Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vlaanders

Kan regenwater verzuren (pH) in een vijver?

Recommended Posts

Dag mensen,

 

Ik heb m'n kast klaarstaan en m'n ontkiemde zaadje heeft nu dus zijn eerste water beurt nodig.

 

Ik heb geen pH apparatuur maar als ik het goed begrijp heeft regen een pH van ongeveer 6. Ik wil dit als tijdelijke oplossing dus gaan gebruiken, en daaruit heb ik nu een vraag aan jullie:

 

Wij hebben een vijver die volledig gevuld is met regenwater... Putwater zoals ze zeggen dus eigenlijk. Er zitten vissen in, leven jaarlijks wilde eenden-koppeltjes op, zit vol met bodemleven en planten-leven op de oppervlakte (en in het water ook).

 

Dus volgens mij is dat water met zeer veel mineralen, maar ik vraag me nu af of de pH van die regen niet kan verlagen of verhogen na verloop van tijd?

 

 

(dit is een tijdelijke oplossing. Ik ga ph- bestellen en de ph-waarde van het gemeente-water vragen en dan afzuren uiteindelijk, tenzij dit water beter zou zijn uit m'n put.

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gaat afzuren dan is een pH meter wel noodzakelijk.

En als je dan toch een pH meter hebt, kan je direct ook de pH van je vijverwater meten.

 

Als je een gezonde vijver hebt, dan zal het wel goed zitten denk ik.

Waar ik wel voor zou oppassen zijn beestjes (de vijvers zitten vol leven, en mss zit er wel iets schadelijks tussen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dacht ik ook al, daarom ga ik het water filteren :P.

 

Hmm, ik zie wel hoe het kweekje verloopt, als er tekorten opduiken ga ik me toch een pH meter moeten aanschaffen ;) ze zijn zo duuuur!!!

 

Bedankt voor je antwoord man!

 

Kan nog iemand ondersteunen dat de Ph goed zal zitten?

 

Gr Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

In vijverwater treedt vaak verzuring op door alle plantenresten die langszaam tot humus worden verteerd.

Maar meestal is een ph van 4,5 a 5 wel het laagste wat natuurlijk wordt gevormd in vijverwater.

 

Zo nu en dan kalk strooien in de vijver kan geen kwaad, wordt die vaak ook helderder van!

 

Koop een ph meter zou ik zeggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt niets aan PH min of PH plus.

Koop eerst een PH meter, kun je zoals donjon zegt dat ding even in je vijver houden dan ben je op de hoogte.

Daarna hang je m even in een glas gemeentewater en dan ben je helemaal in beeld.

Voor mijn gevoel wordt het water in een vijver zuurder door invallend blad van bomen .. zorgt voor verzuring.

PF

 

 

Bruut, jij was eerder met je reactie. ;) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dat dacht ik al gelezen te hebben ergens! Oef, net nog geen water gegeven ;)! Ik heb nog een kuip opgevangen regenwater staan van 2 weken geleden, ga het daarmee maar doen tijdelijk.

 

Volgende week maar 's een pH meter aanschaffen.

 

Bedankt allemaal!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de pH van een gezonde vijver tussen de 6,5 en 8 kan liggen.

Als je het regenwater als tijdelijke oplossing wil gebruiken kan je misschien een pH druppel test kopen.

Dat kost enkele euro's en ook al heb je geen al te accurate aflezing, het is nog steeds beter dan gokken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je regenwater afzuurt heb ik veel minder citroen zuur nodig dan met kraanwater, de ec van mijn regenwater is 0.1 , dat is 8 keer zo laag dan van der kraan.

 

de ph van mijn vijver water is 8, en met 0.75ml zuur ik 8L water met voeding af naar +-5.8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...