetse" BAL naast hangt in de test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

 

Dit ga ik even uitleggen.

 

In de test die we toen gedaan hebben kwam geen Gavita voor.

In die tijd had Gavita ook geen 230v evsa op deze markt.

De testresultaten van Gavita zijn gevalideerd en worden ook gebruikt en geaccepteerd door bedrijven zoals Philips, Osram en GE.

Iedereen mag deze testen nadoen en zeggen dat ik de resultaten verdraaid heb.

Sterker nog ik daag iedereen uit die twijfels heeft om dit te doen ipv gewoon maar wat te roepen want dat is wel erg makkelijk. :)

 

meer lumen produceerden

 

@Amnees

Lumen is zichtbaar licht en alleen maar interessant als je zichtbaar licht wil meten zoals straatlantaarns en woonverlichting.

Het meten in Lumens wordt in de tuinbouw al meer als 7 jaar niet meer gedaan.

De plant groeit niet op lumens maar groeit op een veel breder spectrum en dat heet PAR of micromoll.

Als je goed kijkt zie je dat we PAR metingen hebben gedaan in de test dus waar je het verhaal van meer lumens vandaan haalt weet ik echt niet. ;)

Link evsa test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...