Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

super#skunk

Test: A&T koelbatterij op de inlaat

Recommended Posts

ik zeg ook laat die zomer maar komen

 

het is idd nog niet echt warm geweest dus ik denk wel dat het waterverbruik omhoog gaat als het warmer wordt

 

nu moet ie meschien 3 x per dag het heetst er af halen savonds als de lamp aan gaat en het nog warm is op zolder van de dag

 

zolang de temp overdag niet warmer word dan 28 met de lamp uit dan hoeft de koeler nog niet veel te doen

 

en omdat de koeler zo goed werkt als deze 10 min staat te draaien heeft ie niet aleen mijn hokkie maar ook de ruimte waar deze in staat koeler gemaakt

 

het viel me eigelijk vandaag pas op dat het op zolder koeler is dan beneden terwijl de warmte normaal naar boven gaat

 

dus je kan niet alleen meer lampen maar ook een veel grotere ruimte koelen niet overdrijven natuurlijk

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump!

 

Ik was wel benieuwd wat hij doet met het warme weer afgelopen dagen...en of het een beetje scheelt?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Ja daar is ie weer een update

 

de zomer staat aan de deur maar in het kastje gaat het helemaal lekker

 

temp schommeld tussen de 25 en 27 graden

 

planten knallen als een gek

 

zijn een klein beetje te ver door gegroeid ben niet gewend dat deze nog zo ver door schiet na dat ik deze op 12/12 heb gezet

maar 1 ding is zeker

het netje is ruim vol :P

 

foto's

med_gallery_24548_10165_18445.jpg

med_gallery_24548_10165_249330.jpg

mega mooi groen veel toppen en een lekker tempje natuurlijk

 

zit te twijfelen of ik deze nog eens moet fimmen op hoogte van het net

 

wil niet net als vorige ronden weer mega veel fluf hebben

 

staat nu zon 20 cm boven het net en van net tot bovenkant zitten de topjes verspreid

 

meschien jullie tips

 

ff een klen kiekje van de temp meter

med_gallery_24548_10165_262215.jpg

let zeker niet op de lv deze meter is een keer weeste zwemmen en de lv meter is nooit meer goed gekomen

zit er altijd 10 of 15 % naast al is het met de koeler aan wel een stuk minder vochtig

 

ik akn niet klagen eind deze week 30 graden en veel zon dus voor het eerst zal de temp op mijn zoldertje boven de 40 komen

kijken wat de koeler daar van vind

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik akn niet klagen eind deze week 30 graden en veel zon dus voor het eerst zal de temp op mijn zoldertje boven de 40 komen

kijken wat de koeler daar van vind

 

nou laat hm maar komen, het koelertje vind het niet erg :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk nu wil het weer ook mee werken :whistling

Heb toch nog wel wat te vragen hier over je test doos :P

 

Is er ook enig geluid hinder van het een of ander,en is het niet verstandig om de aanvoer leiding te isoleren ?

Suc 6 met je test en dames.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer even een update met een vraagje van mijn kant

 

planten groeien wat verder door dan ik gewend ben lijken wel een beetje te strekken en kan niet echt uitvinden waar dit door zou komen

 

1 van de planten is weg gehaald omdat deze niet fem was en ik niet voor de zaad ga

 

even wat plaatjes net voor de lamp aan ging

 

med_gallery_24548_10165_126632.jpg

med_gallery_24548_10165_37134.jpg

med_gallery_24548_10165_319130.jpg

 

zoals je kan zien gaan ze aardig de hoogte in

 

wat is nu wijsheid

 

normaal houd ik de top van de plant ongeveer 15 tot 20 cm boven mijn netje en haal ik alle onder het net op fan leaves na weg

 

maar nu zit er al zeker 40 cm boven het net en aardig wat afstand tussen de internodes

 

moet ik nu ook alles net boven het net weg halen zodat daar geen toppen komen of zal dit geen fluff worden maar een grote top tot en met boven ?

 

of gewoon zo laten ??

 

had vorige ronden veel fluf onderin en wil daar geen herhaling van vandaar de vraag

 

 

over de koeler

 

het was vandaag 27 graden hier in het dorp en op mijn zoldertje had de temp meter in de ruimte een max van 34,6

 

mijn temp meter in mijn hokje stond toen ik net keek op 28.6 dat is wel het warmste dat ik tot nu toe heb gezien maar de koeler staat nog zeker niet de hele tijd aan

 

omdat de temp binnen de minuut 5 graden zakt als de koeler aan gaat zie je een schommeling van 24 tot bijna 29 graden

 

temp loopt dus op tot bijna 29 en dan schakeld de koeler in

dan zakt de temp in 1 min naar 24 en dan schakeld de koeler weer uit

 

koeler draait dus dan maar 1 min (gemiddeld) heb even staan klokken en is tussen de 50 en 70 sec

 

dan loopt de temp weer langzaam terug naar de bijna 29 en dat duurt ongeveer 10 tot 15 min

