Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bobdeblower

First guerilla by bob

Recommended Posts

Zo dit jaar voor de eerste keer gaat het dan toch echt gebeuren.

 

Afgelopen weken heb ik met een vriend naar een spot gezocht en we zijn hier toch wel redelijk goed in geslaagd.

Spot ligt diep in een bos met eromheen wat verlaten land, ook ligt er nog een waterbuffer ideaal voor water te geven natuurlijk!

 

imag0038h.jpg

 

Veel brandnetels dus met de grond zal het wel goed zitten.

 

Gisteren dan maar aan de slag gegaan met omspitten en bemesten hiervoor heb ik bij de welkoop een mixs gehaald van kippenmest beendermeel etc. Verder heb ik bij de helft van de gaten een blok geperst cocos door de aarde heen gemengd (die van de action). Dus we kunnen ook nog een kleine benchmark gaan houden :lol:

 

imag0007pr.jpg

imag0005yj.jpg

 

 

Dinsdag gaan de stekjes erin en meng ik ook nog 1/3 aarde van de growshop er door heen. De grond op de spot zelf is nogal klei achtig, kan dit problemen opleveren?

 

 

Groeten bob

 

(ps, volgende foto's zullen duidelijker zijn i.v.m. vergeten van spiegelreflex ;))

Edited by bobdeblower

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grond ziet er inderdaad als zware klei uit, dat is niet erg goed om op te kweken, probleem met klei is dat het de neiging heeft je wortels te verstikken...

Maar als je de plantengaten groot genoeg maakt en er genoeg ander medium (coco's, potgrond en dergelijke) doormengt gaat het wel normaal gezien wel lukken

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, inderdaad wat een mooie spot! Doet me denken aan die van indoflow.

grond een beetje bewerken, en ideaal om op te kweken

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een water buffer?

EEn buffer is toch gewoon een sloot?

Of is het een buffel?

Die zijn eruggg gevaarlijk hoor :lol:

 

Ziet er goed uit suc6.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo vandaag nog langs geweest en 30 stekjes een nieuw huis gegeven voor de komende tijd :verrygood (foto's zullen komen een dezer dagen). Soortje is santa maria..

 

De blokken cocos hebben hun werk goed gedaan en zijn door de regen helemaal uit elkaar gevallen.. was er eerst niet helemaal content er over maar ik moet zeggen dat mijn mening over de functionaliteit van de blokken toch wel is bijgesteld.

 

Wat me echter wel opviel is dat er hier en daar wat schimmel haartjes staan op de resten van de brandnetels(ik heb deze al vast verwijderd) maar ook op de grond , kan dit te maken hebben met het vochtige weer? en in hoeverre kan dit schadelijk zijn voor mijn stekjes?

 

Alvast bedankt

 

groet bob

Edited by bobdeblower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon aan de kant gooien die plantenresten, maar dat gaat normaal geen probleem geven voor je plantjes.

De zomer wordt nog droog en daarna is dat allemaal vergaan, buiten je plantjes die mooi en sterk de bloei in gaan! :verrygood

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij doe je alles goed :verrygood

 

maar je hebt dit topic gemist....jammer...

 

http://www.wietforum.nl/Deense-buitensoorten-t52760.html

 

 

echte buitensoortjes zijn 20 september klaar....

 

volgens mij is santa maria pas half november klaar...als er geen rot in slaat... :wacko: of ga je ze behandelen?

 

of heeft je stekkeboer jullie een andere datum beloofd B) ?

 

succes :wOOt

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij doe je alles goed :verrygood

 

maar je hebt dit topic gemist....jammer...

 

http://www.wietforum.nl/Deense-buitensoorten-t52760.html

 

 

echte buitensoortjes zijn 20 september klaar....

 

volgens mij is santa maria pas half november klaar...als er geen rot in slaat... :wacko: of ga je ze behandelen?

 

of heeft je stekkeboer jullie een andere datum beloofd B) ?

 

succes :wOOt

Carpie

 

Hij zei dat ze normalerteit binnen 7-8 weken afbloeide... aangezien ze normaal half augustus in de bloei gaan, zouden ze toch ergens midden oktober klaar zijn.. ahja we zien het wel anders word het een goede voorbereiding voor volgend jaar en veel hasjies ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou mij toch sterk lijken als die op 7-8 weken klaar is... :verrygood

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor september gaan die niet in de bloei hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat denken jullie van het plan om te gaan verduisteren? ik kan de spot binnen 10 min bereiken .. dus kwa tijd en werk zal het wel meevallen, wil natuurlijk wel het beste uit deze kweek halen! Of hebben jullie misschien nog andere ideeën?

Edited by bobdeblower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je echt wil kan je dat doen, maar handig is het natuurlijk niet (maar dat is verduisteren natuurlijk nooit :verrygood)

En je plantjes hebben meer kans om ontdekt te worden op die manier, maar het kan lukken natuurlijk!

 

Hangt er gewoon vanaf welke soortjes je gaat zetten, bij vroegbloeiende deense soortjes heeft verduisteren geen enkel nut want die zijn toch al in september klaar!

Soortjes die tot 8-9 weken (hangt van het weer af) bloei nodig hebben zijn nog goed te doen zonder verduisteren normaal gezien.

