Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jen

Co2 toevoegen aan het voedingswater: Zin of Onzin ?

Recommended Posts

Ik heb geen bioloog of planten-voedings-deskundige nodig om te zien dat mijn planten kerngezond zijn, ook met wisselende pH (binnen de aanvaardbare waarden).

Waarom zou ik dan enkele honderden euro's investeren in een systeem om de pH stabiel te houden?

 

Er heeft niemand gezegd dat je planten er niet gezond bij staan he :P

En honderden euro's ? Echt niet....

Denk dat je hier mee alleen meer mee kunt fine tunen wat je plant krijgt/opneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En honderden euro's ? Echt niet....

Hoeveel denk je dat die controller alleen al kost?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn zelfgebouwde Ph-controller (die overeenkomt met wat je in de winkel kan kopen) kost minder dan € 100,-.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kees, dat heb ik gelezen ja. :P

Maar de discussie hier ging over het regelen van de pH via toevoeging van Co2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oops...

Geen idee wat zo'n setje kost.

E-bay staat er vol mee kwam ik achter (omdat als je opPh-controller google je in 99 van de 100 keren op een aquariumsite komt)

Ik zag prijzen voor alleen de controller voor 300 euro.

 

Donjon, heb je overigens deze posts gezien van Technogrower?

 

De pH in een voedingsvat (met minerale voeding) loopt op doordat het kraanwater calciumbicarbonaat bevat dat door de drinkwaterboer wordt toegevoegd om de pH van het drinkwater te verhogen, teneinde corrosie van het leidingnet te voorkomen.

In gebieden met oude leidingen is de kraan pH vaak relatief hoog ( de EC vanzelf ook )

 

De reactie tussen de pH- ( forforzuur of salpeterzuur ) en het bicarbonaat gaat zeer lanzaam wegens de relatief lage concentraties, om die reden loopt de pH in je voedingvat langzaam op.

 

De opname van diverse elementen op aarde is wel pH afhankelijk, en een verloop van 5.4 tot 6.4 is geen probleem.

Hydrovoeding streeft echter naar opname bij een bepaalde pH , daar is het dan ook belangrijk en is het apparaatje een goedkope oplossing.

 

En ook deze

 

De plant moet zich ook aanpassen (stress) op een veranderende pH.

Die aanpassing lijkt klein omdat wij de pH logaritmisch noteren.

Lineair gezien is het verschil tussen pH 5.4 en 6.4 een factor 100.

Op aarde is dat geen probleem omdat de rhizosfeer ( wortelgebied ) een eigen pH heeft in relatie tot de aarde.

Op hydo heb je dat buffer niet en is de pH meer van belang.

....( heel verhaal) ..... daarom bestaan er geen 1 componet hydro voedingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi om dit te lezen, is er toch nog een nuttige discussie uit voortgekomen. :P

Dure setjes zijn het zeker, maar voor de jongens die grote kweken draaien en er zo min mogelijk zelf aan willen doen is dit wellicht een optie.

Btw voor iets meer als 300,- heb je een complete set met Co2 fles, diffuser, magneetklep, PH controller etc. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...