Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Afrobot

Afrobots 1ste guerilla poging

Recommended Posts

Beste guerilla’s,

 

Wij zijn een groep Belgische studenten die graag eens het hele plantproces willen volgen in levende lijve, met een leuk eindresultaat. ;-)

 

Het is onze eerste keer dat we gaan planten, en omdat we op dit forum al redelijk veel bijgeleerd hebben, dachten we ook maar eens ons eigen topic te openen. Zowel om vragen te stellen & tips te ontvangen, als jullie op de hoogte te houden van onze capriolen.

 

Even het plan (+vragen) meegeven;

 

1) Locatie

 

Momenteel denken we een goede spot gevonden te hebben. We hebben op het forum al redelijk wat guerilla-topics gelezen waarbij gediscussieerd werd over welk grond het beste is. Op die info afgaande denken we een soortgelijke locatie gevonden te hebben; het gaat om een bos dat naast een kanaal ligt en waar nog verscheidene beken doorlopen. Onze spot ligt op enkele meters van zo’n beek, is omgeven door massa’s en massa’s brandnetels en ligt op een beetje een open plek zodat er toch genoeg licht aan kan.

 

We zijn van plan twee weken op voorhand (voor het planten op locatie) de grond te gaan omspitten. We zouden de grond verrijken met potgrond en hoogst waarschijnlijk iets van mest (aardbeienmest bv).

Vroeger of later of is dit een goede timing? Ik weet dat het niet ideaal is om met zo weinig extra voeding te werken, maar het is doenbaar, niet? (mss pas beoordelen na foto…)

 

We zullen zo snel mogelijk foto’s uploaden, maar misschien kan iemand al een vroege tip kwijt voor ons. Altijd hennig!

 

2) De planten (zaadkeuze)

 

De zaden zijn reeds besteld bij Sannie’s shop. Het gaat om 10x Ierdbei F3 en een basic outdoor mix. Daar komen dan nog enkele freebees (Cali-O X Cali-o/superbud) bij.

 

 

3) Proces (kiemen – guerilla + onderhoud)

 

We zijn van plan om te kiemen in natte watten/handoek(en), waarna we de spruiten overzetten in potjes potgrond onder een tl-lamp, met 18/6 lichturen.

Na ong anderhalve week binnen in pot, dachten wij ze over te brengen naar locatie (ondertussen laten we ze ook wennen aan buiten, door ze twee dagen op voorhand al buiten te zetten).

Omwille van persoonlijke redenen hebben we slechts een beperkte tijd

voor de voorgroei. Ontkiemen + voorgroeien op 2 weken tijd, denken

jullie dat ze dan sterk genoeg zullen zijn om het buiten te overleven?

 

Rond de plantjes zetten we gaas om de stoute diertjes op afstand te houden.

We zijn van plan slakkenkorrels te strooien, maar zeker in het begin ook opengesneden cola-blikjes vanonder aan de plant te plaatsen, op die manier dat het de slakken verhinderd op de plant te klimmen. (zoals elders op het forum meegegeven werd door iemand).

 

We gaan regelmatig langsgaan dus ziektes of voedingstekorten merken we waarschijnlijk wel vrij snel op. Als de planten verder gevorderd zijn zullen we zeker nog massa’s vragen hebben.

 

 

Zo staan we er momenteel voor; alle hulp is welkom. We hopen dat er veel geïnteresseerden zijn in ons projectje zodat we er niet alleen voor staan. Alvast bedankt voor alle komende hulp!

 

Groeten,

Afrobot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de grond inderdaad enkele weken van te voren doorspitten en verrijken. Als het vrij vaste grond is zou ik i.p.v. potgrond cocosaarde erdoor mengen. Verder doe ik er altijd AZ kalk en mest voor groentes en kruiden van Ecostyle bij. Is allebei in korrelvorm en laat dus langzaam de werkzame stoffen vrij. Werkt bij mij super.

 

Het topic van dame blanche staan ook veel waardevolle tips in, maar die hebben jullie vast al gevonden.

 

2 weken voor kiemen en voorgroeien is niet veel, een weekje meer zou mijn voorkeur hebben.

 

Verder wens ik jullie veel suuk6 (maar vooral erg veel kruip, sluip en grow plezier)

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi,

hier zijn we dan met de foto's van de spot!

 

Eerst enkele before's, daarna wat wij er van gemaakt hebben.

Enjoy.