 

verschild heel veel bij mij met de temp in de ruimte

 

ik heb nu de tussendeur open staan tussen mijn ruimte van de uitblaas en de inlaat omdat de lucht die uit de kast komt veel koeler is als de temp in de ruimte

 

heb nog wel gewoon 2 ramen open staan een in elke ruimte voor de verse lucht

 

dus als het windje een beetje door de ruimte blaast dan koelt deze een beetje mijn zoldertje mee en dan duurt het 15 min voor de koeler weer eens aan slaat

 

als er geen wind staat dan gaat de koeler vaker aan tot wel sneller als om de 10 min

 

tot wel 9 keer per uur

 

maar telkens maar een kwartiertje

 

gemiddeld water verbruik in de laatste 2 dagen (warme dagen dus) was 30 liter per uur (nacht megeteld en vanaf een uurtje of 2 slaat de koeler niet meer aan)

 

dus 720 liter per dag met deze hete temp en strak blauwe hemel (veel zon op dak)

 

dus 0,72 m3 water

 

ik heb even opgezocht wat ik betaal per 1000 L water 1 m3 dus en dat is 1.29

 

dus even snel gerekend

0.92 cent per dag

 

er van uitgaand dat een airco unit dit werk zou moeten doen

 

en deze net zo snel zou werken dus na aanspringen binnen de minuut de temp 5 graden minder

 

(een airco doet er al een minuut over voor er koude lucht uit komt)

 

720 L / 250 L per uur = 2.88 uur zou de airco dan minstens aan staan

 

aico verbruik zit op voor een beetje airco voor mijn kleine kastje 1500 W

 

1500 x 2.88 = 4320 Watt

stroom kosten hier zijn voor mij 0,22 cent per kwh inclusief belasting

 

4.320x0.22= 95 cent per dag

 

dus een ruime besparing van 3 cent :P

 

natuurlijk is de water koeler veel makkelijker te instaleren geen buiten unit en zeer makkelijk in de winter weer er tussen uit te koppelen

 

niet nog meer stroom kosten waar we als kweker tog al mee opvallen

 

en wie kijkt er nu naar water verbruik van een huishoude om een kweker te vinden ??

 

tot zo ver mijn verhaaltje voor vandaag verder voetbal kijken de rust is al lang weer voorbij

 

hopelijk iemand die mijn fim vraagje kan beantwoorden

 

ik heb trouwens de toevoer leiding niet geisoleerd maar het stroomd er tog snel doorheen dus lijkt me niet dat het veel zou uitmaken

 

geluids hinder heb ik helemaal niet kan echt helemaal 0 verschil horen

 

het enige wat ik kan horen is als de koeler in schakeld dat je zachtjes het water in de afvoer hoord lopen maar dan heb ik ook wel gewoon de slang los in de afvoer zitten met een schifon als je dit gesloten zou maken zou je dat ook echt niet meer horen

 

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede morgen mensen

 

vanmorgen even weeste kijken op de water meter

 

was gistere avond nog zo warm op zolder en dan met de lamp aan heb de koeler nog best even aan gestaan verbruik water 240 L

 

verder gaat het lekker

 

ik ga de ec ff sneller opvoeren om van dat strekken af te komen

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga nu mijn ec met 0,2 per 3 dagen verhogen in plaats van met 0,1 per 3 dagen

 

zit nu op een ec van 1,7 morgen is het tonnetje weer leeg ga ik naar 1,9

 

en dan ga ik kijken tot hoe ver ik kan gaan

 

heb nu ook een ph meter besteld eens kijken wat dat gaat doen zou maandag binnen moeten zijn

 

als het allemaal goed gaat ook maandag 600 Watt met evsa

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

temp loopt dus op tot bijna 29 en dan schakeld de koeler in

dan zakt de temp in 1 min naar 24 en dan schakeld de koeler weer uit

 

 

 

 

dat lijkt me ook niet echt bevordelijk voor een plant als die constant in snel-wisselende temperaturen staat, of maakt dat niet uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees,

 

Ik zwijg....... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees,

 

idd, maar om ze nu in een temperatuur te zetten van 40 graden ook niet :whistling

 

wat we hier laten zien is de meest simpele en voordeligste manier om de temperatuur enigszins te beheersen,

die schommeling wordt veroorzaakt door dat de thermostaat traag reageert, ook dit is op te lossen, maar kost weer wat

 

EDIT,

 

@Racker, hoeft niet, peace :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
@amnees,

 

idd, maar om ze nu in een temperatuur te zetten van 40 graden ook niet :P

 

wat we hier laten zien is de meest simpele en voordeligste manier om de temperatuur enigszins te beheersen,

die schommeling wordt veroorzaakt door dat de thermostaat traag reageert, ook dit is op te lossen, maar kost weer wat

 

nee je hoort mij ook niet zeggen dat 40 graden goed is haha, probeer maar wat zinnigs op te merken, meer niet.

bandbreedte van de thermostaat, is die apart in te stellen of niet?