=> hoe minder weken bloei hoe meer kans op het goed afbloeien zonder toprot!

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje tegenstrijde reacties dus , ik heb dus santa maria's die normaal binnen 8-9 weken afbloeien... ik denk dat ik voor de zekerheid gewoon ga verduisteren , en de zakken zullen niet extra opvallen aangezien de plek echt dichtbegroeit is.. mocht iemand ze al zien dan ziet die ze op dat moment ook als er geen zakken omheen zouden zitten.

Edited by bobdeblower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo we gaan zometeen de spot nog maar eens bezoeken! vandaag ook 2 rollen z-w folie binnen gekregen , Plan is om van 10 juli tot ongeveer 15 augutus te gaan verduisteren of raden jullie aan om op een andere datum te starten/eindigen?

 

Zal zometeen ook maar wat foto's maken aangezien jullie de dames nog niet hebben mogen aanschouwen :verrygood

 

 

Groeten bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel vrij lang om te verduisteren :verrygood

Maar als je echt vroeg wil zijn dan is dat geen slecht idee natuurlijk, ik zou begin augustus beginnen (of mss een weekje eerder).

Hoe langer je ze laat groeien hoe grotere plant je zal hebben (en hoe groter de plant, hoe groter de opbrengst meestal), daarom is later verduisteren slimmer (in de bloei groeien ze niet meer véél).

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

dsc0078v.jpg

dsc0075x.jpg

dsc0068cz.jpg

dsc0066fj.jpg

dsc0063kn.jpg

dsc0061e.jpg

dsc0073cs.jpg

 

Over de laatste foto had ik nog een vraag , bij de vertakking zat een soort van wit spul(had wat weg van spuug) wat is dit? Het zat ook nog op een ander plantje... gewoon iets onschuldigs? Stekjes staan er mooi bij, 2 hebben een paar gele blaadjes maar de rest wil al aardig de lucht in! Volgende week ga ik er nog eens langs met de heggeschaar om wat extra licht te creëren.

 

Bedankt voor de replies en groeten!

 

Bob

Edited by bobdeblower

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bent niet de enigste...

 

klik

 

ps het laden van jouw fotos duurt nogal lang.

 

volgende keer zo uploaden?

klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eens wat op internet gezocht en ik kwam dit tegen:

Schuimcicade, schuimbeestje, koekoeksspog of spuugbeestje

 

De schuimcicade Philaenus spumarius (Cercopidae); ook schuimbeestje, koekoeksspog of schuimbeestje genoemd, kennen we allemaal wel van de slijmerige schuimhoopjes die we soms aan de planten zien kleven.

 

In het schuim zit er telkens een 5 tot 7 mm grote onvolwassen schuimcicade. Deze nimf zuigt zoals een bladluis het plantensap uit de stengel of de bladeren. Hierdoor zullen de aangetaste bladeren vervormen en stengels kunnen krom trekken.

Het grote verschil met bladluizen is dat de schuimbeestjes niet in grote kolonies uw tuinplanten zitten leeg te zuigen. Ze zijn er meestal in kleinere hoeveelheden waardoor de schade veel kleiner tot verwaarloosbaar is. Op wilgen zitten ze dan weer zeer graag. In een grote boom kunnen er dan ook heel veel zitten. Als je onder zo’n boom doorloopt zou je bijna denken dat het zachtjes aan het motregenen is.

 

De schuimbeestjes verschijnen in mei en treffen we ook nog aan in de vroege zomer. Ze vormen het schuim door lucht uit te ademen in vocht dat via de anus wordt uitgescheiden. Dit koekoeksspog maken ze om hun tere huid te beschermen tegen uitdroging van de zon alsook tegen mogelijke belagers zoals spinnen, vogels en wespen. De nimfen (larven) blijven gedurende ongeveer vijf vervellingen in het schuim tot het volwassen insecten met vleugels geworden zijn. Dit proces neemt 30 tot 100 dagen in beslag en is afhankelijk van de temperatuur.

 

De volwassen schuimcicaden hebben vleugels met een variabel vlekkenpatroon. Ze komen veel voor op niet al te droge plaatsen op kruiden en houtachtige gewassen.

 

Het volwassen diertje is een klein springertje van 7 mm dat plotseling van een plant wegspringt als het opgeschrikt wordt. Het kan 70 cm ver springen wat ruim honderd maal hun eigen lengte is. De springkracht is in verhouding tot de lichaamslengte groter dan van een vlo. De kracht die ze ontwikkelen om zo ver te springen is ruim 400 keer hun lichaamsgewicht, bij vlooien is dat 135 maal, bij sprinkhanen 8 en bij de mens hooguit 3 maal.

 

Schuimbeestjes bestrijden gaat vrij gemakkelijk door ze met een krachtige waterstraal van de planten af te spuiten of door ze met de hand uit het spuug te halen.

Dus toch niet zo onschuldig lijkt me...

 

Philaenus.spumarius5.jpg

Philaenus%20spumarius%20(Wiesenschaumzikade)_008.jpg

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die schuimpjes ben ik ook tegengekomen. :verrygood

 

Ik ben benieuwd hoe die stekjes uit gaan pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...