 

 

med_gallery_26099_9939_2328666.jpg

 

med_gallery_26099_9939_1680368.jpg

 

med_gallery_26099_9939_1425261.jpg

 

med_gallery_26099_9939_2059350.jpg

 

Na enkele uren hard werk:

 

med_gallery_26099_9939_474388.jpg

 

med_gallery_26099_9939_313899.jpg

 

med_gallery_26099_9939_276891.jpg

 

 

 

Reacties!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit :) mooie donkere aarde zo te zien.. :D

hoeveel uur directe zon hebben jullie ongeveer op de spot per dag?

 

gr en succes :verrygood

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ EmTee: We hebben na het spitten de aarde verrijkt met een soort fruitmest (stond iets op van 'voor planten met massa's dikke vruchten'). Ik zal binnenkort eens een foto van die zak trekken, kan je zien waar ik het over heb.

Dan hebben we nog een massa potgrond voor wnr we de planten in de aarde zetten daar, en nog een zak coco's-grond (zonder turf, stond op de zak).

 

@ Carpe: Ong een 6u direct zonlicht gokken we.

Edited by Afrobot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je makkelijke maar goede mest wil koop dan gewoon de meststoffen apart, daarbij bedoel ik het het volgende:

 

-Beendermeel (NP 6-16) hiervan geef je 30-60g/10l aarde (ik heb per plantengat 280g gedaan)

-Bloedmeel (13% N) hiervan geef je 30g/10l aarde (ik heb per plantengat 145g gedaan)

-Kali (NK 2-20) hiervan geef je 30g/10l aarde (ik heb per plantengat 145g gedaan)

Deze kan je ook allemaal makkelijk in belgië vinden (ik ben ook belg), bijna ieder tuincenter heeft het wel (ik heb het merk DCM en op hun website staan ook verdeelpunten)

 

Dan gaan je plantjes zeker niet te kort hebben in de groei en kan je nog altijd bijmesten in de bloei (met vloeibare voeding), maar dat is waarschijnlijk ook niet nodig.

 

Die aardbeienmest zal ook wel gaan, maar dan kan je volgens mij beter investeren in degelijke en juiste meststof (zoveel is het nu ook weer niet)

(vorig jaar heb ik ze ook aardbeienmest gegeven, ging allemaal goed maar had wel fluffy topjes en dat was beter geweest als ze meer P en K hadden gehad in de bloei)

 

6u direct zonlicht is niet veel, ben je daar zeker van want de spot ziet er toch nog wel vrij geschikt uit

 

En nog een laatste tip:

Graaf niet zo een stukje grond volledig om want dat valt meer op vanuit de lucht, je kan beter afzonderlijke plantengaten graven zodat ze langs boven alleen maar groen zien (als ze wat groter zijn) en geen bruine grond tussen het groen in

 

 

veel succes

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wakki; We zullen nog meer info geven maar alvast bedankt voor de tips. Ik herinner mij wel dat er K in de mest zat. Over zichtbaarheid uit de lucht maken we ons niet direct zorgen. Gezien we maximum 10 planten uitzetten, zullen we niet zo grootscheeps worden. Anders gras ertussen planten? :verrygood

 

Het zonlicht was eigenlijk vooral een gok; onze spot is een "put" (eerder walletjes errond, niet echt lager dan de rest van het bos but you get the point). Er staan nog enkele lage (half-)dode bomen in de buurt die we desnoods wat kunnen bijwerken om meer licht te krijgen. Daarbij komt nog dat in de zomer de zon nog hoger gaat staan en die kleine bomen niet meer in de weg staan... Kan best al goed zijn over een paar dagen hoor.

 

DCM hebben we ook zien liggen maar student zijnde is ons budget nogal klein, en proberen we de kosten toch wat te drukken (zeker omdat dit de eerste keer is). Misschien dat we, indien nodig, later wel nog extra stoffen gaan halen... we willen tenslotte ook kunnen oogsten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh voila, de zaden zijn aangekomen!

 

gallery_26099_9939_55118.jpg

 

Dat is dus:

10x Ierdbei F3

10x Buiten mix seeds

5x Durban excellent

 

Van een vriend kregen we ook nog 2 fem. killing kush zaadjes!! Best fijn dat!

 

 

Ze zijn nu aan het kiemen ook, daar volgen nog foto's van maar nu moet ik voetbal gaan kijken!