 

@ racker, zwijgen? ik val je niet aan ofzo, neem aan dat je zelf ook liever hebt dat deze een constantere temperatuur heeft dan constant hoog-laag-hoog-laag.

 

of bedoel je dat je allang blij bent met een lagere temperatuur dan ik bijv. in m'n tentje heb? gaat toch om fine-tunen als je dan toch de apparatuur hebt staan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee niet bij deze, dan kom je in de duurdere versie`s, dit is maar een simpele mechanische thermostaat

dan is het hier ook nog zo dat het zo snel kouder wordt door dat de ruimte maar weinig volume heeft, en de temperatuur zo snel verandert dat de thermostaat er achteraan loopt

 

wat skunk wel zou kunnen proberen om de watertoevoer nog eens wat meer te knijpen, dit koelertje kan ook 2x600 watt aan, dat zou wel eens kunnen schelen(beetje fine tunen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja precies dat wilde ik net nog typen, dat deze in een grotere ruimte met meer warmte-ontwikkeling waarschijnlijk constanter werkt omdat ie dan niet aan-uit-aan-uit gaat.. is dit de kleinste koeler die jullie hebben? wellicht dat ik je nog eens pm om te kijken of het interessant is voor de mammoth of wellicht een andere ruimte om met een koeler te werken.. als je (racker/A&T of wie zich nog meer aangesproken voelt) denkt dat ik maar wat zit te zeiken om te zeiken.. dan schat je me verkeerd in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor niet aangesproken, dat was een onder onsje, rakker wil me wijzen op een vergelijking, en dat mag, maar vind het niet echt ergens op slaan, of dat je een low budget installatie van een paar honderd laat zien of een hy tech van duizenden euro`s :P

 

maar je bent welkom Amnees, en dan krijg je er goede info bij

bij ons is het iig zo dat je alle kanten op kunt, het is maar wat je wenst en wat je er voor over hebt

je kunt iig terecht, en hoeft het niet zelf uit te zoeken :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles op z'n tijd. ik haal nu trouwens racker en super skunk door elkaar, beetje verwarrend van mij :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmmmm, dat is heel tactisch van je :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik ga proberen de water toevoer nog verder te knijpen en kijken wat deze dan doet

 

als het langer duurt voor de temp daalt zal de thermostaat er ook minder achteraan lopen

 

ga het zo proberen de koeler staat nu tog te draaien door de warme dag

 

dus over een uurtje of 2 een update of dit werkt

 

en wat het ongeveer schild in water

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees, nee, voel me niet aangevallen, en vind je ook geen zeikert

 

@adje, ik vergelijk een duurder systeem zeker niet met een goedkoper systeem. Wou alleen de discussie niet aan.

Ik ben immers geen bedenker/fabricant/leverancier van iets, niet mijn feestje.....ik test t alleen maar.

 

@skunk, waar heb je die thermostaat hangen?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ongeveer op lamp hoogte net uit het directe licht

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

heb liever dat de discussie wel gevoerd wordt, daarvoor zijn de testen, een fabrikant kan alleen maar leren van zijn fouten :P

zo kan die zijn product verbeteren, maar ook verdedigen, daarom zijn wij ook zelf hier aanwezig om juist te discussiëren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch niet in dit topic?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok heb het water geknepen tot ongeveer 100 l per uur

 

zag gelijk wel dat hij niet meer zo snel koeld als met 250 l per uur maarja das te verwachten

 

temp zakt nu gelijdelijk en duurt nu wel 5 min ofzo

 

temp loopt net zo snel weer op

 

hij slaat nu sneller uit namelijk al bij 27 graden

 

ik denk omdat de temp er langer over doet om te zakken krijgt de thermostaat meer tijd om te voelen dat de temp zakt

 

ik ga het aan kijken en laat jullie het wel weten

 

zoals het er nu uit ziet gaat de temp schommelen tussen de 27 en 29 graden en dan met een siclus van een minuutje of 15

 

5 min voor het koelen en 10 min voor het stijgen

 

het is nu sneller weer 29 graden maar dat is ook logich omdat de temp er minder ver vanaf komt

 

eens kijken wat het waterverbruik per uur gaat zijn hij staat nu langer en vaker aan maarja wel maar met 100 L per uur

 

een schommeling van 2 graden kan ik trouwens wel mee leven elke 15 min

 

kijken wat de plant er ook van vind

 

zag ook niet echt problemen bij die schommeling van 5 graden elke 20 min

 

kan me niet voorstellen dat het strekken door die schommeling komt

 

in de winter heb ik meer schommeling met het harder en zachter draaien van de afzuiging omdat die dan meer koude buitenlucht naar binnen trekt en daar heb ik ook nog geen problemen mee ondervonden

 

 

ik houd jullie vanavond op de hoogte

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig skunk, misschien kun je door je fan wat af te regelen nog meer fine-tunen. Dat strekken heeft er ook weinig mee te maken denk ik. We doelen meer op het eindresultaat. (denk ik toch)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...