Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Peptalk

Verkleuring paddo growbox

Recommended Posts

Beste leden,

 

Na een half jaar geleden mislukte poging paddo's te kweken nu weer een nieuwe poging.

Ja, ik ben dom genoeg om een stront simpele paddo growbox te verkloten.

 

Wat ging er mis?

Na ongeveer een week begon de witte vermiculiet bruinig te verkleuren,

Het beetje vocht dat onderin de box stond kleuren iets harder bruin.

 

Pins bleven uit, en de verkleuring zette gestaag verder. Na 2,5 weken na het soaken het overtollige vocht uit wanhoop nog afgegoten, het was diepbruin/rood geworden.

 

Oogst uiteindelijk mislukt :verrygood

 

Ik kreeg verwonderlijk gewoon een nieuwe van de shop waar ik hem kocht.

Dit duurde wel even, maar nu ben ik dus bezig met een nieuwe poging.

 

Maar nu, ongeveer een week later, begint het kleine beetje vocht onderin weer bruin te verkleuren tezamen met het witte vermiculiet!

 

Iemand van jullie enig idee hoe dit komt en hoe dit evt. te verhelpen??

 

Alvast bedankt!

 

Edit: Heb nu het ''overtollige water'' in de zak weg gegoten en geef de kit af en toe wat frisse lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit komt door besmetting, een andere schimmel of bacterie dan de paddo die jij wilt groeien.

 

Deze kunnen overal vandaan komen....

 

btw bij welke shop heb je deze growbox weg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat denk ik niet.

 

Bij contaminatie krijg je vaak meer ( en andere ) schimmels in je box groeien.

Ook gaat het vaak stinken, wat beide bij mij niet het geval is.

 

De shop waar ik waar ik hem gekocht heb is in Goes.

Kleine kans dat je het kent, en daarom lijkt het mij overbodig de naam te posten. ( para para)

 

Ik zit nu op dag 10 en nog steeds niets :lol:

 

Maar erg bedankt voor je reactie!

 

Ik merk wel dat er dit gedeelte van het forum niet erg actief gepost word.

Hoewel het aantal bekeken wel redelijk is.

 

Nahjah, ik hoop dat andere ( of jij) nog andere ideeën of suggesties hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan niet meer lang duren tenzij je het verkloot hebt ;)

Ben nu bezig aan mijn eerste paddokweek, de mijne kwamen uit na 2 weken, het is nogtans zo simpel. Zit nu aan mijn eerste flush zal is een foto'tje posten als ze klaar zijn om te plukken.

Je kan er niet echt veel aan misdoen, afhankelijk van de temperatuur enzo kan het wel wat langer duren.

Post is een foto van je opstelling, hoe warm is het daar ongeveer? De mijne liggen op zolder en met het warme weer van de laatste dagen zijn ze echt flink gegroeid. Hoeveel keer per dag geef je water, zit er water in de zak? Was je altijd je handen alvoorens je met je paddocultuur bezighoud?

Je moet eigelijk ook al het overtollige vocht wegdoen hé, het moet vochtig zijn maar niet doordrengt.

Ben mss veel te proper tewerk gegaan maar blijkbaar kwam dit toch goed uit

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie!

 

Helaas op de mijne nog niets te zien!

Hij staat op mijn bureau, waar het tussen de 20-25 graden is.

 

Ik geef (nog) geen water, aangezien er alleen nog maar mycelium zit en geen paddestoelen.

Wel zit er een laag water in de zak, welke de afgelopen week flink verdampt is.

Ook wapper ik elke dag 1 a 2 keer om wat frisse lucht te creeren. ( dit doe ik nog niet zo lang, het komt dus niet daardoor).

 

Ik was altijd mijn handen zorgvuldig met alcohol.

Ook heb ik het beetje water wat IN de bak stond afgegoten.

De verkleuring is wel gestopt, maar er komt nog steeds niets op en het mycelium groeit ook niet verder..

Laatste dagen gaat het er wat nattig uitzien, dus bijnevelen lijkt me niet verstandig.

 

Verdere tips of opmerkingen? Roept u maar!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
" Na 2,5 weken na het soaken het overtollige vocht uit wanhoop nog afgegoten, het was diepbruin/rood geworden.

 

Oogst uiteindelijk mislukt ;)"

 

...

Edit: Heb nu het ''overtollige water'' in de zak weg gegoten en geef de kit af en toe wat frisse lucht.

"

 

hoi ik heb laatst ook een paddo kweek set uitgetest de set moet tussen de flushes, en in het begin 12+- u gesoakt worden.

men growbox zit in een bijgekregen plastiek zak met luchtfilter , voor het soaken ga ik als volgt tewerk: handen ontsmetten of tog zeker wassen.

ik ontsmet de kraan waar het water contact maakt ermee ( één minuscule bacterie kan er al voor zorgen dat de oogst mislukt) til slechts 1 lipje van het deksel op en laat deze onderlopen tot hij helemaal gevuld is met water

 

verluchten doe ik zelf niet omdat er zo een risico bestaat op contaminatie.

 

ik heb laatst 9 flushes gehaalt met men setje ik hoop dat jij ook zo een resultaat kan bekomen !

 

lion

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het water wat je er in gedaan hebt steriel ??

 

Het is meer een toevalsfactor of je bak alsnog besmet raakt. Natuurlijk moet je het niet nonchelant behandelen maar een vervuiling gaat niet super snel. Je moet uit kijken dat je je handen even wast.

 

Als er voldoende voedingsstoffen uit het medium zijn dan kan een "slechte" schimmel of bacterie ook makkelijker toe kunneb slaan, je zit dan kwa ecosysteem net in een andere niche, er zijn ineens soorten die het wel over kunnen nemen.

 

Veel succes nu.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet ze eigelijk wel elke dag benevelen hé nadat je ze gesoaked hebt voor 12u ;) ondanks dat je water in de zak hebt gedaan.

Zag bij mij ook het mycelium niet groeien, had wel een vermoeden maar was niet echt zichtbaar ... tot de eerste kopjes bovenstaken.

Denk wel ng dat het te redden valt

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lionofjudah,

 

Ik heb ook gewoon 12 uur gesoaked.

Handen en omgeving ontsmet ik altijd, kraan hoef ik niet te ontsmetten want ik gebruik spa blauw.

 

Mijn probleem is geen contaminatie, aangezien er geen andere dingen groeien oid. Ook stinkt het niet.

Behalve het ietswat bruin/gelige niets te zien.

 

9 flushes is wel erg veel! Wat was de totaal opbrengst van die box?

 

@keesthemad,

 

Ik gebruik zoals gezegt, spa blauw. Of dit echt steriel is weet ik niet, maar beter als kraantjeswater toch?

Ook zijn er genoeg mensen die wel succesvol kweken met gewoon kraanwater.

 

@ trippin yayo,

 

Tja, de een doet het wel de ander niet.

Ik zie het niet als noodzakelijk wanneer er nog geen paddenstoelen zelf staan.

Het water in de zak moet voor een goede lv zorgen, wanneer ik bij de evt. paddenstoelen zie dat ze droog zijn begin ik uiteraard met nevelen.

 

Ik hoop dat er nog wat uitkomt!

Anders gewoon weer terug naar de shop..!

 

Ik had nog 1 vraagje, hoe kun je een beginnende pin het beste beschrijven?

Foto's van pins en kleinere paddo's zijn genoeg te vinden, maar echt HET begin niet..

 

Allen bedankt voor jullie reacties!

Ik houd jullie op de hoogte, tips blijven welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...