Edited by Afrobot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hooi & stro,

 

We zijn even wat stil geweest, maar student zijnde hebben we altijd iets te doen! Ondertussen stonden de zaadjes echter niet stil en gingen zij er wat op vooruit. Gezien het onze eerste keer is dat we plantjes hebben - meer nog, gezien we nog nooit een echte wietplant hebben gezien (! we schamen ons en vragen elk jaar aan sinterklaas om een plant te brengen, maar tough luck, ...) - zijn we door het dolle heen.

 

Eerste impressie - 3 komen al goed boven, 4 zien we kiemen dus dat gaat niet lang duren.

gallery_26099_9939_4545.jpg

 

 

Zij-impressie - Duidelijk ééntje met voorsprong (Durban Excellent; middelste + grootste), dan de meeste linkse (Hericules van een vriend) die racet met de rechtse (Killing Kush fem.)

med_gallery_26099_9939_9349.jpg

 

 

Top aanzicht - De twee samen zijn Hericules (onder) en Durban Excellent (erboven), de rechtse is de gefeminiseerde Killing Kush (altijd leuk om dat uit te zien komen!). Check die blaadjes van de Durban ... looking good

gallery_26099_9939_55799.jpg

 

Zo, dat was de update. Een van ons heeft amnesia gekocht en ik ben vergeten wat ik nog wou zeggen. True story.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er wel goed uit zo hoor!

 

maar misschien kun je beter even de pitpot's in de vensterbank of onder een lampje zetten. strekt ie ook niet zo hard.

 

veel succes met je kweek ziet er leuk uit nu al.

 

grtz.

dontknow

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziet er wel goed uit zo hoor!

 

maar misschien kun je beter even de pitpot's in de vensterbank of onder een lampje zetten. strekt ie ook niet zo hard.

 

veel succes met je kweek ziet er leuk uit nu al.

 

grtz.

dontknow

 

Hey,

 

kan je dat even uitleggen?

Momenteel staan de plantjes die al boven de grond komen onder een TL-lamp. Is dat ok zo?

 

Straks meer foto's. Ze gaan suuuwpa hard nu, je kan ze bijna zien groeien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
DCM hebben we ook zien liggen maar student zijnde is ons budget nogal klein, en proberen we de kosten toch wat te drukken (zeker omdat dit de eerste keer is). Misschien dat we, indien nodig, later wel nog extra stoffen gaan halen... we willen tenslotte ook kunnen oogsten!

 

Als ik jou was zou ik niet besparen op meststoffen hoor, en ook niet op licht :P

Licht is gewicht en goede meststof zorgt voor goede kwaliteit van wiet (waar het uiteindelijk toch om draait!)

Ik weet dat je het niet professioneel wil aanpakken en niet veel geld wilt uitgeven maar je moet het bekijken als een kleine investering die je er bijna 100% zeker terug volledig uit haalt nadien (je gaat momenteel naar de shop voor wiet veronderstel ik? dus daar geef je toch ook al aardig wat uit dan...)

 

Ik dacht vorig jaar net als jullie, gewoon lekker cheap (enkel met compost enz bemest) proberen maar met als gevolg dat ik wel mooie plantjes had maar de wiet vond ik niet erg top uiteindelijk... Topjes waren vrij fluffy en ik moest echt veel tussen men joint doen om er goed van te kunnen genieten :D

Daarom dat ik nu "goed" (zoveel is het uiteindelijk niet) heb geïnvesteerd in meststoffen en ik heb mijn spot ook mooi open gemaakt (goed veel licht)

 

Denk zelf maar eens na hoeveel je eraf gaat halen (gok maar op +-80g per (vrouwelijke) plant als het goed gaat) en dan zie je onmiddellijk dat die "kleine" investering het dubbel en dik waard is! Dat is toch mijn mening... Maar als je het niet wil moet je je niet verplicht voelen hoor :P

 

Het gaat alleszins al goed met je plantjes zie ik, nog veel succes!

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Wakki,

 

alvast bedankt voor je interesse en hulp hier, dat wordt zeer gewaardeerd! ;)

 

Momenteel gaan we nog geen extra meststoffen kopen, gezien we zelf nog steeds overtuigd zijn dat dit wel los zal lopen :D Moesten we voedingstekorten opmerken kunnen we nog steeds ingrijpen. Ik neem aan dat we even zelf tegen de lamp moeten lopen voor we willen luisteren ofzo... :P

 

Ook qua licht hebben we het nog eens bekeken, en dat lijkt zeker ok. We hebben nog enkele dode bomen die (deels) weg zouden mogen indien dat nodig blijkt.

 

 

Dan, alweer een update!

De plantjes groeien als gek dus we hebben er al een heel deel verpot zodat de wortels vrij spel krijgen.

 

Zie hier het resultaat:

 

De 3 koplopers (Killing kush, Hericules en Durban)

med_gallery_26099_9939_76655.jpg

 

Nog 3 Durban's (denk ik, kan zijn dat er ergens eentje verwisseld is)

med_gallery_26099_9939_623041.jpg

 

Dit zijn 3 Ierdbei's

gallery_26099_9939_375042.jpg

 

En nog eens 2 Ierdbei's en een Durban

gallery_26099_9939_374362.jpg

 

Dit zijn nog 2 Ierdbei's en een Durban die aan het ontkiemen zijn. Het middelste potje lijkt leeg maar daar komt ook wat boven hoor. (nu kom ik wel aan 6 Durbans dus blijkbaar klopt er ergens eentje niet ;))

med_gallery_26099_9939_998401.jpg

 

Dan heb je nog deze jongens. 5 buiten mixjes en een Ierdbei, die nog niets geven.

Die buiten mix zaadjes hadden we tussen watten gelegd. Toen we na 5 dagen nog geen verschil zagen hebben we besloten ze ook maar gwn in potjes te stoppen. Hopelijk komen ze er nog door.

gallery_26099_9939_566376.jpg

 

En dan nog de overige spongepots, waarvan er ook nog zeker enkele omhoog komen.

gallery_26099_9939_113411.jpg

 

Momenteel geeft dat (denk ik) een ontkieming van:

5/5 Durban Excellent

9/10 Ierdbei

1/2 Killing Kush

2/5 Hericules

3/10 Buiten mix

 

Wij zijn alvast laaiend enthousiast!! :P

 

Afro

 

ps: Kan er iemand even aub wat meer info geven over dat 'strekken' van de planten?

 

*edit*

Ik heb me wat verder ingelezen over dat 'strekken'. Ik weet nu wat het is en hoe je het oplost, maar ik zou niet kunnen zeggen of onze plantjes al daadwerkelijk strekken. Misschien dat de eerste foto van deze reply jullie daarover iets kan zeggen? Indien zo zal ik er iets op moeten vinden om ze dichter onder een lamp te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit eh! Goed bezig, ik volg je

 

Qua meststof zou ik toch nog even dit willen zeggen:

Het is niet omdat een plant geen voedingstekort heeft dat ze goede wiet gaat geven hoor, ik kijk dan vooral naar K en P want dat hebben ze bijzonder graag tijdens de bloei en die stoffen zorgen ook voor mooie harde lekkere toppen (wat we toch allemaal willen :P)

 

Om eerlijk te zijn is het dit jaar ook maar mijn 2de kweek dus ik hoop dat het wat klopt wat ik zeg, vorig jaar met ierdbei vond ik de wiet niet potent genoeg daarmee dat ik nu goed wil bemesten, de plantjes mogen van mij part 4 meter worden als ze dan maar goede wiet geven :P

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, bedankt :P

 

De meststof die wij gekocht hebben bevat (als ik het me juist herinner) zowel K als P, dus dat klinkt goed :P

 

Update's volgen! Tips zijn welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die foto's van jullie lijken echt sprekend op een van mijn plekjes lol. Massa's brandnetels, beekje vlakbij, zwarte grond, mos en veel omgevallen boompjes :P

 

kijk zelf maar:

 

16antpu.jpg

 

tis wel nog een foto van 2 maand geleden dus nog geen grote massa's brandnetels te zien, maar die staan er nu al wel :P

 

 

 

voor de rest nog veel succes met jullie guerilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal je ook maar gebeuren...

Hé jij ook hier :P

Ja, jij bent ook van het forum he :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie spots heb je, Hoop dat je goed gaat oogsten! Ga je topic volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, we doen ons best! :P

 

Vanavond weer een update. De meeste plantjes groeien goed, sommige laatkomers komen nu nog uit (een week na de rest), anderen laten zich nog steeds niet zien, en dan is er nog die ene hele vreemde (spannend!) Foto's komen nog!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allen,

 

Hierbij nog wat foto's e.d.;

 

Onze trots; Durban 'Eleanore' Excellent. :-)

med_gallery_26099_9939_803079.jpg

med_gallery_26099_9939_770466.jpg

 

De grotere potten;

med_gallery_26099_9939_1083415.jpg

 

De spongepods;

med_gallery_26099_9939_341431.jpg

 

Hericules (links) gaat crazy looping style, de Killing Kush rechts komt dan toch nog uit!

med_gallery_26099_9939_811982.jpg

Close up van die crazy twist;

med_gallery_26099_9939_241292.jpg

 

De buitemix, eerst vijf dagen in watten (om te ontkiemen, zonder succes) zitten nu in potjes. Komen er toch nog twee uit!

med_gallery_26099_9939_179845.jpg

 

Size matters.

med_gallery_26099_9939_509932.jpg

 

Bordje Ierbei.

med_gallery_26099_9939_1251808.jpg

 

Bordje Durban (deze soort kenden we niet, en er valt weinig over terug te vinden op het internet. Moest iemand iets meer weten, alles is welkom... We zijn alvast blij van hun start, want alle Durbans zijn uitgekomen. Het waren zelfs freebees!)

med_gallery_26099_9939_830964.jpg

 

Geen potten, dus bekers.

med_gallery_26099_9939_605773.jpg

 

Toen we net begonnen, hadden we nog geen enkele plant gezien. We hebben 0,0 tuinervaring en hebben alles geleerd via dit forum. Daarvoor wil ik iedereen bedanken, want door het lezen van vele posts leerden we bijna alles.

Zo dat waren weer wat foto's. Morgen gaan we naar de locatie. Enkele kleine plantjes gaan ergens anders binnen verder groeien, want ze zijn te fragiel voor buiten.

 

Greetz,

Afro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eyy,

 

 

Ja jammer van dat beetje strekken.. maar verder top toch ;) Van alle soortjes wat... <_<

 

Maar inderdaad. Door elke dag gewoon wat topic te lezen hier op het forum, leer je elke dag ook weer wat bij :huh:

Alles is hier te vinden :smoke !

 

 

 

HL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

@Highlife; Ja, dat strekken, tjah... eerste keer hé, dan weet je nog niet alles. :-) Maar het gaat wel vlot, en ze zijn nu dus naar buiten. Zien wat ze gaan doen hé!

 

Het veldje zoals het er nu uit ziet. Er komen nog een viertal plantjes bij, vandaar dat er nog plaats over is. Gezien we niet enkel vrouwtjes gaan hebben hopen we later meer plaats te hebben. Het verplaatsen van planten gaat waarschijnlijk de wortels schaden; dit is spijtig maar we hebben gewoon meer planten dan we dachten te hebben. Hierbij ook overzichtje van wat is uitgekomen;

 

10/10 Ierbei

5/5 Durban

2/2 Killing Kush fem.

5/10 Buiten mix

3/5 Hericules

 

De Ierbeis gaan echt beestig goed, de Durbans zijn ook echt stevig. Een Killing Kush kwam heel snel uit, een andere is nu net uitgekomen en moet nog binnen verder groeien. De buiten mix, tjah, die deden het eigenlijk ronduit slecht tegenover de rest, maar toch nog oké he.

 

Maar dus, dat veldje;

med_gallery_26099_9939_26929.jpg

Een plannetje om er bij te houden.

med_gallery_26099_9939_913022.jpg

 

Nog meer veldfoto's. Je ziet dat we er flessen boven gezet hebben en dat we afgesneden blikken al aangebracht hebben tegen de slakken.

med_gallery_26099_9939_527854.jpg

med_gallery_26099_9939_327824.jpg

 

Nog wat close-ups voor de techniek te laten zien;

med_gallery_26099_9939_1357670.jpg

med_gallery_26099_9939_1511916.jpg

 

Zo, we hebben ongeveer 2 uur (inclusief leuke pauzes) bezig geweest. Nog wat bijgesnoeid voor meer zon, maar niet echt veel. In de putten zit potgrond + potgrond met cocos.

 

Peace out,

Afro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja leuk veldje :huh:

 

Misschien wat dicht op elkaar.., maarja de mannen moeten er ook nog tussenuit <_<

 

Ze gaan in ieder geval slakken vrij verder :smoke

 

 

Grtsz

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer mooi plekje maar wat ga je doen met konijnen, want die flessen kunnen er niet eeuwig blijven staan.

en ben je zeker dat je spot niet te opvallend is?

 

grtz blockers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...